Christina_ Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 http://www.side2.no/helse/article3035172.ece - Jeg hadde kjøpt en sjokolade og lagt i handlevogna, da kom det en eldre dame bort, plukket opp sjokoladen og sa: «Denne skal vel ikke du ha!» Så la hun sjokoladen tilbake i hylla. Da smalt det noen gloser fra meg, sier Foss.
Gjest Hikken Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 Fy så slemt! Hva feiler det folk?! Hva han handler på butikken er da virkelig ikke andres sak! 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #3 Skrevet 27. november 2010 Men han kan da ikke gå til media fordi en gammel dame ikke klarer å oppføre seg? Sånt må man jo le av!
Beauté Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 (endret) Fatter ikke hvorfor enkelte er BESATT av overvektige folk. Det er da ikke deres sak. For alt de vet, så kan det jo hende tykke folk faktisk er lykkelige slik de er. Det er en syk verden vi lever i. Jeg hadde klikket så sinnsykt om noen hadde oppført seg sånn ovenfor meg. Det sier jo litt om hva slags personer de selv er. Uhøflige, frekke, respektløse.- Endret 27. november 2010 av Beauté 2
The Kitten Skrevet 27. november 2010 #5 Skrevet 27. november 2010 Hva han handler er selvsagt hans privatsak, men da trenger han ikke syte i media over at det selges boller på bensinstasjonen. Ingen tvinger ham til å kjøpe det. At han ikke klarer å motstå fristelsen er ikke samfunnet eller bensinstasjonen sin feil. 9
The Kitten Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 (endret) Dobbelpost Endret 27. november 2010 av The Kitten
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #7 Skrevet 27. november 2010 AB #3 her. Har nå lest hele artikkelen, og makan til ansvarsfraskriving skal man se langt etter. Det finnes epler på bensinstasjoner, og man velger faktisk selv hva man putter i handlevognen. Og selvfølgelig så ser folk. Folk ser på folk som skiller seg ut fra mengden. Sånn er det. Og skal man bruke to plasser på bussen, så får man betale for det. Ærlig talt, jeg er så lei av at man skal synes synd på feite mennesker.
Gjest Iah Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 (endret) - Jeg tror mange mener vi overvektige kan skylde oss selv, at vi koster samfunnet for mye penger og at vi rett og slett bare burde stoppe å spise så mye. Hvem andre skal man skylde på? Når det er sagt, er episoden som er sitert i åpningsinnlegget drøy! Jeg synes folk skal holde seg for gode for å kommentere andres kropper! Endret 27. november 2010 av Iah
Vulpes Skrevet 27. november 2010 #9 Skrevet 27. november 2010 Veldig drøyt at folk kommer med slike kommentarer rett i fleisen på ham. Frekke jævler. Men samtidig måtte jeg le oppgitt av deler av artikkelen. "- De fleste mener at det er min egen feil at jeg er så stor som jeg er, sier leder i landsforeningen for overvektige, Jørgen Foss til Side2." "- Jeg tror mange mener vi overvektige kan skylde oss selv, at vi koster samfunnet for mye penger og at vi rett og slett bare burde stoppe å spise så mye." Med mindre man lider av noe som gjør det klin umulig å holde en sunn vekt, så er det jo i bunn og grunn sitt eget ansvar å holde seg i form? Så klart har man et dårligere utgangspunkt om man har fått usunn mat fra man var liten av, vært overvektig hele livet osv. Men til slutt må man jo bli voksen, og ta ansvar selv. Eller la være å ta ansvar, javel, men da bør man vel stå for det valget? Jeg vet at det ikke er lett å legge om livsstilen sin og bli sunnere om man har vært usunn hele livet. Sier ikke at det er en enkel sak som alle må klare. Skjønner bare ikke helt hvorfor så mange skal legge skylden på andre. Bare se på utsagnet her: "- Bensinstasjonene er kriminelle. Du står der ute i kulda og tanker opp bilen så får du kanskje lyst på en varm kaffe - og da følger det gjerne med en bolle til en billig penge. Jeg skulle ønske noen kunne gi meg et eple når jeg fyller bensin på bilen. Da hadde jeg blitt glad." Hallo?! Ta ansvar! 4
Independent_ Skrevet 27. november 2010 #10 Skrevet 27. november 2010 Folk i butikken glaner på meg og samboer også når vi handler godis og usunne ting. Og vi begge er veldig slanke, veltrente mennesker.
Hoppetaujenta Skrevet 27. november 2010 #11 Skrevet 27. november 2010 Hva han handler er selvsagt hans privatsak, men da trenger han ikke syte i media over at det selges boller på bensinstasjonen. Ingen tvinger ham til å kjøpe det. At han ikke klarer å motstå fristelsen er ikke samfunnet eller bensinstasjonen sin feil. Kanskje "noen" i form av nyhetshungrige avismennesker spør og graver hos dette mennesket og vil ha en story uansett? Kanskje var det ikke helt det han sa, men så vinklet de det slik alikevel. Nok en "god" story om de store? Og nei, det er ikke helt sikkert at alle overvektige mennesker lider så forferdelig i sin situasjon. Det som antagelig er ille, er at andre mennesker forteller dem hva de skal mene om seg og sitt, og dytter på dem dårlig samvittighet i bøtter og spann. Overvektige er som alle andre mennesker,- de bare syns litt bedre. Og om noen hadde våget seg opp i min handlekurv, eller på noe vis kommentert og satt deres egne grenser for meg...da hadde jeg ikke lagt noe høflig silkepapir i mellom returen!
Gjest gjestdeluxe Skrevet 27. november 2010 #12 Skrevet 27. november 2010 Men han kan da ikke gå til media fordi en gammel dame ikke klarer å oppføre seg? Sånt må man jo le av! Enig...vi må alle være beredt på å tåle kommentarer fra andre ute i det offentlige rom, og om nødvendig ordne opp selv.
Gjest indiska Skrevet 27. november 2010 #13 Skrevet 27. november 2010 Litt overdrevent å gå til media synes nå jeg, de har jo ofte mye skyld i sin egen overvekt. Jeg lider selv av genetisk overvekt og stoffskifteproblemer som gjør at vekten fort kan bli stor. Derimot lever jeg på et matregime, og klarer å holde meg der jeg er, på normalvektige 62 kilo. Jeg kan ikke leve et normalt kosthold med brus og godterier i helgene, eller en grandiosa når jeg ikke orker å lage middag. Da går vekten opp så fort at dere aner ikke. Blir så trist når jeg hører de som sier at de har prøvd alt, for det stemmer sjelden :/ 3
Christina_ Skrevet 27. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2010 (endret) Kanskje "noen" i form av nyhetshungrige avismennesker spør og graver hos dette mennesket og vil ha en story uansett? Kanskje var det ikke helt det han sa, men så vinklet de det slik alikevel. Nok en "god" story om de store? Jeg hørte dette på radioen for første gang. Mye av det som står i artikkelen, sa han selv. Endret 27. november 2010 av Christina_
Phaedra Skrevet 27. november 2010 #15 Skrevet 27. november 2010 Spørsmål om stoffskifteproblemer og kosthold er delt ut til "Stoffskifteproblemer og kosthold" Phaedra,mod
Gjest Airi Skrevet 27. november 2010 #16 Skrevet 27. november 2010 Folk glaner når de ser noen som ser annerledes ut, sånn er det bare. Jørgen glaner sikkert selv i blant også. Hadde han hatt det bedre om folk hadde unngått å se på ham, sett vekk, og latt som ingenting?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2010 #17 Skrevet 27. november 2010 http://www.side2.no/helse/article3035172.ece Og poenget ditt er at...?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #18 Skrevet 27. november 2010 Kanskje man rett og slett skulle slutte å selge tobakk, røyk, alkohol, brus, sjokolade, godt generelt, kaker, boller, pizza, fastfood osv, og heller bare selge vann, grønnsaker, frukt, bær, smoothie, salater, fisk og sjømat, eller skikkelig sunn og god mat? Da ville mange problemer vært løst 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #19 Skrevet 27. november 2010 Dere som sier sånt som at det er de overvektiges egen feil at de er feite og at de må ta ansvar osv. Sier dere det samme til anorektikere og bulimikere? Bare lurer. Husk at det er forskjell på å ha noen kilo for mye fordi man spiser litt for mye/trener litt for lite, og det å være sykelig overvektig. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det er så mye vanskeligere å skjønne at overvekt kan være resultat av en spiseforstyrrelse i like stor grad som undervekt kan være et resultat av spiseforstyrrelse. Hvorfor er den ene gruppen så mye mer "beskyttet" enn den andre? Hvorfor får anorektikere medfølelse, klapp på skuldra og legehjelp, mens overspisere blir sett ned på, mobbet og får beskjed om å ta ansvar selv? :klø: 3
Meridian Skrevet 27. november 2010 #20 Skrevet 27. november 2010 FOr min del må de bare gjøre sunne ting billigere og usunne ting dyrere, da vil nok folk velge det billige og sunne. Syns det er rart at noen skolen selger brus og boller, når jeg gikk på skolen fikk vi bare kjøpe vann, juice, melk og gode, grove rundstykker og frukt og grønt, og det er jeg glad for. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå