Gå til innhold

Master eller videreutdanning i psykisk helsearbeid?


Chanel89

Anbefalte innlegg

Noen som vet forskjellen på master i psykisk helsearbeid og videreutdanning i psykisk helsearbeid?

Studerer 2. året sykepleie, og er veldig interessert i psykiatri.

Endret av Chanel89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror masteren er 120 studiepoeng, mens videreutdanningen er 60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mastergrad er mer akademisk og gir deg muligheten til å forske etterpå, videreutdanning er mer praktisk rettet og gir ikke den samme forskningskompetansen. Masteren innebærer en større avsluttende oppgave som kan være ensomt arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over er master bra om du tenker å forske videre, samt jobbe akademisk. En videreutdanning gir bredere (og kanskje mer relevant) kompetanse. Har lest en del masteroppgaver, og merker meg at mange skriver om veldig smale og spesialiserte tema. Jeg jobber i staten, når vi ansetter er videreutdanning mer interessant enn master. Med mindre det skulle dukke opp noen som har skrevet master om noe som treffer helt blink - men det har jeg tilgode:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste forskjellen er lengden på studiet! De fleste videreutdanninger har krav til oppgaveinnlevering, og dermed akademisk skriving de også. En master kan også være minst like praktisk rettet som en videreutdanning, og man kan skrive en ganske så praktisk innrettet masteroppgave.

For øvrig kan en master og en videreutdanning inneholde akkurat de samme emnene! Men en master vil som regel gi flere studiepoeng, og derfor ha flere emner, og deriblant vitenskapelig metode. Og metode må man ha for å skrive en god masteroppgave! (Forresten skal man ha grunnleggende metode på bachelorstudiet også, for å skrive bacheloroppgaven...)

Endret av izzy_l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En master gir deg en høyere grad, noe en videreutdanning ikke gjør på samme måte. Så litt avhengig av hva du ønsker med videre studier så må du vurdere hvilken av utdanningene du ønsker å ta.... forøvrig må du vel ha videreutdanning i psykisk helsearbeid for å kunne ta en master i psykisk helsearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den viktigste forskjellen er lengden på studiet!

Dette er jo virkelig ikke den viktigste forskjellen. De viktigste forskjellene er at masteren er en utdanning som gir grunnlag for forskning, mens videreutdanningen ikke gjør det. Så valget ditt kommer ann på hva du vil gjøre senere i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...