Gå til innhold

Trygdede bør jobbe LITT!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Leser stadig her inne på forumet og andre steder at mange mener at trygdede bør jobbe litt....det sies at ALLE kan bidra med LITT!

Ja, det tror jeg også. Og etter et par år ute av jobb pga sykdom, vil jeg gjerne jobbe igjen. Savner det sosiale, det å kunne bidra, det å delta i samfunnet. Så jeg tok kontakt med NAV og ba om å få prøve meg i en praksisplass.

Det går ut på at en beholder pengene fra NAV, for meg er det AAP-penger, mens jeg jobber gratis for en bedrift f.eks to dager i uka. Praksisplass kan en ha i inntil 3 år. Altså en vinn-vinn-situasjon for alle parter.

Hvem sier vel nei til gratis arbeidskraft?

Jeg er høyt utdannet, har mye kompetanse som kan brukes i flere bransjer. Jeg har vært mange år i arbeidslivet før jeg ble syk, og har mye å bidra med. Er også positiv og flink til å samarbeide, og har gode attester på alle måter.

Det viste seg at alle bedrifter som ble spurt sa nei! Ingen ville ha meg. De hadde ikke nok plass, ikke tid til opplæring, ikke nok ressurser, osv.

Jeg er fortsatt syk, men har veldig lyst til å bidra med det jeg kan. Helsa mi er ikke stabil nok til å gå ut i jobb på fast basis, ikke 20% engang, men som "overskuddspersonell" er det jo ikke noe tap å ha meg der.

Jeg er vel bare et eksempel på at det ikke er så lett å jobbe LITT.

Dette viser jo at det ikke er lett å komme tilbake i arbeidslivet etter flere år utenfor som syk.

Sykdom er en begrensning i seg selv, for jeg og mange andre kan ikke jobbe med alt pga det. Jeg kan f.eks ikke jobbe i barnehage eller på sykehjem.

Arbeidsgivere er en begrensning, for de vil helst ikke ha oss, ikke som fast ansatte i deltidsstillinger (fordi vi ofte er ustabile helsemessig), og heller ikke som ekstra gratis arbeidskraft fordi vi krever litt ekstra ressurser i starten.

Samfunnet krever effektivitet på alle plan, og der er sykdom begrensende.