Gå til innhold

Saftig sjokoladekake


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en gang en oppskrift på en veldig god langpanne-sjokoladekake med blant annet et beger rømme, masse smør og sukker. Det var kakaopulver, ikke kokesjokoalde i. Er det noen som har en oppskrift som kan likne på denne, siden jeg ikke finner igjen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan det være denne?

SOAKED CHOCOLATE CAKE

400 gram smør

4,5 dl vann

6 ss kakao

9 dl sukker

1 beger rømme (3 dl)

4 egg

2 ts natron

9 dl hvetemel

GLASUR

100 gram smør

6 ss melk

5 ss kakao

2 ts vaniljesukker

350 gram melis

Sett ovnen på 200 grader. Ha smør, vann og kakao i en stor kjele og varm det opp til smøret er helt smeltet. Rør til en jevn masse. Rør inn sukkeret og pisk inn rømmen. Pisk inn ett og ett egg om gangen, rør så inn mel og natron og rør alt til en fin deig.

Ha deigen i en stor papirkledd langpanne og stek den i ca. 30 minutter. Sjekk med en kakenål om den er ferdigstekt.

Ta kaken ut av ovnen og prikk den STRAKS med en gaffel over hele kaken så du får masse små hull overalt. Hell over den VARME glasuren (den lages ved å smelte smøret og blande inn det andre og røre alt godt sammen til en glatt glasur) og bre den godt utover. Den vil renne nedi hullene og gjøre kaken bløt. La kaken avkjøles i kjøleskapet til den er HELT kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar - jeg husker ikke oppskriften ettersom det er mange år siden jeg har bakt kaka, men jeg tror det likner veldig :) Så da går jeg for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være denne?

SOAKED CHOCOLATE CAKE

400 gram smør

4,5 dl vann

6 ss kakao

9 dl sukker

1 beger rømme (3 dl)

4 egg

2 ts natron

9 dl hvetemel

GLASUR

100 gram smør

6 ss melk

5 ss kakao

2 ts vaniljesukker

350 gram melis

Sett ovnen på 200 grader. Ha smør, vann og kakao i en stor kjele og varm det opp til smøret er helt smeltet. Rør til en jevn masse. Rør inn sukkeret og pisk inn rømmen. Pisk inn ett og ett egg om gangen, rør så inn mel og natron og rør alt til en fin deig.

Ha deigen i en stor papirkledd langpanne og stek den i ca. 30 minutter. Sjekk med en kakenål om den er ferdigstekt.

Ta kaken ut av ovnen og prikk den STRAKS med en gaffel over hele kaken så du får masse små hull overalt. Hell over den VARME glasuren (den lages ved å smelte smøret og blande inn det andre og røre alt godt sammen til en glatt glasur) og bre den godt utover. Den vil renne nedi hullene og gjøre kaken bløt. La kaken avkjøles i kjøleskapet til den er HELT kald.

:helen:

Takk! Den skal prøves! namnam, vann i munnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er kaka bakt, men jeg vet ikke om jeg skal smake på den, for den skal egentlig deles ut på jobb (ikke at jeg orker hele selv, men utseendemessig..). Uansett virker det som det er omtrent samme kake som jeg hadde oppskrift til tidligere :) Glasuren ble for flytende, men det får jeg ta på egen kappe som ikke hadde mer enn 85 gram smør og var litt generøs på væsken (helte i litt kaffe også). Uansett en deilig kaloribombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sjokoladekaken lager mamma alltid og er den beste sjokoladekaken som finnes. Bare huske å prikke masse før glasuren helles på. Også er den best andre dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...