Gå til innhold

Vaskekurver og bakterier


Gjest Gl@mB@be

Anbefalte innlegg

Gjest Gl@mB@be
Skuffene/kurvene er enkle å ta ut når man skal legge klær i maskinen og er dessuten greie å bære klær ut i når man skal henge opp klær etter vask.

Bruker du samme kurv til både skitne og rene klær? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du samme kurv til både skitne og rene klær? :overrasket:

Klær som brukes av voksne til hverdags er vel sjelden så skitne at det er et problem? Forskjell på en genser som har vært brukt i to dager og skitne barnehagedresser og oljetilsølte kjeledresser til bilmekanikere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Jeg syns det er veldig rart ja! Tenk deg f.eks en bukse. Du har sittet på bussen. Gud vet hvem som har sittet der før deg, kanskje er narkoman. Så tar du av deg buksa og legger den i kurven. Alle bakteriene overføres dit. Så lenger du den nyvaksa trusa der etterpå. Fysj! Okei, dette var å sette ting på spissen, men you get the picture.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du samme kurv til både skitne og rene klær? :overrasket:

Hvis du lurer på om jeg har skitne og rene klær i den samme kurven samtidig, så er svaret nei. Hvis du lurer på om jeg bærer klærne ut for å henge dem opp i den samme kurven som de lå i før de ble vasket, så er svaret ja. Klær som jeg har sittet en dag på kontoret i er ikke spesielt skitne og undertøy og sokker byttes hver dag. Veldig skitne klær, som f.eks. min samboers dieseltilsølte "mekanikerklær" blir enten lagt i en egen plastpose eller vasket umiddelbart. De må vaskes på 95 grader og kan ikke ligge sammen med noe annet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Hvis du lurer på om jeg har skitne og rene klær i den samme kurven samtidig, så er svaret nei. Hvis du lurer på om jeg bærer klærne ut for å henge dem opp i den samme kurven som de lå i før de ble vasket, så er svaret ja. Klær som jeg har sittet en dag på kontoret i er ikke spesielt skitne og undertøy og sokker byttes hver dag. Veldig skitne klær, som f.eks. min samboers dieseltilsølte "mekanikerklær" blir enten lagt i en egen plastpose eller vasket umiddelbart. De må vaskes på 95 grader og kan ikke ligge sammen med noe annet uansett.

Jeg skjønte at du ikke hadde skitne og rene klær i den samtidig, men jeg syns fortsatt det er dødsekkelt. Uhygiensk. Er du klar over hvor mange bakterier som føler med skitne klær? Selv om du "bare" sitter på kontoret sitter du med buksa på en stol full av bakterier, lener deg på et skrivebord fullt av bakterier osv. Kunne aldri falt meg inn å bruke den samme kurven til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte at du ikke hadde skitne og rene klær i den samtidig, men jeg syns fortsatt det er dødsekkelt. Uhygiensk. Er du klar over hvor mange bakterier som føler med skitne klær? Selv om du "bare" sitter på kontoret sitter du med buksa på en stol full av bakterier, lener deg på et skrivebord fullt av bakterier osv. Kunne aldri falt meg inn å bruke den samme kurven til begge deler.

Ærlig talt, jeg ser ikke problemet.

Tror du har litt bakteriefobi, for å si det sånn.

Vi har bare godt av litt bakterier, å være i for rene omgivelser svekker immunforsvaret.

Synes ikke det er noe uhygienisk å bruke kurven til først skitne og så rene klær, de skitne var jo ikke SÅ skitne.

Du overdriver her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig rart ja! Tenk deg f.eks en bukse. Du har sittet på bussen. Gud vet hvem som har sittet der før deg, kanskje er narkoman. Så tar du av deg buksa og legger den i kurven. Alle bakteriene overføres dit. Så lenger du den nyvaksa trusa der etterpå. Fysj! Okei, dette var å sette ting på spissen, men you get the picture.

Du vet åpenbart ikke så mye om bakterier? Vasker du den buksen du har sittet på bussen i på 30 - 40 grader, så er de bakteriene du snakker om der fremdeles. De fleste baktierier er dessuten et gode, så jeg vil gjerne beholde dem! ;) Skadelige bakterier (Egentlig smittestoffer) blir du bare kvitt når du vasker på minimum 60 grader og helst på 95. Hvor mange av de fineste buksene dine vasker du på den måten? De farligste bakteriene finner du i undertøyet ditt, men det vasker du jo alltid på 95 grader, eller?

Narkomane er for øvrig en sammensatt gruppe som ikke nødvendigvis bærer med seg flere farlige bakterier enn andre...

Når det gjelder bakterieoverførte sykdommer, så er det for øvrig ikke klesvask som er problemet. Hygiene ved toalettbesøk og matlaging derimot er et problem, men da fortrinnsvis fordi man mangler vann og såpe. (Det er derfor dysenteri blir et problem i flyktningeleirer bl.a.). Man får ikke dysenteri eller tuberkulose av å sitte på bussen i Norge. Enkelt og greit!

Skal du leve uten bakterier, må du sterilisere alt rundt deg og det er ikke mulig og ikke en gang sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Ærlig talt, jeg ser ikke problemet.

Tror du har litt bakteriefobi, for å si det sånn.

Vi har bare godt av litt bakterier, å være i for rene omgivelser svekker immunforsvaret.

Synes ikke det er noe uhygienisk å bruke kurven til først skitne og så rene klær, de skitne var jo ikke SÅ skitne.

Du overdriver her.

Hmm.. La oss ta narkomenen igjen. Kanskje han sitter på bakken. Der noen har spyttet og kastet fra seg sneiper. Kanskje han søler alohol på seg selv. Kanskje han spyr på seg selv. Så tar han bussen. Han går av, og du setter deg på plassen hans på nesten stopp. Går hjem og legger den (superskitne! selv om du ikke kan SE det) i kurven. Vakser så klær og legger en truse der, gjerne på vranga. Senere skal du ha på deg denne trusa. Digg å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Du vet åpenbart ikke så mye om bakterier? Vasker du den buksen du har sittet på bussen i på 30 - 40 grader, så er de bakteriene du snakker om der fremdeles. De fleste baktierier er dessuten et gode, så jeg vil gjerne beholde dem! ;) Skadelige bakterier (Egentlig smittestoffer) blir du bare kvitt når du vasker på minimum 60 grader og helst på 95. Hvor mange av de fineste buksene dine vasker du på den måten? De farligste bakteriene finner du i undertøyet ditt, men det vasker du jo alltid på 95 grader, eller?

Hva hjelper det å vaske den trusa på 95 grader når du legger den i en skitten kurv full av bakterier etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg går alt inn i et skap på vaskerommet, og sorterer når jeg skal vaske.

Vil ikke ha klær flytende overalt :(

Og jeg ville heller ikke hatt rene klær i samme "dunk" som skittentøyet har vært i :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. La oss ta narkomenen igjen. Kanskje han sitter på bakken. Der noen har spyttet og kastet fra seg sneiper. Kanskje han søler alohol på seg selv. Kanskje han spyr på seg selv. Så tar han bussen. Han går av, og du setter deg på plassen hans på nesten stopp. Går hjem og legger den (superskitne! selv om du ikke kan SE det) i kurven. Vakser så klær og legger en truse der, gjerne på vranga. Senere skal du ha på deg denne trusa. Digg å tenke på?

Du vasker m.a.o. alle klær du har hatt på deg utendørs øyeblikkelig og på 95 grader når du kommer hjem? Det samme gjelder selvfølgelig dagligvarer? Tenk om du kjøper en boks med fiskeboller som en av disse narkomane har tatt på før deg? :sjokk:

Og du har selvfølgelig ikke dyr og omgås eller tar aldri på dem! Du prøver heller aldri klær eller sko i butikker? Kjøper noe som har hengt/stått i en butikk uten å vaske det på minst 95 grader først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar da av seg tøyet man har gått i en hel dag på jobb (kanskje til og med sittet på bussen med!! :hakeslepp: ) med en gang man kommer hjem fra jobb. Jeg håper for all del ingen setter seg f.eks i sofaen med slike skitne klær og sprer ekle narkobakterier! Nei, disse klærne må sporenstreks lekkes i egen beholder, helst ikke engang i samme rom som man oppbevarer rene klær, deretter desinfiseres før man legger dem i vaskemaskinen (alle vet jo at tøyet må vaskes på minst 60 grader før man kan være sikker på at alle skumle, ufyselige bakterier er borte). Jeg trodde dette var noe alle var klar over? :sexy:

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. La oss ta narkomenen igjen. Kanskje han sitter på bakken. Der noen har spyttet og kastet fra seg sneiper. Kanskje han søler alohol på seg selv. Kanskje han spyr på seg selv. Så tar han bussen. Han går av, og du setter deg på plassen hans på nesten stopp. Går hjem og legger den (superskitne! selv om du ikke kan SE det) i kurven. Vakser så klær og legger en truse der, gjerne på vranga. Senere skal du ha på deg denne trusa. Digg å tenke på?

Jeg tenker meg ikke til sånne scenarier, nei.

Men for å gjøre det for en gangs skyld da....ja, hva om denne narkomane før han gjorde alt du sa, hadde sittet på en annen buss, hvor det tilfeldigvis hadde sittet en unge som hadde bæsjet seg ut.....da hadde jo den narkomane fått det også på buksene sine, og dratt det med seg til du sitter på plassen hans i neste buss. Og tenk om den ungen som hadde bæsjet seg ut hadde gjort det pga omgangsyken? Da hadde jo både den narkomane og du fått det da. Og alle andre som hadde sittet på det setet og dratt det med seg videre etterpå. Og alle andre som satt på de setene.

De hadde blitt smittet, og de rakk ikke engang å vaske klærne først!! OI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar da av seg tøyet man har gått i en hel dag på jobb (kanskje til og med sittet på bussen med!! :hakeslepp: ) med en gang man kommer hjem fra jobb. Jeg håper for all del ingen setter seg f.eks i sofaen med slike skitne klær og sprer ekle narkobakterier! Nei, disse klærne må sporenstreks lekkes i egen beholder, helst ikke engang i samme rom som man oppbevarer rene klær, deretter desinfiseres før man legger dem i vaskemaskinen (alle vet jo at tøyet må vaskes på minst 60 grader før man kan være sikker på at alle skumle, ufyselige bakterier er borte). Jeg trodde dette var noe alle var klar over? :sexy:

:popcorn:

Og her skulle det selvsagt stå legges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Jeg verker sier eller praktiserer selv å vaske alle klærne mine med en gang jeg kommer hjem! Derimot har jeg forskjellige kurver for skitne og rene klær, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg verker sier eller praktiserer selv å vaske alle klærne mine med en gang jeg kommer hjem! Derimot har jeg forskjellige kurver for skitne og rene klær, så det er ikke noe problem.

Men du setter deg vel for all del ikke ned i sofaen med bukser fulle av potensielt farlige narkobakterier??? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verker sier eller praktiserer selv å vaske alle klærne mine med en gang jeg kommer hjem! Derimot har jeg forskjellige kurver for skitne og rene klær, så det er ikke noe problem.

Du mener vel ikke at du bruker den buksa som du satt på bussen med før du har vasket den igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Men du setter deg vel for all del ikke ned i sofaen med bukser fulle av potensielt farlige narkobakterier??? :sjokkert:

:hoho:

Jo det gjør jeg! Tenke seg til! Så lenge jeg har på meg en bukse er det da ikke noe stress. Men jeg sitter ALDRI i sofaen uten klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper det å vaske den trusa på 95 grader når du legger den i en skitten kurv full av bakterier etterpå?

Nå vasker jeg normalt ikke trusene mine på 95 grader og jeg vet faktisk ikke om noen sykdommer som kan overføres på den måten. Siden du er så opptatt av dette, har du sikkert en link til en undersøkelse som viser at sykdommer overføres på denne måten i et land hvor hygienen er gjennomgående meget bra.

Mulig bakteriene fremdeles er der, men hvis det ikke er godt for noe å fjerne dem, så forstår jeg ikke hvorfor jeg skal gjøre en stor innsats for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...