Gå til innhold

Symfyse-fundusmål


Imax

Anbefalte innlegg

Har vært til kontroll hos min nye fastlege (som ikke akkurat har gjort super-inntrykk, men det er en annen historie...), fordi jeg er RH- og må ha blodprøve (det gjør de visst ikke på helsestasjonen). Tok hele kontrollen der (er i uke 32), men legen klarte ikke å måle symfyse-fundusmål. Hun mente jeg måtte komme meg til jordmoren for å få den samme personen til å måle + at hun selv mente det var alt for vanskelig, og at hun ikke ville klare å få det nøyaktig. :kjefte:

Etter å ha brukt 2 1/2 time hos legen med venting + prøver osv, så er jeg ikke så hypp på å bruke masse tid igjen denne uka for å komme til helsestasjonen.

Så mitt spørsmål er: Er symfysemålet virkelig så viktig, når alle andre prøver er normale? Hva ville du gjort, droppet det eller kommet deg til jordmor for å måle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en telefon til jordmoren, jeg, og hørt hva hun mente.

Synes for øvrig det hørtes rart ut at legen ikke klarte å måle, selv om jeg skjønner argumentet med at det smarteste er at samme person måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et eller annet med at sf mål kan være en indikasjon på fostervann nivåer , eller er jeg helt på jordet nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge er det siden forrige sf-mål, og hvor lenge er det til neste?

det er det som ville ha avgjort det for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker siden sist, og 4 uker til neste kontroll (hos legen... så da må jeg kanskje dit uansett...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lavalampe! Ta en telefon til jordmor og spør om det er nødvendig eller om det kan vente til neste kontroll.

Grunnen til at de tar sf mål er for å følge fosterutviklingen, store avvik fra kurven du følger kan bety vekstavvik eller avvik i forhold til normal mengde fostervann.

Men syns det hørtes rart ut at legen ikke klarte å måle... Greit nok at det kan bli litt forskjell på målene til to forskjellige målere, men alikevel. Vanskelig burde det uansett ikke være å finne skambenskanten og livmorkanten for deretter måle antall cm i mellom, i allefall ikke for kvalifisert helsepersonell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville iallefall ringt helsestasjonen og hørt hva jordmor mener om saken.

Legen min ville heller ikke måle SF målet for han mente at det beste var at samme personen gjorde det hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner hadde også en fastlege som ikke gjorde slikt. Hun fikk bare gjort det hos jordmor, og like før termin ble det oppdaget utflatende sf-mål og store vekstavvik hos barnet (lenge siden sist sf var målt). Så jeg ville fått det målt. Ikke at de kunne gjøre noe fra eller til, men de kunne i alle fall ha vært forberedt på at noe var alvorlig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte til helsestasjonen, fikk snakke med en lege der. Hun ble fyr og flamme! :fnise: Hun sa det fikk være måte på tull at ikke legen kunne måle, det burde hun absolutt kunne gjøre, sa hun jeg snakket med. Så nå skulle hun snakke med jordmoren min og gi tilbakemelding til legen min. Så hører jeg fra dem igjen. Intriger, det liker jeg! :ler:

Endret av Imax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intriger, det liker jeg! :ler:

:fnise: scenen er duket for intriger når man får svar fra 2 forskjellige , har inntrykk av at helsevesenet aldri er enige med seg selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å måle SF-mål på meg selv, jeg :fnise: Så en lege som ikke klarer det imponerer ikke meg ;)

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg avtalt time hos jordmor neste uke. Så får jeg vurdere om hvordan jeg skal gjøre det neste gang... Mannen ga meg et godt innspill, nå er du snart ferdig med graviditeten da!

Synes hele greia blir litt dum, hadde det så greit med kontroller forrige gang (annen bydel), og nå føler jeg meg usikker og ikke godt tatt vare på. Det er jo temmelig unødvendig da. Teller på knappene om jeg skal gå til privat lege? Æsj, dette blir så dumt... :tristbla: (og ikke minst tar det jo JÆVLIG mye tid da, om jeg skal ta TO kontroller hver gang jeg skal på kontroll! :kjefte: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde valgt å bare gå til helsestasjonen på kontroll jeg da, fremover.

Greit, de tar ikke de blodprøvene, men da hadde jeg bedt om BARE blodprøvene hos legen. Å få tatt de blodprøvene trenger du ikke legetime for, du ber om at legen fyller ut blodprøveark for de prøvene du trenger, rusler inn til kontordama og sier at du skal ha tatt de blodprøvene, og de som tar slike (det er jo ofte disse helsesekretærene eller en sykepleier på kontoret) tar den, og så ber du om å få svaret når den er ferdig, på telefon eller papir. De ringer deg helt sikkert dersom noe skulle være galt.

Heller dette, enn å gå til doble kontroller, det blir jo litt stress...

Legen min målte forøvrig SF, jeg er mer usikker på om han målte det rett, for jeg synes han målte så langt opp at det er lenger enn jeg mener livmora gikk på den tiden, det er vel omtrent der den er NÅ, og knapt nok det (han fikk jo også kryss helt i overkant av det grønne området...) så jeg lurer på om jormora kommer til å registrere "utflating" når jeg kommer dit på neste kontroll... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å gå til den samme hver gang.

De måler visst ikke helt likt.

Jeg har bare fått målt hos jordmor - i første svangerskap var jeg en gang hos legen og da var det helt rart i forhold til de anrde målingene fordi de helt tydligvis ikke målte likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Om det er to forskjellige som måler sf-målet, kan man også få to forskjellige svar, så det er viktig at den samme måler hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest påtjukken

Hver gang sf- målet mitt har blitt målt av legen og ikke jordmor har det vært noe "galt"... så kan være greit at det blir gjort av samme person..

Hos jordmor har jeg hatt en jevn stigning, så var jeg til legen og sf- målet gjorde et STORT hopp..tilbake til jordmor var det tlbake på den jevne stigningen... Jordmor sa hun så bort fra legens måling da han tydeligvis målte på et annet vis en henne..

Senere var jeg hos en annen lege, og da viste sf-målet at jeg ikke hadde vokst på flere uker...selvfølgelig ble jeg veldig nervøs!!!

Tilbake til jordmor, og det viser seg at jeg fremdeles følger en jevn stigning..

så....kan føre til unødige bekymringer at de ikke måler helt likt...

(ble litt langt dette da..., sorry..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Malama, ta resten av kontrollene hos jordmor. Bedre tid, bedre greie på SF-målene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg signerte både lege og jm på sf-målene de tok .De målte forskjellig, men utviklingen var den samme, det er jo det som er viktig.

Jeg fikk utflating i sfmål på slutten. Det viste seg å være tomt for fostervann, og jeg ble satt i gang. Det er viktig å følge med tror jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...