Gå til innhold

Tips og råd til kresne hunder.

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Tenkte det var bedre å lage en egen tråd om hvordan man får kresne hunder til å spise, enn å fortsette i lidl tråden.

Vi har stort sett prøvd alt, hunden nekter å spise. I perioder spiser han da f.eks. bare frolic. Hvordan skal man få hunden til å spise sunn mat, istedet for mat av dårligere kvalitet? Har du en sær hund? Hvordan får du den til å spise?

Fremdeles OT: men wolfmoon - har du prøvd Vom&Hundemat?

Kan ikke huske å ha prøvd det sånn på stående fot nei. Hva er spesielt med det?

Endret av Wolfmoon
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund var ekstremt kresen da han var yngre. Det jeg gjorde var at jeg kokte kraft på høns og kjøttbein uten salt som jeg bløtte tørrforet i. Ikke helt optimalt siden hunder bør ha en del tyggemotstand i fôret for å forebygge tannstein i tillegg til en del ekstra arbeid, men han fikk i hvert fall i seg de næringsstoffene han trengte.

Skrevet

Prøv med Vom&Hundemat eller Norwegian Polar. Vom&Hundemat er rått kjøtt, mens Norwegian Polar er varmebehandlet. Du trenger litt fryeplass, som ofte fungerer hundene bedre på disse to enn på tørrfor.

Skrevet

V&H er rått kjøtt, slakteavfall fra storfe, svin, kylling og fisk i forskjellige varianter. Foret er tilsatt vitaminer og mineraler og er et fullverdifor - mao kan ikke sammenlignes med vom slik man brukte før. Les mer om det på vomoghundemat.no.

Gamla her har vært hobbyanorektiker i all sin tid, helt til jeg gikk over til V&H før jul. Nå venter hun like spent på mat hver gang og det er ikke en smule igjen. Hun har også lagt på seg, og hun har kjempefin pels og avføring.

Jeg deler av ønsket mengde og tiner det litt i micro før jeg serverer, men noen ganger gir jeg henne det frosset for at hun skal bruke lengre tid.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Prøv med Vom&Hundemat eller Norwegian Polar. Vom&Hundemat er rått kjøtt, mens Norwegian Polar er varmebehandlet. Du trenger litt fryeplass, som ofte fungerer hundene bedre på disse to enn på tørrfor.

Bra forslag! skriver under på dette :) mine hunder elsker Vom og hundemat!

Skrevet

Det er sikksert ingen dum idè! Vurderer å bytte til Vom og hundemat jeg også siden min har vært plaget en del med kløe etc. som ingen riktig vet hva er.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ser jo at begge deler er våtfòr, hvordan er dette med tanke på tannhygiene. Noen som har prøvd å bare fòre hundene med våtfor?

Har allerede litt problemer med denne i dag, da han hater å gnage på ting (som jo selvfølgelig kan være en av årsakene til at han ikke er så glad i tørrfòr).

Skrevet

Det er i alle fall verdt å prøve for alle som har hunder som sliter med hud, allergier, dårlig pels osv pluss alle de som ikke synes tørrfor er etendes.

Og for å komme med et lite regnestykke så koster det meg kr 3,33 pr dag med Hills (hvis hun hadde spist det da) og kr 2,20 pr dag med V&H.

Bikkja spiser og trives og jeg sparer penger :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Dette høres jo nesten for godt ut til å være sant ;)

Nå bor hunden hos foreldrene mine da (måtte jo flytte pga utdanning, så kan vel snart ikke kalle den min lenger), men skal få tipset dem om dette. Etter mammas frustrasjon og dømme, så er hun åpen for nye muligheter ;)

Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Vi har også en ekstremt kresen rakker, som i tillegg ikke tåler tørrfor så godt (selv ikke allergifor), og vi forer også med vom og hundemat. Men jeg skjønner ikke hvor dere får prisene fra? Vi kjøper kilospølser til 24 kroner, og gir en halv pølse pr. dag til en hund på litt over 25 kilo, og dette blir da 12 kroner pr. dag. Mens vi fortsatt brukte tørrfor (Pro Plan sensitive), tror jeg at det også ble cirka samme pris. Men små hunder er selvfølgelig billigere i matveien. :)

Må bare legge til: vi byttet til v&h på grunn av kløe og flassete pels, og så en endring veldig raskt.

Endret av Morgan le Fay
Gjest Lilleulv
Skrevet

Min hund fikk diagnosen "det verste tilfellet av forallergi jeg noen gang har sett på en så ung hund" da hun var 4 mnd. Hun var full av utslett, sår, hårløse flekker og klødde seg til blods. det mest ekstreme allergiforet til Hills ga bare litt bedring, hun gikk på dette og kortison. Jeg fikk advarsel av en dyrlege at jeg kanskje burde være forberedt på at hunden min ikke kom til å bli veldig gammel.

Etter kun 5 dager på Norwegian Polar var hunden min helt fin! I dag går hun på Vom og hundemat. Hun er i godt hold, har blank og fin pels, er frisk og lykkelig. Ikke alle hunder fungerer på tørrfor. Hunder er opprinnelig kjøttetere også :)

Skrevet

Bare sånn for å ordens skyld: V&H er ikke noe vidundermiddel for alle hunder. Det finnes hunder som fungerer bedre på tørrfor enn V&H, hunder som det er hipp som happ for. Noen reagerer negativt på foret også.

Mine priser har jeg regnet på 100g for pr dag, som er det hun skal ha både av Hills og V&H.

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet
Min hund fikk diagnosen "det verste tilfellet av forallergi jeg noen gang har sett på en så ung hund" da hun var 4 mnd. Hun var full av utslett, sår, hårløse flekker og klødde seg til blods. det mest ekstreme allergiforet til Hills ga bare litt bedring, hun gikk på dette og kortison. Jeg fikk advarsel av en dyrlege at jeg kanskje burde være forberedt på at hunden min ikke kom til å bli veldig gammel.

Etter kun 5 dager på Norwegian Polar var hunden min helt fin! I dag går hun på Vom og hundemat. Hun er i godt hold, har blank og fin pels, er frisk og lykkelig. Ikke alle hunder fungerer på tørrfor. Hunder er opprinnelig kjøttetere også :)

dette er jo en umulighet. for å utrede en hund med hudproblemer må den først igjennom en prøveperiode på allergifôr. deretter bør den testes med blodprøve og dette tar minimum 3 mndr tilsammen som regel. jeg tror ikke en seriøs dyrlege kan si at en valp på 4 mndr har fôrallergi. det er rett og slett umulig.

sorry, men den kjøper jeg ikke.

at den har hatt et hudporlbem kan jeg akseptere, men det kan like godt være at den er allergisk mot lagermidd i tørrfôr som at den er allergisk mot selve fôret og av den grunn takler vått fôr mye bedre siden du ikke får oppvekst av lagermidd....

bare sånn fordi det hørstes ut som den dyrlegen din ikke var helt rett navla !!!

hilsen dyrepleier

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)
dette er jo en umulighet. for å utrede en hund med hudproblemer må den først igjennom en prøveperiode på allergifôr. deretter bør den testes med blodprøve og dette tar minimum 3 mndr tilsammen som regel. jeg tror ikke en seriøs dyrlege kan si at en valp på 4 mndr har fôrallergi. det er rett og slett umulig.

sorry, men den kjøper jeg ikke.

at den har hatt et hudporlbem kan jeg akseptere, men det kan like godt være at den er allergisk mot lagermidd i tørrfôr som at den er allergisk mot selve fôret og av den grunn takler vått fôr mye bedre siden du ikke får oppvekst av lagermidd....

bare sånn fordi det hørstes ut som den dyrlegen din ikke var helt rett navla !!!

hilsen dyrepleier

Ok, når jeg tenker meg om så husker jeg ikke om dyrlegen sa ALLERGI eller FÔRALLERGI den gangen. Jeg husker heller ikke om valpen var 4 mnd, 4,5 mnd eller rett under 5 mnd når det ble sagt.

Min portis begynte å vise symptomer bare kort tid etter at vi hentet henne 8 uker gammel. hun var først inne hos dyrlege, da tok de hudprøve, hun fikk spot on (?) og en skikkelig ormekur. hun ble også satt på vanlig hills for. etter dette var vi innom ørten ganger uten at det førte noe sted. dyrlegene klødde seg i hodet, og tok masse prøver som ikke viste noen ting. til slutt ble hun satt på kortison, og dyrlegen sa på neste dyrlegebesøk at pga måten hun reagerte på kortison var de ganske sikre på at det var allergi det var snakk om. da hadde jeg selv spurt om det kunne være allergi flere ganger tidligere. vi tok en haug med blodprøver, noen analyserte de i norge, men allergi-prøvene ble sendt til utlandet. alle prøver var fine. vi prøvde hills sitt allergifor, og endelig ble det en liten bedring. dyrlegen konkluderte med at det nok var forallergi, men så ingen løsning på problemet og kunne heller ikke si med sikkerhet at det var kun dette som var problemet. jeg leste masse på nettet, og fortalte henne at jeg ville prøve NP. Hun var åpen for forslaget, men hadde ikke videre tro på det. Da jeg kom tilbake med hunden 1 uke seinere så hun ut som hun hadde falt ned fra månen og mente det var helt utrolig. hun sa jeg hadde vært heldig, men advarte meg mot mulige problemer seinere. hele denne prosessen synes jeg tok lang tid, flere mnd ja. men hun var vel inne på allergi etter 2 mnd TROR jeg. husker i hvert fall når vi først fant det ut at hun sa det var det verste tilfellet av allergi hun hadde sett på en så liten valp.

I ettertid har jeg vært veldig misfornøyd med hjelpen jeg fikk hos dyrlegene. Jeg synes ikke de virket særlig flinke, jeg synes ikke de behandlet valpen min noe bra når de tok prøver (hun var direkte redd mennesker etterpå, og vi har store problemer med dyrlege den dag i dag), jeg synes de brukte lang tid på å finne ut av ting og følte at jeg sloss mot systemet mens det sto på. med min erfaring så kan jeg se en allergi på annen hund med en gang, og jeg skulle da tro dyrleger hadde mer erfaring enn meg. at de ikke var inne på å prøve allergifor eller gå vekk fra tørrfor før etter 2 mnd synes jeg er rart.

men det er nå mitt syn :)

Beklager at jeg ikke var helt eksakt på faktaen jeg kom med. jeg husker faktisk ikke helt eksakt nå heller, men tror jeg har det litt riktig nå i hvert fall.

Endret av Lilleulv
Skrevet

Min hund får Norwegian Polar blandet med tørrfor. Det er alltid NP-foret som blir spist først. "Tantehunden" min spiser det også når han er på besøk og liker det kjempegodt. Jeg bruker å bestille det i posten herfra: http://www.norwegian-polar.no En 30 kg hund trenger 0,5 kg NP daglig. Så da blir det 12,50 pr dag. Til sammenligning koster tørrforet jeg bruker ca 16 kr dagen og det er ikke av de aller dyreste.

Min har hatt litt problemer med tannsten og jeg kjøpte PlaqueOff. Det er et pulver som strøs over maten, anbefaler det om du forer våtfor.

Skrevet

Hundene blir jo kresne fordi at dere gjør de kresne når dere diller og daller med maten deres.

En frisk hund spiser bare den blir sulten nok. Gi den mat til faste tider hver dag, og om den ikke har spist etter en halvtime så fjern maten fram til neste måltid.

Skrevet
Hundene blir jo kresne fordi at dere gjør de kresne når dere diller og daller med maten deres.

En frisk hund spiser bare den blir sulten nok. Gi den mat til faste tider hver dag, og om den ikke har spist etter en halvtime så fjern maten fram til neste måltid.

Ja, den gjør sikkert det - men hva er poenget med å tvinge den til å spise noe den ikke liker? Skulle vi servert deg sure værballer til frokost,lunsj og middag fordi du hadde jo spist bare du ble sulten nok?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Ja, den gjør sikkert det - men hva er poenget med å tvinge den til å spise noe den ikke liker? Skulle vi servert deg sure værballer til frokost,lunsj og middag fordi du hadde jo spist bare du ble sulten nok?

:ler:

Jeg serverte heller min valp vom og hundemat som er et bra for, når hun sluttet å spise tørrforet sitt og ble tynn. Men nå spiser hun tørrforet sitt igjen :)

Når hunden er så matlei som trådstarters hund hadde jeg ikke nølt et sekund med å prøve ut noe annet.

Skrevet

Tenkte jeg skulle oppdatere litt etter å ha servert "Vom og hundemat" for første gang. Hunden min har til dags dato, d.v.s. i løpet av de siste 12 årene, aldri spist hele sin dagsrasjon med mat på en gang, men "vommen" falt tydeligvis i smak og det hele forsvant på et blunk!

Som et lite spørsmål litt på siden lurer jeg imidlertid litt på hva som er passende dagsrasjon til en gammel, rolig hund på ca. 14 kg.? Noen som vet eller har en link? Forhandleren anslo ca. 160 gr., d.v.s. en halvkilospølse delt i tre.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Tenkte jeg skulle oppdatere litt etter å ha servert "Vom og hundemat" for første gang. Hunden min har til dags dato, d.v.s. i løpet av de siste 12 årene, aldri spist hele sin dagsrasjon med mat på en gang, men "vommen" falt tydeligvis i smak og det hele forsvant på et blunk!

Som et lite spørsmål litt på siden lurer jeg imidlertid litt på hva som er passende dagsrasjon til en gammel, rolig hund på ca. 14 kg.? Noen som vet eller har en link? Forhandleren anslo ca. 160 gr., d.v.s. en halvkilospølse delt i tre.

det synes jeg hørtes litt lite ut. jeg gir en halvkilos pølse delt i 2 til min på 19 kg... dersom hun får mye mosjon en dag så øker jeg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...