Gå til innhold

I disse klimatider...


Gjest pirjo

Anbefalte innlegg

Hva gjør du på hjemmebane for å bidra?? Som jeg har lest: Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan bidra med litt! Mitt lille bidrag er følgende:

-Sortere papir-, mat-, plast- og restavfall

-Gi utvokste og brukbare barneklær til noen som vil arve dem, eller til Fretex

-Gamle leker gis til barnehager i nærheten, eller til andre som vil ha dem

-Fyre med ved i størst mulig grad

-Slå av lyset i rom som ikke brukes

-Ha en skikkelig opprydning et par ganger i året og gi det som går an til loppemarked

Tja - det var vel det. Bilbruken er uaktuell å kutte ned på dessverre. Da kommer vi oss verken til eller fra jobb og rekker heller ikke å hente på SFO pga elendig kollektivtilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja jeg har tenkt på akkurat denne i den siste tiden, hva gjør vi egentlig, og det er vel ikke mye, men prøver å bli bedre da:

* bruker handlenett istedenfor å kjøpe bæreposer

*sorterer papir og restavfall, skulle gjerne sortert matavfall også ,men det går ikke her vi bor enda, men ønsker meg varmkompost.

*har kjøpt vaskenøtter, men har ikke fått brukt de enda

* gir bort gamle klær osv til loppemarked fremfor å kaste

* kjøper helst gamle møbler osv

* Er i ferd med å bytte ut alle lyspærer med sparepærer, ettersom de går istykker

* prøver å spise mer fisk fremfor biff....

Ja ikke akkurat den store mijøforkjemperen, men vil gjerne bli bedre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør følgende:

- sorterer plast/metall, papir og matavfall

- skifter ut alle lyspærene med sparepærer etterhvert som de ryker

- skrur av lyset i rom vi ikke er i

- skrur av PC og TV helt når de ikke er i bruk

- spiser ikke industrikjøtt

- har ikke bil (men den ble også solgt fordi vi ikke ville prioritere den slags utgifter som studenter)

- får økologisk frukt og grønt på døren, og handler jevnlig på økologisk gårdsutsalg (og økomat hvor vi ellers får tak i dem)

- er medlem av De Grønne, Grønn Hverdag og Fremtiden i Våre Hender

- blogger om miljø

- generelt lavt forbruk, og gir bort CDer, DVDer og klær istedet for å kaste, og forsøker å kjøpe brukt det vi kan

- bruker handlenett og ryggsekk

Det er vel det jeg kommer på. Vi jobber stadig for å bli grønnere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Sorterer alt avfall i alle de fraksjonene som er mulig her vi bor (matavfall, plast, papir, glass/metall, drikkekartong, klær, treverk, papp + restavfall).

Har "uadressert reklame - nei takk"-klistremerke på postkassa. Bidrar til avfallsreduksjon.

Kjøper ikke industrikjøtt (spiser bare selvjaktet vilt).

Skrur av alle el-apparater som ikke er i bruk, og unngår stand-by.

Slukker lys i rom som ikke er i bruk.

Bruker sparepærer.

Har tidsur på panelovner. Det er ikke nødvendig at det er så varmt når vi ikke er hjemme.

Har senket innetemperaturen med 1 - 2 grader.

Bor nær jobben til en av oss - kan gå :)

Fyrer med ved. Det er CO2-nøytralt.

Er medlem i Grønn Hverdag.

Ingen av disse tingene har vært noe tungvint å gjøre. Vi har bare tatt utgangspunkt i vår situasjon og hva som ville være enkle tiltak for oss, og som vi har både kortsiktige og langsiktige fordeler av. Vi sparer strømutgifter, får gratis trim av å gå til jobb (en av oss) og klarer oss med en bil, mot tidligere to! Viltkjøtt er ikke like aktuelt for alle, men det er blant de mer miljøvennlige kjøttvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er vegetarianer

- Eier ikke bil eller annet bensindrevet fremkomstmiddel

- Bruker ryggsekk når vi handler mat

- Kildesorterer og komposterer

- Kjøper mest mulig økologisk og kortreist mat

- Har varmepumpe og vedfyring

- Lager mat/te/kaffe på vedkomfyren når den er i bruk

- Har sparedusj

- Gir helst opplevelser eller ikke-ting i gaver

- Velger tog/buss fremfor fly der det er mulig

- Betaler klimabillett på flyreiser de gangene vi har vært nødt til å fly

- Har et bevisst forbruk, dvs handler klær når vi trenger det, ikke når vi har lyst

- Unngår plastprodukter der det er mulig

- Lite bruk av vaskemidler i rengjøring

En av mine største miljøsynder er nok bøker og tidsskrifter. Der forbruker jeg nok mer enn godt er. Burde være enda flinkere til å bruke biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest over

Jeg tok nettopp Klimatesten i VG og fikk et årlig utslipp på 2056 kilo "klimagasser", godt under halvparten av gjennomsnittet på 4500 kilo. Er egentlig fornøyd med det, da det ca 95% av utslippene kommer fra fly, som skyldtes et besøk hos familien i England. Og som vi har betalt klimabillett for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Gir helst opplevelser eller ikke-ting i gaver

En av mine største miljøsynder er nok bøker og tidsskrifter. Der forbruker jeg nok mer enn godt er. Burde være enda flinkere til å bruke biblioteket.

Å gi opplevelser skal jammen jeg begynne med også, i steden for å vri hjernen for å finne på noe som personen kanskje ikke vi ha engang... Men teaterbesøk, kino, konserter... Takk for tipset, at jeg ikke har tenkt på det MYE tidligere, da?

Jeg elsker å lese, men er blitt flik til å lese nettaviser i det siste. Og biblioteket har jo mange tidsskrifter man kan låne. Bøker derimot... Jeg bør kanskje skjerpe inn avbestillingene i bokklubben??

Satte forresten et "Uønsket reklame - nei takk" klistremerke på postkassa i går, gleder meg til å slippe all reklamen jeg aldri kikker på allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer alltid ting. Vi har også nei til reklame-klistermerke på postkassen. Vi har varmekabler på badet, men bruker ellers ingen ovner (vi har ikke peis eller oljefyring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...