Gå til innhold

Vanlig at lokalavisjournalister tjener så mye?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ikke visste jeg at det var så inntektsbringende å være journalist i en lokalavis!

Flere av dem er ca. 30 år, har et par grunnfag her og der, og lønnen er på rundt kr. 600 000.- +

Er dette vanlig lønn for avisjournalister?

I såfall er dette yrket meget godt betalt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lokalavis...snakker du Aftenposten nå? Skulle likt å vite hva de tjener her...tviler på at det hadde fristet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalavis...snakker du Aftenposten nå? Skulle likt å vite hva de tjener her...tviler på at det hadde fristet...

I lokalaviser rundt omkring i Østfold tjener visst 30-åringene med et par grunnfag i sekken rundt 500 - 650 000,-

Hvorfor velger ikke flere dette yrket når det betaler så bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byaviser tjener journalistene bra. I ordentlig små bygdeaviser er lønna dårlig.

Hvorfor ikke flere velger dette yrket? Journalistutdanningen er en av utdanningene som har høyets snitt for å komme inn. Det er flust av folk som vil bli journalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjenner til en god del lokalavis "journalister" og uingen av dem har gått på Journalisthøyskolen. De har knapt et grunnfag eller to fra en høyskole elle i beste fall et universitet.

Lønnen til disse, selv om de jobber i mindre lokalaviser, er oppsiktsvekkende høy: nærmere 600.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JennaC
Tja, jeg kjenner til en god del lokalavis "journalister" og uingen av dem har gått på Journalisthøyskolen. De har knapt et grunnfag eller to fra en høyskole elle i beste fall et universitet.

Lønnen til disse, selv om de jobber i mindre lokalaviser, er oppsiktsvekkende høy: nærmere 600.000.

Jeg tror de aller fleste som kjenner til journalistyrket vet at 600.000 er langt fra gjennomsnittslønnen til den vanlige mann i gata. De fleste journalister i de lokalavisene jeg har arbeidet i, (noen på østlandet) tjener mellom 300-400.000 kr et sted. Det er også viktig å huske at en del av lønnen inkluderer overtid, helgetillegg, og andre "goder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare bare å bli journalist. Noen nevnte den i helvetes vanskelige utdanningen, men den gir deg ikke gratis pass til jobb, heller. Jeg går media, jeg jobber spesifikt med aviser på skolen. Likevel har en venninne av meg bedre mulighet enn meg til å få seg jobb i lokalavisen, fordi hun har vært freelancer for dem.

Med andre ord, det er ikke "utdann deg og få jobb", det er faktisk "jobb og få jobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er absolutt ikke vanlig lønn for journalister i lokalavis, nei. Jeg har vært i forhandlingsutvalg i et par aviser, så dette kan jeg litt om... Lønnsstatistikken til Norsk Journalistlag er offentlig og ligger ute på www.nj.no, sjekk selv!

For øvrig er det vel ingen mediebedrifter i Norge som har gjennomsnittslønn på særlig over en halv million kroner, så vidt jeg husker. Ikke TV2 og Dagens Næringsliv heller, de topper lønnsstatistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avis"journalister" i en del "arbeiderblad"aviser i Østfold kan hvertfall sies å tjene fett. Fint for dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avis"journalister" i en del "arbeiderblad"aviser i Østfold kan hvertfall sies å tjene fett. Fint for dem! :)

Fint med noen tall som belegger det du sier der, hvis du gidder...

Ifølge 2006-statistikken til NJ (nyeste oppdaterte) har de ulike avisene gjennomsnittslønn som følger:

* Demokraten - 356', 24 års ansiennitet

* Moss Dagblad - 341', 20 års ansiennitet

* Sarpsborg Arbeiderblad - 386', 23 års ansiennitet

* Smaalenenes Avis - 350', 19 års ansiennitet

Og da har jeg altså gått ut fra at det er A-presseavisene du betegner som "arbeiderblad"-aviser. Sjekk gjerne statistikken selv under www.nj.no - ligger på "Statistikk" under "Tariffavtaler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med noen tall som belegger det du sier der, hvis du gidder...

Ifølge 2006-statistikken til NJ (nyeste oppdaterte) har de ulike avisene gjennomsnittslønn som følger:

* Demokraten - 356', 24 års ansiennitet

* Moss Dagblad - 341', 20 års ansiennitet

* Sarpsborg Arbeiderblad - 386', 23 års ansiennitet

* Smaalenenes Avis - 350', 19 års ansiennitet

Og da har jeg altså gått ut fra at det er A-presseavisene du betegner som "arbeiderblad"-aviser. Sjekk gjerne statistikken selv under www.nj.no - ligger på "Statistikk" under "Tariffavtaler".

Jeg ser statistikken din og den stemmer helt sikkert.

Men det jeg henviste må da i såfall ha vært enkelttilfeller/enkelte personer som har en vesentlig høyere lønn enn de snittene du har overfor her. Og disse "enkeltpersonene" er som sagt 30-32 år og tjener altså sinnsykt mye til lokalavisjournalist å være! Fint for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med noen tall som belegger det du sier der, hvis du gidder...

Ifølge 2006-statistikken til NJ (nyeste oppdaterte) har de ulike avisene gjennomsnittslønn som følger:

* Demokraten - 356', 24 års ansiennitet

* Moss Dagblad - 341', 20 års ansiennitet

* Sarpsborg Arbeiderblad - 386', 23 års ansiennitet

* Smaalenenes Avis - 350', 19 års ansiennitet

Og da har jeg altså gått ut fra at det er A-presseavisene du betegner som "arbeiderblad"-aviser. Sjekk gjerne statistikken selv under www.nj.no - ligger på "Statistikk" under "Tariffavtaler".

Dette er jo minstelønninger oppgitt uten tillegg, overtid og helg. Journalister har jo mase overtid og helgearbeid! Ikke arat at lønningene kan komme fort opp i 5 og 600 000 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser statistikken din og den stemmer helt sikkert.

Men det jeg henviste må da i såfall ha vært enkelttilfeller/enkelte personer som har en vesentlig høyere lønn enn de snittene du har overfor her. Og disse "enkeltpersonene" er som sagt 30-32 år og tjener altså sinnsykt mye til lokalavisjournalist å være! Fint for dem.

Hvordan kan du hevde at du har belegg for det du sier når den statistikken CP legger frem viser noe helt annet og du ikke en gang kan informere om hvor du har tallene dine fra? Ut over det, så kan en ufaglært håndtverker som jobber en del overtid også fint tjene 600' i året. Jeg går ut fra at det samme gjelder journalister som jobber mye kveld og helg og hva er i så fall problemet med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo minstelønninger oppgitt uten tillegg, overtid og helg. Journalister har jo mase overtid og helgearbeid! Ikke arat at lønningene kan komme fort opp i 5 og 600 000 da.

Det er ikke minstelønninger, det er basert på statistikken som inkluderer stillingstillegg og faste tillegg knyttet til at man går turnus (kveldstillegg, helgetillegg). Men ikke overtid, for det er tross alt sjelden noe man blir pålagt.

Det er mao. det tallet som brukes i lønnsforhandlinger mellom ledelsen i bedriften og de ansatte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser statistikken din og den stemmer helt sikkert.

Men det jeg henviste må da i såfall ha vært enkelttilfeller/enkelte personer som har en vesentlig høyere lønn enn de snittene du har overfor her. Og disse "enkeltpersonene" er som sagt 30-32 år og tjener altså sinnsykt mye til lokalavisjournalist å være! Fint for dem.

Hvis enkeltjournalister har så høy lønn, så er det jo strålende for dem - og for dem de jobber sammen med, som da har et godt forhandlingsgrunnlag videre. Ingen skal lide for at de er flinke til å forhandle for seg ved ansettelse.

Men det er nok stort sett enkelttilfeller, ja. Eller kanskje du tenker på noen som er redaktør? For DA er det ikke så utenkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nok stort sett enkelttilfeller, ja. Eller kanskje du tenker på noen som er redaktør? For DA er det ikke så utenkelig...

Nei, nei, selvsagt ikke! De tjener gjerne masse, mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, nei, selvsagt ikke! De tjener gjerne masse, mye mer!

Beklager, men jeg klarer ikke å ta utsagnene dine seriøst. Min tante er redaktør i en av landets største lokalaviser, hun er såvidt fyllt 40 og har en fast lønn på 650.000

Det sier seg da selv at en redaktør har et større etisk ansvar og derfor tjener betraktelig mer enn de fleste journalister. Personlig har jeg ingenting til overs for det yrket, men det er en annen sak. I følge min tante tjener de fleste journalister i den avisen hun arbeider et sted rundt 300.000 kr. Dette er da journalister med lang erfaring. Det er få journalister som arbeider i lokalaviser som tjener over 400.000 kroner.

Med utgangspunkt i lønnstatistikken som blir presentert syns jeg derfor argumentasjonen din blir tynn. De "mange" du snakker om, er antakeligvis enkelttilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, selvsagt ikke! De tjener gjerne masse, mye mer!

Det hadde jo vært fint om du kunne redegjøre for a) Hva som er problemet med at disse menneskene tjener godt, b) Hvem som tjener så godt og evt. c) Hvorfor det er et så stort problem for deg at de tjener så godt.

Slik du fremstår nå er du bare nok et argument for at gjester burde nektes adgang på dette forumet. Du har fått en rekke godt begrunnede svar, men du fortsetter å spørre (Og misunne...) til ingen gidder å høre på deg lenger. Hva er det egentlig du vil oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante er redaktør i en av landets største lokalaviser, hun er såvidt fyllt 40 og har en fast lønn på 650.000

Det er da en meget bra lønn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...