Gå til innhold

Nøysom norsk folkesjel


Donpedro

Anbefalte innlegg

Og det er mange som mener at mye av den nøysomme norske folkesjelen kan tilskrives den protestantiske etikk (Et uttrykk formulert av den tyske sosiologen Max Weber.)

Hentet dette fra en annen tråd, og synes temaet var interessant. Noen som kan noe mer om dette og kan lære meg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge den protestantiske tankegang skulle man leve nøysomt på jorden for så å få sin belønning i himmelen. Utskeielser, fråtseri og sløsing ble sett på som syndig. Weber hadde en teori om at det er denne tankegangen som gjorde at vi fikk en slik kapitalistisk suksess i de protestantiske landene - fordi vi arbeidet hardt (en annen protestantisk dyd) og sparte pengene i stedet for å "sløse" dem bort.

Dette er en teori som det er veldig vanskelig å verken bevise eller motbevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ikke sløse og ikke drive med utskeielser, lever vel ennå i beste velgående tror jeg; selv om mange ikke praktiserer det selv, så er det veldig ille når noen andre sløser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ikke sløse og ikke drive med utskeielser, lever vel ennå i beste velgående tror jeg; selv om mange ikke praktiserer det selv, så er det veldig ille når noen andre sløser!

Ja, det henger igjen fra vår protestantiske arv, sammen med veldig mange andre ting. Det er ganske fascinerende å se hvor mye kristenarv vi har, selv hos ateister og agnostikere.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Max Webers bok om emnet er veldig interessant, synes jeg.

Ofte snakker man også om forskjellen mellom katolisisme og protestantisme i forbindelse med nøysomhet. Det kan man, så vidt jeg har forstått, også se gjenspeiler seg i kirkebygg o.l. Det vil si at nøysomheten er noe som gjennomsyrer hele protestantismen - og dette ble formulert av Max Weber i boka "Den protestatiske etikken og kapitalismens ånd".

Fritt fra presentasjon av boka:

"Weber påviser en forbløffende overensstemmelse mellom etikken i visse protestantiske retninger og vestens kapitalistiske logikk; den troende oppfrodres til å passe seg for materialisme i denne verden, kjøttet er syndig, og det er vesentlig å leve asketisk; for kapitalismens utvikling krever rasjonelt arbeid, hvor investeringer ikke brukes til forbruk, men reinvestering. Her fremtreder det åndelige slektskap mellom den protestantiske og den kapitalistiske innstillingen. Konsekvent og innstendig påviser Weber denne slektskap og dens konsekvenser for den vestlige kapitalismens utvikling."

Jeg setter avsnittet bare i hermetegn - der er egenhendig oversatt av undertegnede - selv om jeg ikke kan påberope meg all verdens kunnskaper i svensk (utover det jeg lærte av "tre myror er fler en två elefanter" på sytti-tallet). Så får jeg bare håpe at jeg ikke bryter noen siteringsregler.

Boka finnes så vidt jeg vet bare på svensk, hvis den da ikke i løpet av de siste femten årene er oversatt til norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...for kapitalismens utvikling krever rasjonelt arbeid, hvor investeringer ikke brukes til forbruk, men reinvestering..."
Det er vel nettopp dette at man ikke sparte det som var til overs, men brukte det til reinvestering, slik at man fikk vekst i virksomheten, og ikke bare drev på som før som førte til stor økonomisk utvikling - og som koblet protestantismen og kapitalismen sammen på en helt egen måte. Veldig interessant teori det der - setter religion i ett helt nytt lys på mange måter.

(utover det jeg lærte av "tre myror er fler en två elefanter" på sytti-tallet).
Var ikke det et helt genialt program!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*

Men hvis jeg kunne velge ville jeg bo i Italia der katolisismen råder og rødt trafikklys anses som et forslag til å stoppe og at man vurderer selv. Det finnes kapitalister der også og jeg liker kapitalisme. Men det må kunne gå an å kombinere belevenhet og filosofi med kapitalisme uten å være en Olav Thon med kneippbrød og ryggsekk av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må kunne gå an å kombinere belevenhet og filosofi med kapitalisme uten å være en Olav Thon med kneippbrød og ryggsekk av den grunn.
Dessverre/heldigvis (her er jeg veldig usikker :fnise: ) er det bare Olav Thon som er Olav Thon, og veldig få som kan sammenlignes med ham. Jeg tror det med nøysomhet er på vei ut, noe som kanskje sitter aller mest fast i vår besteforeldregenerasjon. Det er litt synd, men alt for mye av det er jammen ikke mye moro det heller.

Folk som sitter med masse penger på bok og som ikke kan unne seg den minste ting er fryktelig irriterende! Selv ting de virkelig kunne ha god bruk for kan man ikke unne seg. Grr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager min unøyaktige fremstilling med sparing i stedet for reinvestering).

Dette kan kanskje også være med på og forklare mange folks negative reaksjon mot millionærer - den protestantiske nøysomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til informasjon så finnes boka nå også på norsk.....

...og der avslørte jeg at det er leeeenge siden jeg leste den boka.

Du og du som tiden går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...