Gå til innhold

luftetur med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg er kanskje dum som tar opp dette temaet, men jeg gjør det nå likevel... :sjenert:

jeg bor i et boretslag, som er nybygget, utenfor hvert bygg er det eet grønt-område, på hvert av disse områdene er det bygget lekeapparater for barn. De har og åpnet en liten barne park i ett av byggene de har det største gøntområdet i boretslaget, de har også nylig tatt over halvparten av området utenfor min blokk(områdene er inn gjerdet). jeg har da funnet ut at det er kjempefint å kunne slippe hunden min fri der inne (ETTER STENGE TID SÅ KLART!!!!) jeg har ALLTID med meg hundeposer og plukker ALLTID opp etter meg. og tar hunden i bånd om det kommer barn som vil leke der, de fleste syntes dette bare er fint for da dår barna hilse på hunden. han elsker barn og er veldig tålmodig med dem. men i dag kom det en mann og begynnte å true med å tilkalle vakt service på meg om jeg ikke fjernet hunden øyeblikkelig :nei: ... det var ingen barn der og det var heller ikke noen som ville leke der, han mente at siden hunden tisset på gresset så måtte jeg og hunden flytte oss et annet sted, vi ville jo bare ha et sted å kaste litt ball uten at hunden ble påkjørt eller ble fristet til å stikke av.... det er heller ikke skilting om at det ikke er lov å ha hunder løse der inne etter stengetid! og båndtvangen ble oppløst i august....

Vi har aldri fått noe beskjed i det heletatt om at barnehagen skulle bygges en gang før skiltet ble satt om en mnd siden........ så langt vi som bor her har fått beskjed skulle alle grøntområdene være fellesareale...

P.S hunden er av liten rase, og virker ikke truende på noen måte...

er jeg pirkete og burde bare vike for denne sinte mannen eller.....??? hva sier dere, ville dere reagert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde reagert om noen brukte lekeplassen til barna til lufteplass for hunden, for det er jo ikke særlig delikat å tenke på at barna har hender ol der hunden har gjort fra seg.

Så lenge det ikke er en luftegård for hunder, mener jeg at du ikke har rett til å bruke stedet som lufteplass forhunden din. Enten den er liten eller stor

Skrevet

Jeg hadde også reagert som deg. Har opplevd noe lignende. Bodde nært et grøntområde med en grusbane og gressområder nede ved et vann. Det var oversiktelig og lett å se om det kom folk, så jeg slapp hunden og vi trente lydighet på grusbanen. Dvs at hun var rundt bena mine hele tiden siden vi trente, og jeg fulgte med om det kom noen.

Plutselig hørte jeg en stemme rope surt "Få den hunden i bånd!". Jeg så meg forfjamset rundt for å se om det hadde kommet noen uten at jeg hadde fått det med meg, men jeg så ingen. Jeg hørte stemmen gjenta det samme, like krasst, og da fikk jeg endelig med meg hvor stemmen kom fra - på altanen til et av husene bygd oppover i skråningen ved siden av! Det var ingen i nærheten. Da ble jeg irritert også, ja.

Skrevet
Jeg hadde også reagert som deg. Har opplevd noe lignende. Bodde nært et grøntområde med en grusbane og gressområder nede ved et vann. Det var oversiktelig og lett å se om det kom folk, så jeg slapp hunden og vi trente lydighet på grusbanen. Dvs at hun var rundt bena mine hele tiden siden vi trente, og jeg fulgte med om det kom noen.

Plutselig hørte jeg en stemme rope surt "Få den hunden i bånd!". Jeg så meg forfjamset rundt for å se om det hadde kommet noen uten at jeg hadde fått det med meg, men jeg så ingen. Jeg hørte stemmen gjenta det samme, like krasst, og da fikk jeg endelig med meg hvor stemmen kom fra - på altanen til et av husene bygd oppover i skråningen ved siden av! Det var ingen i nærheten. Da ble jeg irritert også, ja.

Syns det er stor forskjell på å slippe hunden på et grønområde i nærheten, og å slippe hunden på en lekeplass der barn skal leke.

Skrevet

han sa jo også det at jeg kunne bruke de andre lekeplassene, bare ikke det som var inngjerdet da... er ikke det litt selvmotsigende?

skjønner at man ikke vil at barna skal bli syke liksom,men alle grøntområdene er det lekplass på og jeg ser da ikke helt forskjeden på et som er ingjerdet og ett uten bortsett fra at hunden min ikke løper i veien for andre...

mange barnefamilier med hunder her og som tar med både hund og barn på lekeplassen, men da er det greit liksom...

er bare litt forvirra... det er liksom hagen min og...er det ikke??

Skrevet

Jeg er enig med Piper.

Men mener også at mannen kunne sagt ifra på en vennlig måte først, før han begynte å hisse seg opp.

Skrevet

jeg bor i et område hvor det er mest studenter som kaster søppel, spytter, kaster søppelog snus klatter, også i barne områdene, de sitter også å drikker der ikke og knuser flasker, skulle nesten tro et jeg var en av de eneste som i hvertfall tar med meg søpla mi.

og de har jo laget om ALLE grøntområddene til lekeplass... må gå ganske langt for å komme til et grønntområde uten... og det er jo ikke et eneste skillt....

jeg tror det er mange ting som er mer ekkelt og farlig for barna... det er på en måte bare det jeg vil påpeke... syntes ikke dette var noe gøy i det hele tatt... det siste jeg vil er å skade barn på noen som helst måte, jeg føler at jeg tar hensyn gjør jeg ikke??

Skrevet

Dessverre har det utviklet seg mye hat mot hunder, og dyr og natur generelt. Jeg synes det er trist.

Biler er mye farligere enn hunder.

Skrevet

Synes ikke det gjør så mye, jeg. Du har jo med hundepose, og er obs på dete kommer unger som kanskje kan bli redde osv.

Da mener jeg du tar hensyn.

Og hvilken skade kan en liten hund gjøre egentlig?

Det eneste måtte være om det ble vanlig for flere/alle hundeeiere i området å lufte hunden der, det hadde ikke vært så heldig.

Skrevet
Jeg hadde reagert om noen brukte lekeplassen til barna til lufteplass for hunden, for det er jo ikke særlig delikat å tenke på at barna har hender ol der hunden har gjort fra seg.

Så lenge det ikke er en luftegård for hunder, mener jeg at du ikke har rett til å bruke stedet som lufteplass forhunden din. Enten den er liten eller stor

Det er jo sant, men hun har jo med hundepose. Forøvrig har vi ikke styring på hva som har vært der barna har hendene sine likevel.

Katter går jo der de vil, og de gjør jo både det ene og det andre, enten det er inngjerdet område eller ikke.

Dessuten er vel barn av og til utenfor inngjerdet område, og da er det ikke godt å vite hva de kommer borti med hendene....for ikke å snakke om alt de smaker på

Skrevet

he he takk for all tilbakemelding på temaet... jeg ønsker jo bare å være en god beboer, men vil jo gjerne ha litt goder for det jeg betaler for jeg og, akkurat som alle andre, barne familiene får jo bruke felles arealene, så hvorrfor ikke jeg...

og det var akkurat det styre formann i boretslaget sa og....

bare man tar hensyn... samme gjaldt da barn.... ikke bare la barna løpe fritt og forstyre folk som vil være i fred....

da har jeg mitt på det tørre...

jeg liker ikke å tråkke i hunde dritt jeg heller, derfor plukker jeg opp etter hunden min....

Skrevet (endret)
og båndtvangen ble oppløst i august....

Det er grenerell båndtvang hele året

Endret av Chiquita
Skrevet (endret)
Det er grenerell båndtvang hele året

Nei, det er det ikke. Det er båndtvang mellom 1. april og 20. august i hele landet, og i månedene det ikke er båndtvang er det opp til hver enkelt kommune å bestemme "ekstraordinær" båndtvang, f.eks. i boligområder, parker, kirkegårder ++ (se hundeloven §6).

Generelt: jeg har hund selv, og det hender jeg opplever litt vel hysteriske foreldre som til og med skal skjerme barna sine for hunden min selv om den går i bånd... Jeg har full respekt for at ikke alle liker hunder (selv om det er over min fatteevne ;) ), men jeg synes likevel det er enkelte foreldre som tar litt vel av. Selv lufter jeg aldri hunden min på lekeplasser e.l., og jeg har til og med kjeftet på andre hundeeiere som har sluppet hunden sin løs i inngjerdede barnehager på kveldstid. Men her jeg bor, er det kort vei til skogen, så det er jo ikke noe problem for meg å finne et sted hvor jeg kan slippe vofsen litt. Kan forstå TS's frustrasjon over mangel på friarealer i borettslaget, og synes kanskje dette kan være gjenstand for diskusjon på et møte med borettslaget/styret der hun bor...?

Endret av Betsy
Skrevet

Jeg slipper hunden min på det innegjerdede skoleområdet i nærhetn på kveldstid. Hvis det kommer andre tar jeg ham i bånd og går, hvis han gjør fra seg plukker jeg det opp, og ellers plukker jeg bort sprøyespisser og glass-skår som jeg finner på bakken når jeg er der...

Kan ikke se at litt hundetiss er så farlig i den store sammenheng...

Skrevet

Skal jammen ikke være lett å ha hund gitt. Kunne ikke falle meg inn å reagere som den mannen gjorde.

Skrevet

Da hater dere nok meg. Da vi hadde hund og jeg gikk tur så avsluttet jeg turen med å slipper hunden fri i en barnehage så den kunne løpe fritt og leke litt før vi gikk inn igjen..

Skrevet

har visst funnet ut at det er mannen som er gal og ikke så mye mer...

møtte han igjen i dag, da jeg hadde gått tur med hunden min et annet sted i bånd hele turen!!!!!

da jeg så han var jeg så dum at jeg åpnet munnen min å sa at jeg hadde satt pris på at han ikke bare slang ut tomme trusler om å ringe vaktservice(var nemlig hos boretslag leder i går og ble fortalt at det ikke fantes noen vaktservice her). Da jeg hadde sakt dette sa han at han ikke hadde truet meg med noe for han hadde ikke kniv.... eh.. og jeg skulle bare prøve meg å slippe hunden igjen, for denne gang skulle han tilkalle politiet så de kunne ta meg... jeg fortalte da at jeg ikke hadde sluppet hunden der, men gått et annet sted. da ba han meg å bli med han bort til det ingjerede området igjen så han kunne ringe politiet....

kona kom og var sint fordi vi kranglet forran sønnen som ikke var mer enn 8 mnd ell. jeg sa da bare at jeg ikke ville krangle, men ville vite hvorfor han skulle ringe politiet på men når jeg ikke hadde gjort noe galt, det kunne ingen svare på... så gikk jeg...

sitter nå å lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde sakt at jeg kunne tenke meg at han ringte politiet og at jeg ville vente til de kom...????

men jeg er ei snill alright jente med bein i nesa, men vil ikke ha problemer.. jeg vurderer faktisk å flytte, for han var så utrolig frekk og verbalt agresiv at jeg vil ikke møte på han igjen.....

Skrevet

Du har bare møtt på en skikkelig drittmann som er ute etter å krangle bare for å krangle. Drit i han og lek med hunden din ;)

Skrevet

Jeg synes det er litt hysterisk. Det er skittent ute, overalt hvor du befinner deg risikerer du at ett dyr har gjort fra seg, enten det er fugler, katter eller hunder. Noe dritt skal unger få i seg uansett.

Skrevet

Jeg signerer det Piper skriver.

Ja, det er møkkete overalt, og ja, man kan komme borti ting overalt.

Men i barnehagen kan man i det minste begrense det litt, siden det er et inngjerdet område og hunder ikke kommer inn dit (uten eiere..) så lenge porten er stengt. Inne i barnehagens område er det mindre "skitt" enn andre steder - for de som oppholder seg i barnehagen går ikke og spytter snus, stumper røyken osv inne på barnehagens område. Ja - det kan skje utenom åpningstid av andre privatpersoner, men likevel vil det ikke være like mye som det er andre steder.

Men hvis folk bruker barnehager til luftegård for hunder, og oppholdssted for ungdommer, så er det klart at man ikke får begrenset det i like stor grad.

I en barnehage jeg jobbet i for en del år siden, måtte faktisk kommunen til slutt henge opp skilt på barnehagen om at den var unnlatt av regelen om offentlig område - at det ikke var lov å bruke barnehagens uteområde utenom barnehagens åpningstider. Årsaken var at veldig mange brukte det som luftegård (ikke alle er like flinke til å rydde opp skiten etter bikkja si, og mange gjorde ingenting med det når deres hund pissa i sandkassa), og etterhvert begynte ungdommen å bruke det som vorspiel-plass hele sommeren igjennom. Det ble hærverk, søppel, møkk og diverse ulumskheter i barnehagen, så vi måtte gå over uteområdet hver dag før vi kunne slippe ut ungene.

I barnehagen er det barn på under 1år som krabber rundt på uteområdet. Foreldre til barn som krabber vil sannsynligvis ikke la barna krabbe rundt på veien - der hvor hunder ofte gjør ifra seg.

I barnehagen har vi ikke noe valg - barna må krabbe rundt på uteområdet der, for vi har ikke muligheten til å bære rundt på 14 små hele dagen... Og det er vi ansatte i barnehagen som får refsen fra foreldrene hvis barnehagens uteområde er "skittent".

Om du er flink å plukke opp etter hunden din, er det ikke sikkert de 10 andre som ser du lufter hunden din der - og dermed gjør det samme - er like flinke...

Det er forskjell på inngjerdet barnehage/barnepark område hvor det er barn helt ned i 9-10mnd's alderen, og en skole e.l. hvor alle som er der kan å gå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...