Gå til innhold

Gode råd mot luftsmerter

Fjellrypa

Anbefalte innlegg

Vesla mi har veldig mye luft i magen, promper og hikker mye og sover veldig dårlig om natta på grunn av det. I natt satt vi en lite trivelig rekord: ingen av oss sovnet før 06:30! Jeg har prøvd de fleste gode råd jeg har kommet over, med varierende resultat. Jeg har nå nok triks til at jeg stort sett klarer å unngå hyling, heldigvis, men hun har fortsatt all denne luften. Det hadde jo vært genialt å kunne gjøre noe med den, i stedet for bare å lindre symptomene. Alle tips tas imot med stor takk!

Her er det jeg gjør, eller i alle fall det jeg kommer på akkurat nå:

* Drikker ammete og fennikelte - usikker på effekten her

* Gir henne fennikelte - usikker på effekten her også

* Gjør mitt aller ytterste for å få henne til å rape etter alle måltider (Dette er litt problematisk om natten, for hun sovner jo faktisk ved brystet og så må jeg vekke henne for å få henne til å rapel. Veldig frustrerende, for hun sovner slett ikke igjen etterpå. Tror likevel det er nødvendig for å forhindre enda mer luft senere...)

* Løfter bena/knærne opp mot magen mens hun ligger på rygg - fungerer sjelden for oss

* Masserer magen forsiktig mens hun ligger på rygg mot mine bøyde ben (altså mens hun sitter litt oppreist) - har fungert veldig bra enkelte netter, ikke i det hele tatt andre

* Høre på vann som renner eller radio mellom stasjoner stopper ofte hylingen

* Bærer i alle mulige stillinger, og går og går

- høyt på skulderen så hun får litt press mot magen - dette er ofte favoritt-stillingen

- halvveis på magen over min ene arm - fungerer noen ganger

- i bæresjal - der trives hun godt, og sovner til og med noen ganger. Problemet er at hun alltid våkner når jeg prøver å ta henne ut av sjalet. :sur:

* Sier "shhhhhhhhh" lenge. Dette roer henne faktisk ned når hun hyler som værst

* Har prøvd sukkervann et par ganger. Synes ikke det har vært noen stor effekt, men kanskje det hjalp litt i natt?

* Ligge på magen over fanget og stryke på ryggen - hun liker det ikke og ikke har det hjulpet heller

* Forsiktig stryking og massasje over hele kroppen. Tja, hun slapper i alle fall av litt, og det er godt for oss begge. Men det hjelper ikke på luften, nei!

* Begynner med minifom i dag, aner ikke effekten av det

Flere forslag?

PS: Hvis noen lurer på hvor pappaen er oppi dette her, så er han bortreist med jobb. Han tar sin del av bæring og byssing når han er her, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har prøvd det meste.... Fennikelte til babyen hjalp oss. Nå virker det som om magen hans har ordet seg og luftsmertene er så godt som borte. Ellers fikk jeg tips av helsesøster å drikke kamillete selv, det skulle også hjelpe på magen til babyen. Gjorde det en stund og det var hvertfal litt godt for meg, effekten vet jeg ikke.

Miniform er veldig effektivt for noen venner av meg. Ellers er mitt eneste tips å se nøye på hva du spiser selv. Å kutte ut alt av meieriprodukter noen dager for å se om det hjelper anbefales av Gro Nylander. Lykke til, håper miniformen har effekt.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med litt sterkere sukkervannblanding, snuppa mi trengte høyere "dose" enn det oppskriften sier. Håper hun blir bedre snart!

Endret av Missbumblebee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hva du selv får i deg er en veldig stor greie i dette så lenge du ammer.

Mitt knøtt reagerer ganske raskt og sterkt, dersom jeg får i meg løk eller brus. Det går også dårlig hvis jeg spiser litt for sterk mat.

Meieriprodukter og sjokolade har han ingen problemer med, men det er det ganske mange andre som har.

Hva med å kutte ut alt av slike produkter av kostholdet ditt, og så forsøke å legge til ett og ett produkt igjen, dersom det virker?

(Alternativt, kutt ut ett produkt av gangen, for å finne ut hvilket det eventuelt er hun reagerer på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor gammel din baby er, men vi hadde samme problem som deg de første ukene. Fant etterhvert ut at det var endel matvarer min baby reagerte på: bl.a. nøtter, kullsyreholdig drikke, sjokolade og løk. I tillegg slukte han endel luft under amming.

Jeg kuttet ut alle matvarer som jeg viste ga luft, i tillegg brukte vi minifom noen dager, og dette hjalp veldig. Min baby var også veldig vanskelig å få til å rape i begynnelsen, men dette bedret seg, så jeg tror det er noe som kommer etterhvert som de blir litt større.

Mitt råd blir å tenke nøye igjennom om det er noe du spiser som kan gi luft i magen (mange brødsorter inneholder nøtter, så sjekk varedeklarasjon), samt å forsøke litt Minifom. Ammete synes jeg ikke hjalp i det hele tatt, ble nesten verre faktisk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipsene!

Sterkere sukkervann gjorde nok en forskjell. Det er fortsatt ingen vidundermedisin, men det hjelper litt.

Minifomen begynte vi på i går ettermiddag. Det gjorde ingen forskjell i natt (tror jeg) men jeg håper at vi ser forskjell nå. Blir spennende!

Ellers har dere nok rett i at jeg må se på hva jeg spiser selv. Jeg har tenkt en god del på det, og klarer ikke å se noe mønster. Jeg unngår det aller meste av problemmat allerede, og nurket har stort sett problemer hver eneste natt. Enten er det veldig mye hun ikke tåler, eller så er det noe jeg spiser veldig regelmessig. Melkeprodukter er vel det mest sannsynlige, og hvis ikke minifom og masse raping hjelper, får jeg kutte ut det.

Fra i morgen har i alle fall mannen en uke vinterferie, så vi får dele på nattevåkingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt i "Mamma for første gang" av Gro Nylander igjen, og der sto det at 1/3 av alle barn med magesmerter blir bedre dersom mor kutter ut melkeprodukter. Verdt et forsøk, kanskje? Jeg kuttet ut melk og ost for noen uker siden og gutten min har nesten ikke vondt i magen lenger.

Lykke til:-)

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen "oppskrift" på sukkervann? Og hvordan gir man det, med sprøyte, kopp?

Endret av prinsessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg slukte han endel luft under amming.

Dette har vi også problemer med, tror jeg. Hva kan jeg gjøre for å bedre på det?

Min baby var også veldig vanskelig å få til å rape i begynnelsen, men dette bedret seg, så jeg tror det er noe som kommer etterhvert som de blir litt større.

Hvor lang tid tok det før det ble bedre? Vesla er 1 måned nå, og det er langt fra hvert måltid vi får til en rap, på tross av skikkelig innsats.

Prinsessa: Den "offisielle" oppskriften på sukkervann er 1 strøken ss sukker på 1 dl vann, men jeg måtte ha en toppet ss for å få effekt. Jeg gir et par ml med engangssprøyte, men skje eller kopp fungerer sikkert like bra. Det er uansett ikke store mengdene de skal ha.

Caramba: Holder det å kutte melk og ost, altså? Så for meg at jeg måtte gå gjennom alt mulig og se om det inneholdt melkepulver eller noe, og da blir det omfattende... Hva med melk i bakevarer og sånt, er det også fy-fy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et kjerringråd der det ble anbefalt å spise en reddik hver dag. Dette skulle visstnok fungere veldig bra. Aner ikke om det virker, men det kan jo være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caramba: Holder det å kutte melk og ost, altså? Så for meg at jeg måtte gå gjennom alt mulig og se om det inneholdt melkepulver eller noe, og da blir det omfattende... Hva med melk i bakevarer og sånt, er det også fy-fy?

For meg holdt det lenge å kutte ut melk, ost og smør. Jeg drakk litt mere melk enn normalt i starten fordi jeg tenkte at han skulle få i seg kalsium. Det jeg merket da var at han gråt masse og fikk grønnere avføring. Da jeg kuttet det ut så ble han mye bedre. Dermed holdt det å bare kutte ut de "ferske" meieriproduktene. Min søster måtte også slutte å drikke melk mens hun ammet og hadde god effekt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd litt maltekstrakt utblandet i kokt vann? Jeg blander 1/2 ts i 20-30 ml vann når vesla har vondt i magen. Det fungerer faktisk utrolig bra, og på henne virker det også veldig fort. Man kan visst bruke opp til 2 ts hvis det skulle være behov for mer enn det min frøken trenger. Babyer er jo forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang sukkervann. Det kan hjelpe mot smertene. Men som hos oss voksne, blir de mer aktive med sukker, kan hende det holder henne lenger oppe. Vi kuttet ut sukkervann da hun en gang var våken til 0130 og siden da sovnet hun alltid før 23. Men magesmertene fortsatte selvfølgelig, kolikk.

Siden hun promper mye får hun ut masse luft - og det er jo bra! Min jente klarte først å få ut luften etter å ha vært hos kiropraktor og ble da mye bedre.

Vi hadde også badebøtte, tummy tub. Med en gang skrikingen begynte satte vi henne nedi og da kom noen sinnsyke raper. Magesmerten forsvant ikke helt, men både hun og vi fikk en pust i bakken og magesmerten forsvant raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang luftsluking ved amming: sørg for at babyen er skikkelig "plugget på" , de skal ha ganske mye av brystet inne i munnen, ikke bare brystvorten, og munnen skal være godt lukket om brystet. Hamburgertak kalte de det på sykehuset. Du merker det når de får skikkelig "tak", da blir det vel et slags vakum, slik at de ikke suger inn så mye luft samtidig. Ikke så lett å forklare......

Når det gjelder rapingen fikk vi det litt bedre til fra ca 5-6 ukers alder, men det kan fortsatt være vanskelig å få ut en rap etter hver mating, blir vel ca annenhver gang tenker jeg. Hold på i ca 10 min etter mating, får du det ikke til da kan du jo legge han ned og prøve igjen litt senere. Hender det tar litt tid før det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malt ekstrakt!!! det er supert visstnok. om hun tar smokk, dypper du litt maltekstarkt på smokken... som hun suger på. effekten var veldig god på sønnen til ei venninne. han slapp lufta omtrent etter 5 min.. da gjentok hun det engang til...også ble det litt luft til. er visst ikke farlig å gi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest 1
Mitt knøtt reagerer ganske raskt og sterkt, dersom jeg får i meg løk eller brus. Det går også dårlig hvis jeg spiser litt for sterk mat.

Det forstår jeg godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å rape sittende. Dvs "sett" babyen på fanget ditt med litt krum rygg og stryk over ryggen. det lærte jeg for mange år siden i en roman (Tornefuglene?) og når jeg begynte med det ble rapingen mye lettere.

I tillegg var jeg nødt til å kutte alle melkeprodukter i mange måneder + en del sterk mat.

Og minifom er fantastisk :)

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for alle gode tips her. Jeg har vært på vinterferie, og derfor ikke fått lest eller skrevet på lenge. Den gode nyheten er at minifom viste seg som et skikkelig vidundermiddel. Det er slutt på det aller meste av skriking, og nå sover vi alle sammen før midnatt hver eneste natt. Helt fantastisk!

Hun har fortsatt masse luft i magen og promper masse, så jeg tror jammen jeg skal prøve maltekstrakt og rapetipsene også. Kan det bli enda bedre, så er det jo strålende!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...