Gå til innhold

Tips til singel student


pecolaseyes

Anbefalte innlegg

Har noen noen gode og lette oppskrifter som passer til meg (singel student). Har ikke så mye tid til å lage mat for dagen, siden jeg studerer master.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta med kjøttdeig og Dolmioglass, da har du middag et par dager.

Kylling - ferdig grillet og varm fra butikken.

Kyllingsalat med pasta - så blir du mett også.

Pølse og potetstappe

Karbonader og potetstappe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å spise ferdigmat og droppe grønnsaker selv om man er student og vil lage rask og enkel mat.

Nå om vinteren er norske rotgrønnsaker gode, tilgjengelig og billige. Ha alltid løk (evt rødløk, som også kan spises rå i salat), gulrøtter og stangselleri i kjøleskapet - det er gode basisgrønnsaker og de holder seg lenge. Paprika og squash er også anvendelig og holdbart, oppbevar dem i grønnsaksskuffene nederst i kjøleskapet. Litt hvitløk er også lurt å ha. Dessuten hermetiske tomater, kikerter og bønner på boks.

Skaff deg også en pakke zip-lockposer, de er fine å oppbevare frisk salat i. Hvis du vasker og tørker salaten straks du har kjøpt den, og oppbevarer den i tett pose i kjøleskapet, holder den seg mye lenger, og du trenger ikke spise opp alt på en gang.

Et par tips når det gjelder kjøtt og fisk: Bacon er smart mat når man bor alene. Kan kjøpes ferdig oppskåret i små pakker, brukes i suppe, til pasta, i omelett, til sandwich eller bare til speilegg. En pakke kan altså brukes til flere svært ulike middager.

Hvis du kjøper fersk fiskefilet over disk, kan du få akkurat et så stort stykke du trenger. Fisk er rask mat! :)

Og hva kan du så lage av alt dette? Av en basis av løk, gulrot, stangselleri og hvitløk surret i olje, tilsatt en boks hermetiske tomater og gjerne tørket timian eller oregano, kan du lage suppe (tilsett vann, buljong, bacon, bønner fra boks og litt revet ost på toppen), fiskegryte (tilsett fersk fiskefilet, og evt litt crème fraîche el. melk), eller bruk som vegetarisk pastasaus (tilsett paprika, squash, bland i nykokt pasta og ha over revet ost, helst parmesan).

Har du egg i kjøleskapet, kan du lage omelett, med bacon, paprika, squash og løk. Ha også i litt crème fraîche hvis du har kjøpt det til fiskegryten, ;) og lag grønn salat til. Eller du kan lage pasta carbonara, med egg, bacon og crème fraîche, og ha grønn salat til. (Apropos salat: Har du feks kjøpt en pakke ruccola, kan du bruke noe av den i suppen med bacon og bønner.)

Av rotgrønnsaker, bacon og buljong kan du også lage betasuppe eller lapskaus, med noen poteter i. Når alt skjæres i småbiter, koker det raskt, selv om selve oppskjæringen tar litt tid (men ikke så lang tid - du skal jo bare lage mat til en person).

Så kan du kjøpe en pakke kyllingbryst, eller et par nakkekoteletter, og bruke en av dem i wok, med alle grønnsakene du har. Bruk mye hvitløk, og lag evt litt saus av vann, buljong og maisenna. Ha nudler til - kjemperaskt. Det andre kyllingbrystet/koteletten kan du steke til middag neste dag, med feks grønn salat med avokado og valnøtter i som eneste tilbehør - mettende, sunt og raskt.

Håper dette var til litt inspirasjon - etter min mening er altså trikset å planlegge litt. Alle rettene jeg har nevnt kan du lage på 15-20 min. Lykke til med studiene!

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

piaf har mange gode og sunne tips.

Det er ikke alltid jeg har så veldig god tid, og da pleier jeg å ty til Fjordland. Fiskesuppen er kjempegod! Lapskausen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig - hør på piaf!

En annen ingrediens som passer bra når man er singel er tunfisk på boks. Det kan man f.eks. blande i piafs tomatsaus sammen med litt kapers og evt hakket chilipepper og ha som pastasaus. Ettersom det vil bli litt for mye å han en hel boks tunfisk i en slik saus kan du ta litt av den hakkede løken som skal brukes i sausen, blande det med resten av tunfisken, tilsette kapers og blande det hele med majones (og kanskje litt lettrømme hvis det blir for mektig ellers). Det holder seg noen dager i kjøleskap, og er veldig godt som pålegg, f.eks. sammen med salat og noen tomatskiver.

En annen (og litt mindre sunn..) pastasaus med tunfisk får du hvis du steker litt hakket løk og hvitløk i olivenolje på svak varme, tilsetter crème fraîche eller fløte, lar det koke opp, smaker til med sitron, og tilsetter kapers og tunfisk.

Det går også an å lage mettende middagssalater av tunfisk, f.eks. med salat, tomat, slangeagurk, hakket løk, kokt egg og oliven. Tilsett fetaost hvis du vil ha det enda mer mettende (men da passer det kanskje ikke like godt med kokte egg).

(Nå er jeg som du kanskje skjønner en stor fan av kapers - særlig sammen med tunfisk! Hvis du ikke er særlig glad i kapers kan de selvfølgelig utelates.)

edit: kapers

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk, ja, genial studentmat! :)

Jeg har en tunfiskpasta som har fulgt meg siden jeg var student, faktisk - den er en slags mellomting av de to variantene bada foreslår: Surr løk, stangselleri, hvitløk, squash og paprika i olivenolje, tilsett 1/2 boks avrent tunfisk (i olje eller vann), og gjerne et par friske tomater i terninger, la alt bli varmt. Spis blandingen som den er blandet sammen med fullkornspasta eller grov speltpasta, eller tilsett litt matyoghurt til ønsket konsistens og ha som saus til feks tagliatelle.

Her passer det også ypperlig med kapers, forresten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wok er enkelt og lage og veldig godt! Enten med ris eller nudler til :)

Jeg har helt dilla på supper nå for tiden og veksler mellom meksikansk tomatsuppe og minestronesuppe fra Toro.. Bruk halve posen og ha baguetter og eventuelt kokte egg til.. nam nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fryser! Da kan du lage doble/ trippel/ kvadruppel-porsjoner (alt etter tiltakslyst) av mange retter og fryse ned. Mao kan du lage mat som tar tid en dag hvor du har god tid, og varme opp porsjoner på dager hvor du har dårlig tid.

Du kan fryse supper, pastasauser, fiskegrateng, forvellede grønnsaker - omtrent alt mulig. Jeg pleide alltid å forvelle broccoli o.l., fordi jeg orket aldri å spise opp hele før den ble dårlig...

Mine favorittretter som singel student var:

- klar fiskesuppe: Kok oppskårede poteter, gulrøtter, løk og selleri i fiskebuljong ca 15 min, tilsett seifilet og la trekke til fiske er hvit, tilsett krydder + en klatt smør. Totalt ca 20 min.

- tomatpasta: Fres løk, hvitløk, champignon, tomat, krydre og la boble til spaggisen er ferdigkokt. (Kan utvides med paprika, pinjekjerner, soltørkede tomater etc...) Totalt ca 15 min.

- Cæsarsalat: Kjøp ferdigpakke med Cæsarsalat, tilsett reker eller grillet kylling, brød ved siden av. Totalt ca 5 min.

Og på lesesalen kan man variere nudler med babygrøt - det trengs bare vannkoker for å lage det. (Det er skikkelig godt, men visstnok ikke særlig sunt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for alle svar!! Nå har jeg virkelig noe å se fram til. Det virker ikke vanskelig heller.

Takk igjen,

pecolaseyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt dilla på supper nå for tiden og veksler mellom meksikansk tomatsuppe og minestronesuppe fra Toro.. Bruk halve posen og ha baguetter og eventuelt kokte egg til.. nam nam :)

Hvis du har noen rester av grillet kylling, litt paprika, purre og løk så blir meksikansk tomatsuppe festmat! Kutt grønnsakene i litt store biter å ha dem oppi rett før du spiser, slik at de er crunchy... :)

PS Da jeg var student spiste jeg mye ovnspannekake. Laget den enkelt med pannekakemiks (litt mindre vann enn vanlig) og la halvstekte bacon skiver "oppå" før hele greia gikk i ovnen (hybelkomfyr). Middagen gjorde seg selv mens jeg dusjet, og det var nok til minst 2 dager. Også godt som kveldskos....

Endret av Trillrund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...