Gå til innhold

Tips til singel student


pecolaseyes

Anbefalte innlegg

Har noen noen gode og lette oppskrifter som passer til meg (singel student). Har ikke så mye tid til å lage mat for dagen, siden jeg studerer master.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta med kjøttdeig og Dolmioglass, da har du middag et par dager.

Kylling - ferdig grillet og varm fra butikken.

Kyllingsalat med pasta - så blir du mett også.

Pølse og potetstappe

Karbonader og potetstappe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å spise ferdigmat og droppe grønnsaker selv om man er student og vil lage rask og enkel mat.

Nå om vinteren er norske rotgrønnsaker gode, tilgjengelig og billige. Ha alltid løk (evt rødløk, som også kan spises rå i salat), gulrøtter og stangselleri i kjøleskapet - det er gode basisgrønnsaker og de holder seg lenge. Paprika og squash er også anvendelig og holdbart, oppbevar dem i grønnsaksskuffene nederst i kjøleskapet. Litt hvitløk er også lurt å ha. Dessuten hermetiske tomater, kikerter og bønner på boks.

Skaff deg også en pakke zip-lockposer, de er fine å oppbevare frisk salat i. Hvis du vasker og tørker salaten straks du har kjøpt den, og oppbevarer den i tett pose i kjøleskapet, holder den seg mye lenger, og du trenger ikke spise opp alt på en gang.

Et par tips når det gjelder kjøtt og fisk: Bacon er smart mat når man bor alene. Kan kjøpes ferdig oppskåret i små pakker, brukes i suppe, til pasta, i omelett, til sandwich eller bare til speilegg. En pakke kan altså brukes til flere svært ulike middager.

Hvis du kjøper fersk fiskefilet over disk, kan du få akkurat et så stort stykke du trenger. Fisk er rask mat! :)