Gå til innhold

Hormonfri prevensjon


Gjest Gjest_Sara_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sara_*

Har lest flere tråder her inne om prevensjon og ser at det er mange som har kutta ut p-piller og annen hormonell prevensjon. Jeg har nettopp tatt min siste p-pille i hele mitt liv (håper jeg) men vet ikke helt hva annet vi skal bruke. Tenker å bruke kondom nå i starten, men gidder ikke det i lengden heller.

Så til poenget: Hva bruker dere andre som ikke bruker hormonell prevensjon? Forslag mottas med stor takk!

Og forresten, når i syklusen er det størst sjanse for å bli gravid, og når er det minst sjanse for det? Trenger vel ikke bruke kondom hver eneste gang man skal kose seg litt vel eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk ikke på piller flere år før jeg begynte med charting, så jeg slapp de oppstartsvanskene mange har når de går rett fra hormonprevensjon til charting.

Det jeg bruker er i hovedsak EL tester, sekret, og telling av dager (har rimelig stabil sykus). Jeg vet jeg burde tempet mer nøye enn det jeg gjør, men de siste månedene har jeg vært såpass mye syk at det har fungert dårlig.

Bruker fertilityfriend som huskelapp, men ovusoft skal visst være minst like bra.

Kondom bruker vi sjelden/aldri, men nå og da hopper vi av i svingen når det er 5-6 dager igjen til EL. Nærmere enn det tør vi i utgangspunktet ikke, pga at jeg ikke har jobb for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Du skal ha VELDIG god kontroll på syklusen din før det er "trygt" å hoppe av i svingen.

Vi benyttet oss av den metoden, og det gikk "galt" til slutt, men vi tok det ikke så veldig tungt heller akkurat. Tanken var vel mer at skjer det så skjer det, og skjer det ikke så er det helt greit. Men når nr 2 er født og alt er i orden, da skal Bjørnemannen under kniven. Aldri mer p-piller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe statistikk fra WHO på det om at gjort rett var det 4 av 100 som ble gravid, mens normalbruk resulterte i 27 graviditeter pr år pr 100 kvinne. (om noen er interessert i den listen så kan de se her: http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf side 13 eller 14) Så vidt jeg har fått med meg innebærer ”rett bruk” ingen utløsning 24 timer før samleiet pga sædrester, og trekker seg ut i GOD tid, minimum 30 sekunder. Altså ingenting jeg vil anbefale til overivrige personer ;

Men som sagt, pga at jeg ikke har jobb for øyeblikket så bruker vi det kun en stund før EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe statistikk fra WHO på det om at gjort rett var det 4 av 100 som ble gravid, mens normalbruk resulterte i 27 graviditeter pr år pr 100 kvinne. (om noen er interessert i den listen så kan de se her: http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf side 13 eller 14) Så vidt jeg har fått med meg innebærer ”rett bruk” ingen utløsning 24 timer før samleiet pga sædrester, og trekker seg ut i GOD tid, minimum 30 sekunder. Altså ingenting jeg vil anbefale til overivrige personer ;)

Men som sagt, pga at jeg ikke har jobb for øyeblikket så bruker vi det kun en stund før EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sara_*
Gikk ikke på piller flere år før jeg begynte med charting, så jeg slapp de oppstartsvanskene mange har når de går rett fra hormonprevensjon til charting.

Det jeg bruker er i hovedsak EL tester, sekret, og telling av dager (har rimelig stabil sykus). Jeg vet jeg burde tempet mer nøye enn det jeg gjør, men de siste månedene har jeg vært såpass mye syk at det har fungert dårlig.

Bruker fertilityfriend som huskelapp, men ovusoft skal visst være minst like bra.

Kondom bruker vi sjelden/aldri, men nå og da hopper vi av i svingen når det er 5-6 dager igjen til EL. Nærmere enn det tør vi i utgangspunktet ikke, pga at jeg ikke har jobb for øyeblikket.

Hva er egentlig charting? Er ikke helt inne på dette jeg.. :ler:

Vi har ikke tenkt å hoppe av i svingen nei, det er ikke et alternativ. Må få meg jobb før det blir noe bleieskifting her i gården. ;)

Jeg ser for meg et eller annet apparat som viser når jeg er fruktbar, altså sikre og usikre perioder. Har hørt at slikt er veldig dyrt..hva er det du bruker da gjest? Hva heter EL testen, hvor kjøper du det, pris? Og hva med sekret og fertilityfriend og ovusoft, hva er det og hvordan brukes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er enda en som bruker sykluskontroll (temping og sekret) som prevensjon! Er veldig fornøyd med det. :) Har fungert veldig bra for meg i 3 år og jeg anbefaler det gjerne til andre som tror de klarer å holde seg til reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fertilityfriend.com. Fikk bestilt før det ble slutt på å selge livstidsabonnement, så det kostet meg 300 livet ut. Nå tror jeg det er 300 pr år. Ovusoft.com er ca 3-400 for et program du laster ned og eier resten av livet. Det kjenner jeg ikke til selv, men vet mange skryter av det.

Lady/baby-comp, persona og de har jeg ikke tatt meg råd til (koster 3-4 tusen) pluss at jeg liker ikke tanken på å la en maskin tenke for meg.

Husker ikke hvor jeg kjøpte EL testene, lurer på om det var babyornot.no eller noe slikt. Er ikke merkevare, men slike bilige strips. Koster 5-6 kr pr test, og jeg bruker ca 3-4 pr måned. Men som sagt, jeg er rimelig stabil i syklusene.

Sekret er ganske enkelte et fancy ord for utflod. Eggehviteaktig = 0 samleie, for meg. Varierer veldig hvilket mønster de ulike har på sekretet. www.pernille.info har ok oversikt.

Skal se om jeg finner et par ok tråder som kanskje er til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sara_*

Takk for informative linker gjest! Tror jeg skal prøve meg på eggløsningstester og sekretmåling, i tillegg til temp for å finne ut når jeg har hatt eggløsning. Får bare bruke kondom en stund til jeg har forstått syklusen min. Har gått på p-piller i 3 år, så jeg husker ikke helt hvordan jeg fungerte uten hormoner. :ler:

Får ta en tur på apoteket og kjøpe ELtester og kondomer i første omgang.

Tusen takk for god og rask hjelp folkens! Kom gjerne med flere synspunkter hvis dere kommer på noe senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med kobberspiral.

Det eneste jeg merker er litt lengre blødninger, men ikke økt mengde. Bittelitt mer menstruasjonsmerter også. Ellers ingen plager.

Ps, jeg har ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at du bør ha rimelig stabil syklus for at Ladycomp og lignende metoder skal fungere. Er det storkrise å bli gravid bør du nok se på andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke bruke kondom hver eneste gang man skal kose seg litt vel eller?

Nei da trenger ikke å bruke kondom hver gang, hvis du synes det er greit å bruke abort som prevensjon.

Bruk hodet jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er enda en som bruker sykluskontroll (temping og sekret) som prevensjon! Er veldig fornøyd med det. :) Har fungert veldig bra for meg i 3 år og jeg anbefaler det gjerne til andre som tror de klarer å holde seg til reglene.

Funker vel stort sett som prevensjon kun for de med lav fruktbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker vel stort sett som prevensjon kun for de med lav fruktbarhet.

Tja, har blitt gravid innen 6 måneder hver gang vi har snudd kalenderen, og ikke blitt gravid de årene vi har forsøkt å unngå det så jeg tviler på vi er i den kategorien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei da trenger ikke å bruke kondom hver gang, hvis du synes det er greit å bruke abort som prevensjon.

Bruk hodet jenter...

Kjære vene, så usaklig du var her da, Gjest.

Har du det minste peiling på hva sykluskontroll (temping, sekret og "tappen") går ut på?

Om du har den minste lille peiling, så vet du også at når du får kartlagt når du har hatt eggløsning, så trenger du ikke bruke kondom el.l resten av syklusen. For når eggløsningen er overstått (og det vises vanligvis veldig tydelig) så kan du heller ikke bli gravid...

Man kan bli gravid i et døgn etter eggløsningen, og ved sykluskontroll tar det tre dager før man kan være SIKKER på at eggløsningen er over. Og hvorfor mener du da at man må bruke kondom da???

Forklar meg gjerne...

Jeg kjenner at jeg blir provosert av slike utsagn som tydelig viser at en ikke vet hva en snakker om.

Men kanskje skulle jeg heller blitt mer tålmodig og forklart bedre???

Bare si ifra - det er alt for mye uvitenhet om kvinnens kropp og "system" ute i den vide verden...

www.pernille.info er en kjempefin side!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...