Gå til innhold

Hvordan reagere på dette?


Nilma

Anbefalte innlegg

Da jeg kom tilbake fra lunsj i dag lå det en stabel med papirer på pulten min, og jeg hadde fått en epost med beskjed om at "jeg må få deg til å gjøre dette". Ikke noe spørsmål om jeg har tid eller et lite "vær så snill". :overrasket:

Dette dreier seg om noe jeg av og til hjelper en annen avdeling med, men som strengt tatt ikke er min jobb. Som regel har jeg kontakt med en annen person på denne avdelingen, som alltid spør om det passer og som er veldig takknemlig for hjelpen. Så langt jeg har mulighet hjelper jeg alltid til, men i dette tilfellet reagerer jeg altså at min hjelp blir tatt som en selvfølge, noe jeg finner både arrogant og direkte frekt.

Så er spørsmålet, bør jeg reagere? Jeg er fristet til å skrive en epost, med kopi til min sjef, der jeg presiserer at jeg setter pris på å bli spurt om det faktisk passer, særlig i og med at dette egentlig er langt utenfor mitt egentlige arbeidsområde. Eller bør jeg rett og slett la det passere for "husfredens" skyld?

Akkurat nå er jeg såpass provosert at jeg nesten må sitte på fingrene mine for ikke å skrive en temmelig hissig epost, så synspunkter mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Snart medlem*

Ja, jeg synes du har din fulle rett til å reagere. Jeg ville helt klart skrevet en mail til den det gjaldt, men jeg ville ikke lagt ved kopi til sjefen i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke lagt ved kopi til sjefen i første omgang.

Nei, det tror jeg du har rett i, den tanken slo meg etter at jeg skrev det første innlegget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si ifra på noe ala denne måten: "Dette er vel egentlig ikke min jobb, og jeg har mye annet å henge fingrene i for tiden, men jeg kan godt legge det nederst i bunken min og se på det når jeg er ferdig med min egen jobb". Funker som fy, tro du meg.Sannsynligheten er stor for at h*n gjør jobben selv, og neste gang blir du spurt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sendt en mail og sagt fra om at jeg ikke hadde mulighet til å ta på meg dette arbeidet nå. Og at neste gang de trenger hjelp bør de heller spørre først om du har mulighet.

Forøvrig er jeg enig i at det er frekt, så jeg hadde neppe påtatt meg oppgaven om jeg hadde tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si ifra på noe ala denne måten: "Dette er vel egentlig ikke min jobb, og jeg har mye annet å henge fingrene i for tiden, men jeg kan godt legge det nederst i bunken min og se på det når jeg er ferdig med min egen jobb". Funker som fy, tro du meg.Sannsynligheten er stor for at h*n gjør jobben selv, og neste gang blir du spurt. ;)

*noterer til neste gang* :ler:

Jeg hadde nok sendt en mail og sagt fra om at jeg ikke hadde mulighet til å ta på meg dette arbeidet nå. Og at neste gang de trenger hjelp bør de heller spørre først om du har mulighet.

Forøvrig er jeg enig i at det er frekt, så jeg hadde neppe påtatt meg oppgaven om jeg hadde tid....

Dessverre har jeg alt har tatt meg av saken, for jeg har en mistanke om at han neppe hadde gjort det selv, men latt det ligge til sin allerede overarbeidede kollega, som er bortreist for tiden :forvirret: (og som jeg som regel hjelper med glede om jeg har anledning).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også du kan gi beskjed, enten om at du ikke kan gjøre dette nå, eller at du kan gjøre det men at neste gang setter du pris på at de spør på forhånd. Min erfaring er at det er greit å gi beskjed ganske fort om slikt - hvis du ikke sier fra nå, tror jo vedkommende at dette er helt ok! Og før du vet ordet av det får du papirbunker slengt etter deg både titt og ofte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg enig i at det er frekt, så jeg hadde neppe påtatt meg oppgaven om jeg hadde tid....

Fin innstilling. Sånn oppførsel bygger så absolutt broer mellom kollegaer, og bidrar på en utmerket måte til at alle drar lasset i samme retning til firmaets beste. :ironi:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*noterer til neste gang* :ler:

Dessverre har jeg alt har tatt meg av saken, for jeg har en mistanke om at han neppe hadde gjort det selv, men latt det ligge til sin allerede overarbeidede kollega, som er bortreist for tiden :forvirret:  (og som jeg som regel hjelper med glede om jeg har anledning).

Siden du allerede har gjort arbeidet, ville jeg likevel sagt fra ellers kommer det med 100% sikkerthet å skje igjen. Det skal ikke mer en 1 gang til for at det blir tatt som en selvfølge at du gjør dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, godt å se at det ikke er jeg som overreagerer. Jeg tenker å sende denne eposten: Jeg har *gjort jobben*, men til neste gang vil jeg sette stor pris på å bli spurt om det passer først. Jeg hjelper gjerne til om jeg har anledning, men dette er strengt tatt ikke min jobb, så det er faktisk ingen selvfølge at jeg gjør det.

Er det klart nok, uten å bli for hissig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin innstilling.  Sånn oppførsel bygger så absolutt broer mellom kollegaer, og bidrar på en utmerket måte til at alle drar lasset i samme retning til firmaets beste.  :ironi:

Som sagt, jeg hjelper gjerne til når jeg har anledning, men jeg setter pris på å bli spurt først, noe vedkommende som jobber med dette til vanlig alltid gjør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har gjort arbeidet, ville jeg likevel sagt fra ellers kommer det med 100% sikkerthet å skje igjen. Det skal ikke mer en 1 gang til for at det blir tatt som en selvfølge at du gjør dette...

Nemlig. Ts har funnet den perfekte oppskriften på å bli tatt for gitt, og overarbeidet uten å bli lagt merke til.

Og hva så om det blir liggende til den overarbeidete kollegaen? Det er da virkelig ikke ditt problem, men de to, som de får løse selv, evt. ta med sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen, godt å se at det ikke er jeg som overreagerer. Jeg tenker å sende denne eposten: Jeg har *gjort jobben*, men til neste gang vil jeg sette stor pris på å bli spurt om det passer først. Jeg hjelper gjerne til om jeg har anledning, men dette er strengt tatt ikke min jobb, så det er faktisk ingen selvfølge at jeg gjør det.

Er det klart nok, uten å bli for hissig?

Nei, slett ikke for hissig. Syns nesten du er litt for snill, jeg, men kanskje greit å spare litt krutt til neste gang det skjer. For det gjør det sikkert... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Fin innstilling.  Sånn oppførsel bygger så absolutt broer mellom kollegaer, og bidrar på en utmerket måte til at alle drar lasset i samme retning til firmaets beste.  :ironi:

Så en person skal bare kunne lesse over arbeid på en annen uten å spørre, og den andre skal bare takke og ta i mot for dra lasset sammen?

Til TS

Jeg hadde gitt beskjed at dette ikke var en akseptabel oppførsel, og at du i fremtiden vil bli spurt om det passer før de legger fra seg ting og tang på pulten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin innstilling.  Sånn oppførsel bygger så absolutt broer mellom kollegaer, og bidrar på en utmerket måte til at alle drar lasset i samme retning til firmaets beste.  :ironi:

Ja, for å dumpe arbeid på andre kolleger uten å spørre først og ta det som en selvfølge at de gjør dette, er skikkelig brobyggende? :ler: Pussig nok tar jeg det som en selvfølge at om en kollega trengte hjelp til noe som i utgangspunktet ikke var min oppgave, at vedkommende faktisk er så høflig at han SPØR først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns nesten du er litt for snill, jeg,

Du skulle sett det mentale utkastet jeg laget først! :ler:

om en kollega trengte hjelp til noe som i utgangspunktet ikke var min oppgave, at vedkommende faktisk er så høflig at han SPØR først.

My point exactly! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sende mail? Kan du ikke ta det opp med han personlig istedet?

Først og fremst fordi han sitter i et åpent kontorlandskap, så jeg syntes ikke at det var noe resten av kollegene trengte å høre (selv om det kunne vært fristende :sjarmor: ). I tillegg synes jeg det var ok å svare på mailen han sendte i første omgang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...