Gå til innhold

Larver og flyvende biller.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite insektsproblem her i leiligheten min i oslo. Når det begynner å bli varmt i været, finner jeg små larver (ikke sølvkre) rundt om, f.eks på kjøkkenbenken, på gulvet og i vinduskarmer. De er små og brunaktig, uten ben. På samme tid merker jeg pittesmå biller som flyr rundt i leiligheten, og spesielt i vinduskarmen finner jeg dem.

Er det noen som vet hvem dette er, og evt. hva man kan gjøre med disse? Det er nokså frustrerende, og ikke minst ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mamma Mø

*følger spent med*

Yuck, jeg har slike selv. Regner med at larvene er forstadiet til billene, for jeg har ingen andre insektsproblemer...

"Trøsten" for meg er at det ikke er mange av dem, bare en enslig larve eller bille nå og da. I starten var jeg redd for at jeg skulle kakke borti en vegg, at en flis skulle løsne etc og det skulle skjule seg et kjempebol med vrikkende larver :hår:

Men nå har vi bodd her i tre år, og det er aldri mer enn noen få insekter nå og da, aldri en invasjon. Heldigvis. Så er litt roligere nå. Men de er ekle, og jeg skulle gjerne fått dem bort! Så jeg håper noen vet hva dette er og kan fortelle trådstarter (og meg, hvis det er greit ;) ) hvordan vi blir kvitt dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, titt på linken ovenfor og se om du finner din ubudne gjest.

Men vil også si, når du treffer på en bille så plukk den opp i et papir for så å skvise den. Vet ikke om det er nødvendig, men har tenkt på det at om den bærer egg så kanskje eggene blir igjen på gulvet, eller hvor du skviser den hen..

Fysj, nå klør jeg over alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mamma Mø

Kan jo være disse.

Men billene er så små at jeg ikke kan se hvorvidt de har to eller tre følehorn...

Ikke har jeg tatt med hjem tørrkrydder fra fjernere strøk heller, og de har levd her i flere år.

Hvordan skal jeg bli kvitt dem? Er det ingen andre som har hatt samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma mø
Har larvene små hår?

Lurer på om det kan være fleskebiller e.l.

larvene er så små at jeg ikke kan se om de har hår eller ei.

Men tror ikke det er fleskebiller, de lever i alle slags kriker og kroker av huset, og ikke spesielt på kjøkkenet. Det er vel der fleskebiller holder til? Vet ike så mye om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleskeklannere er jo rimelig vanlige i alle litt eldre hus - men da ser du sjelden larvene .. bare "hammen". Den ser stor ut på bildet her - men er ikke så stor.

Det var jo mange å velge mellom i den

Linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en gammel eske med flatbrød el. stående innerst i et skap?

Jeg hadde i sin tid noen knøttsmå brune biller (hardt skall - som knaste) - som både fløy rundt og lå i i vinduskarmen. Fant en gammel eske med flatbrød stående - - og de om opplagt derfra.. så når jeg fikk kastet den - og vasket utav skapet - forsvant de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting - hvis de insektene flyr en del rundt; er du sikker på at det er biller? Det er ikke så mange biller som flyr så mye (unntak finnes). Hvor store er de ca?

(og alle biller har såvidt jeg vet TO følehorn. Om de har noe annet foran er det munndeler eller at "hodedelen" strekker seg ut i en lang nakke, sånn som hos snutebiller som har øynene ytterst på nesa)

Spennende dette her, jeg har en fortid som veldig insektinteressert:-) Linken til Folkehelseinstituttet var kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her:

Jeg lurer på om ikke jeg har funnet synderen her.

Er ikke helt enig med fargen på billen (mine romkamerater er mørkere), men tegningen av larven minner meg om noe jeg har sett på kjøkkenbenken, ja :overrasket:

Tekste skriver at billen flyr rundt, finnes mye i vinduskarmen, og larvene trives kravlene omkring i mørket. For noen kvalminger.

Æsj æsj og dobbel æsj! :kvalm::sprettoy::(:sur: Dette er ekle greier.

..ikke betaler de husleie heller :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes ut som noe jeg engang hadde i kjøkkenskapene mine.

Uansett hva du har og hvordan de har kommet inn i huset så gjør du følgende:

Støvsuging er bedre en vask, særlig om vinteren da leiligheter i Norge har ekstra lav luftfuktighet. Vasking vil gi larvene tiltrengt vann. Man må huske på at støvsugerposen i seg selv kan bli et godt oppholdssted for larvene, så den må tømmes eller fryses hyppig.

Altså ikke fuktighet, men støvsug. Og varme tar også knekken på de. I tillegg så går du igjennom alle tørrvarene dine. Bruk plastposer, bokser etc. til oppbevaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma Mø
Trådstarter her:

Jeg lurer på om ikke jeg har funnet synderen her.

Er ikke helt enig med fargen på billen (mine romkamerater er mørkere), men tegningen av larven minner meg om noe jeg har sett på kjøkkenbenken, ja  :overrasket:

Tekste skriver at billen flyr rundt, finnes mye i vinduskarmen, og larvene trives kravlene omkring i mørket. For noen kvalminger.

Æsj æsj og dobbel æsj!  :kvalm:  :sprettoy:  :(  :sur: Dette er ekle greier.

..ikke betaler de husleie heller :sjenert:

Yuck!

Her tror jeg du har den ja!

Riktignok er larvene sjelden så lange som 8 mm, men billen er klin lik og visstnok ganske vanlige...

Men skal bli vanskelig å bli kvitt dem da... vaske og støvsuge har jeg jo gjort hele tiden :tristbla:  men må jo bare forsøke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg støvsuger også masse!

Men likevel, bare noen timer etterpå finner jeg en ung og lovende larve kravle på kjøkkenbenken. :grine:

De er noen skikkelige beist!

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg lært hva de derre ekle krypene og flyverne heter.

Har aldri sett dem andre steder enn i Oslo, men her er de jo søren meg til gjengjeld året rundt :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma Mø

Og så jeg som bor på Helsfyr da!

Hvordan våger de seg bort fra Majorstua!!

:ler:

Det verste er jo at de sprer seg, så alle beware; den komme snart til en leilighet nær deg... *grøss*

Men det er jo en god ting at de ikke har "bol" eller formerer seg helt vilt, jeg har ihvertfall en ganske konstant, men lav, mengde av dem i huset. Alltid en og annen bille, men aldri mange om gangen. Prøver å trøste meg selv her nå, er jo trist at det ikke finnes noe vidundermiddel :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke hvordan de kommer seg fra bydel til bydel

- etter hva jeg ser så er de nokså dårlige flygere:

flyr lavt, sjelden i rett linje, rundt sin egen akse et par ganger, for å så avslutte ferden med et dunk i vinduet. Elegant, må jeg si :hoho:

..usympatiske er de også: billemamma passer jo ikke på babylarve.

For et folkeslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_mirremask_*

Hei! Disse krekene er veldig vanlige i Stockholm hvor jeg kommer fra, der kalles de pels-enger. Billene flyr inn gjennom vinduer på sommeren og formerer seg siden med stor iver...Larvene lever helst av klær og pels så det første du må gjøre er å ta ut allt i klesskap og riste/vaske...regner med du vil gjøre funn her...Vask alle skap med sterk blanda grønnsåpe, etter å ha støvsugd hver minste krok. Gjør dette i alle kjøkkenskap, ja i hele huset må du regne med. (De trives godt i alle kroker og under tepper f eks. Kan til og med leve av støv hvis de ikke finner noe annet....)

Kryss siden fingrene!!! De er vanskelige å bli kvitt....

Og i sommer setter du myggnetting foran vinduene slik at du unngår nye gjester.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...