Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til alle dere som har opplevd å føde et barn på vanlig vis.. Gjør det ikke fryktelig vondt?? Har hørt at mange revner mye, og videre.. Det kan vell ikke sammeliknes med noe, men kan dere ikke forklare litt hvordan det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ubeskrivelig smerte, klarer ikke forklare det..Jeg fødte uten smertestillende, noe som fra min side ikke var ønskelig, men det gikk så fort at jeg MÅTTE...

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Kan ikke forklares bedre enn at det gjør noe helt forjævlig vondt, du tror du skal dø, revne tvers over etc

men så fort barnet er ute, er det slutt på det vonde. Det går utrolig fort over merkelig nok

Skrevet

Okei, men er det SÅ vondt konstant under hele fødselen? For noen så tar det jo opptil mange timer å føde :forvirret:

Skrevet

Ja, det er grusomt vondt! Og man tror man skal dø.

Da jeg fikk min første fikk jeg ingen smertestillende fordi det var så travelt at de glemte meg. Men de hadde satt på et apparat som målte riene fordi de skulle holde kontroll med dem fordi det viste seg at hver gang jeg fikk en ri, så stoppet hjertet på babyen. Dette apparatet markerte smerten. Min mann spurte hva det ville si. Telleren gikk opp i mellom 110 og 120. Da svarte sykepleieren at han kan sammenligne det med at når han har kjempevondt i magen, så vondt at han sitter på do og har kjempesmerter, da ville denne måleren lagt på ca. 10-15. Da var min mann :overrasket:

Riene kommer jo og går, men tiden i mellom riene må man liksom bare bruke til å ta seg inn igjen, så det føles ikke som noen pause akkurat.

Skrevet

Hvor vondt det gjør varierer!

For ikke lenge siden var det en tråd om dett inne på "Barn og familie-forumet." Les den og du vil se at ikke alle syntes det gjorde like vondt hele tiden.

Jeg for min del, synes f.eks at tannverk er ekstremt mye mer vondt. Og som flere av de andre fødte jeg uten smertelindring, men jeg gjorde det fordi jeg ikke følte noe behov for smertelindring, utover å være i badekaret ;)

Gjest marthepia
Skrevet

JÆVLI vondt vil jeg si det er!

Jeg brukte både lystgass og epidural(himmel). Riene ble også sterkere da fødselen ble satt i gang! Jeg ble klippet og jeg revnet, så sydd. Men jeg kjente det ikke...

Skrevet

Ja, det gjør veldig vondt, men på en annen måte enn noe annet jeg har kjent. Det jeg syntes var verst, var at det tok så utrolig lang tid. Jeg ble enormt sliten og fant ikke en eneste stilling som fungerte, så til slutt verket ryggen og bena skalv hele tiden. Da fikk jeg heldigvis satt epidural - fantastisk!

Skrevet

Jo, det er vondt, men det finnes nok smerter som er enda verre, og jeg synes i hvert fall at det var aller mest slitsomt, og ikke så vondt at jeg trodde jeg skulle dø!

For min del var åpningsriene verst, resten var ikke så ille, bortsett fra at gutten ikke ville ut og de måtte bruke sugekopp.

Revning og sånt kjente jeg ingenting til, og det tror jeg gjelder for veldig mange.

Skrevet
Jo, det er vondt, men det finnes nok smerter som er enda verre, og jeg synes i hvert fall at det var aller mest slitsomt, og ikke så vondt at jeg trodde jeg skulle dø!

For min del var åpningsriene verst, resten var ikke så ille, bortsett fra at gutten ikke ville ut og de måtte bruke sugekopp.

Revning og sånt kjente jeg ingenting til, og det tror jeg gjelder for veldig mange.

Enig i det. Bortsett fra at jeg noe synes pressriene var verst fordi jeg måtte ha drypp, og da blir det ikke mye til pauser mellom hver ri.

Selv om det var vondt, så opplevde jeg det som noe kroppen min var lagd for å takle.

(Han Brage er da utrolig nusselig, du! :) )

Skrevet

Varierer nok veldig hvordan en fødsel oppleves. Selv har jeg født 8 ganger og synes ikke det har vært særlig vondt. Synes tvert i mot det er herlig å føde, ubeskrivelig, kribling-langs-ryggraden-spennende, et skikkelig "kick". Ganske så trist å tenke på at jeg aldri skal få oppleve det igjen faktisk.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Det er enormt forskjellige opplevelser ute og går her. Jeg hadde også enkle fødsler. Så du behøver ikke å oppleve et smertehelvete. Dersom du har opplevd kraftige menssmerter så har du en god indikasjon, det var omtrent den samme følelsen for meg under veene som under en mensperiode. Og under selve fødselen minnet det nok mest om det Asterix har beskrevet, et skikkelig "kick". :ler:

Men jeg tror det er enklere om man går til opplevelsen og føler seg trygg på at dette fikser kroppen min. Det er ikke noe jeg skal kunne eller vite. Det er verdens mest naturlige ting. Og dersom du er fryktelig redd for smerter, sett deg inn i hva som tilbys av smertelindring og hva du ønsker.

Skrevet

Både min venninne og jeg bestilte begge keisersnitt før fødselen. Hun fikk tvillinger og jeg en liten sønn. :)

Vi er begge kjempeglade for at vi slapp alt arbeidet.

Skrevet

Jeg synes ikke det var vondt å føde, men det var slitsomt. Jeg ble sliten og fikk akupunktur for å slappe av. Da pressriene begynte fikk jeg drypp, men de var heller ikke vonde. Jeg revna ikke mer enn at jeg måtte sy to ørsmå sting.

Skrevet
Både min venninne og jeg bestilte begge keisersnitt før fødselen. Hun fikk tvillinger og jeg en liten sønn.  :)

Du må jo gjennom riene selv om du får keisersnitt. Og det er de som er vonde. Det er ikke vondt å presse barnet ut.

Skrevet
Både min venninne og jeg bestilte begge keisersnitt før fødselen. Hun fikk tvillinger og jeg en liten sønn.  :)

Og jeg er kjempeglad for at jeg slapp å ha et operasjonssår å passe på.

Smerter av og på i noen timer mener jeg er bedre enn å ha et sår som krever "overvåkning" - og med de farer som det medfører.

Skrevet
Du må jo gjennom riene selv om du får keisersnitt.

Høres feil ut? At det er vondt med keisersnitt i ettertid tviler jeg ikke på, men rier i forbindelse med planlagt keisersnitt?

Har hørt de enkelte ganger velger å vente til så tett oppunder fødselen at det allerede er i gang, men at det er vanlig, og at det er kraftige reier før de begynner på snittet har jeg aldri hørt om når det er planlagt?

Skrevet

Man kan ikke bare bestille keisersnitt. Det er legen som avgjør om det er nødvendig. Man får ikke keisersnitt fordi man pyser ut når det nærmer seg.

Skrevet
Man får ikke keisersnitt fordi man pyser ut når det nærmer seg.

Hvis du med "pyser ut" mener alvorlig fødselsangst, så tar du feil. Da FÅR man ofte keisersnitt. Legene informerer om de medisisnske fordelene med å føde vaginalt og risikoene ved keisersnitt, men de som ikke klarer får keisersnitt. Sikkert fordi det ikke regnes som medisinsk forsvarlig å la en hysterisk redd kvinne føde på normal måte.

Man kommer seg fortere etter en normal fødsel (og barnet kan virke sprekere enn en ks-baby), så det er fordelen med å unngå keisersnitt om man kan.

Jeg vil si at fødsel er de vondeste og mest intense og langvarige smertene jeg noensinne har hatt, men jeg blir ikke "dårlig" når jeg tenker på dem slik som jeg kan bli med andre smerter jeg har hatt. Kroppen "ruser" deg naturlig, og man glemmer hvor vondt det var etter en tid. Jeg er heller ikke redd for å føde flere ganger.

Skrevet

Med pyser ut, mener jeg folk som tror at de bare kan velge den letteste veien. Eller ihvertfall den veien de TROR er den letteste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...