Gå til innhold

Ladycomp


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt meg ladycomp for noen måneder siden og brukt den hver dag. Jeg brukte p-piller tidligere men sluttet med disse ca 1 mnd før jeg starta med ladycompen. Jeg er usikker på når jeg kan begynne å stole på det grønne lyset jeg får fra LC, så usikker at jeg vurderer å begynne på p-piller igjen. For graviditet nå er ikke ønsket.

Har noen gode erfaringer fra LC, og når er den til å stole på?

Tusen takk for svar!!

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer mye an på om du har EL eller ikke. Om du ikke har fått en stabil syklus med EL, så er den ikke sikker ennå. Kan du gi litt mer informasjon om syklusene dine? Om du har en chart i www.ovusoft.com eller www.fertilityfriend.com kunne det vært greit med en link til den :)

En annen feilmargin som og kan inntreffe er om du har ustabile sykluser.

Et eksempel: Om LC kun har fått informasjon om sykluser på 35 dager, og du plutselig får en syklus på 28 dager, så har ikke LC noen mulighet til å forutse denne endringen. Du vil da få grønne og gule dager i en uke for lenge.

Har du vurder kondom, eller pessar i en periode for å ha en dobbel sikkerhet?

Det var en tråd her for en tid tilbake som kanskje kan være verd en gjennomlesning for deg og, bare spør om det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd fra Iceglow. :)

Én tidlig eggløsning og du er plutselig gravid. (Satt på spissen) Jeg vil på det sterkeste anbefale at du setter deg inn i hvordan kroppen fungerer og lærer hvordan du kan tolke livmorhalssekretet, slik at du er sikker selv om du skulle ha en tidlig EL eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Iceglow!

Hvordan ser jeg på LC hvor lange sykluser jeg har?

Har vært inne på de linkene du forslo og har lest den tråden du la ved også, men jeg er likevel ganske usikker og forvirra.

Benytter meg av kondom nå i denne overgangsperioden, men setter svært lite pris på det. Alt var så mye enklere med p-piller, hadde mere kontroll og slapp å tenke på noen ting likssom.

Rart å plutselig skulle ta naturlig kontroll over syklene mine!

Har prøvd å lese det jeg kan om LC, men det er vel kroppen min jeg må bli flnkere til å lese for å være sikker.

Takk for svar!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til teknikken i LC, men det er et par andre brukere her som bruker LC, kan noen av de titte fram tro? :)

Men har du notert ned når du har fått mensen? I en kalender eller noe slikt? Da kan du ganske enkelt telle selv. Første blødningsdag er dag 1, og siste dag før ny blødning er siste dag i den syklusen. Om du vil kan og ovusoft (engangsbetaling for et program du laster ned på PC-en) eller FF hjelpe til å telle. FF er gratis i en basisvariant, og du får fullversjonen på prøve i en måned, der ligger alt på nett. Putter du inn gamle temper, og gamle (pillefrie!!) sykluser, så vil ovusoft og FF gi en chart som kan være lettere å tolke selv enn LC.

Har du fått utslag på EL på LC? Med andre ord: Har du hatt jevn og lav temperatur, for så å få jevn og høy? (Litt forenklet sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bruksanvisningen står det at den er helt trygg fra dag 1. Og det stemmer nok det, for den gir jo ikke grønne lys før man har brukt den en stund. Ikke min ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt trygg er å overdrive sterkt, på samme måte som det er å overdrive at alt annet her i livet er trygt.

Den største feilmarginen er som sagt om man får en kortere syklus enn LC er vant til og har regnet inn i statistikken. Grunnen til dette er at LC ikke kan forutse EL på annen måte enn å regne statistisk hva som har skjedd tidligere.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel:

Jeg har statistisk sett EL i gjennomsnitt på dag 17. Enkelte ganger har jeg hatt EL så sent som dag 24, og en gang trolig så tidlig som dag 12.

Hadde jeg brukt LC i et år eller to, og hatt sykluser med EL på rundt 15-19 hver gang, så hadde trolig LC gitt meg 8-10 grønne og gule dager før EL. Om da en slik snikesyklus med EL på dag 12 hadde dukket opp igjen, så hadde jeg i realiteten kun hatt 5-8 grønne og gule dager før EL. Jeg ville da vært fruktbar nesten umiddelbart etter menstruasjonsblødningen hadde opphørt. Resultat: Baby?

Det tryggeste er å kombinere flest mulig metoder, inklusive temperaturmålninger (LC), som er det eneste som kan og beskjed om at EL faktisk har vært. EL tester, kontroll av sekret, og kontroll av livmortapp vil gi en større sikkerhet pga at man da til en viss grad (for mange i ganske stor grad etter en tids trening) vil kunne forutse en tidlig EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å demonstrere at LC kan ta skammelig feil selv ved en hendelig lang syklus.

Jeg hadde i august/september/oktober en syklus på 52 dager pga stress.

Slik tolket LC syklusen min:

1-7: grønn

8: gul

9-25: rød

26: gul

27: grønn

28-29: gul

30-40: grønn EL på dag 40!

41-45: gul

46-52: grønn

Heldigvis stolte jeg på sekretet framfor LCs lys og hadde ikke ubeskyttet samleie da jeg var fruktbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gjest: Takk for innspill. Da har jeg altså tatt grundig feil her, trodde det var “kun” ved korte sykluser det var en fare for feil EL dag. Grunnen til dette er at jeg har trodd LC var mer restriktiv enn som så når det gjaldt å bekrefte at EL har vært? Men som tidligere nevnt, jeg har ikke personlig erfaring med LC, jeg bruker FF og FAM.

Kunne vært interessant å sett en temperaturchart over den syklusen, for jeg synes det virker som om LC må ha lagt inn en ganske så grov feil i programvaren om det ikke har vært et tempskifte rundt dag 26.

Av nysgjerrighet: Hvilken sykluslengde har du normalt, og hvor lenge hadde du brukt LC når dette skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gjest: Takk for innspill. Da har jeg altså tatt grundig feil her, trodde det var “kun” ved korte sykluser det var en fare for feil EL dag. Grunnen til dette er at jeg har trodd LC var mer restriktiv enn som så når det gjaldt å bekrefte at EL har vært? Men som tidligere nevnt, jeg har ikke personlig erfaring med LC, jeg bruker FF og FAM.

Kunne vært interessant å sett en temperaturchart over den syklusen, for jeg synes det virker som om LC må ha lagt inn en ganske så grov feil i programvaren om det ikke har vært et tempskifte rundt dag 26.

Av nysgjerrighet: Hvilken sykluslengde har du normalt, og hvor lenge hadde du brukt LC når dette skjedde?

http://www2.fertilityfriend.com/home/4e2d1 Det er den nederste.

Jeg hadde brukt LC i godt over ett år. Dette var andre gang LC gjorde feil, den første gangen var da jeg hadde EL på 12. syklusdag. Da fikk jeg grønt lys helt fram til EL. :roll: Jeg har litt uregelmessige sykluser, men vanligvis 32-35 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :)

Kan se hvordan dag 21 eller dag 22 kan ha blitt en mistenkt EL dag, men med “forstyrrede” tempetider (ser det er åpne sirkler på noen av dagene og antar det er grunnen) er det merkelig at den har gitt grønt lys, kunne under tvil sagt meg enig med gult.

Mulig feilkilden ligger i at temperaturene ligger over det som er normalen for før-EL temper hos deg? Kan se ut som om det kan være noe i den retning når jeg ser på den nåværende charten din, men allikevel, merkelig at LC ikke er mer bastant med tanke på at det er ment å kunne brukes som et preventivmiddel. Stemmer det at det er flere innstillinger på hvor strikse regler man vil ha? Om så er, kan jeg spørre hvilken innstilling du brukte?

Og en ting til: Har du rapportert dette til produsenten? De bør få vite om slikt slik at de forhåpentligvis endrer programvaren slik at den får færre feilmarginer.

Blir mer og mer lettet over at jeg hadde såpass dårlig økonomi når LC kjøp var aktuelt at jeg ble nødt til å lære meg FAM, har en sterk følelse av at jeg fort kunne hatt en liten en om jeg hadde kjøpt LC. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at det er flere innstillinger på hvor strikse regler man vil ha? Om så er, kan jeg spørre hvilken innstilling du brukte?

Det er mulig nyere LC-er har slike instillinger, men min har ikke. (Kjøpt ny i 2002)

Og en ting til: Har du rapportert dette til produsenten? De bør få vite om slikt slik at de forhåpentligvis endrer programvaren slik at den får færre feilmarginer.

Jeg burde kanskje ha rapportert dette til produsenten, men har rett og slett ikke orket. Jeg kjenner til andre som har hatt diverse problemer med LC og de har tatt kontakt med Buenaventura. Samtlige har fått beskjed om at det er dem det er noe galt med og at de burde prøve progesteronkrem. :overrasket: Etter det har jeg synes de var utrolig uproffe. Nå bruker jeg heldigvis LC bare som et termometer, å vurdere sekret og tempkurven, det gjør jeg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig at den innstillingen har kommet til senere, men det er like sannsynlig at jeg husker feil. Får se om jeg snubler over hvor det var jeg leste det. :)

Huff ja, jeg har hørt de historiene jeg og, synd at et slikt verktøy skal få et så dårlig rykte pga et firma som gjør ting halvveis. Fungerer jo alltids som et termometer, og så fylle inn i FF eller ovusoft, men dyrt med tanke på at vanlige basaltermometer koster under 100 lappen. Som sagt, synd. Det kunne vært et umerket apparat om det ble laget ordentlig, gjerne et som kombinerte både temperaturmålninger og EL tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta (trådstarter)

Takk for svar.

Ser det er endel usikkerhet rundt LC her. :tristbla:

Skjønner at jeg hadde kommet like langt med et enkelt termometer samt telling av dager og sjekk av sekret m.m. Eller rett og slett bare fortsatt på p-piller.

Men nå er jeg 4500 kroner fattigere. :grine:

Men om jeg får det til å fungere og tør å stole på LC ++ så har jeg jo spart inn utgift på p-piller etter en stund.

Igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta (trådstarter)

Kan noen foressten hjelpe meg litt og forklare hva sekretet betyr i forhold til temperatur og syklusdag? Hvordan ser sekretet ut når man er fruktbar for eksempel? Regner ikke med at det er så enkelt, for det er vel flere faktorer som spiller inn og avgjør fruktbarheten.

Takker for svar igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan noen foressten hjelpe meg litt og forklare hva sekretet betyr i forhold til temperatur og syklusdag? Hvordan ser sekretet ut når man er fruktbar for eksempel? Regner ikke med at det er så enkelt, for det er vel flere faktorer som spiller inn og avgjør fruktbarheten.

Takker for svar igjen!  :)

Se her: www.pernille.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten peiling på alt dette her altså. Hva betyr alt det dere snakker om? Jeg har prøvt å få meg til å skjønne meg på hva FF og alle de andre greiene dere snakker om er... Sliter litt med dette jeg. Noen som på en enkel og grei måte kan forklare meg hva alt dette er? Hvordan regner jeg på dette? Har dere noen linker til steder hvor en kan kjøpe Lady Comp? Blir veldig glad for svar. Flaut å være så grønn på dette...... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...