Gå til innhold

Billige middager


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Litt pinlig dette :sjenert:

Har dere tips til billige middager? Som ikke koster så mye å lage... Vi er to voksne. (Student og deltidsarbeid) ..må prøve å spare litt :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke pinlig i det hele tatt :klem:

her er noen forslag: blomkål gratinert med hvit saus og ost , med fransbrød ved siden av :) skal det være litt flott så kan man ha stekt bacon i sausen:) husk å koke blomkålet først :)

form med : kjøttdeig&tacokrydder i bånn, potetstappe og ost på toppen, vips inn i ovnen til osten er gylden :)

posegrønnsaksuppe, tillsett litt grønnsaker dere liker, så blir den mer mektig og nærinsrik :)

ellers finnes det mange bra posealternativer hvis det kniper litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stekt ris med skinke

- Pastasalat med tunfisk og egg

- Bakt potet

- Pasta med tomatsaus

- Fiskeboller i hvit saus

- Fisk i folie (pass på når det er tilbus på for eksempel seifilet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at man ved å kjøpe billige råvarer kan lage vel så rimelig mat som om man baserer seg på hel- og halvfabrikata.

Grønnsaker er feks ikke nødvendigvis så dyrt. Feks gulrøtter, kålrot, hodekål, løk, purre - norske, gode og billige på denne tiden av året. Kan brukes i lapskaus eller suppe, gjerne kokt på røkt svineknoke, som ikke trenger å koste mer enn ca. 20 kr pr stk på tilbud (lag stor porsjon suppe/lapskaus og frys ned til flere middager ;) ). Eller du kan lage kålrabistappe eller råkost.

Hermetiske tomater er billig, og blir grei pastasaus med hvitløk og litt tørket oregano, evnt flere grønnsaker (løk, chili, gulrot, stangselleri, squash...).

Frosne erter er også billig, og kan bli til mye godt tilbehør. Enten bare kokt, eller most til puré med stavmikser sammen med hvitløk og litt smør, crème fraîche e.l. (godt til stekt fisk! :) ). Ha kyllingbuljong og litt løk/purre i samme blandingen, og du får en enkel purésuppe.

Når det gjelder fisk, er særlig fersk eller frossen seifilet billig. Kok den feks i "pastasausen" ovenfor, gjerne med en skje crème fraîche, så har du fiskegryte (med ris/poteter/pasta til) eller -suppe. Tunfisk på boks er også rimelig og kan brukes til pasta eller i salat, feks sammen med bl.a. bønner eller kikerter fra boks, som også gir mye mat for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...glemte forresten frossen høne, kjempebillig mat som krever litt tid: Kok med gulrot, løk, hvitløk og stangselleri, rens kjøttet fra beina, og du har med kjøttet og kraften grunningrediensene til alskens gode supper og gryteretter. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bl.a. bønner eller kikerter fra boks, som også gir mye mat for pengene.

...og som blir enda billigere om du koker dem selv. ;)

Bønner er jo også veldig godt i supper, gryter og som puré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal da ikke være pinlig, det ;)

-Risengrynsgrøt

-Pannekaker

-Omelett/potetomelett

-Linsesuppe (linser, buljong, gulrot, løk...)

-Fiskeboller i hvit saus m/poteter og gulrot

-Retter av lever (hvis du liker det)

-Kjøttdeig er ofte på tilbud: hjemmelaget pastasaus, kjøttkaker, kjøttboller

-Nå om høsten kan fårikålkjøtt være utrolig billig i enkelte butikker. Av det kan du lage fårikål :ler: , men også gryteretter med diverse andre grønnsaker.

-Seifilet er, som flere har nevnt her, billig... stekt eller kokt, eller i gryte.

-Kok en høne eller flere. Rens kjøttet og ta vare på kraften, så har du utgangspunkt for hønsefrikkase og mang en god gryte

-Pasta med en enkel vegetarsaus (tomatbasert, eller en med sopp kanskje)

Er ellers helt enig med Piaf i det lønner seg å satse på (rimelige) råvarer framfor halvfabrikata. Både mht pris og sunnhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudler ER godt..

På slutten av måneden, når kontoen begynner å tømmes igjen spiser vi:

- Joikakaker! namme...med poteter og makaroni

- fiskeboller i hvit saus

- pølser og potetmos

- karbonader på brød med stekt egg! Min kjæres favoritt :ler:

- seiblokk (koster ca 20 kr) på forskjellige måter. Fiskegryte med detviharsommåbrukesopp

- Eller vi tømmer frysern :ler: mamma og pappa sender ofte elgstek, reinstek o.s.v.. så det hender rett som det er at vi må spise råflott kun fordi vi er litt fattige

:icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempegod oppskrift som gir mye mat!

Fiskeform med ris til:

- frossen sei (sånn ekkel grå blokk som ligger i frysedisken, smaker bra og er billig)

- squasj

- purre

- paprika

- boks tomater, gjerne med litt smak på

- en pakke fløte

- hvitost til å strø over

Ha fisken i panna og stek den bare sånn at den blir hvit (kan sikkert trekke den og). Fisken vil dele seg opp i masse små biter med det er bare bra synes jeg.

Kutt opp purren i ringer og paprikaen i strimler. Squasjen deler jeg først på langs og så i skiver (halvmåner) Legg i en ildfast form og ha fisken oppi. Hell tomaten og fløten over. (Kan ha litt chilliketsjup eller lignede oppi også). Strø hvitost over og gjerne press litt nedi forma. Puttes i ovnen på husker ikke helt hvor mange grader til grønsakene begynner å bli møre og osten gylden. Serveres med jasminris.

Oppskriften er litt hjemmelaget som dere ser, med det er fakrisk utrolig godt! Jeg fryser ned i porsjoner og tar opp når jeg vil ha. Koker litt ris og vips kjempegod middag. Jeg får seks porsjoner av det! Sausen blir litt rosa nesten og med paprikaen ser det faktisk veldig flott ut.

Fint for da kan man spise det man vil ha og fryse resten. :)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine forslag her :)

Lapskaus på boks synes jeg er veldig godt.

Pasta kan varieres i det uendelige, men det er også godt med noe så enkelt som pasta med salt og smør.

Seifilet frosset, kan du få veldig billig, sånne blokker. Mye godt man kan lage av seiflet.

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe type First Price-produkter. Du får kneip til 4 kr, loff til 6, bordsmør til 7, margarin til 9-10, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp varer når det er sesong for dem(f.eks. lammekjøtt om høsten, torsk/sei på vårvinteren) og frys ned til senere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøp inn i store kvanta. Bruk fryseren! Også til brød: Skjær opp firekroners-kneipen, og frys skivene. Da kan du ta ut akkurat hvor mange du trenger, og de tiner på ti minutter. (Enda fortere dersom du liker rista brød)

Ellers har jeg en favoritt, nemlig Spaghetti Ala Capri. (Men det sier jeg ikke til noen!)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi alltid billige middager i ukene og litt mer flott i helgene.

Jeg er også flink å kjøpe inn masse når noe er på tilbud og fryser ned i posjoner til en middag, Dette gjelder da fisk og forskjellig kjøtt. Har du slike pakker i fryseren skal det ikke så mye til av tilbehør før du har gode og ganske billige middager.

* Stekt pølse(Av alle salg), litt løk, paprika, hvitløk, en boks hakkatomater, div krydder etter smak - alt stekt i lag.

Dette nederst i ildfast form med potetstappe over og litt ost. Gratineres i 5-10 min til osten er gyllen.

Lager samme rett meg kjøttdeig, da bare tar jeg litt andre krydder feks. :sikle:

* God gammeldags fiskegrateng er ofte på tilbud på de fleste butikker, det er godt med kun poteter og en gr.saksblanding og en liten smørklatt. :sikle:

* Fiskepinner, ris og hollandaisesaus + litt gr.blanding. :sikle:

* Fiskeboller/fløteboller, kokte poteter og gulrot med hjemmelaget hvit saus. :sikle:

* stekt/kokt pølse med poteter og kålrot stappe (Noen liker også litt smør over dette) :sikle:

* Sei, torsk eller annen fisk etter smak.

Legg fisken i aliminiumsfolie i lag med purre, gressløk, div krydder etter smak(husk å salte å pepre fisken godt) + noen dråper sitron med litt smør over. 200 grader i ca 30 min. Serveres med poteter, gr.blanding etter smak og en saus hvis du ikke liker å bare bruke den kraften som blir inne i lag med fisken. :sikle:

* Pannekaker er også billig og det liker nesten alle - det er billig og enkelt å lage til mange. Deilig med bacon til :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å se på prisene på andre matvarer også i knappe tider. Baconosten til Kavli koster vel over 20,- mens Coop sin som er minst like god koster 6-7,-.

Ellers er kokt blomkål med hvit saus og stekte pølsebiter både godt og billig, mannens favorittmiddag faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...