Gå til innhold

Magre kaker?


Tora_

Anbefalte innlegg

Komfirmasjonstida setter inn for fullt nå, og snart skal jeg i bakinga selv.. Noen som har oppskrifter på kaker av litt magrere variant?

For oss som har noen kilo vi gjerne ville vært foruten :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett limesjokoladekake

3 egg

2,5 dl sukker

1 dl hvetemel

½ ts bakepulver

¾ dl kakao

2 ts vaniljesukker

2 krm salt

250 g cottage cheese most gjennom en sikt

revet skall av 1 lime

Visp egg og sukker luftig. Bland inn alt det tørre, og så cottage cheese og limeskall. Hell i en smurt og strødd springform og stek ved 200 grader i 15-20 minutter, avhengig av hvor saftig du vil ha den. Avkjøl.

Atkins Sjokoladekake

6 egg

8 ss smør

1 ts vaniljeekstrakt

2 ss vann

100 g usøtet sjokolade (cavalier eller 85%)

2 ss kakao

ca ¾ kopp søtningsstoff

1 toppet ts bakepulver

Smelt sjokolade, smør og vann i bolle i vannbad. Avkjøl, og ha i 1/4 kopp med søtstoff, kakaopulver og vaniljeekstrakt. Rør godt.

Pisk eggene til stiv eggedosis. Pisk inn resten av søtstoffet. Vend eggedosisen inn i sjokoladen. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20-22 cm springform og stek stek midt i ovnen ved 160 grader i 40-45 minutter. Avkjøl helt i formen.

Lette blåbærbrownies

1 dl valnøtter

1 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1½ dl hvetemel

¾ dl kakao

1 ts bakepulver

½ ts salt

2 dl eplemos

1,5 dl ferske eller frosne blåbær

Hakk valnøttene grovt og bland med de tørre ingrediensene. Rør inn eplemos og blåbær, og spe evt med litt vann til en jevn, men tykk røre. Hell i en liten smurt langpanne og stek ved 175 grader i 15 minutter.

Lette sjokolade- og bringebærmuffins

100 g kesam

2 dl fruktose

5 ss kakao

1 ts vaniljesukker

3 dl hvetemel

2 store egg

ca 175 g bringebær

Bland kesam med fruktose, kakao, vaniljesukker og hvetemel. Tilsett eggene, rør sammen og fordel deigen i 12 muffinsformer. Legg i 3-4 bringebær i hver form og stek i midten av ovnen ved 175 grader i ca. 20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde "mager" og "kake" var to ord som ikke hørte sammen' date=' jeg...[/quote']

Heh, ja du har egentlig rett.. En selvmotsigelse.

Tar selvkritikk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett limesjokoladekake

3 egg

2,5 dl sukker

1 dl hvetemel

½ ts bakepulver

¾ dl kakao

2 ts vaniljesukker

2 krm salt

250 g cottage cheese most gjennom en sikt

revet skall av 1 lime

Visp egg og sukker luftig. Bland inn alt det tørre, og så cottage cheese og limeskall. Hell i en smurt og strødd springform og stek ved 200 grader i 15-20 minutter, avhengig av hvor saftig du vil ha den. Avkjøl.

Atkins Sjokoladekake

6 egg

8 ss smør

1 ts vaniljeekstrakt

2 ss vann

100 g usøtet sjokolade (cavalier eller 85%)

2 ss kakao

ca ¾ kopp søtningsstoff

1 toppet ts bakepulver

Smelt sjokolade, smør og vann i bolle i vannbad. Avkjøl, og ha i 1/4 kopp med søtstoff, kakaopulver og vaniljeekstrakt. Rør godt.

Pisk eggene til stiv eggedosis. Pisk inn resten av søtstoffet. Vend eggedosisen inn i sjokoladen. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20-22 cm springform og stek stek midt i ovnen ved 160 grader i 40-45 minutter. Avkjøl helt i formen.

Lette blåbærbrownies

1 dl valnøtter

1 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1½ dl hvetemel

¾ dl kakao

1 ts bakepulver

½ ts salt

2 dl eplemos

1,5 dl ferske eller frosne blåbær

Hakk valnøttene grovt og bland med de tørre ingrediensene. Rør inn eplemos og blåbær, og spe evt med litt vann til en jevn, men tykk røre. Hell i en liten smurt langpanne og stek ved 175 grader i 15 minutter.

Lette sjokolade- og bringebærmuffins

100 g kesam

2 dl fruktose

5 ss kakao

1 ts vaniljesukker

3 dl hvetemel

2 store egg

ca 175 g bringebær

Bland kesam med fruktose, kakao, vaniljesukker og hvetemel. Tilsett eggene, rør sammen og fordel deigen i 12 muffinsformer. Legg i 3-4 bringebær i hver form og stek i midten av ovnen ved 175 grader i ca. 20 minutter.

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hjalmarlover

Mulig "mager" og "kake" ikke hører sammen,men...

Tips til å lage en litt magrere kake:

Bruk istedet for sukker.

Kesam er magrere og ved å bruke fruktose trenger du ikke bruke så mye som hvis du hadde brukt sukker fordi fruktsuykker er søtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig "mager" og "kake" ikke hører sammen,men...

Tips til å lage en litt magrere kake:

Bruk istedet for sukker.  

Kesam er magrere og ved å bruke fruktose trenger du ikke bruke så mye som hvis du hadde brukt sukker fordi fruktsuykker er søtere.

Kan man bytte ut alt smøret med kesam uten at det går ut over smaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskrift på en god og luftig kake.

Har 220 kcal pr 100 g og av denne kaka er 100g mye kake.

ANGEL FOOD CAKE:

1 kopp hvetemel

1 1/2 kopp sukker

12 eggehviter

1 1/2 ts vaniljeekstrakt/vaniljesukker/ev frøene fra 1 stang

1 1/2 ts bakepulver

1/2 ts salt

- Forvarm ovnen til 190 grader

- Bland mel og halvparten av sukkeret i en bolle og sett tilside.

- I en stor bolle visp eggehviter sammen med anilje, bakepulver, og salt til emdium stiv masse.

- Ha gradvis i resten av sukkeret (det som ikke er blanda med mel), mens du rører til helt stiv masse og til hvitene har nådd sitt fulle volum.

- Så sikt i mel/sukker blandingen gradvis og rør forsiktig inn. Ikke overrør.

- Ha i form,24 cm, dekket med bakepapir i bunn. IKKE smør kantene i det hele tatt.

- Stek nederst ca 40 min (til kaka "spretter" tilbake når du tar på den).

- Avkjøl kaka opp ned. Balanser den på noen like glass eller noe. Den blir ganske høy.

Kjempegod kake. Servert den med jordbærsaus der jeg tok frossne jordbær moste med stavmikser og hadde oppi litt sukker.

Med vaniljesmaken så er det god til all slags frukt igrunn

Bilde

et til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse jeg har skrevet her har jeg bare prøvd limesjokoladekaken. Den var helt grei egentlig, skiller seg ikke ut som fantastisk nydelig, men heller ikke dårlig. Et godt alternativ for de som vil passe kaloriene da, jeg synes ofte "sunnere" kaker kan være tørre og smakløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest piaf

Kan man bytte ut alt smøret med kesam uten at det går ut over smaken?

Er skeptisk til slike endringer akkurat i kakeoppskrifter - kakebaking er "kjemi" og presisjon, og såpass store avvik fra oppskriften går utover konsistensen til den ferdige kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hjalmarlover

Kan man bytte ut alt smøret med kesam uten at det går ut over smaken?

Av og til når jeg baker boller og brownies,så bytter jeg ut alt smør med kesam og det funker kjempe bra. Smaken er like god og konsistensen blir bedre(på brownies)ikke så fettet og tunge...

Prøv deg frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...