Gå til innhold

Å få et kull

Marimma

Anbefalte innlegg

Jeg er en enorm forkjemper for kattens rettigheter og er aktiv innen dyrebeskyttelsen. Har også et lite oppdrett med sporadiske kull, og kan mye om katten på alle måter. Kastrering er hjertesaken min, og jeg kan vel påstå at jeg kanskje kan bli litt overivrig.

Så har det seg slik at jeg har fått meg en kjæreste som mener det er opp til hver enkelt hvorvidt de vil ha et kull. At man ikke kan ta ansvar for hvor avkommene ender opp, og at han ikke har noe skyld dersom en av avkommene etter hans katt blir hjemløs eller får flere kull med uønskede unger (det er da den nye eierens ansvar - ikke hans).

Jeg har forklart hjemløshet, dumping, hvor ille det er å måtte avlive friske katter som går ute fordi noen absolutt skulle få et kull, at det ikke nytter å få et kull i et metta marked..

Hjelp meg og gi noen gode argumenter, reflekterte resonemennter og tanker for å få han til å forstå at ALLE KATTEEIERE HAR ET ANSVAR FOR HJEMLØSHET. Kan noen forklare meg hvorfor denne egoismen råder i så mange kattehjem? Hvorfor MÅ dere absolutt ha et kull på katten deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen katt har rettighet til å få et kull. Det finnes hundrevis av hjemløse katter i dag uten et hjem, på grunn av at tidligere eiere har ment at katten har rett på et kull. Skal mann ha katt, så må en kastere katten uten betenksomheter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en enorm forkjemper for kattens rettigheter og er aktiv innen dyrebeskyttelsen. Har også et lite oppdrett med sporadiske kull, og kan mye om katten på alle måter. Kastrering er hjertesaken min, og jeg kan vel påstå at jeg kanskje kan bli litt overivrig.

Så har det seg slik at jeg har fått meg en kjæreste som mener det er opp til hver enkelt hvorvidt de vil ha et kull. At man ikke kan ta ansvar for hvor avkommene ender opp, og at han ikke har noe skyld dersom en av avkommene etter hans katt blir hjemløs eller får flere kull med uønskede unger (det er da den nye eierens ansvar - ikke hans).

Jeg har forklart hjemløshet, dumping, hvor ille det er å måtte avlive friske katter som går ute fordi noen absolutt skulle få et kull, at det ikke nytter å få et kull i et metta marked..

Hjelp meg og gi noen gode argumenter, reflekterte resonemennter og tanker for å få han til å forstå at ALLE KATTEEIERE HAR ET ANSVAR FOR HJEMLØSHET. Kan noen forklare meg hvorfor denne egoismen råder i så mange kattehjem? Hvorfor MÅ dere absolutt ha et kull på katten deres?

Huh? Dette kan du vel svare på selv siden du tydeligvis er en av dem som synes du kan sette unger på kattene dine?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt, du er med i dyrebeskyttelsen, og er for kastrering, men du setter kull på dine egne katter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Hvis kastrering er din hjertesak, hvorfor driver du da med oppdrett? Blir like mye hjemløse katter av den grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje TS driver med oppdrett av rasekatter? Situasjonen for disse kattene er en helt annen enn for huskattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje TS driver med oppdrett av rasekatter? Situasjonen for disse kattene er en helt annen enn for huskattene.

Selv om det er rasekatt så er det ingen garanti på at katten havner på gata eller får en useriøs eier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hjelp meg og gi noen gode argumenter, reflekterte resonemennter og tanker for å få han til å forstå at ALLE KATTEEIERE HAR ET ANSVAR FOR HJEMLØSHET.

Dersom han kobler til hjernen, og er normalt mentalt utrustet, så ser man sammenhengen mellom fraværet av kastrering, de gamle fordommene om at "en hunkatt må ha et kull føst", og klarer også å frigjøre seg fra menneskeligjgøringen av katten ("Åååå, men vil hun ikke savne å ha egne barn da !").

Argumentet er meget enkelt, og består av ett eneste spørsmål; Hvor kommer de mange tusen nye hjemløse kattene i Norge hvert år fra ?

Kan han svare på det så ser han også hva botemiddelet er.

- og det hjelper ikke å avlive de hjemløse kattene.

Det eneste man oppnår med det er å straffe ofrene, og "belønne" de skyldige som da bare kan produsere og produsere nye kattunger som ender opp uten et solid hjem, uten helsetilsyn, mat og omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasekattoppdrettere bidrar overhodet ikke til hjemløsheten i Norge. Seriøs oppdrett av rasekatter er for å videreføre linjer, og ingen seriøs oppdretter vil dumpe kattungene sine. De bidrar til å heve kattens status, spre god kunnskap og veldig mange av dem er også fosterhjem for dyrebeskyttelsen i Norge. Det var nylig en stor diskusjon på dette på Facebook, på dyr.no sin side, der de regelrett dumma seg ut med en slik påstand.

Når det gjelder argumenter, så sjekk denne siden med en fin liste over gamle myter og gode forklaringer mot:

http://saraostby.com/kastrering/myter.php

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...