Gå til innhold

Flyulykke igjen.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_kaffekopp_*
Skrevet

Så har det skjedd igjen. En airbus A330-200 på vei fra Brasil til Frankrike har styrtet i Atlanteren. 216 passasjerer har mest sannsynlig omkommet. Blandt dem var 3 nordmenn.

I det siste har det vært flere flyulykker, bl.a ved Hudson elva og i Nederland. I tillegg har jeg lest om fly som har måttet returnere av uike grunner, det siste et norsk fly, som måtte snu fordi en humle hadde satt seg fast i fartsmåleren.

Jeg har flyskrekk, men har flydd noen ganger. Hver gang jeg skal fly, blir jeg trøstet med at å fly er det tryggeste fremkomstmiddelet som finnes, og at sjansen for å oppleve en flyulykke er nærmest null. Og at turbulens og uvær ikke er farlig. Jeg innser at sjangsen for å oppleve en slik ulykke er ganske liten, men likevel hører jeg stadig oftere om ulykker eller nesten-ulykker.

Jeg tror ikke det er så trygt å fly som folk vil ha det til. Jeg har hørt at det ofte skjer ting i et fly som vi aldri får høre om.

Vil bare høre hvilke tanker folk har om dette med å fly.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktsik farlige å leve en det er å fly.

Skrevet

Du kjører bil regner jeg med, eller sitter på? Vanvittig mange flere som dør i bilulykker enn det er som dør i flyulykker...

Skrevet

Statistisk sett er det uendelig mye mer farlig å kjøre bil enn det er å fly. Det som omtales som nestenulykker i pressen omtales av flypersonell som hendelser. At en funksjon i en flyvemaskin plutselig detter ut er på ingen måte noen nestenkatastrofe. Enhver viktig funksjon har minst to backupsystemer som automatisk eller manuelt slås inn ved behov.

Vi har ingen garantier her i livet. Vi kan styrte i et fly på vei til syden, vi kan bli truffet av en Volvo når vi krysser veien eller vi kan bli rammet av kreft. Slik er det bare å leve.

Skrevet (endret)
Så har det skjedd igjen. En airbus A330-200 på vei fra Brasil til Frankrike har styrtet i Atlanteren. 216 passasjerer har mest sannsynlig omkommet. Blandt dem var 3 nordmenn.

I det siste har det vært flere flyulykker, bl.a ved Hudson elva og i Nederland. I tillegg har jeg lest om fly som har måttet returnere av uike grunner, det siste et norsk fly, som måtte snu fordi en humle hadde satt seg fast i fartsmåleren.

Jeg har flyskrekk, men har flydd noen ganger. Hver gang jeg skal fly, blir jeg trøstet med at å fly er det tryggeste fremkomstmiddelet som finnes, og at sjansen for å oppleve en flyulykke er nærmest null. Og at turbulens og uvær ikke er farlig. Jeg innser at sjangsen for å oppleve en slik ulykke er ganske liten, men likevel hører jeg stadig oftere om ulykker eller nesten-ulykker.

Jeg tror ikke det er så trygt å fly som folk vil ha det til. Jeg har hørt at det ofte skjer ting i et fly som vi aldri får høre om.

Statistisk sett så er det mye tryggere å fly enn å reise med andre transportmidler. Iallefall på det nuværende tidspunkt. Det henger sammen med at det er strenge regler for sikkerhet, service, vedlikehold og så videre. Så lenge de følges, så er man trygg. Det finnes back up for alle essensielle systemer, så det er veldig mye som skal gå galt før det virkelig blir kritisk.

Opplevelsen av farlighet, henger kanskje sammen med at i det øyeblikk man går inn i et fly, så er man prisgitt andre 100%. Du kan ikke overta rattet eller be piloten slakke litt av eller velge en annen vei. Du kan ikke be piloten om å stoppe og sette deg av. Du kan ikke gjøre noen realistisk vurdering av tilstanden til flyet. Du vet ikke om det er vedlikeholdt etter reglene, hvor gammelt det er, eller om noen av de mange lydene du hører er et tegn på normalitet eller på at noe er galt. Dersom ulykken er ute, er det absolutt ingenting du kan gjøre for å hindre det. Og utfallet er oftest fatalt for alle ombord.

Beklageligvis finnes det flyselskaper som slurver med sikkerhet og service, og flyr noen turer mer enn de egentlig skulle mellom serviceintervall. De skifter ikke deler ofte nok, og det finnes eksempler der helt kritiske deler ganske enkelt har blitt utslitt og sluttet å fungere i luften. Eller har ramlet av. Når man sier at det er sikkert å fly, så er det en sannhet med modifikasjoner. Små selskaper med få og gamle fly, som bare så vidt henger med i konkurransen, ville jeg holdt meg unna.

Endret av Mann 42
Gjest Gjest
Skrevet

Og nå begynner alle historiene til de som var med flyet å komme ut.. bl.a den familien som splittet seg i to pga de var redde for flystyrt. Far og datter i et fly først, så mor og sønn i et senere fly. Det senere flyet styrtet...

Hva om de IKKE hadde prøvd å være i forkant for en slik eventualitet? Da hadde alle 4 tatt det første flyet og familien hadde paradoksalt nok ikke vært rammet av flystyrt. Nei, dette er bare så tragisk.

Uansett hvor dårlig følelse jeg har nå for å fly med mine to små, kommer vi iallfall ikke til å dele oss opp på den måten, hadde vel aldri tenkt på det engang. Kun hørt om kongefamilier/statsoverhoder som gjør det på den måten.

Triste greier, for alle som var ombord og deres pårørende.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis man skulle forsøke å forhindre at hele familien dør i en ulykke er det langt mer effektivt å alltid kjøre to biler. Og det er det vel ingen som gjør.

Man er statistisk sett tryggere i et fly enn i sofaen hjemme omtrent, men det er klart, når et fly krasjer og alle i det dør virker det ikke akkurat sånn. Særlig ikke når det skjer med en flytype som regnes som spesielt trygg og et anerkjent internasjonalt flyselskap. Jeg håper de finner ut av hva som gikk galt slik at tilsvarende ulykker kan unngås i framtiden.

Gjest Gjest_kaffekopp_*
Skrevet

Jada, har hørt det før, at det er større sjangse for å dø i en bilulykke, enn i en flyulykke. Statistikken taler jo for det. Og det er nok riktig.

Likevel synes jeg det har vært urovekkende mange problemer og ulykker knyttet til fly i den senere tid. Det er nå engang slik at om det skulle inntreffe noe i et fly, er man jo temmelig utsatt, og følgene er gjerne katastrofale. Bilulykker kan være så mangt, alt fra småkollisjoner til større ulykker med dødelig utgang.

Jeg tenker ikke bare på tekniske problemer i fly, men også terror og flykapring. Og fulle folk som går amok inne i flyet er heller ikke et ukjent problem. Og når en bitteliten humle kan forårsake problemer, begynner man jo å tenke sitt. Det er altså en rekke faremomenter til stede.

Ja, det er farlig å leve, og man kan jo ikke alltid gå rundt å tenke på alt som kan skje. Det er jeg forsåvidt enig i. Men jeg synes det skjer noe med fly både titt og ofte, og det synes jeg er skremmende.

Gjest Gjest
Skrevet
Jada, har hørt det før, at det er større sjangse for å dø i en bilulykke, enn i en flyulykke. Statistikken taler jo for det. Og det er nok riktig.

Likevel synes jeg det har vært urovekkende mange problemer og ulykker knyttet til fly i den senere tid. Det er nå engang slik at om det skulle inntreffe noe i et fly, er man jo temmelig utsatt, og følgene er gjerne katastrofale. Bilulykker kan være så mangt, alt fra småkollisjoner til større ulykker med dødelig utgang.

Jeg tenker ikke bare på tekniske problemer i fly, men også terror og flykapring. Og fulle folk som går amok inne i flyet er heller ikke et ukjent problem. Og når en bitteliten humle kan forårsake problemer, begynner man jo å tenke sitt. Det er altså en rekke faremomenter til stede.

Ja, det er farlig å leve, og man kan jo ikke alltid gå rundt å tenke på alt som kan skje. Det er jeg forsåvidt enig i. Men jeg synes det skjer noe med fly både titt og ofte, og det synes jeg er skremmende.

Flyulykker kan også være så mangt. Det er faktisk en god del stygge flyulykker der folk overlever også. Senest i helgen så jeg på Flyhavarikommisjonen (det er en dokumentarserie hvor de tar for seg faktiske flyulykker og går detaljert inn i heldelsesforløp og etterforskning). Den episoden handlet om et stort fly som kræsjet under Vietnamkrigen. Vi snakker et par hundre passasjerer, og flyet var kommet opp i 32 000 fots høyde da det fikk problemer. Det kræsjlandet i en risåker. Flyet ble smadret i ørten deler. Likevel overlevde halvparten av passasjerene.

Også episoden på Hudsonelven som du refererer til hadde lykkelig slutt. Ingen ble skadet.

Små bilulykker kommer ikke i avisen (vel, kanskje som en kommentar i lokalavisa midt i agurktiden, når de allerede har kjørt "se på det store jordbæret" og "bonde trodde ku hadde stukket av, men det hadde den ikke likevel"). Et fly vil gjerne snu ved det minste lille potensielle problem, for sikkerhets skyld. Det vil ikke en bil. Det er så uendelig mange småulykker med bil hver eneste dag, som vi aldri hører om. Min bror kjørte i grøften, og bilen rullet rundt et par ganger og ble ganske så vraket, og det fikk ikke engang plass i lokalavisen (kanskje jordbærene var veldig store den uken). Flyene må gjennom ørten sikkerhetsprosedyrer før de kan ta av. Ingen sjekker hva du gjør før du setter deg i bilen og kjører. Hvor ofte hører du om fyllekjøring med fly? Det er ekstremt sjelden at en pilot møter full på jobb - og da kommer han seg faktisk ikke inn i flyet, men blir stoppet lenge før.

Også busser og tog kan bli kapret. Terroraksjoner har forekommet på undergrunner og tog. Det er så mye lettere å gjennomføre en terroraksjon på en undergrunn enn det er på et fly.

Det har slett ikke vært mange alvorlige ulykker med fly de siste årene. Det er millioner av flyavganger verden over hvert år, og hvor mange fly har kræsjet de siste to-tre årene? To? De fleste flyulykker skjer med "gjengangere". Det er laget lister over de "farligste" flyselskapene, og de befinner seg hovedsaklig i fattige land. Air-France har ikke hatt en alvorlig ulykke de siste 75 årene, til tross for at de er et svært selskap med hundrevis av avganger daglig!

Det ER mye tryggere å fly enn å kjøre bil. Så enkelt er det. Men å ta bilen er så "dagligdags" at folk tenker gjerne ikke over det?

Gjest Gjest
Skrevet
Statistisk sett er det uendelig mye mer farlig å kjøre bil enn det er å fly. Det som omtales som nestenulykker i pressen omtales av flypersonell som hendelser. At en funksjon i en flyvemaskin plutselig detter ut er på ingen måte noen nestenkatastrofe. Enhver viktig funksjon har minst to backupsystemer som automatisk eller manuelt slås inn ved behov.

Du må skille mellom antall tid brukt i fly-bil og antall kilometer reist i fly-bil.

For å sitere en tidligere luftfartssjef, nestenulykker skjer konstant i luftrommet, hadde den almenne borger visst om alle nesteulykken ville ingen flydd i dag.

Gjest Gjest
Skrevet
For å sitere en tidligere luftfartssjef, nestenulykker skjer konstant i luftrommet, hadde den almenne borger visst om alle nesteulykken ville ingen flydd i dag.

For noe tull. La være å fly fordi det skjer mange nestenulykker, og omtrent ingen egentlige ulykker? Når du kjører på motorveien er du noen centimeter unna en nesten-ulykke konstant. Og så vidt jeg kan se lar ikke folk være å kjøre bil av den grunn.

Skrevet

Jeg ser ikke poenget med at en familie splitter seg i to i tilfelle flyulykke. Det er da mye bedre om hele familien dør sammen, enn at halve familien dør, og at den andre halvdelen overlever???

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Hm jeg lurer bare på det med været for når flyet først har komt opp i lufta og over skyene så flyr de der til de nærmer seg landing. Det er vel ikke dårlig vær over skyene? Antagelig er det sikkert teknisk feil som er årsaken..For noen fryktelige øyeblikk før enden på ens liv:( Jeg føler med de nærmeste som har mistet sine..

Skrevet
Hm jeg lurer bare på det med været for når flyet først har komt opp i lufta og over skyene så flyr de der til de nærmer seg landing. Det er vel ikke dårlig vær over skyene?

Tordenskyer kan rekke helt opp til tropopausen, 11-17 km over havnivå, mens sivil luftfart som regel holder seg under tropopausen.

Gjest Gjest_selters_*
Skrevet

Når var den siste store flyulykken i vesten? 2001 i Queens, NY?

Gjest Gjest
Skrevet
Blandt dem var 3 nordmenn.

Det sto i en avis at disse tre reiste mye i jobben sin, men det sto ikke hvor de jobbet, så om de var nordmenn, hvor jobbet de?

Skrevet
Når var den siste store flyulykken i vesten? 2001 i Queens, NY?

Tja, hvis Spanair kan regnes som vestlige hadde vi en i fjor i Madrid. I tillegg hadde Air France et som brant ganske brukbart på rullebanen i Toronto i 2005.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser ikke poenget med at en familie splitter seg i to i tilfelle flyulykke. Det er da mye bedre om hele familien dør sammen, enn at halve familien dør, og at den andre halvdelen overlever???

Skulle tro det ja. For ikke å snakke om at alle gjerne overlever... kan forstå tankegangen når det er tronarvinger o.l. involvert.

Gjest Gjest
Skrevet
Statistisk sett så er det mye tryggere å fly enn å reise med andre transportmidler. Iallefall på det nuværende tidspunkt. Det henger sammen med at det er strenge regler for sikkerhet, service, vedlikehold og så videre. Så lenge de følges, så er man trygg. Det finnes back up for alle essensielle systemer, så det er veldig mye som skal gå galt før det virkelig blir kritisk.

Opplevelsen av farlighet, henger kanskje sammen med at i det øyeblikk man går inn i et fly, så er man prisgitt andre 100%. Du kan ikke overta rattet eller be piloten slakke litt av eller velge en annen vei. Du kan ikke be piloten om å stoppe og sette deg av. Du kan ikke gjøre noen realistisk vurdering av tilstanden til flyet. Du vet ikke om det er vedlikeholdt etter reglene, hvor gammelt det er, eller om noen av de mange lydene du hører er et tegn på normalitet eller på at noe er galt. Dersom ulykken er ute, er det absolutt ingenting du kan gjøre for å hindre det. Og utfallet er oftest fatalt for alle ombord.

Beklageligvis finnes det flyselskaper som slurver med sikkerhet og service, og flyr noen turer mer enn de egentlig skulle mellom serviceintervall. De skifter ikke deler ofte nok, og det finnes eksempler der helt kritiske deler ganske enkelt har blitt utslitt og sluttet å fungere i luften. Eller har ramlet av. Når man sier at det er sikkert å fly, så er det en sannhet med modifikasjoner. Små selskaper med få og gamle fly, som bare så vidt henger med i konkurransen, ville jeg holdt meg unna.

Statistikken du tar utgangspunkt i beregnes ut i fra hvor mange ulykker per 1000km. Denne tankegangen fører blant annet til at romskip er verdens tryggeste fremkomstmiddel, mens sykkel er svært farlig.

En må se på antall ganger en bruker fremkomstmiddelet og sammenligne. Slik er det farligere å sette seg i et flysete enn å sette seg i et bilsete.

Gjest Gjest
Skrevet
Statistikken du tar utgangspunkt i beregnes ut i fra hvor mange ulykker per 1000km. Denne tankegangen fører blant annet til at romskip er verdens tryggeste fremkomstmiddel, mens sykkel er svært farlig.

En må se på antall ganger en bruker fremkomstmiddelet og sammenligne. Slik er det farligere å sette seg i et flysete enn å sette seg i et bilsete.

Ja. Det tror jeg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...