Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man tar et oppgjør med ugjerninger som lynsjemobbens herjinger i fredsdagene er det nok en fare for at enkelte ureflekterte personer skal misforstå og tro at dette at vi tar avstand fra mobbens oppførsel betyr at det var helt greit å ha sex med en invasjonstyrkes soldater. Slik er det ikke, og som jeg skrev handler det ikke om at man tror okkupasjonssoldatene er onde mennesker eller at de nødvendigvis har valgt selv å være med på invasjonen.

Når landet ditt er invadert og besatt av fiendtlige militære styrker er det uheldig å gå til sengs med soldater fra invasjonshæren uavhengig av hvilken ideologi regimet i det fiendtlige landet står for, det spiller sånn sett liten rolle om de er nazister, kommunister eller noe helt annet, det vesentlige er at de er i landet for å tvinge ditt eget folk i kne. Enhver kvinne som er ved sine fulle fem vet at soldatene er del av en invasjonsstyrke som har tatt over landet ditt.

At det å ligge med okkupasjonssoldater ikke er straffbart betyr at det ikke bør straffes, men et sivilisert samfunn har aldri hatt noen ambisjon om å straffe det å være et dårlig menneske. Å dolke sin beste venn i ryggen (i overført betydning) er ikke straffbart (og bør ikke bli det), men det er likevel mye verre enn de fleste brudd på straffeloven. Det er en misforståelse når noen ser ut til å tro at det at det ikke var straffbart å legge seg på rygg for okkupasjonsstyrkens soldater betyr at det heller ikke kan fordømmes. Det er også en misforståelse når noen tror at det å fordømme lynsjemobbens herjinger må bety at man mener kvinnene som lå med okkupantens soldater ikke kan kritiseres.

Jeg ser ikke hvordan det kan være galt å inngå relasjoner med tyskere. Både vennskap og forhold ble knyttet. Besteforeldrene mine har vært på besøk hos tyskerne som bodde hos dem. De var gode mennesker som absolutt ikke ønsket å være soldater og var imot invasjonen selv. De hjalp folk rundt seg. Det er nok du som ikke klarer å være reflektert her.

Anonymous poster hash: 47e2e...046

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enhver med en noenlunde fungerende hjerne skjønner at det å inngå ekteskap med torturister og drapsmenn som representerer en invasjonsmakt er galt. Som sagt, fortjent.

De fleste tyske soldater i Norge var hverken torturister eller drapsmenn. Da tyskerne invaderte Norge gav de norske styrkene opp så og si umiddelbart, og det var ikke mange norske liv som gikk tapt i April-dagene.

Og etter det var de tyske soldatene i det alt vesentlige bare til stede som okkupasjonsmakt. De hadde instruks om å oppføre seg som om Norge var vennligsinnet territorium.

Og jentene som forelsket seg i tysk soldat, gjorde nok langt mindre for den tyske krigsinnsatsen enn de fleste næringslivsfolk i landet. Men man så ikke DEM bli skamklipt og banket opp.

• Liker 5
Skrevet

Blir man nazist fordi man ligger med en nazist? Virkelig?

Man ble ikke nazist av å være tysk, heller. Selv ikke i egenskap av å være tysk soldat.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det var rett og på sin plass. Samtidig var det forkastelig å angripe barna deres.

Hvilken forbrytelse hadde "tyskertøsene" begått, som de skulle straffes for? Hvilken rett hadde rett til å dømme dem? Hvilket rettssamfunn kan stå og se på at slikt skjer uten lov og dom, og fortsatt ha en trevl av selvrespekt i behold etterpå? Jeg mener at behandlingen disse jentene fikk, var uverdig, og en skamplett på den norske historien. Om det var noen jeg ville sett straffet, så var det de feige svina som stod for skamklippingen og den offentlige ydmykelsen.

• Liker 5
Skrevet

La meg gi deg dette på et språk som du forstår: en overgriper kidnapper deg, låser deg inne et sted du ikke aner hvor er, veggene er av sement, det er kaldt, fuktig. Han ler av dine forsøk på å skrike etter hjelp og ingen kommer. Hjelp virker helt fraværende. Der holder han deg, mater deg og voldtar deg gjentatte ganger annenhver-hver dag i over fem år. Etter fem år slipper han deg fri, fordi han er gått lei av deg. Han kjører deg til et fremmed sted i en fremmed by i Sverige og slipper deg fri.

10 år senere får du et bilde fra din (nå) 20 år gamle datter, hun har gift seg med en fyr som er helt fantastisk. En fyr du kjenner igjen... for det var han som voldtok deg.

Å hevde at "kjærlighet står over politikk og religion" blir feil. Du vet at du ville følt noe slikt som et enormt svik. Særlig hvis hun ikke lyttet til deg når du ba henne komme seg langt unna han.

Det hat, det forakt som folk følte... Du skjønner det bare ikke, du aner ikke en gang.

Det verste disse kvinnene ble utsatt for var litt snauklipping og en og annen spyttklyse. Det er ingenting jevnført med hva disse kvinnene utsatte andre for. De nøt av å være med de som hadde makt og tråkke ned på de som var vanlige borgere. De fikk som fortjent når krigen var over.

Anonymous poster hash: a5ab8...1d2

Temmelig irrelevant innlegg, og totalt på siden av problematikken her. Jeg tviler sterkt på at den dynamikken du skildrer her kom til anvendelse i ett eneste tilfelle der en ungjente ble skamklipt fordi hun hadde vært sammen med en tysk soldat.

• Liker 1
Skrevet

Det er landsforræderi å inngå forhold til fiendens krigere. Og det er umulig for oss nå tiår senere å bedømme hva man skulle gjort med disse kvinnene på den tiden, men det er klart at under krig er forræderi utilgivelig. At de skulle bli torturert derimot er jeg helt i mot, det holdt med håningen og skammen de måtte gjennom. Samme gjelder de mennene som byttet side og støttet tyskerne, de fortjente absolutt sin straff og det i mye større grad en tyskertøsene.

Etter hvilken lov er det landsforræderi?

• Liker 2
Skrevet

De fleste tyske soldater i Norge var hverken torturister eller drapsmenn. Da tyskerne invaderte Norge gav de norske styrkene opp så og si umiddelbart, og det var ikke mange norske liv som gikk tapt i April-dagene.

Og etter det var de tyske soldatene i det alt vesentlige bare til stede som okkupasjonsmakt. De hadde instruks om å oppføre seg som om Norge var vennligsinnet territorium.

Og jentene som forelsket seg i tysk soldat, gjorde nok langt mindre for den tyske krigsinnsatsen enn de fleste næringslivsfolk i landet. Men man så ikke DEM bli skamklipt og banket opp.

Det er sannelig ikke alle "okkupasjonsmakter" du omtaler i så blide, nesten unnskyldende, vendinger!?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke hvordan det kan være galt å inngå relasjoner med tyskere. Både vennskap og forhold ble knyttet. Besteforeldrene mine har vært på besøk hos tyskerne som bodde hos dem. De var gode mennesker som absolutt ikke ønsket å være soldater og var imot invasjonen selv. De hjalp folk rundt seg. Det er nok du som ikke klarer å være reflektert her.

Der jeg kommer fra, er det et bilverksted som drives av en tysker som var i bygda som soldat under annen verdenskrig. Eller dvs, nå er det vel sønnen hans som driver det. Jeg har ikke vært hjemme på mange år. Uansett, etter krigen kom han tilbake og giftet seg med sin norske kjæreste. Jeg har aldri hørt noe negativt om ham.

Anonymous poster hash: 77361...c42

• Liker 2
Skrevet

Temmelig irrelevant innlegg, og totalt på siden av problematikken her. Jeg tviler sterkt på at den dynamikken du skildrer her kom til anvendelse i ett eneste tilfelle der en ungjente ble skamklipt fordi hun hadde vært sammen med en tysk soldat.

Jeg synes dette var relevant og helt i tråd med den problematikk som diskuteres her!

Den behandlingen som disse jentene fikk var på alle måter feil og noe svineri, ingen tvil om det.

Men, man bør i det minste forsøke å sette seg inn i følelsene til de som lot hatet mot tyskerne gå ut over jentene.

Har du snakket med mange som skamklipte?

Eller, som ble skamklippet?

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Hvilken forbrytelse hadde "tyskertøsene" begått, som de skulle straffes for? Hvilken rett hadde rett til å dømme dem? Hvilket rettssamfunn kan stå og se på at slikt skjer uten lov og dom, og fortsatt ha en trevl av selvrespekt i behold etterpå? Jeg mener at behandlingen disse jentene fikk, var uverdig, og en skamplett på den norske historien. Om det var noen jeg ville sett straffet, så var det de feige svina som stod for skamklippingen og den offentlige ydmykelsen.

Forbrytelsen var å feie over fienden. Det var krig, og i krig gjelder litt andre regler enn i et sivilsamfunn der det er per definisjon fred. Så joda, det var som fortjent at de fikk gjennomgå, samtidig som å la ungene deres gjennomgå var forkastelig. En kryper ikke til sengs med fienden (bokstavelig talt) og tror at det ikke gir konsekvenser når fienden er bekjempet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Når man tar et oppgjør med ugjerninger som lynsjemobbens herjinger i fredsdagene er det nok en fare for at enkelte ureflekterte personer skal misforstå og tro at dette at vi tar avstand fra mobbens oppførsel betyr at det var helt greit å ha sex med en invasjonstyrkes soldater. Slik er det ikke, og som jeg skrev handler det ikke om at man tror okkupasjonssoldatene er onde mennesker eller at de nødvendigvis har valgt selv å være med på invasjonen.

Når landet ditt er invadert og besatt av fiendtlige militære styrker er det uheldig å gå til sengs med soldater fra invasjonshæren uavhengig av hvilken ideologi regimet i det fiendtlige landet står for, det spiller sånn sett liten rolle om de er nazister, kommunister eller noe helt annet, det vesentlige er at de er i landet for å tvinge ditt eget folk i kne. Enhver kvinne som er ved sine fulle fem vet at soldatene er del av en invasjonsstyrke som har tatt over landet ditt.

At det å ligge med okkupasjonssoldater ikke er straffbart betyr at det ikke bør straffes, men et sivilisert samfunn har aldri hatt noen ambisjon om å straffe det å være et dårlig menneske. Å dolke sin beste venn i ryggen (i overført betydning) er ikke straffbart (og bør ikke bli det), men det er likevel mye verre enn de fleste brudd på straffeloven. Det er en misforståelse når noen ser ut til å tro at det at det ikke var straffbart å legge seg på rygg for okkupasjonsstyrkens soldater betyr at det heller ikke kan fordømmes. Det er også en misforståelse når noen tror at det å fordømme lynsjemobbens herjinger må bety at man mener kvinnene som lå med okkupantens soldater ikke kan kritiseres.

Hvis du ikke ser hvordan det kan være galt å inngå en seksuell relasjon med en soldat i en militær styrke som okkuperer landet ditt bør du lese innlegget du svarer på en gang til (les det jeg har uthevet i bold). Å ligge med en okkupasjonssoldat vil være kritikkverdig i alle samfunn og til alle tider uavhengig av den enkelte soldats fine personlige egenskaper så lenge han faktisk er del av en styrke som er i landet for å tvinge ditt folk og ditt land i kne.

Det er ingen som sier at disse soldatene var dårligere mennesker enn andre, og i en annen situasjon ville det vært helt kurant å ligge med disse mennene, men når de er del av en okkupasjonsstyrke som okkuperer landet bør man ikke gi dem tilgang til det beste en kvinne kan gi en mann. Selv ikke i Norge har kvinner vært så promiskuøse at man har hatt sex helt ukritisk med alle og enhver, og så lenge man begrenser seg, så lenge kvinneskjødet er et knapphetsgode som bare noen menn får tilgang til, er det underlig og trist at så mange norske kvinner ikke greide å motstå fristelsen å gå til sengs med okkupasjonsmaktens soldater.

Som jeg skrev: 100 000 av en kvinnelig befolkning på knappe 1,5 million utgjør mer enn en tidel av alle norske kvinner i reproduktiv alder. I tillegg til en skyhøy prosent av alle single - den gang var jo de fleste voksne kvinner gift - må det altså ha vært en god del gifte kvinner som gikk til tyskerne. Det må til hvis vi skal komme opp i et sånt tall. Vi snakker i tilfelle om langt, langt flere enn de som fikk håret klippet i fredsdagene. Hvis dette tallet stemmer kan man lure på om norske kvinner og menn la lokk på og fortiet denne siden av krigshistorien for at vi i det hele tatt kunne gå videre som en nasjon. Det kan også være noe av forklaringen på lynsjemobbenes råskap; ved å plukke ut noen få kvinner som ble syndebukker for de manges svik, prøvde man å glemme at mer enn hver tiende kvinne i forplantningsdyktig alder lå med okkupasjonsmaktens menn.

Det vi får innsyn i her er et svært lite hyggelig fenomen, nemlig at en okkupant kan forvente at kvinnene i det okkuperte landet legger seg på rygg en masse. I hvert fall i land der kvinnene har en relativt fri stilling. Okkupantens soldater trenger ikke voldta de beseiredes kvinner, det å tilhøre den dominerende gruppe (som kan gi almisser og «hjelpe» landets innbyggere som takket være okkupasjonen er redusert til husmenn på egen gård) i tillegg til å ha fordelen av å være utenfra med alt det innebærer av ekstra mystikk, er tilstrekkelig til at en enorm andel av befolkningens kvinner legger seg på rygg helt frivillig. Til tross for at de vet at de dermed belønner fienden og til tross for stigmaet de vet de pådrar seg.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Ja det var ihvertfall mang en bonde som hjalp dem.

• Liker 1
Skrevet

Forbrytelsen var å feie over fienden. Det var krig, og i krig gjelder litt andre regler enn i et sivilsamfunn der det er per definisjon fred. Så joda, det var som fortjent at de fikk gjennomgå, samtidig som å la ungene deres gjennomgå var forkastelig. En kryper ikke til sengs med fienden (bokstavelig talt) og tror at det ikke gir konsekvenser når fienden er bekjempet.

Etter hvilken paragraf var det en forbrytelse, sa du? Kan du finne den i noen av Norges Lover?

• Liker 1
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Nei, det var ikke greit å ty til slike straffer som disse kvinnene ble utsatt for.

https://andreverdenskrig.wordpress.com/2012/03/06/tyskertosene/

Hvordan ble de behandlet?

Rettslig sett var tyskerjentene uskyldige og ble derfor ikke tiltalt i straffeprosessene mot norske kollaboratører etter at okkupasjonen var over. Men veldig mange av dem ble straffet på andre forferdelige måter av sine landsmenn. Håret deres ble klippet offentlig, de ble jaget gjennom gatene og forulempet. De måtte også vaske gulv og latriner i millitærbrakkene mens folk spyttet på dem. Lister med navnene deres ble hengt ut og de mistet jobben sin. Ikke minst så ble disse unge kvinnene også offer for seksuelle overgrep.[

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Etter hvilken paragraf var det en forbrytelse, sa du? Kan du finne den i noen av Norges Lover?

Niks, men den finnes i "Krig og fred". Igjen, knuller du fienden så er du idiot om du tror alle skal være snille med deg når fienden er beseiret. Å ligge med fienden er jevngodt med landsforræderi.

• Liker 2
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Niks, men den finnes i "Krig og fred". Igjen, knuller du fienden så er du idiot om du tror alle skal være snille med deg når fienden er beseiret. Å ligge med fienden er jevngodt med landsforræderi.

Det fantes norske menn som lå med tyske kvinner. Det skjedde både her i Norge og Tyskland. Hvilke straffereaksjoner fikk disse mennene? nei, nemlig. Ingen straff.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg for min del har stor tro på konseptet med å straffe folk i hht landets lover, og ellers ikke. De som er hjemfalne til straff her, er ikke hverken "tyskertøsene" eller barna deres, men de som tok seg til rette og skamklipte dem og ydmyket dem, og regjeringen som sendte dem ut av landet stikk i strid med landets egne lover. Som før sagt, en skam for Norge. En av ganske mange ting vi har å skamme oss over fra denne tidsperioden, og "tyskertøsene" er ikke de eneste som ikke har fått oppreisning.

Det er ingen som noen sinne har funnet det for godt å forsøke å vedta en lov om at det er forbudt å ha sex med noen fra et annet land, enten det nå dreier seg om en fiende eller ikke. Det må jo bety at ingen noen sinne har ansett denslags for å være noe egentlig problem.

Det er derimot et problem når mobber tar seg rettigheter som bare lovens sanne håndhevere normalt har. Denslags bør det slåes knallhardt ned på. Er det noe vi ikke kan respektere, så er det folk som pisser og driter på landets lover og kaller seg "gode nordmenn".

Endret av Mann 42
  • Liker 5
Skrevet

Jeg lurer på disse som føler retten til å kalle folk for tyskertøser og se ned på befolkningen i et helt land har selv blitt torturert av tyske soldater? Eller levde dere kanskje ikke under 2.verdenskrig. Hvordan kan dere da føle at dere har noen som helst rett til å dømme andre? Er dere perfekte selv? Blir dere forelsket i akkurat de dere vil? Så om dere finner en tysk dame og forelsker dere i henne så kan dere ikke være sammen med henne, for da blir dere tyskermannehorer? :) Man er ikke nazist bare fordi man er tysk, og heller ikke fordi man var soldat. Mange soldater som kriget for tyskland fordi de ikke ville at familien deres skulle bli drept.

Anonymous poster hash: 40e4d...d57
  • Liker 2
Skrevet

Jeg for min del har stor tro på konseptet med å straffe folk i hht landets lover, og ellers ikke. De som er hjemfalne til straff her, er ikke hverken "tyskertøsene" eller barna deres, men de som tok seg til rette og skamklipte dem og ydmyket dem, og regjeringen som sendte dem ut av landet stikk i strid med landets egne lover. Som før sagt, en skam for Norge. En av ganske mange ting vi har å skamme oss over fra denne tidsperioden, og "tyskertøsene" er ikke de eneste som ikke har fått oppreisning.

Det er ingen som noen sinne har funnet det for godt å forsøke å vedta en lov om at det er forbudt å ha sex med noen fra et annet land, enten det nå dreier seg om en fiende eller ikke. Det må jo bety at ingen noen sinne har ansett denslags for å være noe egentlig problem.

Det er derimot et problem når mobber tar seg rettigheter som bare lovens sanne håndhevere normalt har. Denslags bør det slåes knallhardt ned på. Er det noe vi ikke kan respektere, så er det folk som pisser og driter på landets lover og kaller seg "gode nordmenn".

Du er formodentlig den eneste på tråden som diskuterer juss.

Skrevet

Du er formodentlig den eneste på tråden som diskuterer juss.

Der har du meg. Jeg tror på rettsstaten som et ideal. Jeg tror at enhver som er villig til å rettferdiggjøre mobbens lovstridige handlinger med en henvisning til egen indignasjon er en større trusel for dette landet enn en forelsket jentunge noen sinne vil bli. Jeg tror at slike mennesker bør straffeforfølges dersom de bryter loven på den måten det ble gjort overfor "tyskertøsene".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...