Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Disse kvinnene gikk til sengs med fienden under WW2. Anslag var 50000-100000 kvinner, som lå med tyske soldater.

Etter krigen ble de skamklipt, internert i leirer og de som hadde inngått ekteskap med en tysk soldat (mellom 2000-3000) mistet statsborgerskapet og ble sendt til Tyskland.

http://www.nrk.no/fordypning/skamklipt-av-norske-soldater-1.11236441

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/De-brot-ingen-lov-1880170.html

Synes dere dette var greit? Og skulle det skje igjen at Norge ble okkupert og norske jenter ligger med fienden. Hvordan burde det reageres/ikke reageres?

Anonymous poster hash: 9d874...b96
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør leksene dine på egen hånd.

Anonymous poster hash: fdefd...90a

• Liker 27
Skrevet

Er det greit å ydmyke noen som helst eller bruke hersketeknikker i form av stigmatiserende kallenavn?

Anonymous poster hash: f5fda...6f8

• Liker 12
Skrevet

De fleste tyske soldater var unge gutter som var tvunget til å gå i krig, de behøvde ikke å være enige med Hitler, men de måtte i krig. Her i Norge varte ikke krigen så lenge, men okkupasjonen derimot varte i nesten 5 år. Livene til de fleste var tilnærmet normale (med begrensninger selvfølgelig).

Og da er det ikke så rart at unge kvinner forelsket seg i de unge mennene som var rundt dem hele tiden.

At de ble sett på som forædere kan jeg på en måte forstå etter å ha kjempet mot tyskere i 5 år. Men de glemte å tenke på menneskene bak dette. De gikk langt over streken og burde ha blitt straffet for å forfølge kvinner på den måten de gjorde.

Anonymous poster hash: 1e481...8e9
  • Liker 32
Skrevet (endret)

Lynching er aldri greit, jeg tror mange gjorde mye rart under krigen, tjente penger på tyskerne og unngikk straff, tysker-tøsene var lette å ta. Likevel så var det sikkert en del raseri etter krigen. Det mest tragiske er hvordan den norske stat opptråtte etter krigen. De fleste av de som ble født med norsk mor og tysk far, ble misshandlet, missbrukt å mobbet.

Tyskland gav penger til Norge som skulle gi "tysker-barna" et verdig liv, de stjal den norske stat. Kjell Magne Bodevik var den siste statsminister som kunne ha gitt tysker-barna erstattning, men ha nektet, kanskje han mente gud straffet de? ellers kan besteforeldrene mine fortelle meg at det gikk alle mulige rare rykter under og etter krigen, ikke alle som ble kalt tyskertøser eller ble beskylt for å rote med tyskere, var skyldige. Det er jo også et av problemene med lynching, ikke mye krav til bevis.

Og hva var det med Norge (Gerhardsen / Ap) som til de grader skulle hevne seg med å frata de statsborgerskap? Norge var det landet som var minst forsonlig etter krigen, men også det landet tyskerne var snillest i. Ganske rart. Det var mye tøffrere forhold i feks Frankrike, likevel så var de mer forsonende og gikk aldri så langt som å frata statsborgerskap. Dessverre tror jeg Ap hadde farlig stor makt etter krigen, og ingen turde å stille spørsmålstegn ved det som skjedde, da fikk man Ap, LO og Hele den norske presse etter seg.

Endret av Martyr
  • Liker 7
Gjest HeiHade
Skrevet (endret)

Finner det umulig for meg, i 2014, å svare på det. Jeg gjennomgikk ikke alt de måtte så jeg kan ikke sette meg inn i hvor mye sinne og smerte som var i bakhodet på dem som tok det ut på tyskertøsene.

Endret av HeiHade
  • Liker 3
Skrevet

Tyskertøs-tittelen er nok over streken. Men det er for å sette ting på spissen.

Og for ordens skyld, diskusjonen gjelder IKKE "tysker-barna", som naturlignok var uskyldig dratt inn i dette her.

• Liker 1
Gjest Rhaegar Targaryen
Skrevet

Helt ærlig så synes jeg det var greit. Det som ikke var greit var og la det gå utover barna til disse kvinnene.

• Liker 3
Skrevet

De fleste tyske soldater var unge gutter som var tvunget til å gå i krig, de behøvde ikke å være enige med Hitler, men de måtte i krig. Her i Norge varte ikke krigen så lenge, men okkupasjonen derimot varte i nesten 5 år. Livene til de fleste var tilnærmet normale (med begrensninger selvfølgelig).

Og da er det ikke så rart at unge kvinner forelsket seg i de unge mennene som var rundt dem hele tiden.

At de ble sett på som forædere kan jeg på en måte forstå etter å ha kjempet mot tyskere i 5 år. Men de glemte å tenke på menneskene bak dette. De gikk langt over streken og burde ha blitt straffet for å forfølge kvinner på den måten de gjorde.

Anonymous poster hash: 1e481...8e9

Dette var bra skrevet! Tyskerne var pålagt å gå i krig, om de nektet ble de fengslet.

På en måte kan jeg skjønne at folk var så imot de i etterkant, fordi disse jentene hadde jo mer tilgang til mat og andre gode under krigen, via kjærestene sine, mens andre ofte sultet og hadde lite av det meste. Men om det er greit at de ble skamklippet og hånet resten av livet? NEI!!!

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner omgivelsenes reaksjoner veldig godt, mens jeg har mindre forståelse for hvordan man institusjonaliserte det. Det er vanskelig å ikke ha sympati med enkelte unge jenter som falt for disse militærgutta som var rundt der i årevis, det er klart de ikke hadde ment sine handlinger som ryggdolking av egen nasjon og eget folk, så på den måten kan jeg utvilsomt føle med dem. Jeg synes forsåvidt det de gjorde var jævlig, en slik fiende går man ikke til sengs med, men de mente neppe noe vondt med det. De var unge og dumme.

Samtidig er det minst like vanskelig å ikke forstå at et folk som i flere år hadde vært okkupert av en fremmed makt, en makt med noen av tidenes verste forbrytelser på sine hender, foraktet alt som på noe som helst vis minnet om knefall for tyskerne. Så jeg forstår godt at det ble slike reaksjoner fra sivilbefolkningen, selv om det naturligvis ikke var "riktig" av dem. Å la det gå utover de halvt tyske barna i så stor grad at de måtte flytte og lyve om sin identitet i mange, mange år, eller å sende kvinnene til interneringsleire i Tyskland, er noe annet.

Anonymous poster hash: 1bdae...2c1
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Disse kvinnene gikk til sengs med fienden under WW2. Anslag var 50000-100000 kvinner, som lå med tyske soldater.

Etter krigen ble de skamklipt, internert i leirer og de som hadde inngått ekteskap med en tysk soldat (mellom 2000-3000) mistet statsborgerskapet og ble sendt til Tyskland.

http://www.nrk.no/fordypning/skamklipt-av-norske-soldater-1.11236441

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/De-brot-ingen-lov-1880170.html

Synes dere dette var greit? Og skulle det skje igjen at Norge ble okkupert og norske jenter ligger med fienden. Hvordan burde det reageres/ikke reageres?

Det er overhodet ikke greit å lynsje jenter bare fordi de ligger med fienden. I den grad noen av dem også var angivere for fienden stiller saken seg annerledes, men i så fall var det andre måter å ta dem på. Og historien stoppet jo ikke med lynsjemobben i fredsdagene, måten vi behandlet de såkalte «tyskerbarna» på er en skamplett på vår historie.

Når det er sagt synes jeg det er både noe litt trist og tankevekkende over at vi mennesker er så forutsigbare at fienden alltid kan forvente å få ta for seg, i hvert fall i et land der jentene er noenlunde frie, fordi den forbudte kjærligheten alltid virker så forlokkende. Slik har det vært til alle tider, og i alle samfunn der kvinnene ikke er holdt i tømme gjennom kultur (hore-madonna-dikotomien) og/eller fysisk kontroll (familien «passer på» jentene) vil det å ligge med fiendens gutter være en stor fristelse, nettopp fordi det er så til de grader forbudt. Jeg tror det er feil at man er så tom i hodet at man ikke forstår at man skader sitt eget folk, det er bare at det nettopp er i møte med den forbudte kjærligheten de sterkeste følelser trigges. Det gjelder ikke bare i krig. Vi har 1000 klassiske kjærlighetshistorier som forteller den samme historien i et uttall varianter i vår litteratur.

Et anslag på mellom 50 000 og 100 000 norske kvinner som lå med tyske soldater er for øvrig et voldsomt høyt tall, vi må huske at Norges befolkning bare var 2 953 028 i 1940, altså under 3 millioner. Det betyr at det var ca 1,5 millioner mennesker av hunnkjønn i landet, inludert alle gifte kvinner, alle gamle kvinner, alle jentebarn, så om 100 000 lå med tyskere, var det mer enn hver tiende kvinne i forplantningsdyktig alder, det må ha vært så mange at det neppe var bare single kvinner som hadde intim omgang med tyske soldater. Det er trist, men fortsatt like galt å lynsje dem. Og horribelt at et sivilisert samfunn kan få seg til å straffe de uskyldige barna deres.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Skrevet

Det var mye tøffrere forhold i feks Frankrike, likevel så var de mer forsonende og gikk aldri så langt som å frata statsborgerskap. Dessverre tror jeg Ap hadde farlig stor makt etter krigen, og ingen turde å stille spørsmålstegn ved det som skjedde, da fikk man Ap, LO og Hele den norske presse etter seg.

Jo, Frankrike fratok statsborgerskap. De henrettet også tusenvis etter krigen og skamklipte "tyskertøser".

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig så synes jeg det var greit. Det som ikke var greit var og la det gå utover barna til disse kvinnene.

Det hadde vært grei for deg at søstra di ble skamklipt, gnidd inn med brennesnesle nedentil og sendt på tvangsleir? Ok, jeg er glad i familien min og hadde aldri ønsket at noen skulle torturert dem. Men klart, folk er forskjellige.

• Liker 13
Gjest chisandra
Skrevet

Du verden.....i 2014 finnes det altså fortsatt igjen mennesker som deg i kriker og kroker.

Skrevet

Det hadde vært grei for deg at søstra di ble skamklipt, gnidd inn med brennesnesle nedentil og sendt på tvangsleir? Ok, jeg er glad i familien min og hadde aldri ønsket at noen skulle torturert dem. Men klart, folk er forskjellige.

Enhver med en noenlunde fungerende hjerne skjønner at det å inngå ekteskap med torturister og drapsmenn som representerer en invasjonsmakt er galt. Som sagt, fortjent.

• Liker 3
Skrevet

Tror du det er var kult å være motstandsmann og gjemme seg i skauen, mens søstera di pulte de samme tyskerne som skøyt etter deg?

• Liker 5
Skrevet

Synes de var like mye forrædere som de norske som ble soldater for Tyskland. Barbariske straffemetoder er jeg strengt imot uansett, men at de ble ydmykt og hånet ser jeg vel bare på som naturlig.

Anonymous poster hash: 3f9c5...caa
  • Liker 3
Skrevet

Synes de var like mye forrædere som de norske som ble soldater for Tyskland. Barbariske straffemetoder er jeg strengt imot uansett, men at de ble ydmykt og hånet ser jeg vel bare på som naturlig.

Anonymous poster hash: 3f9c5...caa

Menn blir behandlet helt annerledes. Menn måtte ta støyten.

Har du hørt om henry rinnan? en trønder som elsket nazier og han ble henrettet etter krigen.

Hvorfor var det ingen kvinner som ble henrettet etter annen verdenskrig?

- fordi kvinner bestandige er uskyldige. Dersom en kvinne var nazist så var det fordi hun var forelsket i nazister. Om en mann var nazist så var ikke det fordi han var forelsket i nazier, men fordi han var ond og fortjente døden.

Hvorfor mener dere kvinner at kvinnenazister bestandig er uskyldige?

• Liker 3
Skrevet

Blir man nazist fordi man ligger med en nazist? Virkelig?

• Liker 7
Skrevet (endret)

Menn blir behandlet helt annerledes. Menn måtte ta støyten.

Har du hørt om henry rinnan? en trønder som elsket nazier og han ble henrettet etter krigen.

Hvorfor var det ingen kvinner som ble henrettet etter annen verdenskrig?

Dersom Rinnan hadde nøyd seg med å ligge med Nazistene, så ville han nok ikke blitt henrettet.

Han hadde en del liv på samvittigheten http://no.m.wikipedia.org/wiki/Henry_Rinnan

Endret av absinthia
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...