onyx Skrevet 26. april 2014 #61 Skrevet 26. april 2014 Og de fleste forklaringene bunner i at folk har gått hen og fått barn, når de egentlig ikke har tid til dem. De folka jeg kjenner som har barn står opp en halvtime tidligere, og bruker den ekstra tiden på rusletur til barnehagen, fordi de synes det er hyggelig å være sammen barnet sitt, og viktig at ungene får brukt seg selv. Anonymous poster hash: 5b077...b28 De fleste folka jeg kjenner som har barn kjører ungene i bilen til barnehagen.... De kunne jo stått opp tidligere de også, men hvis du bruker bil i tidsklemma er det greit, men fy og skam deg om du velger å bruke vogn........ 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #62 Skrevet 26. april 2014 De fleste folka jeg kjenner som har barn kjører ungene i bilen til barnehagen.... De kunne jo stått opp tidligere de også, men hvis du bruker bil i tidsklemma er det greit, men fy og skam deg om du velger å bruke vogn........ Jammen det er jo dette de fleste sier. For barna er det likegyldig om de sitter i bil eller i vogn, men for foreldrene utgjør det stor forskjell siden de får trim samtidig. Det hverken skader eller gagner barna dersom barna ellers er aktive, men vær så snill, kall spade for en spade - når man setter friske store barn i barnevogn er det for å avlaste foreldrene i en hektisk hverdag, ikke barna. Og siden du trekker opp bilen hele tiden, for barnas del er det er en større fordel å sitte passivt i bil i 10 minutter, framfor å sitte passivt i vogn i 30 minutter, men det gir ikke foreldrene samme mulighet til å være aktive, så derfor velges vognen. Igjen - vognen er et hjelpemiddel for foreldrene! Anonymous poster hash: e9bcd...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #63 Skrevet 26. april 2014 Jammen det er jo dette de fleste sier. For barna er det likegyldig om de sitter i bil eller i vogn, men for foreldrene utgjør det stor forskjell siden de får trim samtidig. Det hverken skader eller gagner barna dersom barna ellers er aktive, men vær så snill, kall spade for en spade - når man setter friske store barn i barnevogn er det for å avlaste foreldrene i en hektisk hverdag, ikke barna. Og siden du trekker opp bilen hele tiden, for barnas del er det er en større fordel å sitte passivt i bil i 10 minutter, framfor å sitte passivt i vogn i 30 minutter, men det gir ikke foreldrene samme mulighet til å være aktive, så derfor velges vognen. Igjen - vognen er et hjelpemiddel for foreldrene! Anonymous poster hash: e9bcd...5ee For ordens skyld, vi hadde ikke bil da barna var små, og skulle vi noe sted måtte vi gå eller ta bussen. Eldstemann var 22 mnd da minste ble født, og siden jeg bare kunne trille en vogn om gangen, og tvillingvogn ikke var et alternativ, måtte han pent gå på egne ben. Hadde jeg det travelt hendte det at han måtte stå på vognens understell mens jeg trillet, men det var unntaksvis. Som dere ser har jeg også benyttet meg av de tidsbesparende alternativene jeg hadde, men jeg er ærlig på at dette var for å gjøre det lettere for meg, ikke for barna. Anonymous poster hash: e9bcd...5ee
onyx Skrevet 26. april 2014 #64 Skrevet 26. april 2014 Nå er det strengt tatt ingen som sier de har barna i vogna for BARNAS skyld (bortsett fra aat mange barn sover i vogn ganske lenge, men det er greit så lenge man ikke triller den samtidig...), men fordi det faktisk er et fremkomstmiddel på lik linje med de som bruker bilen overalt. At vogn er like passivt som bil er jeg uenig i. De får mer inntrykk, det er mulighet for å se på ting i omgivelsene, gå selv om det passer etc. Vi kan fint stoppe på lekeplassen på vei til butikken, det gjør man ikke når man kjører bil.. For ikke å snakke om det barna lærer av å ha aktive foreldre som velger å gå fremfor å kjøre. Å si at barn i vogn er mindre aktive enn andre barn, er vel strengt tatt en påstand uten rot i virkeligheten så lenge jeg enda har til gode å se mengder av foreldre med frittgående treåringer.. . For HVOR er disse aktive treåringene som er så disiplinerte og raske at de kan tas med overalt til fots? Ikke i min omgangskrets i hvertfall og der er vel 90% slutta med vogn da ungene begynte i barnehagen. Forøvrig fantes søskenseter og stårbrett til vognene før i tiden også, lenge før det ble vanlig med dobbelvogner. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #65 Skrevet 26. april 2014 De fleste folka jeg kjenner som har barn kjører ungene i bilen til barnehagen.... De kunne jo stått opp tidligere de også, men hvis du bruker bil i tidsklemma er det greit, men fy og skam deg om du velger å bruke vogn........ Det kommer jo an på hvor man bor. Da jeg vokste opp bodde vi 5 km fra nærmeste barnehage, da er selvsagt bil ok, men selv her i tråden er det folk som bor under 1 km fra barnehagen, dvs i gangavstand, som bruker vogn fordi de ikke har tid. Enda mer spesielt blir det når folk skal gå tur med ungene på fritida, og skal effektivisere med vogn da også. Man går vel tur for ungenes skyld, og da får man bare gå en kortere tur, med mere innhold for ungene. Anonymous poster hash: 5b077...b28
metempsychosis Skrevet 26. april 2014 #66 Skrevet 26. april 2014 Det kommer jo an på hvor man bor. Da jeg vokste opp bodde vi 5 km fra nærmeste barnehage, da er selvsagt bil ok, men selv her i tråden er det folk som bor under 1 km fra barnehagen, dvs i gangavstand, som bruker vogn fordi de ikke har tid. Enda mer spesielt blir det når folk skal gå tur med ungene på fritida, og skal effektivisere med vogn da også. Man går vel tur for ungenes skyld, og da får man bare gå en kortere tur, med mere innhold for ungene. Anonymous poster hash: 5b077...b28 Akkurat det med å effektivisere fritids-turer har heller ikke jeg noe forståelse for. Da mister man jo hele poenget med å "gå en tur" Dog er jeg ikke sikker på at dette er den store "trenden" blant foreldre... Har inntrykk av at de fleste legger opp turen i forhold til barna eller har med bæretøy /bæresekk hvis de minste blir slitne. Angående bruk av vogn når man har "kort" gangavstand til barnehagen, så er det gjerne fordi det er for tidkrevende å gjøre alt til fots. Spesielt når en har stramme tidsrammer som gjør at det ikke er mulig å møte opp 15/20 minutter senere enn siterte klokkeslett.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #67 Skrevet 26. april 2014 Det kommer jo an på hvor man bor. Da jeg vokste opp bodde vi 5 km fra nærmeste barnehage, da er selvsagt bil ok, men selv her i tråden er det folk som bor under 1 km fra barnehagen, dvs i gangavstand, som bruker vogn fordi de ikke har tid. Enda mer spesielt blir det når folk skal gå tur med ungene på fritida, og skal effektivisere med vogn da også. Man går vel tur for ungenes skyld, og da får man bare gå en kortere tur, med mere innhold for ungene. Anonymous poster hash: 5b077...b28 Jeg bruker vogn på rusleturen på søndager, og når jeg går tur alene med treåring og hunden på ettermiddagen. Det er for å raskt forsere transportetappen med biler og komme oss til skogen der han kan gå på egne ben. Er også av sikkerhetshensyn, han klarer ikke helt å beregne risiko enda. Ved bilvei eller der det er mye folk velger jeg vogn dersom jeg ikke har mulighet for å holde ham i hånden hele tiden. Ser forresten svært lite til fenomenet med store unger i vogn. Har heller ikke sett spesielt etter dette Ferdes mye på trygge og barnevennlige steder. Mange aktive barn på sykler, sparkesykler, egne bein osv. Anonymous poster hash: 506f6...f51 1
Harlekin Skrevet 26. april 2014 #68 Skrevet 26. april 2014 Og de fleste forklaringene bunner i at folk har gått hen og fått barn, når de egentlig ikke har tid til dem. De folka jeg kjenner som har barn står opp en halvtime tidligere, og bruker den ekstra tiden på rusletur til barnehagen, fordi de synes det er hyggelig å være sammen barnet sitt, og viktig at ungene får brukt seg selv. Anonymous poster hash: 5b077...b28 Det er det dummeste jeg har hørt. Så fordi jeg er nødt til å levere til kl. 8 fordi jeg må være på jobb til halv ni, så burde jeg ikke ha fått barn? Jeg kan faktisk ikke dra barnet opp tidligere enn jeg gjør, hun trenger den søvnen. Jeg selv står opp tidlig nok. 4
Gjest Keikolina Skrevet 26. april 2014 #69 Skrevet 26. april 2014 Har med vogn til mine som er 3 og 4 år på tur. Det har hent vi har gått opptil en og en halv mil når det er fint vær og så langt klarer de ikke å gå.
Purple Basil Skrevet 26. april 2014 #70 Skrevet 26. april 2014 45570...329 Da er det jo maten som gjør barna overvektige. Ikke selve vognbruken.
Gjest Maman Skrevet 26. april 2014 #71 Skrevet 26. april 2014 Vi sluttet med vogn da vår var 2,5 år. Det er et stykke til barnehagen, dvs 10 min rask gange ell 40 min i en treårings tempo. Her drar vi heller tidligere hjemmefra fremfor å stresse om morgenen(men så er jenta vår opp fra kl 6 uansett så det går fint... ), drar halv åtte og pleier å levere ti over åtte. Istedet for vogn bruker vi sparkesykkel, sykkel, kjelke ved snø, evt bare beina. Veien til bhg er bilfri så det går fint. Bor i byen og jeg har ikke sett et eneste barn over tre år i vogn. De fleste gjør som oss her i hvert fall.
Gjest Mary Quant Skrevet 26. april 2014 #72 Skrevet 26. april 2014 Da er det jo maten som gjør barna overvektige. Ikke selve vognbruken. Det er nok summen av det hele. Vi må begynne fra barna er små for å få inn gode vaner både når det gjelder kost - og ikke minst fysisk aktivitet. Ungdom i dag er mer fysisk inaktive enn pensjonister. Og undersøkelser fra Helsedirektoratet viser at over 22% av landets 8-årige jenter er overvektige ... og tallet er økende. Barn er for mye inne - de får ikke beveget seg nok, rett og slett. Foreldre har det mer og mer travelt og er ofte mest interessert i sin egen fysiske form enn barnas.
Purple Basil Skrevet 26. april 2014 #73 Skrevet 26. april 2014 Det er nok summen av det hele. Vi må begynne fra barna er små for å få inn gode vaner både når det gjelder kost - og ikke minst fysisk aktivitet. Ungdom i dag er mer fysisk inaktive enn pensjonister. Og undersøkelser fra Helsedirektoratet viser at over 22% av landets 8-årige jenter er overvektige ... og tallet er økende. Barn er for mye inne - de får ikke beveget seg nok, rett og slett. Foreldre har det mer og mer travelt og er ofte mest interessert i sin egen fysiske form enn barnas. Det er absolutt summen av det hele, ingen tvil om det. Men jeg har mine tvil angående barnevognen, at det er den som har skylden. Dataspill, tv og det at barna sitter inne omtrent gjennom hele barne/ungdomsskolen bidrar nok mye mer til fedme. De jeg kjenner som bruker barnevogn på litt større barn er gjerne også veldig flinke til å holde dem i aktivitet på andre måter. De går turer hvor ungen går selv, er i lekeparken, leker med ball osv. Disse barna er jo ikke inaktive selv som de sitter i barnevogn til barnehagen/butikken.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #74 Skrevet 27. april 2014 Det jeg akkurat la merke til nå, er at det er to ulike ting som diskuteres i denne tråden. Mens jeg har tatt utgangspunkt i artikkelens tema, motorikk og utvikling, ser jeg nå at flere andre diskuterer fedmeproblematikk, og da blir saken en helt annen. Anonymous poster hash: e9bcd...5ee
Patronus Skrevet 27. april 2014 #75 Skrevet 27. april 2014 Vi har ikke bil, så vi går for det meste. Men på morgenkvisten blir vogna brukt godt, når skole og barnehage skal rekkes. Vogna blir også brukt på lengre strekninger eller hvis vi har en avtale å rekke. Vi har i det siste blitt flinkere til å sette fra oss vogna i barnehagen til enden av uka. Det er vår ute, været er OK og det er lysere ute. Men denne vinteren skal jeg ærlig innrømme at vogna ble brukt alt for mye.
Vera Vinge Skrevet 27. april 2014 #76 Skrevet 27. april 2014 Jeg syns nok også det ser litt pussig ut med veldig store barn i vogn, men dømmer selvsagt ikke enkeltpersoner, da det kan være mange grunner til dette. Men syns dette er et fenomen jeg ser oftere hos innvandrerfamilier enn ellers, uten at jeg vet hva det skyldes. Jeg har selv en 2-åring som blir tatt for å være eldre, så jeg kan fort bli en av de som blir skult på om en stund, antar jeg. Men jeg er helt enig i at man bør ha en bevisst holdning til bruk av vogn, på samme måte som annet "babyutstyr". Men jeg ser ikke det store problemet i å bruke det til lengre transport eller trening for foreldrene. Det er da mye som ikke kun gjøres for barnas del, men som likevel er helt greit. I fjor løp jeg ofte med gutten min i løpevogn etter barnehagen og det var så klart for min trenings skyld. Men han var tydelig fornøyd med en stund hvor han bare kunne slappe av etter bhg. Flere andre jeg kjenner setter barna foran tv etter en lang dag, men det er kanskje bedre? Jeg tror nå også barn får igjen for foreldre som holder seg i form, da de ofte får mer overskudd av det. Ellers lurer jeg nesten på hvordan man får gjort småbarn inaktive. Selv min relativt sindige 2-åring har et aktivitetsnivå jeg aldri hadde klart å matche, helt av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #77 Skrevet 27. april 2014 Vi er så kritiske når vi ser noe hos andre. Vi er vel enig om at det er praktisk for noen, andre skal skynde seg hjem og putter ungen i en vogn. Hva med de som vi kritiserer og har ungen i en vogn av en grunn? Naboen hadde besøk(kjenner de som var på besøk) Jeg satt ute med noen venner. Ungen satt i sportsvogn . Ungen er fire år. Herregud sitter hun i vogn ennå? Blaq bla bla. Ingen evner å tenke at det kan være en grunn. Ungen er leddsyk, og avhengi av vognen. Vet om to eksempler til. Den eldste er 6 år, og bruker vogn. Jeg selv hadde to barn i to ulike bhg. Jeg stresset hver dag fra jobb for å hente ungene. Det var ofte sure miner for jeg kom over stengetid i den ene, samme hvor fort jeg prøvde å få ungen til å gå. Dere vet hvor fort unger går, mye å se på osv. Løsningen ble at jeg hadde en vogn i bhg 1, så jeg kunne beinfly til den andre. Joda, møtte mange rare blikk. På veien hjem var vi gjennom sentrum,og på butikk. Ikke alle har unger i vogn pga det er lae foreldre Anonymous poster hash: f43a6...71d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #78 Skrevet 27. april 2014 Jeg bor like ved en lekeplass og tursti, og med denne tråden i tankene var jeg litt mer oppmerksom enn vanlig da jeg satt ute i dag. I løpet av 3-4 timer så jeg ikke mindre enn 7 barn som jeg med sikkerhet vet er i alderen 3-5 år sitte i vogn. I tillegg så jeg noen som muligens er i denne aldersgruppen, men som kan være store 2-åringer, så disse regnet jeg ikke med. Siden dette er et relativt lite lokalmiljø, og kjente jeg de fleste av utseende, vet jeg at ingen av disse har særlig lang avstand opp til lekeplassen. Maks 15 minutter å gå i barnetempo. For bare noen få år siden var dette et utenkelig antall! Jeg sier ikke at det er galt, jeg dømmer ikke, men akkurat dette forstår jeg likevel ikke! Jeg har forståelse for at vogn kan være et nyttig hjelpemiddel i en hektisk hverdag, men det å trille til lekeplassen/turstien, for så å leke der, før det er oppi vogna på vei hjem igjen, er for meg like uforståelig som når min venninne tar bussen to holdeplasser til treningssenteret, og tar heisen opp i 3. etasje, før hun går på tredemølle og "stairmaster". Anonymous poster hash: e9bcd...5ee 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå