Gå til innhold

Barn sitter for lenge i barnevogn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lillegutt nektet å sitte i vogna fra han kunne gå, altså siden han var 1 år. Til og med på lange turer (sånn ca 8- 10 km) så vil han gå... Skal mye til for at han kapitulerer og vil sitte i vogna.

Det jeg lurer på er hvordan de får barna til å sitte i vognen?

Jeg ser småtroll på 4 - 5 år som sitter helt apatisk og sutter på flasken...

De ser så vidt rundt seg...

Det lurer jeg også på, mine barn har vært et svare styr å holde i vogn fra de begynte å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvorfor det skal være bedre å dra ungene på kjelke enn å ha de i en vogn? Resultatet er jo det samme. Hvorfor er det negativt at man tar med ungene ut i sykkelvogn og pulk med en gang de er eldre enn 2 år? Det er jo ikke sånn at de blir sittende der hele tiden på tur? De fleste barn vil jo røre på seg selv.. Og er det virkelig bedre at folk heller bruker bilen til/fra barnehagen eller butikken enn vogn?

Ellers må det være den mest seiglivde myten i verden at hverdagsaktivitet er nok til å holde seg i form. I såfall burde det knapt finnes småbarnsforeldre i dårlig form, men det er jo egentlig motsatt. Når jeg har gått 1,5 km i skogen med barna og brukt 1,5 time, så er det ikke voldsomt med aktivitet for meg selv om ungene er slitne. Da synes jeg det er en grei løsning at jeg jogger til skogen med joggevogna og lar ungene utfolde seg fritt der, vi får alle det vi trenger. Men det er vel bedre om jeg kjører til skogen med ungene i bilen....

Det er stor forskjell på å ha barn sittende passivt i vogn, mot på kjelke der de må bruke muskler aktivt for å holde seg på plass, så at resultatet blir det samme er feil.

Og hvis du ser hva jeg skriver, så skriver jeg om multitasking - at mor og far skal trene samtidig som de er med barna.

Det vil si at de erstatter vanlig hverdagsaktivitet med trening, treningen kommer ikke i tillegg til hverdagsaktiviteten.

Og det er interessant å se hvordan folk havner i forsvar med en gang.

Det er som sagt snakk om en generell trend, ikke om hvordan enkeltindivider tilrettelegger sin hverdag.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det med overvekt er litt rart å skylde på vognbruk. Er alle som sitter i rullestol overvektige kanskje?

Selvom mitt barn sitter i vogn der "alle andre ser oss" så betyr ikke det at barnet ikke er aktivt. Han er i overkant aktiv og er i bevegelse hele tiden. Aldri slitt med for høy vekt, han er 99cm høy og veier litt under 15kg.

Så ja, pass på dere selv for selvom man ser et stort barn i vogn så betyr ikke det at barnet aldri er aktivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det med overvekt er litt rart å skylde på vognbruk. Er alle som sitter i rullestol overvektige kanskje?

Selvom mitt barn sitter i vogn der "alle andre ser oss" så betyr ikke det at barnet ikke er aktivt. Han er i overkant aktiv og er i bevegelse hele tiden. Aldri slitt med for høy vekt, han er 99cm høy og veier litt under 15kg.

Så ja, pass på dere selv for selvom man ser et stort barn i vogn så betyr ikke det at barnet aldri er aktivt.

Hva er det du prøver å si her?

"Mitt barn har spesielle behov, så derfor har alle barn spesielle behov"?

"Mitt barn er aktivt, så derfor er alle barn aktive"?

Igjen, det snakkes om en generell trend, ikke om enkeltindivider!

Anonymous poster hash: 7414e...80e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å ha barn sittende passivt i vogn, mot på kjelke der de må bruke muskler aktivt for å holde seg på plass, så at resultatet blir det samme er feil.

Og hvis du ser hva jeg skriver, så skriver jeg om multitasking - at mor og far skal trene samtidig som de er med barna.

Det vil si at de erstatter vanlig hverdagsaktivitet med trening, treningen kommer ikke i tillegg til hverdagsaktiviteten.

Og det er interessant å se hvordan folk havner i forsvar med en gang.

Det er som sagt snakk om en generell trend, ikke om hvordan enkeltindivider tilrettelegger sin hverdag.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

Klart folk går i forsvar når man dømmes ut fra tilfeldige observasjoner. Jeg blir ikke helt imponer tover ekspertuttalelser basert på subjektive observasjoner heller, noe som faktisk er tilfellet med den artikkelen. Forøvrig legger man mer merke til hva andre i gjør når man selv er i tilsvarende situasjon. Dvs at jeg legger bedre merke til hva andre foreldre gjør med barn i samme alder som mine, men alle som faller utenfor den gruppen er ikke noe jeg legger merke til.

Jeg kan jo snu hele situasjonen og si at det er en økende trend at småbarnsforeldre er mindre aktive nå enn før fordi jeg sjelden ser foreldre ute med barn i denne gruppen, alle kjører til barnehagen/butikken/skolen/venner/aktiviteter heller enn å gå. På sikt vil jeg tro at det er mer skadelig for barn å aldri oppleve at man kan GÅ til butikken/barnehage/skole/venner rett og slett fordi denne typen hverdagsaktivitet forsvinner mer og mer. Til syvende og sist lærer barna av det foreldrene GJØR og det er det som teller mest i forhold til barns aktivitetsnivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart folk går i forsvar når man dømmes ut fra tilfeldige observasjoner.

Jeg dømmer ingen, jeg konstaterer at jeg har observert en økning i antall store barn sittende passivt i vogn, pulk, eller sykkelvogn enn før, og tror at dette har med at foreldre i dag opplever større krav tenn foreldre for 20 år siden.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du prøver å si her? "Mitt barn har spesielle behov, så derfor har alle barn spesielle behov"?"Mitt barn er aktivt, så derfor er alle barn aktive"? Igjen, det snakkes om en generell trend, ikke om enkeltindivider! Anonymous poster hash: 7414e...80e

Nei, jeg sier at selvom et barn sitter i barnevogn i f.eks butikken akkurat når du ser det så betyr ikke det at barnet aldri beveger på seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ingen, jeg konstaterer at jeg har observert en økning i antall store barn sittende passivt i vogn, pulk, eller sykkelvogn enn før, og tror at dette har med at foreldre i dag opplever større krav tenn foreldre for 20 år siden.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

Men det har jo ikke noe å si om et barn "sitter passivt" til og fra barnehagen, eller en gang i blant, så lenge de ellers er aktive. Man må jo se det store bildet, og min personlige mening er at jeg ikke tror vognbruk har skylden for overvekt isolert. Altså er det ingen grunn til å "tenke sitt" når en ser store barn i vogn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ingen, jeg konstaterer at jeg har observert en økning i antall store barn sittende passivt i vogn, pulk, eller sykkelvogn enn før, og tror at dette har med at foreldre i dag opplever større krav tenn foreldre for 20 år siden.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

Du tenker jo tydeligvis ditt om det, på samme måte som jeg tenker mitt om de som skryter av at de sluttet med vogn da barnet begynte i barnehagen for da trengte de den ikke mer (fordi de kjører bil overalt og uansett ikke går turer...).

Bare fordi man sluttet å bruke vogn tidlig, så er det ikke gitt at barnet er mer aktivt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker jo tydeligvis ditt om det, på samme måte som jeg tenker mitt om de som skryter av at de sluttet med vogn da barnet begynte i barnehagen for da trengte de den ikke mer (fordi de kjører bil overalt og uansett ikke går turer...).

Bare fordi man sluttet å bruke vogn tidlig, så er det ikke gitt at barnet er mer aktivt!

Du tillegger meg meninger jeg ikke har, men det får så være.

Jeg har gjort en observasjon, og har gjort meg tanker om hvorfor, men jeg har ingen mening om dette er rett eller galt i det hele tatt.

Men opplys meg da, hva er hensikten med å trille friske barn i alderen 3-5 år i vogn?

Anonymous poster hash: 7414e...80e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tillegger meg meninger jeg ikke har, men det får så være.

Jeg har gjort en observasjon, og har gjort meg tanker om hvorfor, men jeg har ingen mening om dette er rett eller galt i det hele tatt.

Men opplys meg da, hva er hensikten med å trille friske barn i alderen 3-5 år i vogn?

Anonymous poster hash: 7414e...80e

Selvfølgelig har du formening om det er rett eller galt ifølge deg, du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening og de er sjelden nøytrale..

Om du virkelig ikke har skjønt hensikten med barn i vogn frem til nå i denne tråden, så tviler jeg på at det er noe jeg kan si som får det igjenom. Kort oppsummert, hensikten med å ha barn i vogn er som regel å transportere de fra A til B... Hvis man bare sitter hjemme og ellers kjører bil, så kan jeg skjønne at enkelte ikke ser poenget med vogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du formening om det er rett eller galt ifølge deg, du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening og de er sjelden nøytrale..

Om du virkelig ikke har skjønt hensikten med barn i vogn frem til nå i denne tråden, så tviler jeg på at det er noe jeg kan si som får det igjenom. Kort oppsummert, hensikten med å ha barn i vogn er som regel å transportere de fra A til B... Hvis man bare sitter hjemme og ellers kjører bil, så kan jeg skjønne at enkelte ikke ser poenget med vogn.

Nei, jeg har ingen mening om dette er riktig eller galt, men jeg trodde det var lov å reflektere litt rundt årsakssammenheng.

Hvis hensikten er å komme seg fra A til B, så kan barnet like gjerne gå, som å bli trillet. Barn klarer å gå ganske langt dersom de kan bruke tid.

Jeg skrev at jeg trodde de valgte å bruke vogn fordi det var tidsbesparende i forhold til at barnet skal gå selv, og at det gir foreldrene mulighet til å multitaske ved å ta sin trening samtidig. Dette på grunn av tidspress og krav.

Hva som er så galt med å si dette skjønner jeg ikke, for jeg har ikke kritisert noen, men det er vel noen som føler seg truffet.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på, mine barn har vært et svare styr å holde i vogn fra de begynte å gå.

Nyhet: Barn er forskjellige!

Anonymous poster hash: 270f3...2a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstegutten min var veldig stor for alderen. Da han var 2 år, ble han rett som det var tatt for å være 4-5 år.. For meg gikk det ikke på vogn, men prat. (Han prata jo ikke som en 4 åring) Men det kan jo være andre som har sin store 2 åring i vogn, og andre ikke vet alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tillegger meg meninger jeg ikke har, men det får så være.

Jeg har gjort en observasjon, og har gjort meg tanker om hvorfor, men jeg har ingen mening om dette er rett eller galt i det hele tatt.

Men opplys meg da, hva er hensikten med å trille friske barn i alderen 3-5 år i vogn?

Anonymous poster hash: 7414e...80e

Det er da mange eksempler og forklaringer på dette i tråden.

Nei, jeg har ingen mening om dette er riktig eller galt, men jeg trodde det var lov å reflektere litt rundt årsakssammenheng.

Hvis hensikten er å komme seg fra A til B, så kan barnet like gjerne gå, som å bli trillet. Barn klarer å gå ganske langt dersom de kan bruke tid.

Jeg skrev at jeg trodde de valgte å bruke vogn fordi det var tidsbesparende i forhold til at barnet skal gå selv, og at det gir foreldrene mulighet til å multitaske ved å ta sin trening samtidig. Dette på grunn av tidspress og krav.

Hva som er så galt med å si dette skjønner jeg ikke, for jeg har ikke kritisert noen, men det er vel noen som føler seg truffet.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

Men det er jo nettopp i sammenhenger man ikke har god tid at vogn blir brukt. Jeg tviler veldig sterkt på at mange friske 5-åringer trilles rundt på rusletur om søndagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange eksempler og forklaringer på dette i tråden.

Men det er jo nettopp i sammenhenger man ikke har god tid at vogn blir brukt. Jeg tviler veldig sterkt på at mange friske 5-åringer trilles rundt på rusletur om søndagen.

Men siden jeg får kritikk for å si nøyaktig dette, så må det jo være lov å spørre om det er noen annen hensikt.

Anonymous poster hash: 7414e...80e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her en dag da jeg skulle handle alene med mini på 1 år, hadde jeg håpet på å kunne bruke den ene handlevognen med "bil" som de har på matbutikken her vi bor. Dette for å bli fort ferdig, og slippe "sutring". Rett før jeg skulle gå bort å ta den, kom den en annen dame å tok den. Greit nok.

Fikk hakeslep da "minien" hennes satt seg inni. Han var hvertfall 7 år, og fikk såvidt skvist seg nedi, hodet måtte han ha ut av åpningen foran. Ikke nok med det, setebeltet måtte også på.

Tror ikke det vàr noe galt med han, da de skulle betale satt han plutselig på taket.

Det er det rareste jeg noen gang har sett, stakkars barn.

Anonymous poster hash: 92f83...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det med overvekt er litt rart å skylde på vognbruk. Er alle som sitter i rullestol overvektige kanskje?

Selvom mitt barn sitter i vogn der "alle andre ser oss" så betyr ikke det at barnet ikke er aktivt. Han er i overkant aktiv og er i bevegelse hele tiden. Aldri slitt med for høy vekt, han er 99cm høy og veier litt under 15kg.

Så ja, pass på dere selv for selvom man ser et stort barn i vogn så betyr ikke det at barnet aldri er aktivt.

Selv om man bør tenke at det er en grunn til at noen store barn sitter i vogn, kan det ikke brukes til å argumentere mot artikkelen, syns jeg. Først og fremst fordi det er en svært liten gruppe sammenlignet med "normaltfungerende barn", men også fordi det ofte er mange ting som spiller inn. Jeg kjenner mange barn som sitter i rullestol, og felles for dem alle er at de ikke er overvektige. Disse barna har nøye oppmålte måltider, og får svært lite utenom. De har heller ingen syndromer hvor overvekt er et kjent problem. Ergo ligger det rett og slett ikke tilrette for at de kan bli overvektige!

For normalt barn på samme alder, som kan spise hva som helst når som helst, drikker brus, spiser godis på man-Søn og i tillegg sitter mye i vogn, her jeg ingen problemer med å se at vognbruk kan kobles til overvekt.

Anonymous poster hash: 45570...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man bør tenke at det er en grunn til at noen store barn sitter i vogn, kan det ikke brukes til å argumentere mot artikkelen, syns jeg. Først og fremst fordi det er en svært liten gruppe sammenlignet med "normaltfungerende barn", men også fordi det ofte er mange ting som spiller inn. Jeg kjenner mange barn som sitter i rullestol, og felles for dem alle er at de ikke er overvektige. Disse barna har nøye oppmålte måltider, og får svært lite utenom. De har heller ingen syndromer hvor overvekt er et kjent problem. Ergo ligger det rett og slett ikke tilrette for at de kan bli overvektige!

For normalt barn på samme alder, som kan spise hva som helst når som helst, drikker brus, spiser godis på man-Søn og i tillegg sitter mye i vogn, her jeg ingen problemer med å se at vognbruk kan kobles til overvekt. Anonymous poster hash: 45570...329

Så du tror ikke kostholdet er største synderen her? Det tror jeg. Du sier det selv "kan spise hva som helst når som helst, drikker brus, spiser godis på man-Søn " det er ganske mye verre enn vognbruk på visse plasser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange eksempler og forklaringer på dette i tråden.

Og de fleste forklaringene bunner i at folk har gått hen og fått barn, når de egentlig ikke har tid til dem. De folka jeg kjenner som har barn står opp en halvtime tidligere, og bruker den ekstra tiden på rusletur til barnehagen, fordi de synes det er hyggelig å være sammen barnet sitt, og viktig at ungene får brukt seg selv.

Anonymous poster hash: 5b077...b28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...