Gå til innhold

Stekt kjøttdeig ned Dolmiosaus glemt i romtemperatur

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ok, det der var litt mindre dramatisk enn hva folk pleier å si, jeg har hørt at det er dødelig, men i linken står det jo at man som regel får en mild matforgiftning. Men nå er første gangen jeg har hørt om dette i forbindelse med pasta?

Jeg har hørt om folk som har blitt matforgitet av kjøtt og grønnsaker, men jeg har til nå aldri hørt om noen som har blitt matforgiftet av ris. Er dette egentlig en så veldig stor risiko?

Edit: Leste nå den andre linken som ble postet, og lærte noe nytt i dag og. Takk for svar! Da skal jeg roe ned riskokingen for mange dager av gangen litt heretter. ;)

Endret av Duckie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, det der var litt mindre dramatisk enn hva folk pleier å si, jeg har hørt at det er dødelig, men i linken står det jo at man som regel får en mild matforgiftning. Men nå er første gangen jeg har hørt om dette i forbindelse med pasta?

Jeg har hørt om folk som har blitt matforgitet av kjøtt og grønnsaker, men jeg har til nå aldri hørt om noen som har blitt matforgiftet av ris. Er dette egentlig en så veldig stor risiko?

Edit: Leste nå den andre linken som ble postet, og lærte noe nytt i dag og. Takk for svar! Da skal jeg roe ned riskokingen for mange dager av gangen litt heretter. ;)

Ja, det er ikke så dramatisk dersom det er relativt kort tid. Ris kan fint stå ute et døgn. De færreste, vil jeg tro, spiser mat som har stått ute i dagesvis. Jeg har kun hørt om dødsfall der de har spist mat fra 4-5 dager gammel. Så joda, kanskje man opplever litt ubehag dersom man har sensitiv mage og spiser et døgn gammel ris, men jeg har aldri opplevd det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At jeg er friganer, men ikke helt. Som en semivegetarianer som bare spiser kjøtt to ganger i uka, er jeg en semifriganer som blant annet prøver å bruke minst mulig penger på mat og kaste minst mulig, men jeg kjøpet mat og andre forbruksvarer når jeg har lyst, så jeg vil ikke påberope meg å være fullstendig friganer, selv om det er et uklart begrep.

Anonymous poster hash: 392e9...b05

Ok, hadde ikke hørt om friganer før, så skjønte ingen ting:p

Prøvde å google "semifriganer" og fant ingen andre resultater enn denne tråden, så måtte bare spørre:)

Anonymous poster hash: e5a5a...c1a

Skrevet

At jeg er friganer, men ikke helt. Som en semivegetarianer som bare spiser kjøtt to ganger i uka, er jeg en semifriganer som blant annet prøver å bruke minst mulig penger på mat og kaste minst mulig, men jeg kjøpet mat og andre forbruksvarer når jeg har lyst, så jeg vil ikke påberope meg å være fullstendig friganer, selv om det er et uklart begrep.

Man kan vel ikke bare kjøpe mat når man har lyst?? Hva spiser du hvis ikke maten er kjøpt? Gress og løvetann?

Skrevet

Man kan vel ikke bare kjøpe mat når man har lyst?? Hva spiser du hvis ikke maten er kjøpt? Gress og løvetann?

Er mange måter å få tak i gratis mat på. Dumpster-diving, jakt etter datovarer, fisking, jakting, dyrking av egne grønnsaker, osv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner vi lever i 2015 og har fjernet oss litt vel mye fra naturen til tider. Nå hatt legg aldri hørt om friganere, men sånn generelt så er det mulig å få tak i ganske mye mat selv uten å kjøpe det i butikken. Særlig om du har egen hage.

Du kan:

Fiske

Fange krabber og sanke skjell

Jakte storvilt, småvilt og fugl

Plukke bær

Plukke sopp

Sanke andre spiselige vekster, fra ramsløk til nøtter, bregner, brennesle, granskudd, spiselige blomster, urter og røtter og så videre

Dyrke egne grønnsaker

Ha høns (og dermed også egg) selv

I tillegg så får det vel an å få tak i mat som er fra butikk, men ikke selges

Finne ting som har gått ut på dato i butikken og få det gratis

Ta over fullt spiselig mat fra butikker, restauranter mm, som ellers skulle kastes pga skjønnhetsfeil/forpakningsfeil etc

Anonymous poster hash: 7acd6...7ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange har gitt gode svar her, og det er egentlig så enkelt. Jeg har urtehage hjemme, jeg plukker bær om høsten, fisker og fryser ned. Har dessverre ikke plass til dyr og grønnsakshage, men jeg drømmer om et lite småbruk så snart jeg har muligheten.

Nå når jeg bor i by går det mest i dumpsterdiving. Så kjøper jeg mat hvis det er noe jeg mangler eller har veldig lyst på. Du ville blitt sjokkert over hvor mye brukbar mat som blir kastet på grunn av tullete feil. Her forleden fant vi flere liter med brus som hadde blitt kastet fordi de var klissete (regner med en flaske hadde sprengt under transport) og ingen gidder å tørke av dem. Rett i søpla. Helt latterlig.

• Liker 3
Skrevet

Men dumpsterdiving altså? Her er det hengelås på sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Mange har gitt gode svar her, og det er egentlig så enkelt. Jeg har urtehage hjemme, jeg plukker bær om høsten, fisker og fryser ned. Har dessverre ikke plass til dyr og grønnsakshage, men jeg drømmer om et lite småbruk så snart jeg har muligheten. Nå når jeg bor i by går det mest i dumpsterdiving. Så kjøper jeg mat hvis det er noe jeg mangler eller har veldig lyst på. Du ville blitt sjokkert over hvor mye brukbar mat som blir kastet på grunn av tullete feil. Her forleden fant vi flere liter med brus som hadde blitt kastet fordi de var klissete (regner med en flaske hadde sprengt under transport) og ingen gidder å tørke av dem. Rett i søpla. Helt latterlig. Anonymous poster hash: 392e9...b05

Roter du i søpla???

Anonymous poster hash: d500f...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Roter du i søpla???

Det er det mange som gjør. Dessverre tør jeg ikke dette selv, men jeg synes det er bra at noen gjør det. Altfor mye mat kastes.

Anonymous poster hash: 4c20a...548

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men dumpsterdiving altså? Her er det hengelås på sånt.

Mange har hengelås ja, og mange har hengelås bare på den siden som synes fra veien, og mange har ansatte som setter brukbar mat utenfor containeren fordi de vet at vi kommer eller rett og slett "glemmer" å låse. Men man lærer seg hvor man kan gå, og i en stor by som dette så er det ikke manko på tilgjengelig søppel.

Roter du i søpla???

Ja. Men ta det helt rolig, jeg holder meg unna privatsøppel, så dunken din er trygg ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er vel kanskje enklere på større steder ja, der butikkene ligger tettere.

Skrevet

Jeg spiser ofte middagsrester som har stått ute hele natta til frokost. Har aldri blitt dårlig av det. 4-5 timer er stort sett standard her i huset på hvor lang tid det tar før restene finner veien til kjøleskap.

Det er vel på grunn av holdninger som dette at nordmenn kaster hver 5. handlepose med mat. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vi-kaster-hver-femte-handlepose--8030052.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det mange som gjør. Dessverre tør jeg ikke dette selv, men jeg synes det er bra at noen gjør det. Altfor mye mat kastes.

Anonymous poster hash: 4c20a...548

Her i Trondheim har det blitt en ganske stor bevegelse faktisk, iallefall i studentmiljøet :)

https://www.facebook.com/GratismatkjoleskapetArne?fref=ts

https://www.facebook.com/pages/Free-Fridge-Arne-Jr-Dragvoll/869537093088151

https://www.facebook.com/pages/Utg%C3%A5tt-p%C3%A5-dato-En-syklende-dokumentarfilm-om-matsvinn/1073768189303837

AnonymBruker
Skrevet

Blir i godt humør av å lese om gratismatkjøleskapet Arne, han høres tvers igjennom snill og god ut. :laugh:

Skulle gjerne vært med på dumpsterdiving, men kjenner ingen som driver med det og tør ikke gå alene.

Anonymous poster hash: 6bbc5...16d

Skrevet

Mange har gitt gode svar her, og det er egentlig så enkelt. Jeg har urtehage hjemme, jeg plukker bær om høsten, fisker og fryser ned. Har dessverre ikke plass til dyr og grønnsakshage, men jeg drømmer om et lite småbruk så snart jeg har muligheten.

Nå når jeg bor i by går det mest i dumpsterdiving. Så kjøper jeg mat hvis det er noe jeg mangler eller har veldig lyst på. Du ville blitt sjokkert over hvor mye brukbar mat som blir kastet på grunn av tullete feil. Her forleden fant vi flere liter med brus som hadde blitt kastet fordi de var klissete (regner med en flaske hadde sprengt under transport) og ingen gidder å tørke av dem. Rett i søpla. Helt latterlig.

Jeg vet at mye blir kastet. Har jobbet på kiwi. Her kastet vi kilovis med dyrt kjøtt som ikke gikk ut på dato før 2 dager etter. Men det var hengelås på kontaineren av forståelige grunner. Sønnen min jobber på meny, her blir det kastet drøssevis med brød og bakervarer hver dag De ansatte fikk lov å ta med seg max 2 brød hver.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mye blir kastet. Har jobbet på kiwi. Her kastet vi kilovis med dyrt kjøtt som ikke gikk ut på dato før 2 dager etter. Men det var hengelås på kontaineren av forståelige grunner. Sønnen min jobber på meny, her blir det kastet drøssevis med brød og bakervarer hver dag De ansatte fikk lov å ta med seg max 2 brød hver.

Hvilke forståelige grunner er det? Hvis folk roter og ødelegger så skjønner jeg det jo, men slik jeg opplever friganermiljøet så er alle opptatt av å forlate stedet i samme stand som de fant de, altså uten å dra søpla utover.

Skrevet

Hvilke forståelige grunner er det? Hvis folk roter og ødelegger så skjønner jeg det jo, men slik jeg opplever friganermiljøet så er alle opptatt av å forlate stedet i samme stand som de fant de, altså uten å dra søpla utover.

Ganske logisk. Desto lettere tilgjengelig og pyntelig lagret på utsiden, desto færre brødkunder inne i butikken.

AnonymBruker
Skrevet

Ganske logisk. Desto lettere tilgjengelig og pyntelig lagret på utsiden, desto færre brødkunder inne i butikken.

Jeg synes ikke det er en forståelig grunn i det hele tatt, de bidrar bare til et enormt forbruk og en uforsvarlig utnyttelse av ressurser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det burde i mye større grad organiseres donasjoner fra dagligvarebutikker til veldedige formål. Norge bruker enorme summer på å ta vare på samfunnets svakeste samtidig som fullt brukbar mat kastes i søpla hver dag fra matbutikkene.

Anonymous poster hash: 1ddae...40a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...