Gå til innhold

Oppskrift på falafel...


Gjest Gjest_Eva_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eva_*

Mine to sønner og min ene datter har plutselig fått det for seg at de vil bli vegetarianere, eller i hvertfall ikke spise kjøtt.

Hele familien har smakt Ikeas falafel og likte den, så nå har jeg/vi lyst til å lage selv. Så jeg lurer på om noen har gode falafeloppskrifter å komme med...

Gjerne med forslag til tilbehør (sauser, dressinger osv)

Oppskrifter på andre retter uten kjøtt mottas også med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Falafel

2 kopper tørre kikerter

2 egg

3 ss hvetemel

1 ts gurkemeie

1 ts paprikapulver

litt chilipulver

litt cayennepepper

salt/pepper

1 ts malt spisskummen

1 ts malt koriander

1-2 hvitløksfedd

Legg kikertene i bløt over natten, kok dem i 1,5-2 timer. Avkjøl og mos i hurtigmikser sammen med resten av ingrediensene. Sett kaldt 30 minutter. Form til små "kjøttkaker" eller burgere og stek dem gylne i panne. Server i pitabrød med salat, tomat, hakket løk og yoghurtdressing laget med hvitløk, litt malt spisskummen og hakket mynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Sidene til Norsk Vegetarforening er kjempefine! I menyen til venstre finner du massevis av oppskrifter, og hvis du går inn på diskusjonsforumet finner du enda flere. :)

Forresten er det mange forskjellige falafelmixer (pulver for blandes med vann og stekes) å få ta i, både i velassorterte matbutikker, helsekostforretninger og innvandrersjapper. Det er jo veldig lettvint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Leisure
<span style='color:maroon'>Falafel</span>

2 kopper tørre kikerter

2 egg

3 ss hvetemel

1 ts gurkemeie

1 ts paprikapulver

litt chilipulver

litt cayennepepper

salt/pepper

1 ts malt spisskummen

1 ts malt koriander

1-2 hvitløksfedd

Legg kikertene i bløt over natten, kok dem i 1,5-2 timer. Avkjøl og mos i hurtigmikser sammen med resten av ingrediensene. Sett kaldt 30 minutter. Form til små "kjøttkaker" eller burgere og stek dem gylne i panne. Server i pitabrød med salat, tomat, hakket løk og yoghurtdressing laget med hvitløk, litt malt spisskummen og hakket mynte.

Jeg lagde denne oppskriften nå, g den ble ikke spessielt fin eller god, så og smakte som fiskekaker. huttetu. IKKE prøv denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde denne oppskriften nå, g den ble ikke spessielt fin eller god, så og smakte som fiskekaker. huttetu. IKKE prøv denne.

Liker du falafel da? Høres litt rart ut at det skulle minne om fiskekaker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man lager "ekte" falafel skal man ikke koke kikertene. De skal bare bløtlegges natta over, så kjøres i foodprocessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...