Gå til innhold

Fri bar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kjølevann av en viss annen diskusjon her, kom jeg på at det kanskje var en idè å tenke over hvor mye drikke man må ha. Vi skal ha omlag 100 gjester tilsammen.

Annen ting, hva er det vanligste innholdet i en slik bar? Jeg drikker bare vin selv, så jeg er ikke helt med på tilbehøret osv. Er det greiest å sette opp en "barliste" som gjestene kan velge mellom, for å begrense antall blandesorter? Kom med innspill dere som har erfaring med dette..Så kan "bridezillaen" fortsette planleggingen :lur:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes tråder om dette fra før av hvis du søker litt :

Vi skal også ha fri bar, og velger å ha et nokså enkelt utvalg med noen klassikere. Enklere for bartenderen, billigere, og man slipper å sitte igjen med uhorvelige mengder alkohol igjen etterpå.

Dette utvalget vil vi ha:

- rødvin

- hvitvin

- øl

- konjakk

- Baileys

- St. Brendans

- rom

- vodka

Barkartet vil da ha de "rene" drikkene (vin, øl, konjakk og likører), + noen drinker basert på rom og vodka. Noen velger å ha whiskey og gin i tillegg, men jeg tror det er disse tingene som er mest populære. Folk vet også at de skal i bryllupsfest og ikke på Norges største bar ;)

Som blandevann har vi mineravann, juice og smakstilsetninger (styr unna disse essensene du får kjøpt på matbutikken...). Vi bruker Monin :) Husk masse isbiter, litt sitron og lime.

Når det gjelder mengdeberegningen... Du må se an gjestene; kjønnsfordeling) Alder? Er det mange øldrikkere? Osv. De fleste beregner at det går mest vin, øl og konjakk.

Vi satser på følgende for ca 60 (her er drikke til mat iberegnet):

- 40 flasker rødvin + noen kartonger

- 10-15 flasker hvitvin (vi vet at det er få av gjestene som drikker hvitvin)

- 11-12 kasser øl

- 10 flasker konjakk

- 3 liter Baileys

- 2 liter St. Brendans

- 2 liter rom

- 10 liter vodka

Og ja; vi har tatt godt i. Vin og øl som blir til overs kan vi levere tilbake. Kanskje vi arrangerer en aldri så liten restefest for venner etterpå :)

Skrevet (endret)

Du bør også tenke; drikker alle disse 100 alkohol? Er det 100 inviterte? Eller har alle 100 takket ja?

Noen linker:

KG - Fri bar

KG - Hvor mye drikkevarer?

KG - bar til bryllup

KG - Hvor mye må jeg beregne i alkohol/drikkebudsjett til ca 40 gjester?

Drink calculator from Evite

Vinmonopolet - planlegging av innkjøp

Husk alkoholfrie alternativer :)

Hør også med cateringen hva de anbefaler. De har også gjerne anbefalinger av viner som passer til maten de lager.

Endret av Jade
Skrevet (endret)

Vi blir ca 70 stk på kvelden og vi har påregnet å bruke ca 15.000 på drikke.Blir det tomt så blir det tomt, men tror nok vi kommer til å ha ting igjen som vi kan levere tibake.

Husk at nye regler på polet gjør det umulig å levere tilbake sprit/rom etc.

Så kommer det jo an på hvor drikkeglad gjengen er da! hehe

Familien vår tar det nok rologere en våre venner, men blir absolutt ingen fyllekule på noen.

Gammel tommerfingerregel

Kalkulasjonsmetoden under er basert på en gammel tommerfingerregel. Den tar ikke hensyn til det at mange av gjestene vil være sjåfører og derfor ikke drikker. Av den grunn er det ca 10% ekstra sikkerhet innebygd i regelen.

Noe av det vanskeligste er faktisk ikke å estimere mengden alkohol, men å finne den riktige balansen mellom vin, øl og drinker.

Kalkulasjonen

1. Hva slags type fest er det? Bryllup, fest, grillparty etc.

Det blir konsumert mest alkohol på fester og minst på grillparty. Bryllup ligger midt i mellom.

2. Hvor mange timer varer festen?

3. Hvor mange personer over 18 år vil være tilstede?

Husk at jo yngre gjestene er, jo mer drikker de

4. Gjestene vil drikke mellom 1 og 1,5 drinker i timen (det kommer an på alder og vaner). Regn ut hvor mange drinkenheter du trenger totalt.

Som regel vil formlen være: (antall timer x antall gjester) x 1,2. Hvis du for eksempel skal ha en 6 timer lang fest med 75 gjester blir formelen slik: (6 x 75) x 1,2 = 540 drink enheter

5. Hva vil du servere? For eksempel, hvis du kun skal servere øl og vin, og det er omtrent like mange menn som kvinner kan du dele øl og vin 50/50.

6. Kalkuler nå hvor mange flasker du må kjøpe:

Øl:

1 0,33l flaske = 1 drink

Vin:

750ml flaske = 4 drinker

3L kasse = 20 drinker

Sprit:

750ml flaske= 25 drinker

1.0L = 33 drinker

1125ml = 37 drinker

Tabell for alkohol konsum

Tips 1

Om vinteren er det best å ha mer rødvin enn hvitvin.

Tips 2

Når det gjelder innkjøp av alkohol, så finnes det faktisk enkelte butikker som har en retur-policy på øl. det bestyr at du kan kjøpe mer enn du tror du kommer til å trenge, og deretter få tilbake pengene på alt som ikke blir drukket opp. Sjekk din lokale Rema/Rimi/Kiwi etc… Det er også en 14 dagers angrerett på alle varer kjøpt på vinmonopolet. Sjekk i kassen når du kjøper.

Priser på alkohol

Du kan sjekke priser på all alkohol på vinmonopolet.no eller systembolaget.se hvis du har tenkt å handle inn til festen i Sverige. Jeg har estimert noen ca. priser for forskjellige typer fester.

Følgende er gjennomsnittlig pris per gjest for en 6 timers fest basert på 7 glass pr gjest:

Restaurant e.l. med husets alkohol: ca. kr. 385,- pr gjest

Fest med medbrakt alkohol kjøpt i Norge: ca. kr. 200,- pr gjest

Fest med medbrakt alkohol kjøpt i Sverige/ Tax free: ca kr. 100,- pr gjest

Endret av Cæmis
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg drikker ikke gin selv, men vet at gin&tonic er en av de mest vanlige drinkene folk spør etter så jeg ville sagt at det var naturlig å ha denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...