Gå til innhold

Hvordan fjerne lukt av kattetiss?

Pipzky

Anbefalte innlegg

Vi tok inn 1 til omplasseringskatt for en liten periode og han var så redd og nervøs pga den andre omplasseringskatten ikke liker andre katter at han tissa litt sånn over alt... Jeg har fått lukta bort fra dyne og dynetrekk, teppene henger ute til tørk, men.. Sofaen... Jeg har tatt av trekkene og selve puta lukter ikke. Men etter 3 runder i maskin, derav en med eddik, lukter de fremdeles kattetiss.. Kan jeg dynke de i eddik? Hadde eddik oppi som skyllemiddel.. Vær så snill hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tok inn 1 til omplasseringskatt for en liten periode og han var så redd og nervøs pga den andre omplasseringskatten ikke liker andre katter at han tissa litt sånn over alt... Jeg har fått lukta bort fra dyne og dynetrekk, teppene henger ute til tørk, men.. Sofaen... Jeg har tatt av trekkene og selve puta lukter ikke. Men etter 3 runder i maskin, derav en med eddik, lukter de fremdeles kattetiss.. Kan jeg dynke de i eddik? Hadde eddik oppi som skyllemiddel.. Vær så snill hjelp!

Er trekkene av bomull, må det 60-graders vask til for å få de rene. Men dersom vaskeanvisningen sier 40 grader, tåler de nok ikke mer enn 40 grader.

Å levere trekkene på renseri, kunne vært en løsning

Anonymous poster hash: a54ef...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars pus! Og stakkars deg som prøver å hjelpe og får masse ekstra arbeid!

Se om du får tak i eddikessens (35%), som de har bl.a. på Coop, og bløtlegg trekkene en stund i forholdsvis sterkt eddikvann før du vasker dem. Litt vanlig 7% eddik i skyllevannet holder nemlig ikke på kattetiss! Min erfaring er også at det meste som er merket med 40 grader også tåler 60 (Har hatt noen omplasseringskatter her også... :) ), men det kan du jo evt. prøve i neste omgang.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars pus! Og stakkars deg som prøver å hjelpe og får masse ekstra arbeid!

Se om du får tak i eddikessens (35%), som de har bl.a. på Coop, og bløtlegg trekkene en stund i forholdsvis sterkt eddikvann før du vasker dem. Litt vanlig 7% eddik i skyllevannet holder nemlig ikke på kattetiss! Min erfaring er også at det meste som er merket med 40 grader også tåler 60 (Har hatt noen omplasseringskatter her også... :) ), men det kan du jo evt. prøve i neste omgang.

Har eddik 35% så skal bløtlegge i det. Ja, katten har vært i omplasseringssystemet i over 1 år, men ikke hatt noe forhjem fordi han ikke byr på seg selv, så vi følte vi måtte prøve siden han er så skjønn (skikkelig kosekatt) men den andre er tydeligvis livredf andre katter og har vært i fullt forsvar i 2 uker. Nå leverte vi den redde katten tilbake, for han fikk det dessverre ikke noe godt hos oss.

Litt frustrerende å måtte vaske alt, men var verdt å gi det en sjanse i håp om at han kunne få et trygt hjem hos oss

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp pissoff på en dyrebutikk. Væt sofaputene, spray på og pakk inn i plastfolie, står om det på flasken. 

Fjernet all lukt da jeg hadde en syk katt som pisset i sofaen.

Anonymous poster hash: 6a51a...935
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at de ikke bare var trekkene som lukta. Men selve putene og armene og ryggen til sofaen.. Hele driten.. Nå aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få den luktfri 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viser seg at de ikke bare var trekkene som lukta. Men selve putene og armene og ryggen til sofaen.. Hele driten.. Nå aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få den luktfri

Har du testet pissoff da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet pissoff da?

Nei. Men dynka hele sofaen i eddik og det ser ut som om det hjelper. Lukka døra og åpna vinduet fullt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fosterpus som tisset i sengen. Dynket med eddik og når eddik lukten dunstet bort var tisselukten borte også. Men det tok noen dager i et varmt rom med ovn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en stoffsofa med avtagbare trekk også over selve sofaen, ikke bare putene, kan du mikse en blanding av Omo Color og varmt vann.

Enzymene i vaskepulveret er med på å bryte ned ammoniakken i urinen, slik at du i stedet for å dekke over lukten med ymse vaskemidler, fjerner årsaken til lukten.

Eddikk er veldig god på å fjerne lukt, men den fjerner ikke nødvendigvis årsaken til lukten, slik at sofaen i praksis fortsatt kan lukte "Tiss HER" for katten selv om du ikke kan lukte det.

Blandingsforhold 1+5, 1dl pulver til 5dl vann, justér mengden i forhold til område. Til en hel sofa tror jeg at du trenger omtrent det dobbelte.

Putt det i en flaske som tåler varme og bruk så varmt vann som vasken din klarer å spyle ut.

Rist flasken godt for å få pulveret til å løse seg ganske godt opp. Det gjør ingenting om det fortsatt er smuler i blandingen når du starter behandlingen.

Fukt områdene med vann, og gni blandingen godt inn i stoffet med en skurebørste eller grov skrubbesvamp.

Skyll stoffet godt og la det tørke.

I teorien holder det med én runde, men gjenta om nødvendig.

Kan du ikke ta av trekket på sofaen, må du nesten se an om du tør å kjøre denne blandingen på selve sofaen. Da må blandingen løses opp mer.

"Skyll" det av med våte kluter, la galskapen tørke og til slutt støvsuge hele galskapen for å fjerne overskuddspulver som kan sette seg i stoffet når blandingen holder på å tørke.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...