Gå til innhold

En liten guide til C-vitamin del 2 - ulike former for C-vitamin


Roci

1 030 visninger

Det finnes flere former for C-vitamin som benyttes i hudpleie, og det kan være greit å ha en oversikt over disse når man vurderer hvilket C-vitaminprodukt man skal bruke.

Askorbinsyre/Ascorbid Acid/L-Ascorbic Acid:  

  • Ren vitamin C
  • Vannløselig
  • Den mest effektive, men også den potensielt mest hudirriterende formen for C-vitamin, da den krever lav pH for å være effektiv.
  • Kraftfullt antioksidant, stimulerer hudens kollagenproduksjon, reduserer pigmentering og gir økt UV-beskyttelse kombinert med solkrem
  • Den mest ustabile formen for C-vitamin, dvs. at den raskt oksiderer og blir ineffektiv når den kommer i kontakt med varme, luft og lys. Se etter produkter som også inneholder vitamin E (tocopherol) og ferulinsyre (ferulic acid), som også er antioksidanter som bidrar til å stabilisere askorbinsyren, i tillegg til at de "booster" hverandre for økt antioksidanteffekt.
  • Effektiv i konsentrasjoner fra 5%, men finnes også i lavere konsentrasjoner. Det finnes produkter med opp til 20% konsentrasjon, men det anbefales ikke å starte med den høyeste styrken. 
  • Kan gi småkviser ved fet/uren hud.

Sodium Ascorbyl Phosphate (SAP)

  • Et derivat (monofosfat) av askorbinsyre
  • Vannløselig
  • Mer skånsom mot huden enn ren askorbinsyre, men ikke fullt like effektiv
  • Effektivt antioksidant, stimulerer hudens kollagenproduksjon, reduserer pigmentering, motvirker kviser og gir økt UV-beskyttelse kombinert med solkrem
  • En mye mer stabil form for C-vitamin enn askorbinsyre, men oksiderer ( i likhet med alle former for C-vitamin) når utsatt for lys, luft og varme. Økt effekt og stabilitet i kombinasjon med vitamin E.
  • Mest effektiv i konsentrasjoner fra 3-5%, men finnes i konsentrasjoner helt ned i 0,2%. Krever ikke lav pH, og er derfor effektiv i lavere konsentrasjoner enn askorbinsyre. Må foreligge i minst 3% konsentrasjon for å ha effekt på pigmentering, og 5% konsentrasjon for å ha effekt på fine linjer og elastisitet.
  • Den beste formen av C-vitamin for fet og uren hud

Ascorbyl Glucoside

  • Et derivat av askorbinsyre kombinert med glukose
  • Vannløselig
  • En skånsom form for C-vitamin som har minimal risiko for hudirritasjon
  • God antioksidant, stimulerer hudens kollagenproduksjon og gir økt UV-beskyttelse kombinert med solkrem. Litt lite dokumentasjon av effekt mot pigmentering alene, men har vist god effekt kombinert med niacinamide.
  • Svært stabil form for C-vitamin. 
  • Har effekt i konsentrasjoner på 2-5%. HØyere konsentasjoner er tilgjengelig, men det foreligger lite forskning på effekten av Ascorbyl Glucoside sammenliknet med andre og mer veldokumenterte former for C-vitamin i tilsvarende konsentrasjoner.
  • Velegnet for sensitiv hud.

Tetrahexyldecyl Ascorbate (THD)

  • En forløper (precursor) til ren askorbinsyre, som anses å være sammenlignbar med denne.
  • Oljeløselig, men kan benyttes i vannbaserte formuleringer med pH under 6.5.
  • Effektiv antioksidant, stimulerer hudens egen kollagenproduksjon og reduserer pigmentering, men gir ikke UV-beskyttelse.
  • Svært stabil form for C-vitamin med moderat risiko for hudirritasjon. Penetrerer huden dypere og raskere enn andre former for C-vitamin. 
  • Har antioksidanteffekt selv i lave konsentrasjoner, men det kreves høyere konsentrasjoner (>5%) for å ha effekt på pigmentering. Denne effekten forsterkes i konsentrasjon med niacinamide og lakrisrot. Det foreligger ennå litt lite klinisk forskning på denne, men eksisterende forskning viser svært lovende resultater.
  • Velegnet for tørr hud, kan irritere sensitiv hud.

Aminopropyl Ascorbyl Phosphate

  • Et av de nyeste C-vitaminderivatene på markedet
  • Vannløselig
  • Effektiv antioksidant som har spesielt god effekt på pigmenteringer og misfarging. 
  • Effektiv selv i svært lave konsentrasjoner (fra 0.5%).
  • Svært liten risiko for hudirritasjon
  • Det foreligger ennå litt lite klinisk forskning på denne, men eksisterende forskning viser svært lovende resultater.

Glyceryl Ascorbate/Bis-Glyceryl Ascorbate

  • Et derivat av C-vitamin som lages ved å kombinere askorbinsyre og glycerin
  • Vannløselig
  • Har gode antioksidantegenskaper, men stimulerer ikke hudens kollagenproduksjon. 
  • Brukes i hudpleieprodukter i konsentrasjoner på 1-10%, men det foreligger lite forskning på hvilke konsentrasjoner som er mest effektive med hensyn til effekt på misfarging/pigmenteringer, rynker og jevnere hudtone. Eksisterende studier antyder tilsvarende effekt som askorbinsyre, men det foreligger foreløpig ikke tilstrekkelige forskningsresultater på dette.
  • Liten risiko for hudirritasjon

3-0 Ethyl Ascorbic Acid

  • En modifisert variant av askorbinsyre
  • Både olje- og vannløselig
  • Skal ha antioksidanteffekter på linje med ren askorbinsyre, men har ikke kollagenstimulerende egenskaper. Beskytter mot UV-stråling i kombinasjon med solkrem.
  • God stabilitet, men trenger en pH på 4.0-5.5 for optimal stabilitet. 
  • Brukes vanligivis i konsentrasjoner på 0.5 -5%, men forsøk med konsentrasjoner på opp til 30% har vist seg ikke-irriterende på prøver av menneskehud. På grunn av stabiliteten er 3-0 EAA effektiv i lavere konsentrasjoner enn ren askorbinsyre.
  • Lav risiko for hudirritasjon

Magnesium Ascorbyl Phosphate (MAP)

  • Et derivat av C-vitamin som lages ved å kombinere askorbinsyre og et magnesiumsalt
  • Både vann- og oljeløselig
  • Har noe antioksidanteffekt, stimulerer kollagenproduksjonen og reduserer pigmentering, men har ikke UV-beskyttende egenskaper.
  • God stabilitet
  • Har effekt på jevnere hudtone i konsentrasjoner på 2-5%, men trenger høyere konsentrasjon (opp til 10%) for å ha effekt på pigmenteringer, misfarging og fasthet. Grunnet de fettløselige egenskapene og evnen til dyp absorbering i huden, er MAP ansett som den mest fuktighetsgivende formen for C-vitamin. 
  • Lav risiko for hudirritasjon, velegnet til tørr og dehydrert hud.

Andre former for C-vitamin som benyttes i hudpleie:

  • Ascorbic Acid Polypeptide
  • Ascorbyl Glucosamine
  • Ascorbyl Palmitat

Felles for disse er at det foreligger lite forskning på dem, og den forskningen som foreligger, er ikke spesielt lovende. Alle formene er stabile og lite irriterende, men har som sagt lite dokumentasjon på faktiske effekter på huden.

  • Nyttig 1

0 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Det er ingen kommentarer å vise.

×
×
  • Opprett ny...