Gå til innhold

From couch to 5k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner med hofter bør ikke løpe... Q-vinkelen er større jo større hofter, og jo større q-vinkel jo større sjanse for å skade knær. Hvorfor skal man absolutt løpe? Det finnes nok av andre mye mer skånsomme treningsmåter.

Gjest *Maja*
Skrevet

Kvinner med hofter bør ikke løpe... Q-vinkelen er større jo større hofter, og jo større q-vinkel jo større sjanse for å skade knær. Hvorfor skal man absolutt løpe? Det finnes nok av andre mye mer skånsomme treningsmåter.

Så hofteløse damer kan løpe? Hvor finner vi dem? :fnise:

Fra spøk til alvor; Løping er super trening, men som med alt annet som må en finne en treningsform som passer deg. Dette var en tråd for dem som har lyst å begynne å jogge.

• Liker 1
Skrevet

Fordi løping er gøy. Hva trodde du?

• Liker 1
Gjest HollyDolly
Skrevet

Kjempe fin måte å trene opp løpeformen!

Kom igang nå!

jeg gjør 30 day shred nå, tenke jeg skulle gjøre c25k når den er ferdig,

gjør den en gang lenge sia. men fikk betennelse i beine sa jeg ikkje kunne forstette.

men hadde veldig darlige sko, nå har jeg kjøpt meg sykkelige treningssko, med demper og allt. sa da blir det den next . gleder meg :jepp:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er på vei. Fra sofa til 3K på to måneder. Og om et par mnd regner jeg med å løpe 5K.

Skrevet

Kom igang nå!

Ååå! Så kjekt Maja! :)

Jeg roser det programmet opp i skyene til alle jeg kjenne som klager på at de vil komme i form men får det ikke til osv. Podcastene er helt geniale! Alt du trenger å tenke på er å bevege beina og pusten, Robert Ullrey(han som har lagd de) tar seg av tiden og tempo.

Det finnes til og med en uten musikk om en ikke liker å høre på musikk. Tror man til og med kan legge sin egen musikk innpå uten at jeg vet hvordan.

Så her er det ingen unnskyldninger, på med joggeskoene, mp3-spilleren og jogg! :)

AnonymBruker
Skrevet
Så her er det ingen unnskyldninger, på med joggeskoene, mp3-spilleren og jogg! :)

Dame med brede hofter. Er ikke unnskyldningen med at jeg ikke vil ødelegge bena god nok? Svømming, karate og styrketrening er mer for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Dame med brede hofter. Er ikke unnskyldningen med at jeg ikke vil ødelegge bena god nok? Svømming, karate og styrketrening er mer for meg.

For all del, men hvorfor er du da inne i en tråd som handler om løping :klo:

• Liker 4
Skrevet

Gjør det som passer deg best. Jeg jogger fordi det passer meg. Som en annen AB spurte, hva gjør du inne på en tråd om jogging?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For all del, men hvorfor er du da inne i en tråd som handler om løping :klo:

Fordi jeg følte for å informere om at mange faktisk ikke bør jogge. Kvinner som har mannekropper (som f.eks. Grete Waitz hadde) kan løpe. Oss andre (kvinner med kvinnekropp) bør holde oss unna jogging. Det er skadelig for oss kvinner med hofter. Og det er utrolig mange som ikke vet at det er skadelig for dem. Det er viktig å informere om at det er skadelig akkurat som at jeg hadde gått inn i en tråd om inntak på 500 kcal om dagen og advart mot det.

Skrevet

Kom igang nå!

Hmm, kanskje jeg skulle prøve det! :) Går det an å begynne på midten et sted? Jeg klarer å jogge ca 2 km i strekk nå, men 5 klarer jeg absolutt ikke.

AB: Karate og annen kampsport kan være skadelig det også, man kan få skader oppå føttene av å sparke for hardt (been there), vri beina så man skader knærne eller skli og lande oppå stortåa og få forstuelse i tåa (been there too). Men moro er det likevel, selv om det altså kan være skadelig. Jeg fortsetter ikke å prate om hvor skadelig kampsport er i en tråd om treningsmetoder innen kampsport likevel, selv om det altså kan være potensielt helseskadelig.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har ikke musikk eller radio på øret, men jeg legger mine løpeøkter til "Big Bang Theory" på TV'n forran tredemølla, og jeg løper og flirer for meg selv :fnise: Det funker for meg.

AnonymBruker
Skrevet

AB: Karate og annen kampsport kan være skadelig det også, man kan få skader oppå føttene av å sparke for hardt (been there), vri beina så man skader knærne eller skli og lande oppå stortåa og få forstuelse i tåa (been there too). Men moro er det likevel, selv om det altså kan være skadelig. Jeg fortsetter ikke å prate om hvor skadelig kampsport er i en tråd om treningsmetoder innen kampsport likevel, selv om det altså kan være potensielt helseskadelig.

Selvfølgelig kan kampsport være farlig, hehe. Jeg fikk et spark på leggen som var så kraftig at kjøttet fortsatt er hardt to år senere... Men det er andre slags skader. Ikke slitasjeskader fordi kroppen ikke er bygget for å drive slik trening, men skader fordi man er uforsiktig. Og så er det betydelig mer variert enn jogging.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Selvfølgelig kan kampsport være farlig, hehe. Jeg fikk et spark på leggen som var så kraftig at kjøttet fortsatt er hardt to år senere... Men det er andre slags skader. Ikke slitasjeskader fordi kroppen ikke er bygget for å drive slik trening, men skader fordi man er uforsiktig. Og så er det betydelig mer variert enn jogging.

Vel jeg sliter ennå med en ankelskade jeg fikk for 20 år siden pga karate jeg da. Samt at vi løp ganske mye også. Lange joggeturer til og med. Du skal ha kondi i denne sporten også.

AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg sliter ennå med en ankelskade jeg fikk for 20 år siden pga karate jeg da. Samt at vi løp ganske mye også. Lange joggeturer til og med. Du skal ha kondi i denne sporten også.

Vi løper nesten ikke. Vi har hatt noen små økter med litt løping rundt i dojoen for å bli varme, men aldri løpt på tur for eksempel. Vi har mye medisinball-grisen og brentball som oppvarming. Og kondis kan man trene på andre måter enn å jogge. Men teknikk og styrke er viktigere enn kondis i karate. Får du inn ett godt og hardt slag/spark så kan det være mer enn nok. ;)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vi løper nesten ikke. Vi har hatt noen små økter med litt løping rundt i dojoen for å bli varme, men aldri løpt på tur for eksempel. Vi har mye medisinball-grisen og brentball som oppvarming. Og kondis kan man trene på andre måter enn å jogge. Men teknikk og styrke er viktigere enn kondis i karate. Får du inn ett godt og hardt slag/spark så kan det være mer enn nok. ;)

Brentball er jo mye mer belastende for bena enn vanlig jogging med god teknikk. Det å hele tide bråstoppe, løpe, bråsnu osv er veldig hardt for bena. Men kos deg med karaten du, så kan vi andre kose oss med å jogge :lur:

Jeg har trent MYE forskjellig og alt har sine bakdeler og alt kan gi skader om du ikke gjør det riktig. Så da velger man det som funker best for en selv.

• Liker 1
Skrevet

Couch to 5K er kjempebra! Gjorde programmet i 2008 og var veldig fornøyd. Hadde aldri jogget noe tidligere og deltok i mosjonsløp etter at jeg var ferdig med programmet.

Skrevet

Er i uke 6 av couch to 5K programmet. Da jeg begynte trodde jeg at min siste time var kommet etter den første turen og da var det bare 60 sekunder løping sammenlagt. I forrige uke løp jeg uke 5 dag 3 og da løp jeg 20 min sammenhengende.

• Liker 4
Skrevet

Gratulerer Katniss, veldig bra!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...