Gå til innhold

Nå offentligjøres skattelistene


Dixie

Er det greit å offentligjøre skattelistene?  

1 stemme

  1. 1. Er det greit å offentligjøre skattelistene?

    • JA
      21
    • NEI
      21


Anbefalte innlegg

Hvert øyeblikk så legges skattetallene for 2002 ut på nett. Jeg skal i allefall inn og sjekke et par x-er ja.....

Personlig så driter jeg i om folk vet hvor mye jeg tjener, hva jeg har i banken og hvor mye jeg skylder lånekassen. Men jeg vet jo at ikke alle føler som meg, og det er sikkert inmari kjedlig for de som prøver å fremstå litt bedre stilt en de egenltig er... Også har det vel vært episoder der barn har blitt mobbet fordi de er "fattige".

Hva mener dere? Er det riktig å offentligjøre disse tallene, eller hører det med til "privatlivet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Jeg syns, prinsippielt sett, at slik info skal være offentlig.

På den andre siden - hva skal vi med disse listene - "ingen" sjekker naboen allikevel jo :wink: (skal man tro hva de sier)

Jeg har jo aaaaaaldri sjekket andre enn meg selv :roll::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt sett så mener jeg at skatte-listene ikke burde offentligjøres. En ting er at andre ikke har noe nytte i den informasjonen, og en annen ting blir at det er en personsak. Folk henger seg opp i hvor mye penger Røkke har... hadde jeg hatt like mye penger hadde jeg kjøpt med et fly jeg også.

For min egen del har jeg ikke noe i mot det.

Men som sagt, prinsippielt sett, burde det være anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En persons skattetall RAKER IKKE ANDRE!

Dette er Jantelovens aller største helligdag. Dagen da smålighet og misunnelse opphøyes til en dyd.

Dagen da nordmenn kan gasse seg i det ene kvalme medieoppslaget etter det andre.

Dagen da nordmenn endelig kan grafse til seg ferske tall om naboene.

MOTBYDELIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Vet ikke' date=' noen ganger er jeg for og andre ganger mot, alt etter hvilke argumenter man bruker.... :wink:[/quote']

Ikkesant!! Som ved mange andre sprøsmål, kan man finne gode argumenter for begge sider. (Så hva veier tyngst..*gruble)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

ja, jeg har sjekket noen sine lister. og nei, jeg driter i det. jeg bryr meg katta om hva naboen tjener. de har tak over hodet, mat på bordet og har ett godt liv med penger, så hvorfor skulle jeg bry meg? i dont care..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke i stand til å se en eneste god grunn til at jeg skal få adgang til naboens skattetall.

Ikke en eneste en!

Det raker meg ikke. NONE OF MY BUSINESS!

Janteloven er så innarbeidet i dette landet, at mange ikke ser at den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i stand til å se en eneste god grunn til at jeg skal få adgang til naboens skattetall.

Ikke en eneste en!

Det raker meg ikke. NONE OF MY BUSINESS!

Janteloven er så innarbeidet i dette landet, at mange ikke ser at den er der.

Men, jeg er ikke interessert i å snoke i naboens skattelister, det er ikke der det ligger hos meg. Men jeg ser et poeng med at vi har en åpenhet rundt dette med skatt og lønninger, spesielt i forhold til at mange kunne tenke seg å sno seg unna. Dette er et av de sterkeste argumentet for en offentliggjøring, og ikke det at det skal tilfredstille vår nysgjerrighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Enig med care. Hva naboen tjener er uinteressant, og er for nysgjerrighet, jantelov, missunnelse, hovering, etc. ikke bra, med andre ord. Men prinsippet om åpenhet rundt dette er allikevel viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg en god grunn til at en slik info er i allmenn interesse (rent bortsett fra at man er nysgjerrig). :-?

Synes listene er en uting. Dessuten er det jo umulig å egentlig lese så mye ut av dem. I fjor f.eks. sto jeg oppført med 40 % av min inntekt pga. diverse fradrag (bla. for mye gjeld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Gi meg en god grunn til at en slik info er i allmenn interesse (rent bortsett fra at man er nysgjerrig).  :-?  

Synes listene er en uting. Dessuten er det jo umulig å egentlig lese så mye ut av dem. I fjor f.eks. sto jeg oppført med 40 % av min inntekt pga. diverse fradrag (bla. for mye gjeld).

Huff ja, det er ille når andre ikke kan se hvor høy inntekt en egentlig har. Hadde vært bedre med mere presis oversikt, gjerne over gjeld også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde for å se på meg selv, jeg, men jeg fant ikke meg selv.. Jeg eksisterer ikke! :o

Hva andre tjener eller har i formue er meg revnende likegyldig, for å si det sånn. Før vet jeg at jeg brukte skattelisten til å finne fødselsdatoen til noen om jeg lurte på det, men jeg tror ikke det står lenger? (Jeg søkte på mamma for å se, men fant ikke noen fødselsdato på henne)

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke en av Bergens rikeste familier innbrudd i huset sitt for en stund siden, fordi tyven hadde sjekket skattelistene på nettet?

Kan uansett ikke se noe positivt i at hele Norge skal ha innsyn i skattelistene,det er privat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg syns det er noe som bør holdes privat. Ingen andre enn meg selv har noe med hvor mye jeg tjener.

Nå står ikke jeg i fare for å bli rana eller noe, for inntekta mi er svært lav :ler: , men uansett er det noe som bør holdes privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenhet henger sammen med vårt demokrati, enkelt og greit... :blunke: Til sammenligning med diktaturer som kjennetegnes med mye kontroll og hemmlighetskremmerier....tross alt er jeg glad for at vi har det systemet som vi har :wink:.... dette har ingenting med naboen din å gjøre- bare sånn til opplysning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen andre en meg som har sjekket opp hva x-ene tjener osv??? Jeg syns det er litt morro jeg da.. Selv om det ikke er eksakte tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen andre en meg som har sjekket opp hva x-ene tjener osv??? Jeg syns det er litt morro jeg da.. Selv om det ikke er eksakte tall.

Jeg tror at ingen tør si dette. X en til min samboer sjekker opp hva han tjener slik at hun bruker det mot han når hun skal ha han til å betale for ditt og datt i tillegg til alt det andre.... :roll: Men tross alt....så er det vel greit....hadde syntes det selv :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...