Gå til innhold

Ja til likestilling - ja til verneplikt for kvinner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg synes det er sludder og vås at verneplikta skal gjelde ulikt for kvinner og menn.

Joda, kansje er hele vernepliktsordninga en anakronisme. Kansje bør Norges forsvar baseres kun på frivillig personell. Dersom det blir en realitet, vil det være fastslått at forsvarets oppgave ikke vil være å forsvare norsk territorium, men heller å være et verktøy i utenrikspolitikken. Det er en annen diskusjon.

Enn så lenge synes jeg det er på høy tid at kvinner og menn likestilles når det gjelder millitær verneplikt.

Jeg tror millitærtjenesten nå fullføres av under halvparten av alle menn i de relevante aldersgruppene. Hvis likestilling blei innført ville forsvaret kunne velge ut bedre egna personell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer, alt nå kalles kvinner inn til sesjon. Men man bør ikke forhaste seg med å innføre verneplikt for alle i en periode der forsvaret stadig kutter, og stadig flere gutter slipper uavhengig helsetilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det allmenn verneplikt for alle borgere i landet. Også kvinner.

Grunnen til at kvinenr tradisjonelt ikke har blitt innkalt til tjeneste i samme grad som gutta, er at loven er fra slutten av 1800-tallet. På den tiden var ikke kvinner regnet som borgere, vi fikk som kjent ikke stemmerett før i 1913. Dermed ble ikke kvinner omfattet av loven.

Det var da også tradisjon at kvinner stelte hjemme, noen måtte jo også ta seg av barn og gamle.

Men altså - det er med denne loven i hånd man innkaller også kvinner. Så loven er der, det er bruken av den som svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... der ser du. Da har jeg preket en masse vranglære. Men at det opprinnelig var slik, det t5ror jeg at jeg må si jeg er sikker på. :-?

Takk for at du opplyste meg. Da har jeg lært noe nytt i dag også.

Forøvrig mener jeg det brude være verneplikt for jenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mest for frivillig verneplikt, men skal man ha likestilling her i landet så burde man få full pakke, ikke likestilling med unntak både her og der for kvinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uangripelig logisk!

:wink:

:hoho:

Off den så jeg ikke før nå! hehehe.. frivilig militærtjeneste er nok det jeg lette etter.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå ingen kvinner som argumenterer mot kvinnelig verneplikt med at de tross alt går gravide i 9 mnd? Den pleier å gå igjen i disse trådene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn verneplikt for kvinner og menn!!!!

Hadde vært helt i orden og rettferdig. Hvem er det som mener at kvinner ikke kan gjøre nytte for seg når det kommer til å forsvare landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Alle burde få våpentrening, vi er et såpass lite land. Men i militæret bør egentlig kvinnene kun være kokker, drive med transport etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hørt Israel, som er et gjennom-millitarisert land, hadde kvinner i front-tjeneste ei stund. De slutta med det. Ikke fordi kvinnene var dårlige soldater, men fordi de mannlige soldatene gjorde dumme ting for å beskytte de kvinnelige soldatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Ikke fordi kvinnene var dårlige soldater' date=' men fordi de mannlige soldatene gjorde dumme ting for å beskytte de kvinnelige soldatene.[/quote']

Var det ikke slik at de mannlige soldatene ikke orket å se maltrakterte kvinnelik? Det var slik jeg fikk referert det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er helt med på at det skal være allmen verneplikt for alle. En løsning hadde vært å fått både gutter og jenter på sesjon, de som er egnet til militærtjeneste - fint, de går inn i vanlig førstegangstjeneste. Andre kan passe mye bedre i noe liknende siviltjenesteordningen som er i dag. Det er stort behov for ekstra hender i mange deler av det sivile liv også. Jeg tror alle hadde hatt godt av å bruke ca et år av livet på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hm... der ser du. Da har jeg preket en masse vranglære. Men at det opprinnelig var slik' date=' det t5ror jeg at jeg må si jeg er sikker på. :-? [/quote']

Jobber du i forsvaret? Ikke uvanlig med slikt der. Vranglære, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Devil's Spawn

Jobber du i forsvaret? Ikke uvanlig med slikt der. Vranglære, altså..

:ler: Har aldri fått så mye effektiv vranglære på kun 12 mnd før (eller rettere sagt 10 1/2 mnd). Som f.eks at man døde hvis man ikke våtvasket rommet sitt hver dag. Begynte faktisk nesten å tro på det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Nei takk... Jeg vil ikke i militæret-

Jeg vil ikke til rep-øvelse jeg heller. Kan jeg slippe hvis atte eeh jeg ikke vil, eller? :blåse-rosa-tyggisboble-smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke til rep-øvelse jeg heller. Kan jeg slippe hvis atte eeh jeg ikke vil, eller? :blåse-rosa-tyggisboble-smiley:

Ja.

Jeg kan skrive en melding til deg hvis du vil?

*snill*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...