Gå til innhold

Den mørke hemmeligheten bak barnedåp


Anbefalte innlegg

Har jeg forstått det riktig? 

At det er egentlig en mørk hemmelighet bak barnedåp? Vi vet jo alle at man blir ikke kristen av å bli døpt, kristen blir man gjennom et personlig frivillig valg. Så.......jeg spilte videospillet Dante's Inferno og der støter du på udøpte barn.

Så......betyr dette at barnedåp er altså for å beskytte barnet fra å havne i helvete i tilfelle det skulle dø FØR det blir gammel nokk til å velge å bli kristen?

Tenk litt over det, det gir faktisk litt mening (med mindre du er ateist)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det med å døpe barnet slik at det ikke skal havne i helvete var bare en måte å få folk til å døpe barnet sitt på den tiden bare prester kunne leste bibelen (vet ikke årstall)

I dag er det mange delte meninger rundt det å døpe et barn. Er selv kristen men kommer ikke til å døpe barnet mitt. I bibelen står det at alle barn skal komme til himmelen selv om de ikke er døpt. vet ikke helt hvor lenge denne aldersgrenser er, men i hvertfallt til de selv kan velge om de vil være kristen eller ikke.

"De som tror på  gud - jesus og at han døde på korset for oss skal få komme opp til himmelen" Selv om du ikke er døpt. - Det er i hvertfall det jeg mener :) 

Anonymkode: 918a0...38a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke en hemmelighet? :klo: Man døper barn inn i et trossamfunn, hvor man tror man må være medlem av samfunnet for å få frelse. Noen døper barn, andre døper voksne, atter andre har andre overgangsritualer de forholder seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Haru skrev:

Har jeg forstått det riktig? 

At det er egentlig en mørk hemmelighet bak barnedåp? Vi vet jo alle at man blir ikke kristen av å bli døpt, kristen blir man gjennom et personlig frivillig valg. Så.......jeg spilte videospillet Dante's Inferno og der støter du på udøpte barn.

Så......betyr dette at barnedåp er altså for å beskytte barnet fra å havne i helvete i tilfelle det skulle dø FØR det blir gammel nokk til å velge å bli kristen?

Tenk litt over det, det gir faktisk litt mening (med mindre du er ateist)

Som Alan Smithee sier er ikke dette noen hemmelighet i det hele tatt, bare litt fjernt for nåtidens tenkemåte og religionsforståelse. Det fantes til og med egne regler for hvordan man kunne gjennomføre en nøddåp dersom det var fare for at det nyfødte barnet ikke ville overleve lenge nok til å bli døpt på vanlig måte. Dette var nettopp fordi dåpen ble ansett som helt nødvendig for frelsen. 

https://snl.no/dåp 

Anonymkode: aea0b...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Haru skrev:

Har jeg forstått det riktig? 

At det er egentlig en mørk hemmelighet bak barnedåp? Vi vet jo alle at man blir ikke kristen av å bli døpt, kristen blir man gjennom et personlig frivillig valg. Så.......jeg spilte videospillet Dante's Inferno og der støter du på udøpte barn.

Så......betyr dette at barnedåp er altså for å beskytte barnet fra å havne i helvete i tilfelle det skulle dø FØR det blir gammel nokk til å velge å bli kristen?

Tenk litt over det, det gir faktisk litt mening (med mindre du er ateist)

Ja skikkelig mørk hemmelighet! Dette vet da alle😝

Anonymkode: eb25c...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som Alan Smithee sier er ikke dette noen hemmelighet i det hele tatt, bare litt fjernt for nåtidens tenkemåte og religionsforståelse. Det fantes til og med egne regler for hvordan man kunne gjennomføre en nøddåp dersom det var fare for at det nyfødte barnet ikke ville overleve lenge nok til å bli døpt på vanlig måte. Dette var nettopp fordi dåpen ble ansett som helt nødvendig for frelsen. 

https://snl.no/dåp 

Anonymkode: aea0b...c0f

... Og så er det litt interessant å se dette i sammenheng med troen på at man kunne kjøpe seg avlat, dvs. forkorte tiden i skjærsilden for seg selv eller andre ved å gi penger til kirken. Med datidens spedbarnsdødelighet må dette ha vært en grei inntektskilde for kirken. :(  

Anonymkode: aea0b...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da akkurat ikke noe hemmelighet. 

Kristendom er bygd på trusler: "Bli kristen eller havn i helvete"

Jeg mistet ganske tidlig respekten for kristendom, men de fleste kristne jeg kjenner sier at alle barn kommer til himmelen uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Udøpte barn havnet vel ikke i helvete men i Limbo. ...En tilstand de aller fleste lever i hver dag btw..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det med å døpe barnet slik at det ikke skal havne i helvete var bare en måte å få folk til å døpe barnet sitt på den tiden bare prester kunne leste bibelen (vet ikke årstall)

I dag er det mange delte meninger rundt det å døpe et barn. Er selv kristen men kommer ikke til å døpe barnet mitt. I bibelen står det at alle barn skal komme til himmelen selv om de ikke er døpt. vet ikke helt hvor lenge denne aldersgrenser er, men i hvertfallt til de selv kan velge om de vil være kristen eller ikke.

"De som tror på  gud - jesus og at han døde på korset for oss skal få komme opp til himmelen" Selv om du ikke er døpt. - Det er i hvertfall det jeg mener :) 

Anonymkode: 918a0...38a

Kan du komme med bibelvers som støtter din påstand om at alle barn skal komme til himmelen selv om de ikke er døpt? Jeg har ikke fått det med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, L'amie skrev:

Kan du komme med bibelvers som støtter din påstand om at alle barn skal komme til himmelen selv om de ikke er døpt? Jeg har ikke fått det med meg...

Jeg vil tro at alle babyer og barn som ikke er gamle nok til å kunne bestemme selv om de vil tro kommer til himmelen da de på en måte er "rene" hvis du forstår. De føler ikke på hat eller synder sånn som oss. Derfor vil sjelen deres naturlig komme til himmelen tror jeg da. Men dette handler om hva jeg tror og ikke hva som er sant og ikke. 

Anonymkode: 20f15...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia: 

"The Limbo of Infants (Latin limbus infantium or limbus puerorum) is a hypothesis about the permanent status of theunbaptized who die in infancy, too young to have committed personal sins, but not having been freed from original sin.

Recent Catholic theological speculation tends to stress the hope, though not the certainty, that these infants may attain heaven instead of the supposed state of Limbo.

While the Catholic Church has a defined doctrine on original sin, it has none on the eternal fate of unbaptized infants, leaving theologians free to propose different theories, which magisterium is free to accept or reject. Limbo is one such theory."

Også hos Dante plasseres de udøpte barn i Limbo, helvetes første sirkel, sammen med de edle hedninger som var så uheldige å bli født før Jesus Kristus.

Anonymkode: 85803...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den Sunday, January 17, 2016 at 16.30, L'amie skrev:

Kan du komme med bibelvers som støtter din påstand om at alle barn skal komme til himmelen selv om de ikke er døpt? Jeg har ikke fått det med meg...

Jeg kan ikke fortelle deg hvor du finner det, men: 'La de små barn komme til meg, for Guds rike hører slike til.'

Anonymkode: 05f65...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Sannheten om barnedåp er at vannet de bruker har svært små mikrobrikker som blir festet til huden slik at kirken kan følge med hvor alle som er blitt døpt er til en vær tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...