Gå til innhold

Frostskader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta bildene me deg tilbake der du har kjøpt plantene. Merkelig de blir så skadet på så kort tid. 

Anonymkode: f20eb...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Se der ja ! Samme typen ja. Skjønner godt du kjøpte dem :)

Ikke klipp i bladene ennå. Det som er dødt vil tørke inn, og da kan du klippe.

Er de nye skuddene i toppene relativt uskadde? 

Omtrent en gang i året så finner jeg frem en liten sag (ja, min vokser) og sager ned noen av stammene som da har blitt veldig store. 

Planten er kjent som en ganske tøff kontorplante, så den kommer da med nye skudd ut fra avkuttede stammer (det er da bare stammen som står tilbake der jeg har saget ned). Den avsagede delen stikker jeg bare rett ned i jorden hvor den slår røtter.

Jeg ville latt den stå uten å klippe i bladene eller skjære i den i et par uker for å se hvordan det går. Mitt beste tips er at dette går rimelig greit, men den vil ha litt 'frynsete' blader fremover. 

Tusen takk for nyttig info ☺️

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta bildene me deg tilbake der du har kjøpt plantene. Merkelig de blir så skadet på så kort tid. 

Anonymkode: f20eb...7ce

Nei, det er faktisk ikke merkelig i det hele tatt. Planter tåler ikke -15 grader, det sier seg selv når de blir dyrket i drivhus eller i mye varmere klima.

 Ta med blomstene rett hjem og inn. Det er levende ting. Og er dere glemske, la de stå med papiret på over natten i romtemperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for nyttig info ☺️

Anonymkode: 1c3ac...632

Min fornøyelse :)

Fikk min som et par grener av dem som stelte kontorplantene der jeg jobbet for 25 år siden. Tør ikke tenke på hva den ville koste om jeg skulle kjøpe den i den størrelsen den har nå (saget og klippet den ned til 'flyttevennlig størrelse' i september).

Den har en 'bror', en Dracaena sanderiana (lucky bamboo) på samme størrelse, men med mindre bladstørrelse (ensfargede dyp grønne). Den behandles akkurat likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes plantene dine er veldig fine Mis(s)Understood, håper Ts sine overlevde! Er spent på å høre jeg også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Frida skrev:

Jeg synes plantene dine er veldig fine Mis(s)Understood, håper Ts sine overlevde! Er spent på å høre jeg også :)

Tusen takk :)

Den er 25 år gammel nå. Jeg fikk et par avleggere av gartneren som stelte plantene på kontoret hvor jeg jobbet den gang, og siden har de vært med meg. Jeg liker dem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Tusen takk :)

Den er 25 år gammel nå. Jeg fikk et par avleggere av gartneren som stelte plantene på kontoret hvor jeg jobbet den gang, og siden har de vært med meg. Jeg liker dem :)

 

Wow, 25 år, det står det respekt av! Jeg hadde store planter før, gummiplante til taket og to digre yuccapalmer. Nå har jeg lyst å ha store grønne planter igjen. Har bare en enda, men har plass til flere. Tror jeg skal kjøpe en sånn som du har, den var skikkelig fin! Iallfall hvis den tåler å tørke litt ut, vi reiser ganske mye vår, sommer og høst, men har mulighet for å få noen til å vanne. 

Har også lyst på en stor grønnplante på soverommet, det er ganske lyst med to vinduer - hvis jeg bare husker  å trekke fra de lystette gardinene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Frida skrev:

Wow, 25 år, det står det respekt av! Jeg hadde store planter før, gummiplante til taket og to digre yuccapalmer. Nå har jeg lyst å ha store grønne planter igjen. Har bare en enda, men har plass til flere. Tror jeg skal kjøpe en sånn som du har, den var skikkelig fin! Iallfall hvis den tåler å tørke litt ut, vi reiser ganske mye vår, sommer og høst, men har mulighet for å få noen til å vanne. 

Har også lyst på en stor grønnplante på soverommet, det er ganske lyst med to vinduer - hvis jeg bare husker  å trekke fra de lystette gardinene!

De tåler å tørke litt ja. Jeg har plassert mine i store selvvanningspotter, sånne med vanntank i bunnen og påfyllingstut. Hver gang jeg har flyttet lar jeg latt dem tørke (hvem vil bære store potter og 10 ekstra kilo vann?)

Denne typen, men mine er hvite og større enn disse:

494824-11-1308558980778.jpg

Før jeg reiser på ferie så fyller jeg vanntanken, og så går det greit til jeg er tilbake :)

Jeg satte mine på noen rulleunderlag jeg fant på Europris for mange år siden, i treverk med hjul. Det er så greit å kunne rulle dem rundt for å støvsuge og vaske under dem, og de er tunge så å slippe å løfte dem rundt er gull verd !

Det er koselig med noen skikkelig store grønnplanter, helt enig med deg.

Yuccapalmer har jeg prøvd meg på, men uten nevneverdig hell. De levde ikke lenge tross alle forsøk på kjærlig omsorg :fnise:

 

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide med selvvanningspotter, jeg har to stk som jeg bruker ute om sommeren, tror noe mangler på den ene da. Men tror de er litt for store, og de er veldig stygge! Så jeg får nok kjøpe nye ..

Kjempelurt med rullebrett så de kan flyttes!

Jeg tok livet av yuccapalmene da jeg satte dem ut om sommeren, det blåste for mye og de tørket helt ut - bladene altså, nyttet ikke å bare vanne dem godt. De må nok stå lunt og det blåser langs terassen vår så det nytter ikke å finne et lunt sted. Men det var veldig flott med store palmer der ute så lenge det varte :biggrin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips er Grow-in fra Mester Grønn. De fungerer fantastisk for selvanning, også kan de puttes opp i vanlige potter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sjokoladefrelst skrev:

Tips er Grow-in fra Mester Grønn. De fungerer fantastisk for selvanning, også kan de puttes opp i vanlige potter!

Tusen takk for tipset, skal sjekke ut de når våren nærmer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...