Gå til innhold

Sykt perfekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke handler om menn som tar selvmord, men unge jenter som lider under det ekstreme skjønnhetsspresset og presset om å være perfekt på alle områder.

Anonymkode: 12d9c...df7

Og gutter kan ikkje lide under ekstreme skjønnhetspress??

 

Og forresten, dei lager det presset sjølv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes jeg var veldig stygg på ungdomsskolen og var deprimert. Men da jeg ble 17-18 begynte jeg å fokusere mer på selv-aksept og å forbedre meg selv. Jeg begynte å forstå verdien i ha personlig sjarm, selv om man ikke har utseende med seg. Så når jeg var ferdig med tenårene var jeg ferdig med den perioden med usikkerhet. Jeg var heldig og snublet over denne type innsikt.

Igrunn tror jeg egentlig foreldre idag bare ikke har peiling på hvordan de skal lære barna sine å bli emosjonelt robuste, lære de til å takle ting som dette. For egentlig er det veldig enkelt å bestemme seg for å segle sin egen sjø, drite i hva andre mener om utseende sitt eller prestasjonen på skolen. Men barna og tenåringene lærer ikke hvordan de skal gjøre dette noe sted, så de forsvinner inn i en evig spiral av selvforakt og sutring.

Anonymkode: 56d54...c76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2016 at 9.45, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er helt tullete. Jeg hører hele tiden om dette "presset" som unge jenter har hengende over seg, men for meg virker det som om dette er delvis en medieskapt greie og delvis noe jenter skaper selv. Hva er det som liksom skal være så mye mer krevende for dagens tenåringer enn det har vært før? Skolen er ikke blitt vanskeligere eller hardere enn da jeg var russ for 15 år siden. Vi hadde også lyst å se bra ut, og det var et visst slankepress, men det var ikke massenevrotiske for det. 

Og når det er snakk om plastisk kirurgi for å se instagramklar ut så blir jeg helt:balltre:

Jeg syns ikke synd på disse jentene. De kan velge et annet liv enn det de har valgt, på den sykt perfekte overflaten.

Anonymkode: 581b4...29f

Jeg syntes du bommer veldig med dette innlegget. Det er 15 år siden du var russ sier du. 15 år. Det har skjedd en god del på 15 år, mtp sosiale medier f eks. Jeg er selv 29 og studerer sammen med 20 åringer og jeg merker en stor forskjell på meg og dem for å si det slik. Det er temmelig naivt å tro at det ikke eksisterer et press på dagens unge (og ekstra på jentene).

For det første skal man ikke bare være flink på skolen idag, man skal helst ha 6 i alle fag. Man skal jo helst studere medisin eller jus. Man skal ikke bare drive med en fritidsaktivitet, man skal være best i den aktiviteten og man skal omtrent være like godt trent som en toppidrettsutøver. På instagram flommer det over at bilder av jenter med løshår, løsvipper, stylete øyenbryn, perfekt hud, forstørrete lepper, helt flat mage med sixpack, "squat" rompe (rompa skal være stor og rund i disse dager), store pupper, de er vellykkete. Man skal ha minst 100 likes på profilbildet sitt ellers er man jo nesten sosialt tilbakestående å regne. Gutta sier de liker naturlige jenter, men det er desverre slik at mange gutter ikke forstår at den "naturlige" jenta de sikler på, er en jente med falskt hår, falske negler, falske øyevipper, som har operert nesa, pumpet opp leppene osv osv.

Man skal liksom ha et kjempevellykket liv, ha masse penger, være supertrent, ha gode karakterer, være kjempevakker, ha massevis av venner, være supersosial, være tilgjengelig på snapchat, instagram, facebook og gud vet hva.

For å ta meg selv som eksempel, jeg er som sagt 29 år. Jeg har alltid vært naturlig. I fjor satte jeg på extensions, gikk og fikset negler og fikk satt på løssvipper. HERREGUD så mye oppmerksomhet jeg plutselig fikk av det motsatte kjønn! På byen fikk jeg ikke være i fred, og generellt fikk jeg mye oppmerksomhet av menn som aldri hadde sett på meg engang normalt sett. Nå er alt dette håret og negler osv av igjen og jeg er tilbake til det normale. Menn enser meg omtrent ikke. :fnise:

Det er ikke så enkelt å bare velge at man ikke vil være en del av presset samfunnet skaper. Det er sinnsykt naivt å tro. Dette er noe som må taes tak i på en annen måte.

 

Anonymkode: e6464...a79

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt dårlig av å høre på hun som går i 9'ende klasse og skal oppnå de BESTE karakterene. Hun er godt over snittet for å komme inn på den videregående skolen hun ønsker, men fortsatt så presser hun seg selv til å sitte med lekser 24/7 og å stresse med å oppnå best karakter...

Anonymkode: 37062...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir helt dårlig av å høre på hun som går i 9'ende klasse og skal oppnå de BESTE karakterene. Hun er godt over snittet for å komme inn på den videregående skolen hun ønsker, men fortsatt så presser hun seg selv til å sitte med lekser 24/7 og å stresse med å oppnå best karakter...

Anonymkode: 37062...ce3

Ja enig i den, skjønne den. Selv om det såklart setter standarden til hvordan man prioriterer studier på vgs og videre studier også, og det er jo bra. Men ingen grunn til å stresse seg i hjel for ungdomsskolen.

Anonymkode: be1d6...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ei jente på 18år, går studiespesialiserende, og kan trygt si at ulike ungdommer florerer rundt meg hver eneste dag. Ut ifra hva jeg ser og hvilket inntrykk jeg har fått, så er det gjerne de jentene som er i en stor "jentegjeng" hvor de har et press over seg og føler at de må være "perfekte" hele tiden. Jeg går blant annet i klasse med ei jente som hele tiden har på seg sminke. Hun sminker seg blant annet før gym, etter gym og etter dusj. Hun holder et hånkle over pannen i dusjen for å ikke ødelegge sminken. Men samtidig ser jeg også de som sitter alene. De har det nok minst like vondt inni seg. Samtidig skal det nok ikke så mye til for å gjøre dagen deres litt bedre. Mens alle andre går i kantinen sitter det alltid ei igjen alene i klasserommet. Og som den "taperen" jeg er sitter jeg med henne, snakker med henne om ting som hun interesserer seg for, og hun begynner etterhvert å fortelle meg om problemene sine. Og det dere, det er noe av det største jeg har opplevd. For jeg var en av de første som fikk høre historien hennes, og den blir selvsagt hos meg. Og ja, dere leste riktig. De andre medlevene mine ser ned på meg som gjør dette og syns jeg er en såkalt taper. Ikke at jeg bryr meg noe om de, men det er helt sinnsykt hvordan ting har blitt. Jeg er evig takknemmelig for at jeg har hatt de riktige vennene gjennom oppveksten, og foreldre som har oppdratt meg godt :) Dette ble ganske langt :fnise:

Anonymkode: 7d104...76a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnhetspresset og det å være "perfekt" og "best" på alt har vært der så lenge jeg kan huske, og er absolutt ikke noe nytt som oppsto med dagens ungdom. Eneste forskjellen er at sosiale medier har blitt en større arena for å eksponere seg selv og bli påvirket av alt det overfladiske.

Jeg gikk på ungdomsskole fra 1998-2001, og jeg følte på samme presset om å være "perfekt" og nå opp til div. skjønnhetsidealer og andre populære jenter. Man skulle ha de nyeste/kuleste klærne, man skulle være flink i alle fag, man skulle prestere på ALT. Det ble ikke mye bedre på VGS heller. Løshår, løsvipper, pene klær, merkeklær, alt det der fantes da også.

Er 31 år i dag og har fortsatt komplekser og det "perfekt" syndromet (selv om jeg har litt mer innsikt nå enn da jeg var tenåring), og det er bare deprimerende til slutt da det ikke finnes noe "perfekt", det er uoppnåelig. Det var andre fora på internett å eksponere seg på den tiden,og søket om bekreftelse har alltid vært der. 

Anonymkode: 58319...7ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27 January 2016 at 0.31, Birdo skrev:

Fordi det ikke bare er å "finne seg en ny flokk". Hadde det vært så enkelt, så hadde jeg virkelig hatt en veldig mye bedre barndom.

Jeg er fullstendig klar over at det ikke er enkelt. Det er ikke naivt. Dessverre er det en av livets harde realiteter som mennesker burde vært spart for.

Anonymkode: 681e8...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.1.2016 at 7.15, Fireproof skrev:

Koffor er det ingen menn i serien? Det er tross alt menn som tar oftast sjølvmord her. 

Mener jeg leste et sted at det bare var fire gutter som søkte, til forskjell fra hundrevis av jenter.

Anonymkode: 271f0...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 nå så gikk ut av vgs for 12 år siden. Jeg jobbet også hardt på ungdomsskolen for å få kun 6ere.. vet ikke hvorfor jeg trodde det var så viktig men tror det var nok fordi jeg følte at foreldrene mine forventet det av meg. Også litt fordi jeg følte at å være smart var en del av min identitet, siden jeg ikke var pen og kul. Klarer ikke helt å tro på at skolen har blitt vanskeligere på 15 år, pensum på grunnskolen endres ikke så fort vel? Samtidig hadde jeg jobb etter skolen et par dager i uken, fra 9ende klasse, og drev med 2 fritidsaktiviter (to forskjellige typer sport) i tillegg. Mange jeg kjente hadde jobb etter skolen + drev med sport. Mange av dem på høyt nivå, mange treninger i uka og snakk om å gå på toppidrettsgymnas og liknende. Jeg husker det som at det også da var et press om merkeklær og utseendet, og å bli invitert til de rette festene, bli likt av de kuleste guttene, drikke osv. Er utrolig glad for at det ikke fantes noe snakk om restylan, hårextensions, vippeextensions osv osv - akkurat det føler jeg er kommet mer og mer og blitt vanligere for yngre og yngre jenter... Og vi hadde heller ikke den evige tilgjengeligheten på all verdens underholdning som finnes nå, så det var lettere å konse på lekser om kvelden :) 

Også den gangen var det masse snakk om kroppspress, at ungdom hadde så mye å gjøre osv. Husker spesielt at det var veldig veldig mye fokus på spiseforstyrrelser og slankepress. Den gangen fikk magasiner og modeller skylden, nå er det kanskje bloggerne og Instagram-kjendisene? Mange av de samme uttalelsene som idag, om hvordan "dagens ungdom" har det så mye verre. Kan godt hende ting blir vanskeligere og vanskeligere, tror nok sosiale medier bidrar til at presset føles større og mer konstant, men jeg savner litt mer konkrete fakta for å begrunne påstanden. At en 15-åring sier det betyr veldig lite. At det skrives ut mer anti-deprisiva kan ha en hel masse andre årsaker.

Anonymkode: c5d00...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble utrolig rørt av hun 15 åringen fra Asker! Herlighet! Det er helt sant som moren sier at hun har en fantastisk personlighet. Det er ikke mange 15 åringer som tør å stå frem på TV og snakke om sine egne usikkerheter på den måten. Hun virket reflektert og moden, på tross av selvbildet sitt. Hadde vært sykt stolt om jeg hadde en slik datter. Med tid og stunder ( når de værste tenåringsnykkene gir seg) så kommer hun sikkert til å nå langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. februar 2016 at 11.31, Puny skrev:

Ble utrolig rørt av hun 15 åringen fra Asker! Herlighet! Det er helt sant som moren sier at hun har en fantastisk personlighet. Det er ikke mange 15 åringer som tør å stå frem på TV og snakke om sine egne usikkerheter på den måten. Hun virket reflektert og moden, på tross av selvbildet sitt. Hadde vært sykt stolt om jeg hadde en slik datter. Med tid og stunder ( når de værste tenåringsnykkene gir seg) så kommer hun sikkert til å nå langt.

Det tror jeg også. Herlig jente :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååh, jeg er muslim og må faste! Ååååh, jeg er så svimmel! (.....)

Ååååh, jeg glemte å ringe broren min! Lovte å ringe han før OG etter bursdagsfesten (hjemme hos en venninne)...

Buuuu, jeg hadde ingen venner på ungdomsskolen! Nei, det er ikke rart med den kjatrete og sytete personligheten der!

Hvis brødrene mine sier at jeg ikke skal flytte til Oslo så kan jeg ikke det! :(

 

HERREGUD, jeg er lei den dama der... Forbaska gnål!

Anonymkode: 62d11...207

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. februar 2016 at 13.33, AnonymBruker skrev:

Ååååh, jeg er muslim og må faste! Ååååh, jeg er så svimmel! (.....)

Ååååh, jeg glemte å ringe broren min! Lovte å ringe han før OG etter bursdagsfesten (hjemme hos en venninne)...

Buuuu, jeg hadde ingen venner på ungdomsskolen! Nei, det er ikke rart med den kjatrete og sytete personligheten der!

Hvis brødrene mine sier at jeg ikke skal flytte til Oslo så kan jeg ikke det! :(

 

HERREGUD, jeg er lei den dama der... Forbaska gnål!

Anonymkode: 62d11...207

Hun er faktisk en ufattelig søt jente til vanlig, uten at jeg kjenner henne kjempegodt. Tipper hun var litt nervøs foran kamera, og sikkert tv2 som har bedt henne om å lage "drama" med å bli svimmel osv.

Anonymkode: be1d6...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er faktisk en ufattelig søt jente til vanlig, uten at jeg kjenner henne kjempegodt. Tipper hun var litt nervøs foran kamera, og sikkert tv2 som har bedt henne om å lage "drama" med å bli svimmel osv.

Anonymkode: be1d6...984

Jeg ser ikke på serien, men om det er sånn at hun har blitt bedt om å lage drama og den hun er på tv ikke viser hvordan hun virelig er, er jo det trist for hennes del.

Anonymkode: cc217...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke på serien, men om det er sånn at hun har blitt bedt om å lage drama og den hun er på tv ikke viser hvordan hun virelig er, er jo det trist for hennes del.

Anonymkode: cc217...1c1

Nå vil jeg jo ikke påstå noe jeg ikke er sikker på, men i virkeligheten er hun ikke like sytete som hun fremstår på tv, så virker jo litt som om tv2 kanskje har bedt henne om å vise det som er vanskelig ekstra for å få frem poenget. Det er jo ikke kjempemye drama, men problemene blir vist litt større enn de egentlig er da, og det tror jeg det er tv som har bedt henne om å vise.

Anonymkode: be1d6...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. februar 2016 at 13.33, AnonymBruker skrev:

Ååååh, jeg er muslim og må faste! Ååååh, jeg er så svimmel! (.....)

Ååååh, jeg glemte å ringe broren min! Lovte å ringe han før OG etter bursdagsfesten (hjemme hos en venninne)...

Buuuu, jeg hadde ingen venner på ungdomsskolen! Nei, det er ikke rart med den kjatrete og sytete personligheten der!

Hvis brødrene mine sier at jeg ikke skal flytte til Oslo så kan jeg ikke det! :(

 

HERREGUD, jeg er lei den dama der... Forbaska gnål!

Anonymkode: 62d11...207

Jeg syns også hun sutrer vanvittig over mange småting.

Anonymkode: 2ad9e...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 De skaper sine egne problemer.

 Det er egentlig dem selv som er problemet, og dem lager bare hindringer for seg selv...

Anonymkode: fabc8...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...