Gå til innhold

Hva ville dere betalt for en slik? (bilde)


Llise

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, cheshirecat skrev:

Lager hun ansiktene selv eller kjøper hun dem?

Ansiktene er lagd selv av cernit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ville hatt dem i hus om jeg så fikk betalt for dem. De er sånn Montebello camping harry. Passer inn i campingvognene der.

Anonymkode: 80a21...f9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Med tanke på at du lager alt selv, så ville jeg tatt ca. 4-600 kroner for dette. Kan jeg få spørre hva du har i arbeidskostnader og hvor lang tid du bruker på en "dukke"? 

Selv om enkelte mener at man kan kjøpe lignende i butikk (masseprodusert i et eller annet land), så er dette faktisk et håndverk. Hver "dukke" er et unikat. Det ligger tid, erfaring, planlegging, materialer, penger osv. til grunne her, og slikt bør (etter min mening) faktisk tas høyde for når man setter en pris. Samtidig bør man heller ikke prise seg selv ut av markedet og kreve ågerpris. 

Må bare understreke at det ikke er jeg som har lagd disse først, det er en bekjent av meg. Jeg skal høre med henne og komme tilbake til deg med et svar her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, Llise skrev:

Ansiktene er lagd selv av cernit. 

Jeg er faktisk superkresen på julepynt, spesielt nisser osv. fordi jeg synes ofte ansiktene ser så masseprodusert ut. Disse hadde dog en viss sjarme, så jeg liker dem. Ville betalt enda mer når ansiktene er laget selv, mellom 200-250

 

Edit: ser nå du skrev "lagd selv" så endret innlegget mitt :) 

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev:

Ja, men har HUN laget dem selv? Jeg er faktisk superkresen på julepynt, spesielt nisser osv. fordi jeg synes ofte ansiktene ser så masseprodusert ut. Disse hadde dog en viss sjarme, så lager hun dem selv eller kjøper hun dem ferdig? 

Hun lager dem helt selv, så ingen er helt like. Ingenting her er kjøpt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, Llise skrev:

Hun lager dem helt selv, så ingen er helt like. Ingenting her er kjøpt ferdig.

Ja, så det, så endret innlegget mitt. Synes de blir enda mer verdt da, og ville betalt mer for dem. Som sagt kjøper jeg sjeldent nisser ettersom de ofte har masseproduserte ansikt. Tilogmed "hjemmelagede" nisser er ofte kroppen laget men ansiktet er kjøpt. Så det øker prisen i mine øyne. Da er de litt egne "individer" og får litt sånn "egen sjel".. hun kunne kjørt mer i jule-farver så hadde det sikkert appelert til mange, evnt. laget mor og barn,nissemor, far og barn.. da kunne hun lett tatt over 500 for hele settet og folk hadde følt de fikk "mye" for pengene. Kjørt litt i Norsk fjøsnisse stil med lusekofte osv. Jeg hadde glatt kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke kjøpt en sånn, men ser for meg de på marked, og de hadde nok blitt solgt til 400kr og oppover. 

Anonymkode: 1700b...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cheshirecat skrev:

Ja, så det, så endret innlegget mitt. Synes de blir enda mer verdt da, og ville betalt mer for dem. Som sagt kjøper jeg sjeldent nisser ettersom de ofte har masseproduserte ansikt. Tilogmed "hjemmelagede" nisser er ofte kroppen laget men ansiktet er kjøpt. Så det øker prisen i mine øyne. Da er de litt egne "individer" og får litt sånn "egen sjel".. hun kunne kjørt mer i jule-farver så hadde det sikkert appelert til mange, evnt. laget mor og barn,nissemor, far og barn.. da kunne hun lett tatt over 500 for hele settet og folk hadde følt de fikk "mye" for pengene. Kjørt litt i Norsk fjøsnisse stil med lusekofte osv. Jeg hadde glatt kjøpt!

Hun har faktisk allerede tenkt å lage noen med kofter, i tillegg til å lage en nissefar. Kan legge ut bilde her når de eventuelt er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min stil, men de var jo søte og fine da. Ville kanskje betalt 2-300 kr om jeg skulle kjøpe i gave til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva jeg ville ha gitt for dem selv, men hun venninna de må først og fremst regne med materialbruk, og kanskje sette en times pris som hun regner ut ifra. Brukte hun to timer på den så legger man til to timer i prisen - iallefall. Så både tid og materiale som er brukt blir dekket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Med tanke på at du lager alt selv, så ville jeg tatt ca. 4-600 kroner for dette. Kan jeg få spørre hva du har i arbeidskostnader og hvor lang tid du bruker på en "dukke"? 

Selv om enkelte mener at man kan kjøpe lignende i butikk (masseprodusert i et eller annet land), så er dette faktisk et håndverk. Hver "dukke" er et unikat. Det ligger tid, erfaring, planlegging, materialer, penger osv. til grunne her, og slikt bør (etter min mening) faktisk tas høyde for når man setter en pris. Samtidig bør man heller ikke prise seg selv ut av markedet og kreve ågerpris. 

Bruker 150 +/- i material, og kanskje 4-5 dager på å lage selve dukken, men da bruker hun naturligvis ikke hele dagen. Gjør litt hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
5 timer siden, Llise skrev:

Bruker 150 +/- i material, og kanskje 4-5 dager på å lage selve dukken, men da bruker hun naturligvis ikke hele dagen. Gjør litt hver dag. 

La oss si at det jobbes tre timer daglig. "Lønn" for disse tre timene: Tilsammen 100 kr (tilsvarer kr 33,33/time, altså langt under minstelønn). Regnestykket blir da:

Materialkostnader: 150,00

Dagslønn: 100 x 4 arbeidsdager: 400,00

Tilsammen: 550,00                

I tillegg kommer innkjøp av nødvenidg materiale og arbeidsutstyr, strøm- og driftsutgifter, evt. messeavgifter osv.

Derfor, å ta kr 500 for en håndlaget nisse er faktisk helt innafor. Såklart kan man ikke holde tritt med prisene som tilbys i butikkene, men disse er igjen masseprodusert i land hvor bl.a. lønnskostnader, produksjonskostnader, og andre prisbestemmende faktorer er helt annerledes enn i Norge.                                                                                                          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

En 50 lapp noe mer en det hadde jeg ikke brukt på slikt om jeg skulle ha kjøpt det. Selvsagt er dette noe jeg ikke ville ha kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

La oss si at det jobbes tre timer daglig. "Lønn" for disse tre timene: Tilsammen 100 kr (tilsvarer kr 33,33/time, altså langt under minstelønn). Regnestykket blir da:

Materialkostnader: 150,00

Dagslønn: 100 x 4 arbeidsdager: 400,00

Tilsammen: 550,00                

I tillegg kommer innkjøp av nødvenidg materiale og arbeidsutstyr, strøm- og driftsutgifter, evt. messeavgifter osv.

Derfor, å ta kr 500 for en håndlaget nisse er faktisk helt innafor. Såklart kan man ikke holde tritt med prisene som tilbys i butikkene, men disse er igjen masseprodusert i land hvor bl.a. lønnskostnader, produksjonskostnader, og andre prisbestemmende faktorer er helt annerledes enn i Norge.                                                                                                          

Tusen takk for flott svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...