Gå til innhold

Tabu fødselsdepresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

føler du at det å ha hatt eller ha fødselsdepresjon er tabu i dag? Selv om så mange som 1 av 10 får det...

Anonymkode: cbc38...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jessica

Føler at det er tabu ja. Om det bør være det ? Absolutt ikke. Da jeg hadde det var alle opptatt av å få meg til å smile. Jeg derimot prøvde å få hodet over vannet. Heldigvis gikk det også over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt det selv, men jeg forstår så utrolig godt at noen får det. Det er en total omveltning i livet, noe helt nytt, et stort ansvar for et lite hjelpeløst menneske, man er sliten etter graviditet og fødsel og fortsatt full av hormoner. 

 

Jeg er så glad for at jeg ikke fikk depresjon selv, og det bør absolutt ikke være tabu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Jeg har aldri født et barn tidligere, men jeg har mistet. 

Jeg synes generelt at dette med psykiskhelse er alt for tabubelagt. Jeg håper at en i fremtiden ikke skal være redd for å snakke om hva terapeuten/psykologen sa på forrige time, at det skal bli mer åpenhet ang den psykiske delen av mennesket. 

 

Min mor hadde depresjoner etter at både min bror og jeg ble født og, pga en røff barndom og at problemer ikke ble oppdaget tidsnok slet hun såpass at hun gikk inn i psykose og ble lagt inn med tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk et mer redd konsekvensene. Innblanding av barnevernet  og div. så de holder kjeft så lenge det går. Noen søker hjelp, noen klarer å komme ut av det selv. Noen går det til helvete for.

Anonymkode: 4aceb...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste frykter at de ikke blir tatt på alvor. Samfunnet forstår ikke depresjon og psykiske lidelser. Bare smak litt på utsagnet "det er egoistisk å ta selvmord". Den uttalelsen er det flere som kommer med og som da vitner om at man vet svært lite om psyisk helse og tror det bare er å skjerpe seg for å bli bra. Man hører ikke folk si det samme om man dør av kreft. Depresjon kan også ha et dødelig utfall. Beklager litt avsporing, men synes denne debatten er så viktig.

Jeg har slitt med depresjon og angst i flere år og er selvsagt derfor også med tlibøyelig til å få fødselsdepresjon. Jeg vil nok bli fulgt godt opp av helsetjenesten og kjenner jo fort igjen signalene selv. Men at folk skal tro det har skjedd noe konkret akkurat den dagen eller at om de bare er morsomme og får meg til å le så det går over, sånt blir jeg oppgitt av altså :( Problemet er at dette blir så bagatellisert. Man må jo bare "skjerpe seg!". Ellers tror jeg også vi mennesker er generelt redd for å ikke å bli oppfattet som normal. En med psykiske lidelser er liksom ikke vel bevart om du skjønner...

Jeg vet ikke om jeg kommer til å være åpen med andre enn mamma og mannen min om det skulle skje. Men det er uansett viktig å kunne ha noen å dele det med så man ikke står helt alene. 

Anonymkode: bcba1...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis statistikken på 1 av 10 får det stemmer, så er det mange jeg kjenner som ikke sier noe i hvert fall. Kjenner mange småbarnsmødre, men ingen har hatt det.

Anonymkode: cbc38...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis statistikken på 1 av 10 får det stemmer, så er det mange jeg kjenner som ikke sier noe i hvert fall. Kjenner mange småbarnsmødre, men ingen har hatt det.

Anonymkode: cbc38...206

Tipper det er store mørketall. Ganske sikker på at jeg hadde det, men sa ikke noe om det til noen.

Anonymkode: 23e02...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at det er store mørketall. Jeg har hatt det med begge mine. Med førstemann turte jeg ikke si noe - ikke engang til mannen. Jeg er manisk depressiv fra før, så det ville jo ikke kommet som noe sjokk uansett... Men jeg turte ikke. Livredd for å bli fratatt barnet mitt... 
Psykisk helse er generelt tabubelagt - med god grunn på flere områder! Mange ser ned på "oss", og mener vi betyr mindre i samfunnet fordi vi ikke klarer å gi like mye av oss selv som de gjør. F.eks i arbeid eller generelt med samfunnsbidragelse. 

Andremann er nå 6 måneder og jeg er helt åpen om å ha møtt veggen. For det er det som har skjedd. 

Anonymkode: 4825a...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er tabu.. Hadde det med første uten å si det til andre enn mannen. Har det igjen nå, og er åpen med helsestasjon og fastlegen. Veldig tøft å gjøre det. Håper ikke jeg kommer til å angre på det...

Anonymkode: 1298f...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...