Gå til innhold

Askeladden - antihelt? hjeelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg jobber med særemne og har valgt to av bøkene fra Harry Potter og 4 av de forskjellige versjonene av Askeladden. Skal se på hvordan de utvikler seg som helter. Og på deres helterolle generelt. Tenkte å trekke inn helt og antihelt. Er jo veldig tydelig at Harry Potter er en helt, men hva med Askeladden? Ser det er en del på nettet som har skrevet at han er en antihelt men ingen som har begrunnet skikkelig hvorfor de mener dette...

Noen som kan hjelpe litt til? Hadde satt veldig pris på det!

Anonymkode: 1de63...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trollkarlen

Kan du ikke se på definisjonen for antihelt og se hvor godt det passer Askeladden? Du kan jo også bare spørre læreren. Du må jo uansett lese eventyrene om Askeladden og finne begrunnelser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke se på definisjonen for antihelt og se hvor godt det passer Askeladden? Du kan jo også bare spørre læreren. Du må jo uansett lese eventyrene om Askeladden og finne begrunnelser selv.

Selvfølgelig, er jo særemne mitt, har lest alle eventyrene og vel så det, og jeg har absolutt laget meg en mening. Men vil ha en god drøftning og hjelper ikke da med 4 setninger av det jeg klarer å trekke fram. Hjelper alltid å høre hva andre mener også. Av og til tenker andre på ting man ikke selv tenker på men som man absolutt kan være enig i. Men takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askeladden er vel en antihelt fordi han mangler de typiske "helte-egenskapene"; styrke, attitude, utseende -han ser normal ut. Han er heller ikke en person som blir beundret, eller sett opp til. Tvert i mot, han er en person som ofte blir ledd av, og blir kanskje ansett som svak?

Anonymkode: d675f...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette bare no jeg husker overfladisk, men en antihelt er vel en som har en helterolle i historien, men som ikke er den klassiske helten. Slik som Harry Hole, middeladrene ustelt mann, som drikker seg drita og har generelt veldig lit orden på livet sitt, likevel er han jo en helt og redder dagen.

Askeladden regnes vel som en antihelt siden han er den yngste broren, litt rar og dum, svak. De eldre brødrene er mer ute å går for en plan, mens Askeladden er med lillebroren som henger seg på, men likevel så viser han seg å tenke smart, selv om de andre bare ler av det han gjør. Og det er jo alltid han som vinner til slutt og blir derfor "helten" uten å egentlig være en heltefigur, derav antihelt.

Nå skriver jeg bare ut av ingenting altså, så ta det jeg skriver for god fisk, men det kan kanskje hjelpe deg med å tenke litt lenger. :)

Anonymkode: 8e109...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askeladden blir i tillegg til at han oppfattes som svak, dum osv,  mobbet av sin temmelig dysfunksjonelle familie. Hadde det vært i dag, ville slik behandling av et familiemedlem vært en sak for barnevernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...