Gå til innhold

Bør vi ha livsforsikring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke helt å finne det jeg lurer på via google, da mye omhandler særkullsbarn etc.

Vi er gift, venter vårt første barn sammen, ingen særkullsbarn. Bor i en bolig ingen av oss har råd til å sitte på om den ene skulle falle fra, dermed må den i så fall selges.

Hvordan er det med arv ved ektefelles død når man har barn? Hvis min mann (som sto for hele egenkapitalen) dør, vil jeg ha rett til å selge bolig og beholde hele denne egenkapitalen til neste bolig, eller har barnet rett på deler av arven (egenkapitalen)? Jeg har forstått det slik at det ikke er før begge (gifte) foreldre er døde at barn har rett på sin arv? 

Mannen min er, så vidt vi forstår, gruppelivsforsikret gjennom fagforening, noe som gir en utbetaling på 300 000 ved død. Ingen forsikring på meg. Så hvis en av oss dør må vi selge bolig, og vil slite med å få råd til stor nok bolig (leilighet) på egenhånd, selv med EK og 300 000 i forsikring. Bør vi ha livsforsikring? Hva bør vi i så fall tenke på? Har inntrykk av at det kun anbefales til de med særkullsbarn? :vetikke: 

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sjekket jeg prisen gjennom LoFavør, og å forsikre mannen min vil koste oss ca 260 kroner/måneden for den laveste utbetalingen (ca 1 mill) og 90 kroner for meg... Kostet mer enn jeg forventet å forsikre mannen. Hva er lurt å gjøre?

 

TS

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere bolig sammen og har barn, vil jeg nesten si at dere er nødt til å ha livsforsikring (død/uføre). Utrolig kjedelig å måtte selge huset om en av dere dør/blir ufør. 

Anonymkode: d6462...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere bolig sammen og har barn, vil jeg nesten si at dere er nødt til å ha livsforsikring (død/uføre). Utrolig kjedelig å måtte selge huset om en av dere dør/blir ufør. 

Anonymkode: d6462...d0f

Skal jeg ha råd til å sitte på huset alene må vi i såfall øke forsikringsutbetalingen, og da blir det ca 650 kroner/måneden i forsikring for oss to. Nesten 8000 i året. Syns det var ganske dyrt, jeg. :ph34r:

TS

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23, barnløs og eier ikke noe. Men jeg har fortsatt livsforsikring, så ja jeg synes vel dere bør ha det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 23, barnløs og eier ikke noe. Men jeg har fortsatt livsforsikring, så ja jeg synes vel dere bør ha det også.

Hvorfor har du det, når du ikke ar noen etter deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23, barnløs og eier ikke noe. Men jeg har fortsatt livsforsikring, så ja jeg synes vel dere bør ha det også.

Det er normalt ingen grunn for deg til å ha livsforsikring. Det som skjer om du faller fra, er at dine foreldre får en stor arv. Det har de ikke behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på gruppelivsforsikring og vanlig livsforsikring? Mannen er med i LoFavør, og det er der jeg hentet prisene på livsforsikring.Jeg kan få gruppelivsforsikring i Storebrand via min fagforening, men greier ikke å finne informasjon på hva dette egentlig er. Der oppgis beløpet i G. Bør vi gå for den som er billigst? Mannen min røyker så prisen i LoFavør ble jo justert utifra det, mens på Storebrand gruppeliv er det bare alder? Skjønner lite... :klo: 

TS

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du det, når du ikke ar noen etter deg??

Det er normalt ingen grunn for deg til å ha livsforsikring. Det som skjer om du faller fra, er at dine foreldre får en stor arv. Det har de ikke behov for.

Fordi jeg som vox sier har foreldre! Og jo, de har bruk for arven de. De kan for eksempel velge å bruke pengene på lån, gi dem til en veldedig organisasjon, kreftforskning eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom f.eks. mannen dør, vil det kunne foretas skifte og kona og barnet arver etter fastsatte brøker. Men det vanlige er at kona velger å sitte i uskiftet bo. Hun disponerer da alt som det var hennes (noen begrensninger fins, riktig nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææh, enda mer forvirret. Gruppelivsforsikring på 12 + 10G kommer på cirka 800-1000 kroner per år, mens livsforsikringen til LoFavør var jo på ca 550 pr måned. Hvorfor så stor forskjell??? 

TS

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom f.eks. mannen dør, vil det kunne foretas skifte og kona og barnet arver etter fastsatte brøker. Men det vanlige er at kona velger å sitte i uskiftet bo. Hun disponerer da alt som det var hennes (noen begrensninger fins, riktig nok).

Og man kan sitte i "uskiftet bo" selv om man selger bolig?

TS

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og man kan sitte i "uskiftet bo" selv om man selger bolig?

Ja, så lenge du får en akseptabel pris for det. Du har ikke anledning til å øde arven til barnet ved å gi bort huset! Men vanlig handel og vandel er ikke problematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg forstår at vi bør ha livsforsikring, men har noen en formening om forskjellen på vanlig (flere hundringer i måneden) kontra gruppeliv (flere hundringer i året)?

TS

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg forstår at vi bør ha livsforsikring, men har noen en formening om forskjellen på vanlig (flere hundringer i måneden) kontra gruppeliv (flere hundringer i året)?

TS

Anonymkode: a4896...a61

Du får lite ut av å lete på nett. Det beste er å be om tilbud på begge og få dette tilsendt på mail slik at du kan sammenligne vilkårene.

Gruppelivsforsikringer har (som oftest) nedtrapping. Det vil si at fra en viss alder (typ 55år -avhenger av selskap) så reduseres forsikringssummen litt og litt for hvert år frem til en gitt alder hvor den stopper opp på på x-antall G som du får "beholde" inntil opphørsalder. 

En standard livsforsikring beholder samme forsikringssum (eller økes dersom den har G-regulering.)

 Gjelden deres reduseres jo litt og litt hvert år den også, så dersom dere kun skal sikre bolig så er gruppelivsforsikring et godt valg da de er mer prisgunstig. Ønsker dere å etterlate barna en god slump penger kan det være greiere med en standard livsforsikring.

Har du is i magen kan du jo gå for gruppelivsforsikring nå og kjøpe standard når det nærmer seg nedtrapping. Prisen på standard forsikringen har da sikkert tripplet seg seg og litt til, men lell -du sparer jo en del i året på gruppeliv frem til da.

 

Anonymkode: 0f72a...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiller på frykt - svært få trenger livsforskring. De spiller på at folk flest ikke forstår sannsynlighetsberegning. Men som en som bruker det til alt i livet, så kan jeg si at livsforsikring er ulogisk for dere om dere er to friske mennesker. Ja, noe uforutsett KAN skje. Men det er mye større sjans for at det IKKE skjer dere noe som gjør at en av dere plutselig dør. Om en av dere dør så er det uansett like greit å selge huset. Det er meningsløst å bli boende i et stort hus når man er en hel voksen person mindre (beklager pragmatismen..jeg er ikke så kald og kynisk utenfom når jeg regner på risiko og reward). Da er det økonomisk lønnsomt å bo mindre, til man evnt treffer en ny - da kan man igjen evnt bo i hus. 

At sannsynligheten at en av dere bare skal falle død om de neste 10 årene er nesten ikke til stede. Sjansen for å dø i morgen er 1 : 1 million. Så det er er altså bare 1 av 1 million dager du dør brått. Men man kan også si at man bare dør èn av 30.000 dager (om man blir 80 år gammel i snitt) Du måtte dødd ganske mye oftere før det lønner seg med livsforsikring.

Du kan se på det som med Lotto. Bare at det er omvendt, der får du en gevinst. Døden er i det tilfellet lottogevinsten. Det er helt konge for den som vinner - men alle andre taper, og taper og taper og taper alltid. Sannsynligheten for å vinne i Lotto er så forsvinnende lav at det er helt absurd at folk i det hele tatt gidder. De forstår virkelig ikke sannsynlighet. Så det blir derfor "helt konge" å dø..men for alle de andre (majoriteten) som ikke dør, så vinner de ingenting. 

Man kan si..jo, men hva HVIS? Ja..hva hvis..alt. Da får man ikke levd. 

 

A micromort is a unit of risk measuring a one-in-a-million probability of death (from micro- and mortality). Micromorts can be used to measure riskiness of various day-to-day activities. A microprobability is a one-in-a million chance of some event; thus a micromort is the microprobability of death. The micromort concept was introduced by Ronald A. Howard who pioneered the modern practice of decision analysis. - See more at: http://marginalrevolution.com/marginalrevolution/2013/07/how-big-is-your-chance-of-dying-in-an-ordinary-day.html#sthash.0jp4RhAh.dpuf

Endret av FreeLife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lite ut av å lete på nett. Det beste er å be om tilbud på begge og få dette tilsendt på mail slik at du kan sammenligne vilkårene.

Gruppelivsforsikringer har (som oftest) nedtrapping. Det vil si at fra en viss alder (typ 55år -avhenger av selskap) så reduseres forsikringssummen litt og litt for hvert år frem til en gitt alder hvor den stopper opp på på x-antall G som du får "beholde" inntil opphørsalder. 

En standard livsforsikring beholder samme forsikringssum (eller økes dersom den har G-regulering.)

 Gjelden deres reduseres jo litt og litt hvert år den også, så dersom dere kun skal sikre bolig så er gruppelivsforsikring et godt valg da de er mer prisgunstig. Ønsker dere å etterlate barna en god slump penger kan det være greiere med en standard livsforsikring.

Har du is i magen kan du jo gå for gruppelivsforsikring nå og kjøpe standard når det nærmer seg nedtrapping. Prisen på standard forsikringen har da sikkert tripplet seg seg og litt til, men lell -du sparer jo en del i året på gruppeliv frem til da.

 

Anonymkode: 0f72a...f24

Tusen takk for informativt svar! Jeg tenker som deg, at behovet for livsforsikring vil bli mindre med årene, så det gjør ikke noe med redusert utbetaling i fremtiden. Jeg vil jo også få økt lønn med tiden. 

Jeg har bedt om tilbud, men har ikke hørt noe ennå. 

Ts 

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiller på frykt - svært få trenger livsforskring. De spiller på at folk flest ikke forstår sannsynlighetsberegning. Men som en som bruker det til alt i livet, så kan jeg si at livsforsikring er ulogisk for dere om dere er to friske mennesker. Ja, noe uforutsett KAN skje. Men det er mye større sjans for at det IKKE skjer dere noe som gjør at en av dere plutselig dør. Om en av dere dør så er det uansett like greit å selge huset. Det er meningsløst å bli boende i et stort hus når man er en hel voksen person mindre (beklager pragmatismen..jeg er ikke så kald og kynisk utenfom når jeg regner på risiko og reward). Da er det økonomisk lønnsomt å bo mindre, til man evnt treffer en ny - da kan man igjen evnt bo i hus. 

At sannsynligheten at en av dere bare skal falle død om de neste 10 årene er nesten ikke til stede. Sjansen for å dø i morgen er 1 : 1 million. Så det er er altså bare 1 av 1 million dager du dør brått. Men man kan også si at man bare dør èn av 30.000 dager (om man blir 80 år gammel i snitt) Du måtte dødd ganske mye oftere før det lønner seg med livsforsikring.

Du kan se på det som med Lotto. Bare at det er omvendt, der får du en gevinst. Døden er i det tilfellet lottogevinsten. Det er helt konge for den som vinner - men alle andre taper, og taper og taper og taper alltid. Sannsynligheten for å vinne i Lotto er så forsvinnende lav at det er helt absurd at folk i det hele tatt gidder. De forstår virkelig ikke sannsynlighet. Så det blir derfor "helt konge" å dø..men for alle de andre (majoriteten) som ikke dør, så vinner de ingenting. 

Man kan si..jo, men hva HVIS? Ja..hva hvis..alt. Da får man ikke levd. 

 

A micromort is a unit of risk measuring a one-in-a-million probability of death (from micro- and mortality). Micromorts can be used to measure riskiness of various day-to-day activities. A microprobability is a one-in-a million chance of some event; thus a micromort is the microprobability of death. The micromort concept was introduced by Ronald A. Howard who pioneered the modern practice of decision analysis. - See more at: http://marginalrevolution.com/marginalrevolution/2013/07/how-big-is-your-chance-of-dying-in-an-ordinary-day.html#sthash.0jp4RhAh.dpuf

Det handler jo ikke bare om sannsynlighetsregning, men også om å vurdere kostnaden ved at det usannsynlige skjer. Mannen min er en del eldre enn meg, og har dårligere helse, så sannsynligheten er jo større enn for deg. 

Det er heller ikke det å selge huset som er problemet, men at hvis han dør, så vil jeg ikke ha råd til bolig med to soverom! Med barn på vei syns jeg faktisk det hadde vært greit å vite at jeg ikke havner i en bitteliten leilighet uten eget rom til barnet hvis det verst tenkelige skulle skje. Mannen min vil derimot greie seg helt greit, men forsikring for meg koster jo ingenting. 

Ts 

Anonymkode: a4896...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...