Gå til innhold

Ville det ikke vært bedre om man droppet gaver til voksne i jula


Gjest Gjest_Obi-Wan Kenobi

Anbefalte innlegg

 Her kjøper vi bare gaver til de under 18. Oss voksne ender alltid opp med noen smågaver uansett. I år har jeg kjøpt nye blomstervaser til meg selv som jeg har pakket inn og som havner under treet :laugh: Og så får jeg av mamma og pappa

Anonymkode: da95b...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Keikolina

Helt enig, sier gang på gang år etter år at jeg ikke vil ha gaver. Men mine bønner blir aldri besvart. Har nok ræl. Folk vil jo ikke respektere det heller.  Hadde vært bedre at de heller hadde gitt mer til barna i stedet. De har glede av det.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig! Jeg elsker å få gaver, like mye som å gi, og det er fortsatt høydepunktet på julaften for meg. Det trenger ikke være flotte, dyre ting, men det er jo bare så koselig å åpne en pakke jeg vet det ligger mye omtanke bak - noe som er spesielt til meg. Synes også det er hyggelig å føle andres forventning, eller enda bedre - en som egentlig ikke forventet noenting, men som ble oppriktig glad for noe jeg ga bort.

Noen pliktgaver blir det jo innimellom, men jeg forsøker å se på det som en utfordring. Kanskje hvis jeg lærer personen bedre å kjenne, kan jeg komme på noe vedkommende virkelig vil bli glad for. Om ikke så har h*n/jeg alltids bruk for en eske med konfekt eller dusjprodukter.

Har forståelse for at andre synes det blir styr og mas med gaver. Det hender jeg synes det blir mye styr selv - særlig hvis jeg har startet litt for sent :fnise: -  men når julaften endelig kommer så er det verdt det, og jeg kan ikke engang se for meg en jul uten gaver. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke gaver til alle voksne jeg kjenner, men jeg gir til noen. Eksempelvis tanta mi som jeg tilbringer julaften sammen med, hun får gave. Det får de andre voksne jeg er med på julaften. Utover det er det mange venner jeg ikke gir gave til, jeg gir heller ikke til kolleger og fjern slekt. Nieser og nevøer får gave.

Anonymkode: d0af2...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det sånn at vi kjøper til de vi feirer med og søsken som ikke har egne barn enda, pluss besteforeldre. Da kjøper vi til voksne og barn som vi feirer jul med (pluss noen av søskenbarna som er nære venner med våre barn) pluss noen nære vennepar. 

Anonymkode: 5ffc8...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å foreslå familiegaver hos oss. Og da helst at det er en opplevelse for familien sammen, eller f.eks et spill som samler alle. Dette pga at jeg er litt imot forbrukssamfunnet, at man kjøper en haug man ikke trenger, og selv om det gamle fungerer ypperlig kjøper man nytt. Ikke bra i et miljøperspektiv, og heller ikke bra at mange av tingene vi kjøper er produsert av barnehender i Asia. Samtidig la jeg merke til at under fjorårets julefeiring var 3-åringens reaksjon "er denne til -meg-?", uansett hva som var i pakken, innholdet var ikke så viktig. Innholdet i pakkene ble ganske snart glemt, men det at pakkene var til henne var stor stas. Altså er det ett fett om man kjøper dyre greier, i alle fall til de minste. Det er gleden over at noen tenker på en som er det viktige. Om det er hjemmebakte julekaker eller dukke og dukkevogn, samma det. Da er det greit å kutte ned på plastikken. Litt moro skal man unne seg, men overforbruk er ikke nødvendig for å ha en fin jul.

Hos oss har vi praktisert få, men nyttige gaver. Dvs vi spleiser på noe hver enkelt virkelig ønsker seg. Trenger noen noe som er litt dyrt går vi sammen flere. Da vet vi at gaven blir brukt og at den er ønsket. 

Jeg sier ikke at gaver bare skal være fornuftige. Men skal jeg kjøpe noe til noen jeg ikke kjenner så godt ender det ofte med spiselige ting eller nyttegjenstander som man uansett bruker. 

Anonymkode: 7f43a...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig, sier gang på gang år etter år at jeg ikke vil ha gaver. Men mine bønner blir aldri besvart. Har nok ræl. Folk vil jo ikke respektere det heller.  Hadde vært bedre at de heller hadde gitt mer til barna i stedet. De har glede av det.

Om du sier du ikke vil ha gaver får du likevel, av den grunn at folk ikke vil "glemme" deg eller ikke være hyggelige. Det er noe sosialt over det å gi gaver, selv om man ikke trenger det. Si heller at du ønsker deg "garn til å strikke gensere av" eller en donasjon til en organisasjon du støtter. Ikke fnys av gavehysteriet, men før pengene i den retningen du ønsker. Du kan også si "jeg ønsker meg en kveld sammen med deg hvor vi gjør noe hyggelig". Da kan du være heldig å få teaterbilletter og tid sammen. Og det er jo strengt tatt det vi trenger.

Anonymkode: 7f43a...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen foreldre, og barna mine er foreløpig for unge til å tenke på gave til meg. Så de to gavene jeg får (en fra min søster og en fra en venninne) setter jeg umåtelig stor pris på å få.

Anonymkode: 7bb3c...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kutta ut gaver, men da 100%! Hadde ikke giddi å kjøpe dyre gaver til unger hvis jeg ikke får en dritt tilbake. Høres utakknemlig ut ja, men det blir ganske mye penger gjennom et år med bursdagsgave og julegave til nevøer og nieser. Synes og at da blir det mer "jula er kun for barn". Barn får dessuten mer enn nok, og synes leker og slikt er av dårlig kvalitet nå til dags. Jeg setter pris på de gavene jeg får, det er koselig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Om du sier du ikke vil ha gaver får du likevel, av den grunn at folk ikke vil "glemme" deg eller ikke være hyggelige. Det er noe sosialt over det å gi gaver, selv om man ikke trenger det. Si heller at du ønsker deg "garn til å strikke gensere av" eller en donasjon til en organisasjon du støtter. Ikke fnys av gavehysteriet, men før pengene i den retningen du ønsker. Du kan også si "jeg ønsker meg en kveld sammen med deg hvor vi gjør noe hyggelig". Da kan du være heldig å få teaterbilletter og tid sammen. Og det er jo strengt tatt det vi trenger.

Anonymkode: 7f43a...432

Ikke strikker jeg og støtter ingen organisasjon. Er ikke på teater eller kino. Blir vanskelig å finne på noe alternativt ha ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det får hver familie finne ut av selv. Blir feil å bare skulle gi og gi, det samme med å kun få og få. Dersom mitt søsken hadde fått barn nå, hadde jeg gitt til barnet og mitt søsken hadde gitt en gave til meg. Grei ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min del av familien har vi bestemt at vi bare skal gi gaver til barna i år og at vi skal reise på en helgetur på en hytte på nyåret istedet for gaver. Nå har alle oss tre søstre 2 barn hver så da er det ikke noe urettferdig i forhold til å handle til bare barn, og i tillegg får vi en fantastisk opplevelse sammen! Vi gjorde det samme ifjor og det var stor suksess! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som ts; dropper gjerne gavene oss voksne i mellom. Har faktisk fått slutt på gaver mellom oss voksne søsken, det var jo bare fjas og tull uansett. 

I tillegg har jeg sagt klart ifra om at mine barn ikke trenger å få alle disse gavene fra onkler og tanter, besteforeldre og oldeforeldre, for mye av det er udugelige plastleker som barna egentlig ikke setter særlig pris på. Likevel havner disse gavene under treet hvert bidige år, og det er jeg som mor som ser hvor fort interessen for disse lekene faller. Min barnløse bror hadde virkelig ikke trengt å kjøpe gaver til barna mine; det er uansett bare billig dritt som går i stykker etter to timers lek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...