Gå til innhold

Ulovlig utleie - få igjen penger fra husvert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leier en kjelleretasje på 110 kvadrat med to venninner der kravene til lys og utsyn ikke er oppfylt . Vi ønsker selvfølgelig å anmelde utleier men hvilke rettigheter har vi på å få tilbake penger? Ulovlig utleie tas ganske alvorlig?

Anonymkode: db1e2...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest solavskjerming

Dere har jo selv valgt å bo der? Vil Ikke tro det er mulig å få igjen  pengene når dere med åpne øyne har inngått kontrakt med utleier. Dette mener jeg går under leietakers undersøkelsesplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra til kommunen.

 

Tviler på at dere vil få tilbake pengene deres da det også er deres plikt å undersøke stedet før innflytting.

Anonymkode: 3327c...607

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra til kommunen.

 

Tviler på at dere vil få tilbake pengene deres da det også er deres plikt å undersøke stedet før innflytting.

Anonymkode: 3327c...607

Har lest at så lenge det er ulovlig så gjelder det ikke at man selv skulle ha sett det. At man skulle ha sett mangler gjelder kun ting som f.eks utstyr som ikke fungerer, vaskemaskin og slikt.

Anonymkode: db1e2...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo selv valgt å bo der? Vil Ikke tro det er mulig å få igjen  pengene når dere med åpne øyne har inngått kontrakt med utleier. Dette mener jeg går under leietakers undersøkelsesplikt.

Så lenge utleien er ulovlig så har ikke utleier noen rettigheter. Har sett at det er mulig å få bøter for ulovlig utleie, selvom personen har sett stedet.

http://www.nrk.no/livsstil/ulovlig-utleie-kan-koste-deg-dyrt-1.7796501

Anonymkode: db1e2...da2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge utleien er ulovlig så har ikke utleier noen rettigheter. Har sett at det er mulig å få bøter for ulovlig utleie, selvom personen har sett stedet.

http://www.nrk.no/livsstil/ulovlig-utleie-kan-koste-deg-dyrt-1.7796501

Anonymkode: db1e2...da2

Stikkordet her er KAN.

TS, dere kikker vel etter annet sted å bo regner jeg med? Dersom dere melder fra og leiligheten ikke møter kravene, så må dere ut på dagen.

Anonymkode: 3327c...607

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss

Leier en kjelleretasje på 110 kvadrat med to venninner der kravene til lys og utsyn ikke er oppfylt . Vi ønsker selvfølgelig å anmelde utleier men hvilke rettigheter har vi på å få tilbake penger? Ulovlig utleie tas ganske alvorlig?

Anonymkode: db1e2...da2

Dette er noe av det væste jeg har hørt på lenge,dere har jo selv valgt å bo der :(

Ellers kan jeg si at er leilighet ikke godkjent så blir dere kastet ut og utleier får ingen problem annet en at han må finne nye leieboere :)

Utrolig mange leiligheter rundt forbi er ikke godkjent,de som komunen reagerer på er de som er brannfeller,ikke de som utsikten ikke er god nok,disse leilighetene får ofte disp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har vært dumme, fortsetter å være det - kan vi få pengene igjen?" 

 

Nei.

Anonymkode: a6450...69d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det væste jeg har hørt på lenge,dere har jo selv valgt å bo der :(

Ellers kan jeg si at er leilighet ikke godkjent så blir dere kastet ut og utleier får ingen problem annet en at han må finne nye leieboere :)

Utrolig mange leiligheter rundt forbi er ikke godkjent,de som komunen reagerer på er de som er brannfeller,ikke de som utsikten ikke er god nok,disse leilighetene får ofte disp.

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Har du noe link til at noen får dispensasjon? Et krav er et krav! Det er ikke VI som er frekke, det er folk som tar penger for ulovligheter som er frekk. Er vi frekke om vi selges en bil som ikke fungerer og klager også da eller? Se den nederste leiligheten i linken, den ser helt fin ut men er likevel ulovlig og får ikke dispensasjon. Kan du forklare det? Nei, tenkte meg det. Fordi INGEN får dispensasjon. En lov er en lov.

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/

Anonymkode: db1e2...da2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Har du noe link til at noen får dispensasjon? Et krav er et krav! Det er ikke VI som er frekke, det er folk som tar penger for ulovligheter som er frekk. Er vi frekke om vi selges en bil som ikke fungerer og klager også da eller? Se den nederste leiligheten i linken, den ser helt fin ut men er likevel ulovlig og får ikke dispensasjon. Kan du forklare det? Nei, tenkte meg det. Fordi INGEN får dispensasjon. En lov er en lov.

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/

Anonymkode: db1e2...da2

Golddigger tendenser har du i hvertfall nok av. Stakkers lommeboken til den som blir sammen med deg...

Anonymkode: dc6eb...162

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golddigger tendenser har du i hvertfall nok av. Stakkers lommeboken til den som blir sammen med deg...

Anonymkode: dc6eb...162

eh altså..

Anonymkode: 3a85a...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan naturligvis varsle aktuelle instanser, men konsekvensen blir i all hovedsak at dere blir brått husløse. Huseier kan få mulkt, men det billigste for ham/henne er å bare kaste ut leietakerne slik at leiligheten ikke lengre leies ut.

 

Anonymkode: c9fc8...7f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig innstilling, men men... 

Det som mest sannsynlig skjer hvis dere gir kommunen beskjed om at dere leier en ulovlig leilighet (og at den faktisk er ulovlig) er at dere må flytte ut på dagen og utleier får en engangsbot på 15.000 kr + evt dagbøter. Dere kan da i prinsippet kreve at huseier betaler for et annet husrom i oppsigelsesperioden deres. Men hvordan skal dere få huseier som er forbannet på dere til å frivillig betale for dere? Selv om dere har retten på deres side kan det bli vanskelig! 

Om leiligheten er i "farlig" tilstand kan man gå til sak mot utleier og kreve tilbake all husleie. MEN for å få det til må dere gå rettens vei, og det er både dyrt og langtekkelig. I tillegg vil nok mest sannsynligvis ikke retten gi dere medhold med mindre dere kan bevise at det var fare for liv og helse. 

Før dere gjør noe overilt bør dere sjekke med kommunen om huset dere bor i har godkjent utleie eller ikke. Hvis huset ble bygd for flere år siden så er det datidens byggeskikk som gjelder. Og hvis det er en åpning (f.eks låst dør eller mulighet til å sette på en dør inn mot leiligheten til hoveddelen), så er leiligheten en del av hoveddelen å betrakte og det er mye mildere regler for lys og utsyn. Dvs da er den ikke ulovlig! 

Hvorfor ikke bare si opp leiligheten og finne noe nytt?? Ja, rett skal være rett, men det blir fort MYE unødvendig styr. Og hvis det ikke er mugg og ikke fare for liv og helse generelt, men kun lite lys og utsyn, er det virkelig verdt det?? 

Anonymkode: f44a9...8ac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier en kjelleretasje på 110 kvadrat med to venninner der kravene til lys og utsyn ikke er oppfylt . Vi ønsker selvfølgelig å anmelde utleier men hvilke rettigheter har vi på å få tilbake penger? Ulovlig utleie tas ganske alvorlig?

Anonymkode: db1e2...da2

Du vil måtte flytte og du får ingen penger!!

Det er ikke ulovlig å leie ut - det er ulovlig å leie ut som bolig.

Leid har dere gjort uansett. Skulle det vært gratis, mener du??

Anonymkode: 14350...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lipgloss

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Har du noe link til at noen får dispensasjon? Et krav er et krav! Det er ikke VI som er frekke, det er folk som tar penger for ulovligheter som er frekk. Er vi frekke om vi selges en bil som ikke fungerer og klager også da eller? Se den nederste leiligheten i linken, den ser helt fin ut men er likevel ulovlig og får ikke dispensasjon. Kan du forklare det? Nei, tenkte meg det. Fordi INGEN får dispensasjon. En lov er en lov.

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/

Anonymkode: db1e2...da2

:) jeg bor i stavanger og leier ut en ikke godkjent leilighet selv,i stavanger begynte dem å få bukt med ikke godkjente leiligheter,men enden på visa var at de kun tok brannfellene,kan si såpass at nav dekker leie for mange som bor i ikke godkjente leiligheter med vel viten,hadde de stoppet alle leiligheter som ikke er godkjente så hadde det blitt et stort problem her i stavanger :)

Ja jeg vet veldig godt hva jeg snakker om har drevet med utleie i 15 år nå,og ja det blir gitt disp til leiligheter som mangler feks utvendig bod,utsyn,og egen parkplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Har du noe link til at noen får dispensasjon? Et krav er et krav! Det er ikke VI som er frekke, det er folk som tar penger for ulovligheter som er frekk. Er vi frekke om vi selges en bil som ikke fungerer og klager også da eller? Se den nederste leiligheten i linken, den ser helt fin ut men er likevel ulovlig og får ikke dispensasjon. Kan du forklare det? Nei, tenkte meg det. Fordi INGEN får dispensasjon. En lov er en lov.

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/

Anonymkode: db1e2...da2

Dere har vel hatt tak over hodet, noe som må ha vært målet hele tiden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel dere som leieboere som er utspekulerte å prøver å sko dere på huseier. Opererer dere vanligvis sånn for å slippe unna deler av husleie?

Lurer på hvorfor du spør om råd her på KG. Du tåler jo ikke svar som ikke sier at dere har krav på penger fra utleier. 

Anonymkode: 14c6e...104

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle dere få noe penger? Det som skjer når dere melder fra er at dere må flytte og utleier får en bot. 

Anonymkode: 60d06...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...