Gå til innhold

Foreldre pålagt dugnader til veldedige formål


Liten pike

Anbefalte innlegg

Synes det er flott at skole og kulturtilbud lærer barn om veldedighet og hvordan barna kan bidra for å hjelpe. Men de siste årene har jeg merket litt vel stor iver etter å gi til veldidige formål og kjenner jeg reagerer når foreldre blir pålagt å hjelpe til på dugnader(salg, bake kaker og trakte kaffe) gjennom skolen der alt overskudd går til f.eks Sos barnebyer. Synes også det er litt synd at barna ikke sitter igjen med noe selv, men må gi alt bort. Dette gjelder også barnekoret våre barn er med i, alt overskudd går til Frelsesarmeen. Foreldre må kake skuffkake/boller og trakte kaffe,  hjelpe til med billettsalg og salg i pausen på konserten. Ingen penger går til korkassen og vi må betale ekstra når ungene skal på f.eks korhelg. Er det ikke vanlig at foreldre er med på dugnader som skal  være med å finansiere fritidsaktivitetene lengre ? Hva tenker andre om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hvorfor skulle ikke det gjelde foreldre også når barn og unge også blir tvunget til dette i samband med skole og sånn? 

Anonymkode: 7995d...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fullstendig uaktuelt å delta på for oss her huset. 

Anonymkode: f2f46...a31

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært forbudt. Visse ting bør være frivillig.

Jeg er møkklei av å støtte opp om penger som skal ut av landet, vi trenger hjelp til mange her i landet også 😡

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte må du delta?

Jeg har ingenting imot prinsippet, synes det er flott at barna lærer å se lenger enn sin egen nesetipp. Men det er klart, hvis det forventes at man stiller opp i hytt og pine ville jeg blitt irritert. Noen timer en gang eller to i året (per aktivitet) ser jeg ikke noe galt i.

Anonymkode: 30b65...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig! Enkelte av de veldedige formålene vi har hatt dugnader for, har jeg ikke spesielt sansen for. Altså, mye penger inn til administrasjon og spesielt irriterende er det at det ALDRI kommer informasjon om hva vårt bidrag egentlig utrettet. Ble det opprettet nye skoleplasser i Afrika? Ble det bevart noen kvadratmeter regnskog pga vår innsats? Aner ikke. Og det er ganske mange penger de samler inn på slike dager.  Tipper det sitter noen korrupte politikere og businessmen rundt om i verden og røyker feite sigarer sponset av foreldre og barn ved XXX skole.

Anonymkode: b1e3a...870

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke snakk om voldsomt mange timer dugnad i året, men med en allerede hektisk hverdag med små barn gjør det ikke tidsklemmen særlig mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempe bra jeg! Det er viktig å lære barn å hjelpe andre. Noe vi alle bør ta oss tid til.

Ser du virkelig på påtvunget veldedighet, uten mulighet til å velge formål, som positivt?

Jeg har ikke barn, men jeg kan love at det der hadde vært en va kampene jeg hadde valgt å ta. Barna skulle fått lært om veldedighet i praksis hjemme, både med fadderbarn i barneby, diverse fakkeltog og å gi til Julegrytene nå før jul.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at skole og kulturtilbud lærer barn om veldedighet og hvordan barna kan bidra for å hjelpe. Men de siste årene har jeg merket litt vel stor iver etter å gi til veldidige formål og kjenner jeg reagerer når foreldre blir pålagt å hjelpe til på dugnader(salg, bake kaker og trakte kaffe) gjennom skolen der alt overskudd går til f.eks Sos barnebyer. Synes også det er litt synd at barna ikke sitter igjen med noe selv, men må gi alt bort. Dette gjelder også barnekoret våre barn er med i, alt overskudd går til Frelsesarmeen. Foreldre må kake skuffkake/boller og trakte kaffe,  hjelpe til med billettsalg og salg i pausen på konserten. Ingen penger går til korkassen og vi må betale ekstra når ungene skal på f.eks korhelg. Er det ikke vanlig at foreldre er med på dugnader som skal  være med å finansiere fritidsaktivitetene lengre ? Hva tenker andre om dette?

Jeg har ingen barn, men det der hadde irritert vettet av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Ser du virkelig på påtvunget veldedighet, uten mulighet til å velge formål, som positivt?

Jeg har ikke barn, men jeg kan love at det der hadde vært en va kampene jeg hadde valgt å ta. Barna skulle fått lært om veldedighet i praksis hjemme, både med fadderbarn i barneby, diverse fakkeltog og å gi til Julegrytene nå før jul.

Ja, jeg ser på det som noe positivt. For de som klager er ofte de som ikke gir hverken til sos-barnebyer eller byens fattigste. Som kun bryr seg om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser på det som noe positivt. For de som klager er ofte de som ikke gir hverken til sos-barnebyer eller byens fattigste. Som kun bryr seg om seg selv.

Men det er da et valg man står fritt til å ta. At skolen skal være en slags Margrethe Munthe-figur overfor foreldre vedr hva man velger å bruke fritiden og opptjent lønn til hører ingen steder hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ser på det som noe positivt. For de som klager er ofte de som ikke gir hverken til sos-barnebyer eller byens fattigste. Som kun bryr seg om seg selv.

Dette er kun antagelser fra din side, og det bør man simpelthen holde seg for god for. For meg er det et forbasket viktig poeng at jeg selv skal få velge hvilken veldedige formål jeg skal støtte Jeg støtter f.eks. ikke Frelsesarmeen pga dere synes på homofili og jeg er heller ikke kristen - mao det passer ikke for meg.

Anonymkode: c2c38...47c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun antagelser fra din side, og det bør man simpelthen holde seg for god for. For meg er det et forbasket viktig poeng at jeg selv skal få velge hvilken veldedige formål jeg skal støtte Jeg støtter f.eks. ikke Frelsesarmeen pga dere synes på homofili og jeg er heller ikke kristen - mao det passer ikke for meg.

Anonymkode: c2c38...47c

Jeg er enig med deg. Jeg vil velge ut hvem jeg skal støtte og ikke. Frelsesarmeen er ikke en av dem jeg ønsker å støtte og da hadde det blitt vanvittig irriterende å måtte støtte dem med tvang. 

Anonymkode: aa694...603

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke det vanlig i det hele tatt - faktisk er det så uvanlig at jeg sitter og tenker for meg selv "stemmer dette? Dugnad til inntekt for ymse veldedige formål som ikke har noe med barnets aktiviteter å gjøre?"

Her er det dugnad til inntekt for det som barnet faktisk er med på. Det vil da si barnets idrettslag/skole/barnehage/korps/speider etc.

Det ville blitt oppvask her i hvert fall om foreldre skal tvinges til å ha dugnad for ting som ikke vedkommer barnet eller lokale tiltak. Helt enig med anonym over her at man bør da få velge selv hvilke veldedige formål man vil støtte. Noe annet blir bare frekt. Likeledes med de antagelsene om at de som klager er de som aldri gir til noe. Det vet man rett og slett ikke.

 

 

Anonymkode: 65813...165

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...