Gå til innhold

Gavekort på mat fra NAV. En kassadames opplevelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik er det allerede, Nav har mulighet til å porsjonere ut pengene til livsopphold som de vil. Ned til 200 kr annenhver dag, som er det mest ekstreme tilfellet jeg har sett. 

Butikken har sagt ja til å være med på dette da. Rekvisisjonen skrives ut til en lokal dagligvare, som får refundert pengene hos Nav, og har sagt ja til å ta dette ansvaret. Høres dog ut som opplæringen har vært så-som-så der TS jobbet. 

Anonymkode: 4a202...559

Ok, skjønner da har jo butikken i det minste tatt et aktivt valg om å være med, forstod det først slik at det var noe som var pålagt av NAV uten videre.

Men jeg syntes ikke selve ideen er noe bedre av den grunn. Å gamble med sine ansattes sikkerhet fordi man skal hjelpe NAV å gjøre jobben sin hadde jeg hvertfall selv aldri godtatt som butikksjef. 

Anonymkode: 37570...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så sinnsykt mye bullSHIT mange her skriver! Først det heter ikke nav kort, nav GAVEKORT? Kaller du det en presang i fra staten da eller? Det heter rekvisisjon men ok. Jeg var 18 år, uten jobb og hadde droppa ut eller falt ut av skolen. Jeg måtte jo ha noe inntekt, moren min ville selvsagt ha noen kr av meg for å bo hjemme under hennes tak. Jeg fikk utbetalt livsopphold på det laveste som er kravet for ett menneske i følge loven, dette var den knappe 4000 hvor 1500 gikk til mor som leie av rom, jeg kjøpte min egen mat eller bidro med mat i huset, hadde telefon regning som andre, busskort på 500 for jeg ble jo sendt i praksis av nav. Disse 4000 holdt ikke i en mnd for en 18 år gammel jente. Jeg pleide da og søke om nødhjelp og fikk da utbetalt en hvis sum frem til neste livsopphold kom eller så fikk jeg rekvisisjon på mat ifra Rema 1000 som 18 år gammel, hvor faens flaut var ikke det? Dette fikk jeg fordi jeg klarte å bruke opp 4000 før neste utbetaling så nav beskyldte meg for å være narkoman. Jeg sendte inn klage men fikk forsatt rekvisisjon på mat ifra nav istedet for penger fikk jeg 2 lapper på 1800 2 ganger i mnd + 1500 for leie til min mor. Så jeg skjønner han kunden at han vil ha røyk for de resterende kr. Nav vil uansett se at han har fått røyk da nav krever kvittering for at du skal få ny lapp. Hilsen jente 23 som syns nav er ett bedriten sted som kaster penger etter visse folk men de som virkelig vil får ingenting

Anonymkode: e7371...ad3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

 

http://www.nrk.no/mr/fekk-sparerad-pa-nav-om-a-ete-hos-vener-og-surfe-pa-nett-pa-jobb-1.12560377

på økonomi-kurset hos NAV så får kurs-deltakerne beskjed om å spise middag hos venner / bekjente, dusje på treningsstudio. Samt surfe på internett på jobben, i stedet for å gjøre dette hjemme.

men å betale for dyre treningsstudio er vel neppe særlig økonomisk? og hvordan skal folk som er arbeidsledige, drive internett-surfing på en jobb de ikke har? å spise middag hos noen du kjenner fungerer kanskje en gang eller to. Men hva om vennene dine ikke er interessert (eller selv har råd) til å forsyne deg med gratis mat i det uendelige?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om ikke det ta imot matkuponger, ikke GAVEKORT, er nedverdigende nok i seg selv, skal skal man altså på totalt idiotiske økonomikurs som beskrevet over her. Og så er dere mer opptatt av sikkerheten til kassadamer enn verdigheten til den som mottar penger fra nav? Flere her hadde hatt godt av å havne noen måneder på Nav selv og se hvordan det egentlig er. 

Anonymkode: 2f0d4...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sinnsykt mye bullSHIT mange her skriver! Først det heter ikke nav kort, nav GAVEKORT? Kaller du det en presang i fra staten da eller? Det heter rekvisisjon men ok. Jeg var 18 år, uten jobb og hadde droppa ut eller falt ut av skolen. Jeg måtte jo ha noe inntekt, moren min ville selvsagt ha noen kr av meg for å bo hjemme under hennes tak. Jeg fikk utbetalt livsopphold på det laveste som er kravet for ett menneske i følge loven, dette var den knappe 4000 hvor 1500 gikk til mor som leie av rom, jeg kjøpte min egen mat eller bidro med mat i huset, hadde telefon regning som andre, busskort på 500 for jeg ble jo sendt i praksis av nav. Disse 4000 holdt ikke i en mnd for en 18 år gammel jente. Jeg pleide da og søke om nødhjelp og fikk da utbetalt en hvis sum frem til neste livsopphold kom eller så fikk jeg rekvisisjon på mat ifra Rema 1000 som 18 år gammel, hvor faens flaut var ikke det? Dette fikk jeg fordi jeg klarte å bruke opp 4000 før neste utbetaling så nav beskyldte meg for å være narkoman. Jeg sendte inn klage men fikk forsatt rekvisisjon på mat ifra nav istedet for penger fikk jeg 2 lapper på 1800 2 ganger i mnd + 1500 for leie til min mor. Så jeg skjønner han kunden at han vil ha røyk for de resterende kr. Nav vil uansett se at han har fått røyk da nav krever kvittering for at du skal få ny lapp. Hilsen jente 23 som syns nav er ett bedriten sted som kaster penger etter visse folk men de som virkelig vil får ingenting

Anonymkode: e7371...ad3

DETTE! Dette burde alle lese og ta til seg! 

Anonymkode: 2f0d4...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål.. ganske flaut men la gå. 

Er 26 år, mottar aap og bostøtte. Noen måneder er tyngre enn andre på grunn av medisiner som koster flesk. Samtidig som at jeg må ta buss hit og dit (altså til behandling, lege, sykehus, nav etc). Noen måneder sliter jeg veldig med å få endene til å møtes, og det går da utover mat. 

Hvem får slike matkuponger? Er det flaut å bruke? Går det an å bruke de hos coop obs og bruke express systemet slik at kassadamen ikke må se at JEG har slik fattigmanskupong? 
Hvordan får jeg det?
Jeg kunne ha trengt det. 2000kr hadde reddet meg i ihvertfall et halvt år! 
For det er 500kr en måned, 200kr en annen måned etc.
Noen måneder må jeg kun spise nudler til middag (det koster 3 kr per måltid). 
Biff, kyllingfilet eller annet kjøtt har ikke penger til. Hamburger fra Sverige er det eneste. Pølser har blitt så dyrt at det har jeg ikke råd til lengre. Kjøttdeig er det eneste jeg kjøper, for jeg får to måltider utav en kjøttdeigpakke. Noen ganger 3. 
 

Anonymkode: d7f12...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som om ikke det ta imot matkuponger, ikke GAVEKORT, er nedverdigende nok i seg selv, skal skal man altså på totalt idiotiske økonomikurs som beskrevet over her. Og så er dere mer opptatt av sikkerheten til kassadamer enn verdigheten til den som mottar penger fra nav? Flere her hadde hatt godt av å havne noen måneder på Nav selv og se hvordan det egentlig er. 

Anonymkode: 2f0d4...05a

Hva har verdigheten til mottaker med sikkerheten til de kasseansatte å gjøre? Dette er jo ikke faktorer som er relaterte og det er jo ikke den kasseansatte som bestemmer at mottakeren av offentlig ytelse skal få det som matkupong og ikke penger. 

Og ja, sikkerheten til butikkansatte er like fullt et problem når de i praksis blir satt til å håndheve NAV's regler. Hadde jeg vært butikksjef hadde jeg aldri godtatt det. 

Anonymkode: 37570...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål.. ganske flaut men la gå. 

Er 26 år, mottar aap og bostøtte. Noen måneder er tyngre enn andre på grunn av medisiner som koster flesk. Samtidig som at jeg må ta buss hit og dit (altså til behandling, lege, sykehus, nav etc). Noen måneder sliter jeg veldig med å få endene til å møtes, og det går da utover mat. 

Hvem får slike matkuponger? Er det flaut å bruke? Går det an å bruke de hos coop obs og bruke express systemet slik at kassadamen ikke må se at JEG har slik fattigmanskupong? 
Hvordan får jeg det?
Jeg kunne ha trengt det. 2000kr hadde reddet meg i ihvertfall et halvt år! 
For det er 500kr en måned, 200kr en annen måned etc.
Noen måneder må jeg kun spise nudler til middag (det koster 3 kr per måltid). 
Biff, kyllingfilet eller annet kjøtt har ikke penger til. Hamburger fra Sverige er det eneste. Pølser har blitt så dyrt at det har jeg ikke råd til lengre. Kjøttdeig er det eneste jeg kjøper, for jeg får to måltider utav en kjøttdeigpakke. Noen ganger 3. 
 

Anonymkode: d7f12...a1b

TS her. 

Gavekort var kanskje feil ord å bruke, men kom ikke på et annet ord som beskrev det. Som sagt er det noen år siden.

Men flaut er det nok absolutt ikke nei. Vi hadde mange kunder med slike kort og for meg var det egentlig ikke noen forskjell om de betalte med bankkort, kontanter, navrekvisjon eller bedriftkonto, det eneste jeg egentlig tenkte over når de brukte navrekvisjon var om jeg slo inn røyk og alkohold ( og selvsagt som jeg nevnte da, biffer og ekstremt dyre varer som vanlige folk ikke tar seg råd til daglig)..Men ellers blir man seg ikke overhodet :) 

Tviler på at du kan bruke express systemet da det er restriksjoner på hva du kan handle og jeg tviler på at det er noen kassadame/menn som ser på det som en fattigmannskupong. Folk er på forskjellige stadier i livet og av og til er det rett og slett slik at noen trenger litt ekstra hjelp for å få det til å gå i rundt. Vi er heldige som har det slik i norge at de som trenger hjelp kan få det. Denne tråden var absolutt ikke myntet på de som faktisk har bruk for hjelp og bruker hjelpen nogenlunde fornuftig :)

 

Anonymkode: 1fa5c...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vennepar som stadig klager over hvor lite nav utbetaler, hvor drittsekk nav er som vil se kontoutskrifter og kvitteringer, og hvor vanskelig det er å klare seg på stønader av diverse slag. De lever ganske sparsommelig når det gjelder husvære, klær, transport og mat, men bruker til gjengjeld enorme summer på spesialøl fra polet. Når vi andre tar med oss en flaske vin eller en sixpack med øl på vors, så stiller disse med 6-7 poløl til 150 kr flaska, gjerne fra bestillingsutvalget. Og dette drikkes mens de klager over dårlig råd  :rolleyes: mange evner rett og slett ikke å se hvor pengene tar veien

 Jeg har gått mye sulten jeg, pga lave nav-utbetalinger. Og jeg er ikke spesielt dårlig med økonomi.

Anonymkode: 2f0d4...05a

Etter å ha sett det meste av Hellstrøm rydder opp hjemme og Luksusfellen Norge og Sverige, så har mange kommet med den kommentaren at de er veldig økonomiske og flinke, og det stemmer i grunnen aldri... Og mange er skikkelig dårlig på planlegging og matinnkjøp, 2000 kr rekker langt i en budsjettmatverden. 

Anonymkode: ecdbb...5b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje NAV heller burde begynne med Luksusfellen-kurs, i steden for alt det andre bortkasta tullet dem finner på?

For eksempel så kan NAV vise en oversikt over budsjett, og heller vise hvor mye penger de forskjellige NAV-brukerne deres bruker på for eksempel alkohol, tobakk og røyk, og så videre.....

Anonymkode: e1c41...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner da har jo butikken i det minste tatt et aktivt valg om å være med, forstod det først slik at det var noe som var pålagt av NAV uten videre.

Men jeg syntes ikke selve ideen er noe bedre av den grunn. Å gamble med sine ansattes sikkerhet fordi man skal hjelpe NAV å gjøre jobben sin hadde jeg hvertfall selv aldri godtatt som butikksjef. 

Anonymkode: 37570...db8

Det er ikke for å hjelpe NAV å gjøre jobben sin. Vi har tre måter vi kan gjøre dette på; 1) at NAV ansatte selv handler mat de antar at bruker liker og kan ha, og overrekker en matpose, 2) at NAV lager en avtale med butikken om et slikt refusjonsopplegg som beskrives her, eller 3) at NAV-ansatt følger bruker på butikken. Sistnevnte er relativt utelukket, både fordi det for de fleste vil oppleves veldig ydmykende og belastende, og av personvernhensyn. Matpose benyttes mange steder, men fører selvsagt til at bruker ikke selv har innvirkning på hva h*n skal få spise den kommende perioden.

Det foreslås økonomikurs, noe som er en fin tanke, men den gruppen dette gjelder er stort sett ikke i stand til å nyttiggjøre seg av et slikt kurs. Dette er de "svakeste stilte", i mangel av et bedre ord, og det dreier seg rett og slett om å sørge for at mennesker har mat til å overleve. Men det er selvfølgelig på ingen måte greit at det går utover butikkansatte som føler seg truet på jobb.

Anonymkode: 76648...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sinnsykt mye bullSHIT mange her skriver! Først det heter ikke nav kort, nav GAVEKORT? Kaller du det en presang i fra staten da eller? Det heter rekvisisjon men ok. Jeg var 18 år, uten jobb og hadde droppa ut eller falt ut av skolen. Jeg måtte jo ha noe inntekt, moren min ville selvsagt ha noen kr av meg for å bo hjemme under hennes tak. Jeg fikk utbetalt livsopphold på det laveste som er kravet for ett menneske i følge loven, dette var den knappe 4000 hvor 1500 gikk til mor som leie av rom, jeg kjøpte min egen mat eller bidro med mat i huset, hadde telefon regning som andre, busskort på 500 for jeg ble jo sendt i praksis av nav. Disse 4000 holdt ikke i en mnd for en 18 år gammel jente. Jeg pleide da og søke om nødhjelp og fikk da utbetalt en hvis sum frem til neste livsopphold kom eller så fikk jeg rekvisisjon på mat ifra Rema 1000 som 18 år gammel, hvor faens flaut var ikke det? Dette fikk jeg fordi jeg klarte å bruke opp 4000 før neste utbetaling så nav beskyldte meg for å være narkoman. Jeg sendte inn klage men fikk forsatt rekvisisjon på mat ifra nav istedet for penger fikk jeg 2 lapper på 1800 2 ganger i mnd + 1500 for leie til min mor. Så jeg skjønner han kunden at han vil ha røyk for de resterende kr. Nav vil uansett se at han har fått røyk da nav krever kvittering for at du skal få ny lapp. Hilsen jente 23 som syns nav er ett bedriten sted som kaster penger etter visse folk men de som virkelig vil får ingenting

Anonymkode: e7371...ad3

Livets harde skole, eller hva? 4000 kr etter husleie er betalt er da veldig overkommelig. Studenter lever gjerne på langt mindre, og dette er lån. Det later til at det er du som ikke har en økonomisk sans. 4000 kr i måneden ikke nok i lommepenger for en 18-åring? Jeg gir meg enda over... Telefonregning er ikke en formue. Etter telefonregning og busskort er betalt kan du likevel sitte igjen med over 3000 kr igjen. Det er ikke rart at NAV reagerte da du klarte å bruke opp dette til neste utbetaling. Enkelte mennesker forstår ikke at forbruk forutsetter inntekt/midler og evner ikke til å tenke langsiktig. 

Hvorfor jobbet du ikke? 

 

 

Anonymkode: 5e9d9...723

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et vennepar som stadig klager over hvor lite nav utbetaler, hvor drittsekk nav er som vil se kontoutskrifter og kvitteringer, og hvor vanskelig det er å klare seg på stønader av diverse slag. De lever ganske sparsommelig når det gjelder husvære, klær, transport og mat, men bruker til gjengjeld enorme summer på spesialøl fra polet. Når vi andre tar med oss en flaske vin eller en sixpack med øl på vors, så stiller disse med 6-7 poløl til 150 kr flaska, gjerne fra bestillingsutvalget. Og dette drikkes mens de klager over dårlig råd  :rolleyes: mange evner rett og slett ikke å se hvor pengene tar veien

Etter å ha sett det meste av Hellstrøm rydder opp hjemme og Luksusfellen Norge og Sverige, så har mange kommet med den kommentaren at de er veldig økonomiske og flinke, og det stemmer i grunnen aldri... Og mange er skikkelig dårlig på planlegging og matinnkjøp, 2000 kr rekker langt i en budsjettmatverden. 

Anonymkode: ecdbb...5b2

Nettopp. Det er gjerne manglende selvinnsikt. At noen med påstår at de er økonomisk flinke, men samtidig ikke har penger nok til mat i utgangen av måneden tror jeg rett og slett ikke et fnugg på før jeg blir motbevist. Det kan hende at dette er reellt i enkelte tilfeller, men som oftest er det ikke det. 

Anonymkode: 5e9d9...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 kr etter husleie er betalt er da veldig overkommelig. Studenter lever gjerne på langt mindre

Nå tror jeg du blingsa. 4000-1500-500= 2000 etter at husleie og transport er betalt. Senere økt til 1800 x 2 - 500 = 3100. Ingen problemer å bruke opp noen av disse beløpene, men det er også fullt mulig å overleve på dette, og det er vel hensikten?

Telefon som nevnes, er nødvendig å ha for at  NAV og andre skal kunne ringe til klienten, Men har en kontantkort, er det faktisk helt gratis å bruke telefonen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet i kassa på butikken hadde jeg tenkt at det ikke var min oppgave å bedrive økonomisk opplæring av Nav klienter og slått inn både dyr biff, øl og røyk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke for å hjelpe NAV å gjøre jobben sin. Vi har tre måter vi kan gjøre dette på; 1) at NAV ansatte selv handler mat de antar at bruker liker og kan ha, og overrekker en matpose, 2) at NAV lager en avtale med butikken om et slikt refusjonsopplegg som beskrives her, eller 3) at NAV-ansatt følger bruker på butikken. Sistnevnte er relativt utelukket, både fordi det for de fleste vil oppleves veldig ydmykende og belastende, og av personvernhensyn. Matpose benyttes mange steder, men fører selvsagt til at bruker ikke selv har innvirkning på hva h*n skal få spise den kommende perioden.

Det foreslås økonomikurs, noe som er en fin tanke, men den gruppen dette gjelder er stort sett ikke i stand til å nyttiggjøre seg av et slikt kurs. Dette er de "svakeste stilte", i mangel av et bedre ord, og det dreier seg rett og slett om å sørge for at mennesker har mat til å overleve. Men det er selvfølgelig på ingen måte greit at det går utover butikkansatte som føler seg truet på jobb.

Anonymkode: 76648...e9a

Nettopp (se uthevet tekst). Men den praktiske konsekvensen av et opplegg der "forbudte varer" håndheves av butikken og ikke NAV vil nødvendigvis før til at det er den butikkansatte som opplever konfrontasjoner, det er jo alltid slik at folk gjerne tar ut frustrasjonen på de som er satt til å håndheve reglene og ikke de som har bestemt at det skal være slik. Og frustrasjonen fra mennesker som allerede sliter med impulskontrollen kan dessverre lett gli over til å bli en farlig situasjon. Kundeservice er et utsatt yrke sånn sett, og når selv folk med relativt normal psyke iblant hisser seg opp over bagataller (jeg har jobbet nok med kundeservice til å vite at enkelte mennesker virkelig ikke legger noe mellom) så kan man hvertfall ikke forvente bedre oppførsel av psykisk syke mennesker. 

At NAV-ansatte selv handler inn eller blir med i butikken er kanskje ikke så praktisk gjennomførbart, men man kunne f. eks. enklere ha laget et opplegg der den som mottar stønad sender inn kvitteringer til NAV i etterkant eller i det minste et opplegg med stikkprøver (der man kan bli bedt om å sende inn kvittering). Uansett hva man lander på mener jeg det til syvende og sist er NAV som bør være ansvarlig for å håndheve dette. Å sette en tredjepart som ikke nødvendigvis har nødvendig kompetanse til å håndtere potensielt alvorlig psykisk syke mennesker syntes jeg er direkte uforsvarlig. 

Anonymkode: 37570...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om ikke det ta imot matkuponger, ikke GAVEKORT, er nedverdigende nok i seg selv, skal skal man altså på totalt idiotiske økonomikurs som beskrevet over her. Og så er dere mer opptatt av sikkerheten til kassadamer enn verdigheten til den som mottar penger fra nav? Flere her hadde hatt godt av å havne noen måneder på Nav selv og se hvordan det egentlig er. 

Anonymkode: 2f0d4...05a

Blir jo til det at folk bryr seg mer om det hvis klienten har en truende adferd når de ikke får kjøpt tobakk og alkohol. 

---

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk bruker slike kuponger til biff til 500 kr, brus, snop og røyk så trenger de dem ikke enkelt og greit?   Er det bare for hvem som helst å gå å skaffe seg slike kuponger?  Virker nesten slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...