Gå til innhold

røykere på jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt i ny jobb, hvor vi alltid har tilsyn med pasientene,  såkalt en på en. Når jeg jobber med røykere så vil de ofte ut en gang I timen, de overlater da sin pasient til de som er igjen. Synes dette er en uting, da jeg ofte har problemer med å få hjelp til min pasient og ikke får gått på do selv på flere timer. Hvorfor skal det da være så lett for de som røyker å få ta seg 10 min hver time for å røyke? Det er jo heller ikke ideelt å røyke i arbeidsklær.. og så hvis de ikke får tatt seg røyken sin går de å klager på at de har lyst på røyk! Vel guest what?? Pasienten vil og være frisk og ditt luksus problem med at du ikke får røyk bør du lære å kontrollere på jobb! Jeg rekker heller sjeldent å få tatt matpause på kveldene, mens de som røyker alltid får tid til røyk. De vil heller ikke hjelpe til med andres pasienter, men det vil egentlig infen andre heller... er det slik på din arbeidsplass? Der jeg jobbet før gikk og røykerne ut ca x3 på kvelden, men da hadde jeg mulighet å hente dem hvis jeg trengte hjelp, og de tilpasset seg til da det var mest rolig. Kjenner jeg blir litt oppgitt til tider når jeg blir sulten og må på do. Vil ikke bli upopulær heller.

Anonymkode: d2a43...625

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp med leder. Jeg er enih med deg. De får begynne å snuse om de er så avhengige at de ikke kan la kollegaer gå på do eller få t matpause.

Anonymkode: cfc13...7d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uakseptabelt. Si fra i klartekst, ta det opp med leder hvis de ikke skjerper seg umiddelbart. De får holde seg til lik mengde pause som alle andre, og i et yrke som dette må de også naturligvis tilpasse pausene til brukere og kolleger.

De skulle tatt seg noen måneder og jobbet hos oss for å lære å skjerpe seg på jobb :lur:  Jeg jobber i butikk, og der er vi alene minimum fire og gjerne opptil sju timer iløpet av dagen, og siden butikken ligger midt i et stort kjøpesenter er det ikke aktuelt å forlate den ubemannet i evigheter for å løpe helt ut, røyke en sigarett og så løpe helt tilbake igjen... Klarer man seg ikke en arbeidsdag uten røyk er man ALTFOR avhengig og bør virkelig revurdere vanene sine.

Anonymkode: 22e6f...60b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla-stjerne

Uakseptabelt. Si fra i klartekst, ta det opp med leder hvis de ikke skjerper seg umiddelbart. De får holde seg til lik mengde pause som alle andre, og i et yrke som dette må de også naturligvis tilpasse pausene til brukere og kolleger.

De skulle tatt seg noen måneder og jobbet hos oss for å lære å skjerpe seg på jobb :lur:  Jeg jobber i butikk, og der er vi alene minimum fire og gjerne opptil sju timer iløpet av dagen, og siden butikken ligger midt i et stort kjøpesenter er det ikke aktuelt å forlate den ubemannet i evigheter for å løpe helt ut, røyke en sigarett og så løpe helt tilbake igjen... Klarer man seg ikke en arbeidsdag uten røyk er man ALTFOR avhengig og bør virkelig revurdere vanene sine.

Anonymkode: 22e6f...60b

om man røyker så er faktisk en arbeidsdag lenge uten røyk. Det er jo altfor avhengige om de i utgangspunktet røyker, alle vet hvor farlig det er idag. 

Jeg har som regel ikke problemer med at folk røyker på jobb osv. Men hadde hatt problemer med disse kollegaene. Det er jo veldig urettferdig at når andre hjelper dem så burde de absolutt hjulpet tilbake slik at man fikk gått på do, spist etc! Dette bør tas opp med ledelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ts bare er en sånn en som klager på røykere så fort hun har anledning. Hun har rett og slett bestemt seg for at røykere er dumme. 

Ts, er du ny i jobben så vil du neppe bli populær om du starter med å sette kollegaene dine på plass og sladrer på de. Det være seg røykere eller ikke røykere. 

Mitt råd til deg hvis du vil ha et miljø/ nettverk på jobb er å gå stille i dørene å ikke start din karriere der som den sladrekjerringa. 

Anonymkode: 98fd8...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ts bare er en sånn en som klager på røykere så fort hun har anledning. Hun har rett og slett bestemt seg for at røykere er dumme. 

Ts, er du ny i jobben så vil du neppe bli populær om du starter med å sette kollegaene dine på plass og sladrer på de. Det være seg røykere eller ikke røykere. 

Mitt råd til deg hvis du vil ha et miljø/ nettverk på jobb er å gå stille i dørene å ikke start din karriere der som den sladrekjerringa. 

Anonymkode: 98fd8...6af

røyker du? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber også i helsevesenet og hos oss må de gå en og en ut for å røyke, nettopp fordi vi blir så få igjen. Men dette bryr de seg ikke om å går som regel to og to. Dette blir tatt opp hos oss ofte. Det er heller ikke lov å snuse hos oss, gjelder alle offentlige bygg i kommunen. 

Du må bare si at nå går jeg på do, kan du passe på pasienten min? Det er egentlig ikke noe spørsmål, du bare sier det samtidig som du går. Også snakker du med sjefen og spør hvordan dette kan tas opp uten at det er du som blir sett på som sladrehanken. Selv om jeg nå mener at det er logisk at man ikke kan gå ut å røyke hver time.

Anonymkode: 75d4c...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ts bare er en sånn en som klager på røykere så fort hun har anledning. Hun har rett og slett bestemt seg for at røykere er dumme. 

Ts, er du ny i jobben så vil du neppe bli populær om du starter med å sette kollegaene dine på plass og sladrer på de. Det være seg røykere eller ikke røykere. 

Mitt råd til deg hvis du vil ha et miljø/ nettverk på jobb er å gå stille i dørene å ikke start din karriere der som den sladrekjerringa. 

Anonymkode: 98fd8...6af

når jeg ikke får spist på 8 timer eller mulighet til p gå på toalettet forde jeg må passe to pasienter så har jeg lov å reagere. Og nei ser ikke ned på dem pga røyken, det er kjempe flinke og kunnskapsrike folk, men dette med å gå I fra avd og ikke ville hjelpe til når de først er der er ille. Kan så absolutt ta det opp med lederen og Høre hvordan der kan bedres. Om ikke de må kutte røyken så i allefall at hele gjengen blir flinkere med å samarbeide så alle får en liten pause til å spise I allefall.

Anonymkode: d2a43...625

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo mange flere ting enn at dine kollegaer røyker som er verd å klage på. Ikke tid til dobesøk, ikke tid til spising, får ikke hjelp og avlastning når dere trenger det....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å unne kolleger en røyk nå og da, enn en røyk i timen. 

Det er altfor ofte, en røyk hver 3-4 time burde holde.

Hos oss har vi en kort røyke/kaffepause etter 3 timer på jobb, denne pausen er noe alle tar, de som ikke røyker de tar en kaffe sammen og sladrer litt, ca 10min.
Så er lunchpause 2 timer etter det, hvor de som røyker da spiser fort og dermed får sneket seg til en røyk om de trenger.
Noen ganger (men slett ikke ofte) er det en liten røyk 2 timer etter lunch også, men da skal man jo snart hjem, så da er det lettere å holde seg. 

Nå jobber ikke jeg med pasienter på samme måte som TS, så det er enklere for oss å 'legge fra oss' arbeidet når vi skal ha pauser, men tidsperspektivet fungerer for alle mennesker, ingen røykere trenger (eller burde få) røykepause 1 gang i timen i løpet av arbeidsdagen. 

Hilsen en røyker! :) 

Anonymkode: 5c893...6ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen regler for hvor mange pasienter en ansatt kan ha maks? Isåfall så kan du si når ansatte går ut for en røyk at du har ikke muligheten til å overvåke andre pasienter i tillegg pga du ikke har lov å ha fler. Da hviler ansvaret på den som går ut.
Uansett så kan det hende du er opptatt med noe, har mer enn nok med å passe på en pasient slik du ikke får oversikt over røykernes pasienter. Om det da skulle skje noe med røykernes pasienter så er det vel røykeren som må stå ansvarlig fordi h*n gikk ut (uten å ha et NØDVENDIG ærend). 
Er dette pasienter som trenger kontinuerlig tilsyn og at dette tilsynet reduseres når noen tar seg en røyk, så skriver du avvik. Skriv nøyaktig hva som skjedde og at du som undertegnede hadde ansvar for andre pasienter og dermed ikke muliget å ta over tilsynet for andre ansatte. 
Når det gjelder pauser for en kort toalett-tur så bør du ta dette opp med leder. Kan du gå fra pasienten i 2 minutter for å gå på do? Må en annen evt ta over og sitte hos pasienten kontinuerlig mens du er på toalettet? Finnes det evt noen løsninger på dette? Man skal få gå på do når man må selvsagt. Så ikke godta at man får gå på do i et spesielt tidsrom for da tar noen over din pasient osv. 

Må legge til: Vær tydelig på at du ikke har sjans å ha tilsyn til andres pasienter når de går ut for å røyke. Ikke nikk til at du kan se til dem. For har du sagt ja så er det ditt ansvar. Man må selv vite hvor grensen går, hvor mange man maks kan ha tilsyn til samtidig, vite at kompetansen din ikke rekker til alle pasientene ekstra du må passe på mens andre er ute for å røyke. Vær derfor konsekvent og si nei. Så får de ta ansvaret selv om de går ut eller finne en annen løsning.
Må legge til enda mer: Man skal ikke røyke i uniform. Dette er klær man går rundt med hos syke pasienter som tåler mindre enn oss friske. Røykelukt kan f.eks. gi kvalme og ubehag hos noen. 
Dersom dere bruker egne klær, som gjøres noen steder, så vet jeg ikke helt hvordan det skal gjøres. Da må arbeidsgiver komme med retningslinjer. Retningslinjene for å røyke i egne klær, i uniform osv bør nok uansett gjennomgås på din arbeidsplass. 

Endret av Luckiness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ts bare er en sånn en som klager på røykere så fort hun har anledning. Hun har rett og slett bestemt seg for at røykere er dumme. 

Ts, er du ny i jobben så vil du neppe bli populær om du starter med å sette kollegaene dine på plass og sladrer på de. Det være seg røykere eller ikke røykere. 

Mitt råd til deg hvis du vil ha et miljø/ nettverk på jobb er å gå stille i dørene å ikke start din karriere der som den sladrekjerringa. 

Anonymkode: 98fd8...6af

Hun jobber i helsevesenet. Hadde du vært syk og trengt kontinuerlig tilsyn tror jeg ikke du ville likt at den ansatte i ny og ne stakk ut for å ta seg en røyk. Hva om noe alvorlig skjedde deg mens de var ute og ikke kunne hjulpet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min forrige jobb (ikke helsevesenet, men med uniform) måtte røykere skifte klær før røyk. 

Det går an å sette retningslinjer for hvor mange ganger man kan ta pauser, inkludert røykepauser. Vi hadde x antall uavhengig av om man røykte eller ikke, det syntes jeg var rettferdig både før og etter at jeg slutta. Jeg hadde jo like stort behov for å ta en pause etter at jeg slutta. Det fungerte veldig godt for alle. Pausene var lange nok til at røykerne rakk å hoppe inn og ut av uniformen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe av det første jeg hadde begynt å ta tak i om jeg var helt ny i en jobb. Snakk om å gjøre seg upopulær fra dag 1. 

Anonymkode: eed8c...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe av det første jeg hadde begynt å ta tak i om jeg var helt ny i en jobb. Snakk om å gjøre seg upopulær fra dag 1. 

Anonymkode: eed8c...a83

Da er det på tide at noen tar opp en ukultur på arbeidsplassen.

Anonymkode: da2db...68b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er nok ikke noe av det første jeg hadde begynt å ta tak i om jeg var helt ny i en jobb. Snakk om å gjøre seg upopulær fra dag 1. 

Anonymkode: eed8c...a83

Hvor lenge mener du man kan gå å plages med noe før man tar det opp på en arbeidsplass? 3mnd? 6mnd? Kanskje et år? Nå vet vi ikke hvor lenge ts har jobbet der heller da, man er jo ganske ny i noen mnd, ikke bare en dag.

Jeg synes det er like greit å ta det opp, de ansatte har kanskje sett seg blind på noe, og at de tar det for gitt at du skal føle at det er ok å gå i fra pasienter for å gå på do eller å ha 2 stk flere ganger på vakten. Snakker du med lederen så kanskje dere kan komme fram til en løsning som ikke stiller deg i et dårlig lys, de har ansatt deg og vil sikkert ha deg i staben. Kanskje flere synes dette er et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes helt merkelig ut! har du spurt kollegaene dine om de kan holde et øye med pasienten din i 1-2 minutter mens du er på do? sier de nei til det?! da bør du absolutt ta det opp med sjefen din ja. nå vet ikke jeg hva slags pasienter det er snakk om, men der jeg jobber spiser jeg samtidig som jeg har tilsyn med brukeren min. skjønner også at røyking er et problem når de må ut hver time... hos oss går som regel ikke røykerne ut så ofte og er raske.. og gjør det når det er rolig :-)

Anonymkode: 54847...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde det blitt skriking og kjefting når jeg hadde lekset det opp for dem, skulle gjort arbeidsdagen deres til et helvete hvis det ikke hadde bedret seg. 

Anonymkode: 1bf17...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge mener du man kan gå å plages med noe før man tar det opp på en arbeidsplass? 3mnd? 6mnd? Kanskje et år? Nå vet vi ikke hvor lenge ts har jobbet der heller da, man er jo ganske ny i noen mnd, ikke bare en dag.

 

Det med dag 1 var satt litt på spissen. Du må ikke ta alt så bokstavelig. 
Personlig ville jeg nok holdt hodet ganske lavt de første 6 mnd. 

Anonymkode: eed8c...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...