Gå til innhold

Har hårfarge noe å si i jobbsammenheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er vi fremdeles så trangsynt i Norge, eller kan man få seg jobb uansett hvilke hårfarge man har? Jeg har lyst til å farge håret mitt i en litt spesiell farge, jeg er lei av å være så kjedelig og lik alle andre. Tenker lys lilla eller rosa. Jeg er voksen, 25 år, studererer fjerde året på siv.øk og har deltidsjobb som regnskapsfører. Vil det bli sett på som useriøst? Har det noe å si hvilken type jobb det gjelder?

Anonymkode: f96ab...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sies at det tar 7 sekunder for å danne et førsteinntrykk, og 7 måneder for å endre det. Så det har vel ikke med at vi er så "trangsynt" i Norge, men at de absolutt aller fleste danner inntrykk av mennesker ut fra stereotyper før de har noe annet å gå. Så ja, om du ønsker å bli sivil økonom tror jeg det vil slå negativt ut dersom du har rosa hår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM. JEG ble mobbet på gata av den der homsemafian eller hvem det nå var, de lo av håret mitt/ etterveksten min og sa det var grått så nå farger jeg det oftere. RArt hvor påvirket man blir av mobbing.

Anonymkode: 6ffb9...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en jobb hvor du representerer firmaet utad og jobber mot firmaets kunder, så er det ganske naivt å tro at førsteinntrykket du etterlater ikke vil ha noe å si for hvorvidt du kommer til å få jobben eller ei. 

Og utdanningen din er jo kanskje ikke i den meste kreative retningen, men heller mer konservativ og tradisjonell, så ja - du må forvente at rosa / lilla hår kan komme til å telle negativt. 

Noen kommer ikke til å bry seg, men mange kommer til å gjøre det også - tar du sjansen?

Anonymkode: c2135...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du merke til medieoppmerksomheten Siri Wiberg fikk (er det ikke det hun heter), meterologen i NRK, da hun farget håret rosa? Hun har jo et typisk seriøst yrke, og mange mente det var uhørt og at hårfargen endret hele dama. Hun skal jo blende inn med bakgrunnen nørmest, så dette ble lagt merke til. Hvordan vil du fremstå? Hva tror du en sjef tenker om deg i et intervju? 

Anonymkode: f9a6b...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ba.no/varsler-melder-seg-ut-av-fagforeningen/s/5-8-2950 (se bildet i artikkelen)

Man er ganske tøff om man gjør det, og man må regne med at man kan misse jobber eller få beskjed om at man må endre på utseendet.

Men nå er jo du fremdeles student, så du kan jo gjøre hva du vil, med mindre du har en veldig relevant jobb. Få behovet ut av systemet nå, tenker jeg.

Anonymkode: d5aaa...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier: førsteinntrykket har noe å si. Det får du aldri gjort om igjen, og du kan synes det er så trangsynt du bare vil, men slik er nå engang vi mennesker innrettet. Du er i tillegg i en ganske konservativ bransje, der du alene neppe får gjort noe med holdningene. Samtidig: hvis du ønsker å forsøke en alternativ hårfarge, så er det vel egentlig du bør prøve det. Du er fremdeles under utdanning, og du har en deltidsjobb. Den dagen du er i ferd med å søke faste jobber kan du jo skifte hårfarge igjen :) 

Anonymkode: f87b0...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...