Gå til innhold

Bytte jobb? Stipendiatstilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Noen med phd-erfaring her?Jeg lurer på om det er noen forskjell på hvor du har tatt PhD med tanke på jobb etterpå? Jeg er nemlig blitt tilbudt en ny stipendiatstilling kort tid etter jeg har begynt i en stilling på en annen institusjon. Det er noen forskjeller på universitetene, og noen personlige preferanser inne i bilde, men jeg sliter likevel med å velge. Håper noen kan belyse grubleriene mine litt:

Det er store forskjeller på selve institusjonene, den ene er en "gammel" institusjon med mye kompetanse på det feltet jeg skriver om. I tillegg er løpet her på fire år, og således med pliktarbeid. Jeg har ingen undervisningserfaring, og jeg føler at det kan være nyttig for fremtiden. Men stedet arbeidsplassen ligger på er jeg ikke noe særlig glad i. Jeg har bodd der noen år før, og jeg trivdes ikke i det hele tatt. 

Jeg har allerede begynt på et tre-årig løp på en nyere institusjon. Her er det ingen kompetanse på det jeg skriver om, men jeg har fått veldig frie tøyler til å definere og gjennomføre prosjektet mitt. Her har jeg også veldig gode kollegaer som jeg trives med, og selve stedet er helt supert. Med andre ord så stortrives jeg med det sosiale og selve stedet jeg bor, men jeg er ikke sikker på det faglige. De har ingen forskning på mitt felt, og jeg har nok ingen plass her i fremtiden. På toppen av det hele eier jeg leilighet her, og ved en evt flytting vil jeg tape noe penger. Men om det andre løpet er bedre for en fremtid i akademia/forskning så er det en en utgift jeg vil ta. 

Erfaringer og synspunkter mottas med stor takk!

Anonymkode: ece9c...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært PhD-stipendiat, disputerer hvert øyeblikk...

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men vil råde deg til å velge det du har mest lyst til, innerst inne i hjertet og hjernen. Det er tungt nok fra før å ta en doktorgrad, så du bør vurdere miljøet både faglig og sosialt, veileders kompetanse og vilje til å hjelpe deg, interessen din for temaet og evt andre goder med hver arbeidsplass. Selv om 4 år medfører pliktarbeid, så er det også ett helt ekstra år med stipend, noe som kan være gunstig i en del prosjekter (hvis du f.eks. må vente på godkjenning av søknader til etisk komité/registere eller lignende). 

Jeg vil si at det som bør telle aller høyest er interessen din for forskningsfeltet og veileders kompetanse og holdning til det å være veileder. 

Lykke til! :)

Anonymkode: c457d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar:) Jeg følger opp med et spørsmål: tror du det spiller en rolle for fremtiden hvor man har disputert? Jeg føler på mange vis at begge stillinger er kjempefine, sånn sett har jeg et luksusproblem. Men jeg elsker jo å tenke i fremtid, og tenker derfor mye på om jeg går glipp av noe om jeg velger å bli på en liten institusjon.

Gratulerer så mye med disputas, og lykke til :hoppendeglad:

Anonymkode: ece9c...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar:) Jeg følger opp med et spørsmål: tror du det spiller en rolle for fremtiden hvor man har disputert? Jeg føler på mange vis at begge stillinger er kjempefine, sånn sett har jeg et luksusproblem. Men jeg elsker jo å tenke i fremtid, og tenker derfor mye på om jeg går glipp av noe om jeg velger å bli på en liten institusjon.

Gratulerer så mye med disputas, og lykke til :hoppendeglad:

Anonymkode: ece9c...277

Min erfaring er at institusjon ikke teller noe spesielt ved PhD i Norge. Men jeg har jo aldri vært på "andre siden", altså en som ansetter en akademiker, så helt sikker kan man ikke være... ;)

Anonymkode: c457d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at institusjon ikke teller noe spesielt ved PhD i Norge. Men jeg har jo aldri vært på "andre siden", altså en som ansetter en akademiker, så helt sikker kan man ikke være... ;)

Anonymkode: c457d...374

Det teller. De helt unge institusjonene doktorgradsmessig sees på som lekeinstitusjoner. Så dersom TS tenker post doc ved annen institusjon, bør hun flytte til et større fagmiljø. 

Anonymkode: 6c821...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg var redd for, at de unge institusjonene har mindre tyngde på en måte. Jeg vil nok ikke få en post doc her jeg er nå, jeg skriver ikke innenfor satsningsområdet deres i det hele tatt. Ser ut som det svarer seg å flytte da, jeg vil jo gjerne inn i en post doc-stilling etterpå.

Anonymkode: ece9c...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i dine sko for noen år siden. Skulle jeg velge den 'gamle' institusjonen, et treårig løp, mange fagfeller som holder på med det samme som meg, eller den nyere, hvor jeg er litt alene når det kommer til felt, men med en dyktig og anerkjent veileder, gode kollegaer og fireårig løp? Jeg valgte det siste, og angrer ikke.

 

Det er flere grunner til dette. Om institusjon har noe å si eller ei er litt avhengig av fagfelt. Fagfelt teller absolutt mest om du vil ha en postdoc. Innenfor enkelte fagfelt vil institusjon telle noe, men all forskning tilsier at det ikke teller mye da heller, og siden jeg er forsker, velger jeg å stole på det (flere rapporter som tar for seg sånt, bare google litt). Mitt fjerde år gav meg verdifulle kontakter og endte faktisk opp med å gi meg en fot innafor der jeg ville i akademia. Mine gode kollegaer gav et fellesskap jeg vet jeg ikke ville ha fått på den andre institusjonen, noe jeg vet, siden jeg også har jobbet litt der. Ville jeg ha orket den heftige utfordringen en ph.d. er i det miljøet, mens jeg vantrivdes? Kanskje, men jeg er glad for at jeg ikke la sten til byrden.

 

Så. Mitt råd. Les litt forskning om overgang fra ph.d. til akademia. Sjekk hvordan ting er for ditt fagfelt. Huske at du skal leve med dette noen år, og ta et valg du kan leve med.

Lykke til!

Anonymkode: 0db00...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg var redd for, at de unge institusjonene har mindre tyngde på en måte. Jeg vil nok ikke få en post doc her jeg er nå, jeg skriver ikke innenfor satsningsområdet deres i det hele tatt. Ser ut som det svarer seg å flytte da, jeg vil jo gjerne inn i en post doc-stilling etterpå.

Anonymkode: ece9c...277

Å, så vanskelig å svare deg når jeg ikke vet hva du holder på med, men her er det flere ting. For det første: Les forskning, ikke stol blindt på påstander fra KGere. Institusjon er ikke så viktig. Du har en master, du kan dette om kildekritikk, du vet hvordan du setter deg inn i et felt; bruk den kunnskapen nå.

 

Det andre: hvordan er det med publisering i ditt fagfelt? Skal du skrive monografi eller artikkelbasert? Regner med det siste. Om så: finn gode tidsskrifter. Det teller faktisk veldig mye. (I mitt fagfelt vil ikke institusjon ha noe å si, mens tidsskrifter man har publisert i har massivt å si.)

 

Det tredje: du vil ha postdoc på et sted du mistrives? Hvor mange år skal du ha det kjipt? Det er mange som tar postdoc et annet sted enn de tok phd.

Anonymkode: 0db00...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Jeg har heldigvis noen dager til å tenke på. For meg handler vel dette mest om jeg mister noe ved å ikke takke ja til en mer etablert institusjon med et stort (relevant) fagmiljø. Men det er klart at det er vanskelig å vite på forhånd.

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal skrive, men tenkte egentlig monografi. Og jeg vil jo helst ikke bo på et sted jeg mistrives;) men overlever om det er en givende jobb, håper jeg. 

Anonymkode: ece9c...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er nettverk og kvalitet på arbeidet (som i hvor du har publisert) som teller mest. Begge deler kan være enklest å oppnå et sted hvor du faktisk ikke er alene på ditt område. På den annen side er trivsel viktig for å faktisk holde ut... 

Har du mulighet for å samarbeide med noen på den andre institusjonen, selv om du beholder stillingen der du er nå? Få en medforfatter eller medveileder? Å jobbe helt alene med et fagfelt er kjempetungt, og du må satse hardt for å få deg et nettverk. 

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...