Gå til innhold

Hjelp- handleliste nyfødt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter barn om ca 12 uker.

Hva trenger vi egentlig?

Har kjøpt vogn, med voksipose. Krybbe- med alt som hører med av dyne, sengetøy, tisselaken osv. 

Smokker, ulltøy, luer, votter og sokker. Pysjamaser og joggebukser. Bodyer, langermede fordi baby kommer om vinteren. Sliter litt med hva mer jeg evnt trenger av tøy? Har også kjøpt en "bamsedress" til å kle over ull til hjemreisen fra sykehus. 

Ellers har vi kjøpt stellematte, badebalje (bruker vel vasken i starten?), bilsete og et par pledd- helse og ullpledd.

Har også kjøpt masse kluter og gulpekluter.

Noen som har tips til hva som evnt mangler her?

Satser på amming, men kommer til å skaffe pumpe og flasker etterhvert. Og amme-bher! 

 

Takknemmelig for alle innspill! :) Dette er første gang for oss. Kjenner at jeg ikke har behov for å overdrive innkjøpene, men heller se an etterhvert hva man har behov for. 

Anonymkode: 19b2e...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er liste for mor stort sett, lite til baby.

 

Ett par ammesingletter. (Bryststørrelsen kan være rar når melken kommer og før den får stabilisert seg.)

Noen pakker med nattbind.

Ammeinnlegg engangs. Bytt ofte i begynnelsen, sårbart for problemer på grunn av at man ofte blir sår. Kanskje også purelan.

Termometer og termometerhetter. 

Paracet til mor.

Medisinsk grønnsåpe til vask av sting og hårføner for tørk. Gjør tildelingen mye raskere. 

Dulphalac for fordøyelsen, tilfelle sting eller hemoroider.  

Inotyl, får bruk for den når baby blir eldre uansett. Synes den fungerer bra ved sår stump. Skal ikke brukes forebyggende. 

Sannsynligvis mer.

Anonymkode: 5c07d...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt ammeskjold og Purelan for å forberede meg på såre brystvorter grunnet amming :) Har noe tøy fra før som egner seg greit/godt til amming, men selv må jeg ha noe ammetøy etterhvert :) 

Om dere har en del tøy, kan dere bare vente med mer til etter fødselen, butikkene er åpne da og (selv om jeg selvfølgelig vet det er veldig deilig å ha ALT klart!)

Vet ikke om dere vil ha hettehåndklær? 1_product-photos.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil på det varmeste anbefale å kjøpe babynest. Det er så utrolig praktisk for baby å sove i, kan legges på sofaen, i sengen, i vognen, ja rett og slett hvor som helst og er gull verdt de første månedene. :) 


Kjøp inn flere kluter enn du tror du trenger, man får virkelig aldri nok!
 

Ikke kjøp for mange bher før fødselen, brystene kan fort bli større og da er det kjempe kjedelig å sitte med en haug som er for små...
 

Jeg kjøpte også inn purelan til brystvortene, men brukte det ikke mer enn en gang, det som funket her var rett og slett å smøre inn brystvortene med morsmelk og la de lufttørke etter hver amming, var nesten ikke sår i det hele tatt! 
Men har hatt god bruk for sinksalve til baby for å forhindre sårhet i bleia osv, anbefaler Inotyol. 
 

Termometer og nesesuger til baby kan være kjekt å ha, du vet aldri når du kan få bruk for det, spesielt med vinterbaby er sjansen stor for tett nese, og det å kunne sjekke tempen når som helst er også veldig greit for å utelukke eventuell feber. 
 

Anbefaler også å kjøpe masse små tørre engangskluter og bruke de sammen med vann og litt olje når dere skifter bleie isteden for våtservietter, mye bedre for sart babyhud. 
http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-903274.aspx 


Synes også det er greit å ha hals til baby, mange av dressene han har er så åpne i halsen og det er ikke noe hyggelig når det er kaldt. 

 

Ellers er det jo sant som de fleste sier at butikkene er åpne også etter fødselen, men jeg var i alle fall veldig glad for at vi hadde det meste på plass når baby kom. Jeg brukte veldig lang tid på å komme meg i form igjen etter fødselen så her var det ikke bare bare å stable seg ut døra og rundt om i alle mulige butikker den første tiden etterpå... 
 

Ellers vil jeg bare tipse deg om å ta maaaassseeee bilder, både av deg selv og magen (og mannen din) nå den siste tiden, men også av babyen din de første dagene og ukene, det er helt sykt hvor fort de vokser, og jeg synes i alle fall det er kjempe fint å se tilbake på nå. :) 

 

Endret av Beccy87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Drøyer med å kjøpe inn mer klær, vi har en okei startpakke nå. Og som dere sier, man kan fint handle etter fødsel også. Evnt far også :)

Amme-bh vil jeg gjerne prøve før kjøp, så det tar jeg også etter fødsel når jeg vet mer om str.

Har vurdert babynest, noen som selger litt rimelige tro?

 

Anonymkode: 19b2e...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har jeg forstått det riktig, baby trenger ikke såpe i starten, kun vann og evnt litt olje?

Anonymkode: 19b2e...217

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine erfaringer første gang

Hadde kjøpt det meste av utstyr og dill og dall. Det jeg ikke tenkte på, selv om andre prøvde å si det. Var at brystene blir melkesprengt de første dagene etter fødsel. Tre dager etter fødsel var de så sprengte at det var grusomt. På grunn av det fikk jeg verdens styggeste strekkmerker på brystene. Det er hverken farlig eller verdens undergang, men utrolig kjipt og irriterende når det kunne vært unngått helt enkelt.

Mitt tips er å bruke pumpe før du når å bli så sprengt.

Jordmødre sier at man ikke ska pumpe for da øker melkeproduksjon og det blir vondt verre. Men det jør det ikke hvis du bare pumper bort det sprengte. Hvis du skjønner. Det skal mye til for at det økes så mye ved litt pumping. Dessuten stabiliseres det etter noen dager.

Lykke til!

Anonymkode: 88ecb...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å faktisk bare kjøpe en billig amme-BH til å ha etter fødsel. Jeg ble helt tatt på sengen av hvor mye brystene rant, og er vanskelig å holde styr på, selv med innlegg. Det er i det minste min erfaring! Da syntes jeg det var geit med en BH hvor det ikke var så farlig med melkeflekker. Den til canpol babies er god :-)

Veldig enig med hun som nevnte babynest, det har virkelig vært gullverdt! Så må du ikke glemme bleier oppi alt det andre, hehe.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen- takk for flere tips, alt kommer godt med! :)

Noen spesiell pumpe som anbefales? Jeg har også hørt at man bør unngå å pumpe i starten så ikke man produserer for mye melk, men dette må man jo nesten bare se an... Høres iallfall ut som det er kjekt å ha pumpe i hus fra starten av! 

Bleier ja, det hadde jeg faktisk glemt:fnise:

Anonymkode: 19b2e...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare presisere at jeg mente ikke kjøp for mange bher på forhånd.

Vil absolutt anbefale deg å kjøpe en eller to (om du går på hm så har de billige der) til å ha de første dagene, mens du ser an størrelsen osv. :)

 

Jeg har medela elektrisk pumpe og er veldig fornøyd med den.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil på det varmeste anbefale å kjøpe babynest. Det er så utrolig praktisk for baby å sove i, kan legges på sofaen, i sengen, i vognen, ja rett og slett hvor som helst og er gull verdt de første månedene. :) 


Kjøp inn flere kluter enn du tror du trenger, man får virkelig aldri nok!
 

Ikke kjøp for mange bher før fødselen, brystene kan fort bli større og da er det kjempe kjedelig å sitte med en haug som er for små...
 

Jeg kjøpte også inn purelan til brystvortene, men brukte det ikke mer enn en gang, det som funket her var rett og slett å smøre inn brystvortene med morsmelk og la de lufttørke etter hver amming, var nesten ikke sår i det hele tatt! 
Men har hatt god bruk for sinksalve til baby for å forhindre sårhet i bleia osv, anbefaler Inotyol. 
 

Termometer og nesesuger til baby kan være kjekt å ha, du vet aldri når du kan få bruk for det, spesielt med vinterbaby er sjansen stor for tett nese, og det å kunne sjekke tempen når som helst er også veldig greit for å utelukke eventuell feber. 
 

Anbefaler også å kjøpe masse små tørre engangskluter og bruke de sammen med vann og litt olje når dere skifter bleie isteden for våtservietter, mye bedre for sart babyhud. 
http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-903274.aspx 


Synes også det er greit å ha hals til baby, mange av dressene han har er så åpne i halsen og det er ikke noe hyggelig når det er kaldt. 

 

Ellers er det jo sant som de fleste sier at butikkene er åpne også etter fødselen, men jeg var i alle fall veldig glad for at vi hadde det meste på plass når baby kom. Jeg brukte veldig lang tid på å komme meg i form igjen etter fødselen så her var det ikke bare bare å stable seg ut døra og rundt om i alle mulige butikker den første tiden etterpå... 
 

Ellers vil jeg bare tipse deg om å ta maaaassseeee bilder, både av deg selv og magen (og mannen din) nå den siste tiden, men også av babyen din de første dagene og ukene, det er helt sykt hvor fort de vokser, og jeg synes i alle fall det er kjempe fint å se tilbake på nå. :) 

 

vil bare si at babynest frarådes..Se annen tråd her inne. Visste ikke det selv og har selv brukt det siden fødselen

Anonymkode: dea04...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil bare si at babynest frarådes..Se annen tråd her inne. Visste ikke det selv og har selv brukt det siden fødselen

Anonymkode: dea04...1cb

Link til tråden? 
Eventuelt en litt utdypende forklaring på hvorfor? 

 

Edit: 

Fant tråden

http://forum.kvinneguiden.no/topic/988067-landsforeningen-uventet-barnedød-fraråder-babynest-hva-tenker-dere/#comment-17374632

Jeg står fortsatt ved min anbefaling, TS kan jo selv velge å bruke den på dagtid (under overvåking) eller nattestid  :) 

 

Endret av Beccy87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Her funket ikke babynestet mer enn første mnd. Vippestol er et must, men skal ikke brukes før baby er noen mnd gammel. Ullbodyer og tynne ulldrakter er genialt. Kjøpte masse bomullsbodyer siden min var en sommerbaby, men nå brukes det kun ullbodyer. Har også noen tykkere ulldresser fra LilleLam. Noe mer trengs ikke når baby ligger i Voksi posen. Den er testet mot -20 kuldegrader så baby kan fort bli overopphetet med for mye klær oppi posen.

Bruker kun olje og vann til vask, men en sjelden gang brukes Top to toe wash i håret for å fjerne gulpelukt etc. Gulpekluter i flanell er et must samt smekker, men det er når baby blir ca 3 mnd og synes det er hysterisk morsomt å lage spyttbobler og sleve :P 

bepanthen salve fra apoteket har vært gull her. Mini blir ofte litt rød og irritert på halsen pga valkene, under armene og i rumpen. Den salven knekker irritasjoner på 1,2,3. Sebamed sin krem er super for tørr hud da baby ofte "skifter ham" etter noen uker og kan bli temmelig tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndklær til stellebordet☺️ Hadde kjøpt 4-5 stk jeg, onkelen måtte ut den dagen vi kom hjem for å kjøpe fler. For frøkna bæsja og tissa straks bleien var av😋 Vaskemiddel uten parfyme☺️ Neglesaks for barn, unødvendig frem til ca 3 mnd da er det et must, for da skal barnet bare "hjelpe" til litt😋 Voksipose til bilstol er genialt! Har brukt babynest på sofaen under tilsyn, tatt med på besøk o.l, fungerte utmerket! Ellers så er jeg enig med mange over her☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Er jo en del som er "kjekt" å ha, men det viktigste er tross alt at babyen har nok varme klær og et sted og sove - og bleier(+kluter til rengjøring)

Synes det virker som du er en fornuftig førstgangsmamma.

Du klarer deg nok helt supert med det du har til nå. Antar at noen av bodyen dine er ullbodyer? I starten brukte vi (vinterbaby) nesten bare ullbody og ullstrømpebukse innendørs.

Mitt tips er å ikke ta helt av. Behovene er så utrolig forskjellige, at det er fort gjort å invistere i mange ting som i bunn og grunn ikke er livsnødvendige eller som ikke passer deg og din babys behov. Og ikke minst ikke overdriv antall bodyer, pysjer, kluter osv osv. Jeg tror litt av alt man tror man har behov for er en god start. 

Ser for eksempel flere anbefaler vippestol og det er et "must". Vi kjøpte, og brukt den minimalt. Kun brukt som "dusjstol", dvs når jeg måtte dusje og jeg ville ha babyen i nærheten.

Alle sa at gulpekluter måtte vi ha MASSE av. Vår baby har så og si aldri gulpet. men vi brukte de som stelleunderlag i stedet:)

Babynest har forsåvidt vært greit, men man får mye av samme nytten ved å rulle et teppe stramt og legge det i en bue rundtvhodet og overkroppen. Du kan sy babynest selv. Finnes mønster på stoff og stil. Da er det jo ikke så dyrt heller.

Hvis du har tripptrappstol, har jeg vært veldig glad for at vi hadde new born setet.

Ellers er det jo greie tips det du har fått til nå. Flere ting du absoulutt kan vurdere, men ingen av de tingene er virkelig et must, bortsett fra bleiene så klart:)

 

Anonymkode: 32aaa...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun over her. Newborn setet og tripp trapp stol har vært så mye brukt! Hyggelig å ha baby i bordhøyde. Vippestolen kun når jeg dusjer, hun liker seg ikke i den heller. 

Babygym var en greie jeg ikke helt skjønte vitsen med, men fra fem-seks uker syntes hun det var helt topp å ligge der og titte og veive med ben og armer. 

Babynest kjøpte vi aldri, og har heller aldri tenkt tanken på at nå skulle jeg hatt ett. 

Også enig i de tørre engangsklutene man tar vann på, mye bedre enn våtservietter, særlig for å få med seg bæsjen. 

Anonymkode: 84ca1...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H&M har noen billige amme bh'er i 3 pakk som er billig i innkjøp og helt grei i bruk. Kjøpte en pakke av de før fødsel så jeg iallefall hadde noen til størrelsen stabiliserte seg.

Babynest brukte jeg veldig mye og jr ligger fremdeles i det (han er 6 mnd), men jeg har det helt åpent nå og har dratt ut snora. 

Newborn sete til jr var den mest "nyttige unyttige" tingen vi kjøpte. Så koselig å ha han i god høyde ved bordet når vi spiser mat og kjempegod å bruke under mating. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...