Gå til innhold

Krisemillioner går til asyltiltak En halv milliard kroner som skulle brukes på vedlikehold i kommunene for å motvirke økonomiske nedgangstider, har blitt flyttet for blant annet å håndtere den økte asylanttilstrømmingen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei jeg ser du ikke kan så mye om historie så jeg skal prøve etter beste evne å svare på det du spør om!

Nordmenn under 2.vk reiste ikke kollektivt til Sverige, de fleste foretrakk å bli i Norge. Selv i Finmark hvor alt av hus og land ble brent ned så valgte nesten alle finnmarkinger å bli i Norge. De som flyktet var som regel de som ble individuelt jaktet av nazistene av ymse årsaker (motstandskamp, etnisk opphav, osv).

Mange frihetskjempere brukte også Sverige som et transittland før de meldte seg til videre krigstjeneste i en alliert stat. Altså, det var ikke så store mengder nordmenn som reiste til Sverige. 

Når krigen var over så reiste alle nordmenn tilbake til Norge for å bygge opp landet igjen. 

Uansett, over til det du spør om. Norske flyktninger i Sverige hadde strenge restriksjoner for hvor de kunne bevege seg og de var pålagt å ikke bli en økonomisk byrde for landet (brudd på denne regelen ble sanksjonert veldig hardt). Derfor ble de fleste norske flyktninger satt til å jobbe i diverse industrier som fabrikk arbeid, tømring, snekring, bygg , veiarbeid og skogsarbeid mens de oppholdt seg i Sverige. 

Meningen var at flyktningene som kom til Sverige's frihavn måtte gi noe tilbake til vertslandet som tok de imot. Så spørsmålet ditt om "vi var verdt pengene" gir ingen mening, for nordmenn som dro til sverige gav den svenske stat penger og arbeidskraft.

Idag er det motsatt, nå er det vertslandet Norge som må gi store summer penger til flyktningene som kommer hit og som vi ser ikke er interessert i å jobbe.

I motsetning til norske flyktninger så er dagens flyktninger i Norge en enorm byrde for statskassen og vårt velferdssystem. Hadde norske flyktninger under 2.vk reist til Sverige å levd på svenske skattebetaleres regning så ville de blitt hivd ut av landet PRONTO.

Seriøst arrogant! 

Det er ingen betydelige hull i min historelære, ellers takk .Jeg aner ikke hvorfor du trakk den konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst arrogant! 

Det er ingen betydelige hull i min historelære, ellers takk .Jeg aner ikke hvorfor du trakk den konklusjonen.

Jeg trakk den konklusjonen når du hevdet at norske flyktninger fikk penger i Sverige. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gjest.blogg.no/1448796840_virkeligheten_har_inn.html

Som sagt tidligere, det er igrunnen bare 16\100 som har klagerett på situasjonen vi er pr idag.

Dere andre har i realiteten gitt vekk mulighetene og forsikringene våre fremtidige generasjoner skulle ha gjennom oljefondet.
Til innvandrere og asylsøkere som ikke engang respekterer vår religion eller verdier. 

Får håpe dere sparer mye til deres egne barn allerede fra dag1 for det blir ikke mye igjen til dem når de blir myndige det er ihvertfall helt sikkert. 

 

Anonymkode: 0e30a...635

Det var en fin artikkel og en veldig god analyse av hva som har gått galt de siste årene, våre politikere har over hele fjøla dessverre vært helt virkelighetsfjerne og de har nektet ta til seg det FrP har sagt i alle år. Er nå ihvertfall enda bra at det begynner gå opp for de at politikken de har ført ikke er bærekraftig og at det vil både polarisere samfunnet vårt å gjøre livet vanskeligere for våre barn når de vokser opp uten det samme rause velferdssamfunnet min generasjon er vandt til. 

Jeg er også redd for at det trygge Norge jeg vokste opp til ikke vil eksistere om 10 år. Heldigvis er vi ikke over stupet enda slik Sverige er så det finnes håp om å redusere skadeomfanget, men da må politikere begynne snuoperasjonen nå og ikke utsette det noe lenger

Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk den konklusjonen når du hevdet at norske flyktninger fikk penger i Sverige. 

Åja.-...Dersom jeg skrev det så kan du sitere meg......Det gjorde jeg nemlig ikke. De tok oss imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.-...Dersom jeg skrev det så kan du sitere meg......Det gjorde jeg nemlig ikke. De tok oss imot!

"Lurer på hva nordmenn kostet svenskene under 2. verdenskrig; dengang vi var flyktninger.

Men vi var kanskje verdt pengene...?"

Hvordan kan du IKKE ha hull i historielære om du lurer på hva nordmenn kostet svenskene for så å hevde at vi var verdt pengene Sverige liksom gav oss?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ideelle løsning hadde vært om vi bare innvilget midlertidig asyl til alle som kom hit, så for hvert annenhver år mens de er her blir oppholdstillatelsen tatt opp til ny vurdering, hvor man ser ann situasjonen i hjemlandet deres. Om det har blitt trygt nok i deres hjemland blir de sendt tilbake så de kan bygge opp landet sitt igjen. . 

Mens de er her kan de jobbe gratis for staten/kommunen i bytte mot kost og losj. Høres kanskje "kynisk ut" å bruke gratis arbeidskraft i disse dager, men det er jo på ingen måte gratis. De får et land som er trygt og godt å leve i, så det er bare mer enn rett og rimelig at de gir noe tilbake til Norge slik at de ikke blir en byrde som drar oss under havet som et anker til vi kveles til døde.

Er man en reell flyktning så blir man glad bare av å komme til et land hvor man slipper være redd for å bli drept som følge av krig og uro. 

Tja.. det spørs hva slags arbeid dette er da. Hvis det er arbeid som ellers ikke hadde blitt utført så er det på sett og vis greit nok, men ellers vil det jo bare ødelegge for norske arbeidstakere.

Anonymkode: af740...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...